- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (226 opinii)
- 2 Ukradli 25 tysięcy złotych przez kody BLIK (75 opinii)
- 3 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (104 opinie)
- 4 Lodzińska i Borawski wiceprezydentami (140 opinii)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (279 opinii)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (28 opinii)
Chcą wycofania sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach
Kierowcy i motorniczowie zrzeszeni w Związku Zawodowym Pracowników Komunikacji Miejskiej w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje ponownie zwrócili się do wiceprezydenta Piotra Borawskiego z wnioskiem o całkowite zaprzestanie sprzedaży biletów w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku. Ten odpowiada, że choć liczba transakcji w pojazdach znacznie spadła, to sprzedaż karnetów jest wciąż znacznym źródłem pokrycia kosztów wynagrodzeń kierowców i motorniczych. Najpóźniej papierowe bilety znikną z pojazdów w czerwcu 2023 roku.
Zdaniem kierowców i motorniczych sprzedaż została przywrócona zbyt pochopnie, a czas pandemii pokazał, że pasażerowie szybko dostosowali się do nowych zasad i odzwyczaili się od kupowania biletów w pojazdach.
- Końca zakażeń koronawirusem niestety nie widać. W ostatnim czasie w naszym regionie odnotowuje się kolejne rekordy dobowego przyrostu nowych zakażeń. Dynamika przyrostu zakażeń oczywiście bardzo niepokoi naszych pracowników, wykonujących przewozy w komunikacji miejskiej w Gdańsku (...). W tej sytuacji nie możemy dalej ryzykować zdrowiem i życiem naszych kierowców i motorniczych i czekać na jakiś cud - żądamy w związku z pandemią podjęcia decyzji ws. całkowitego zaprzestania sprzedaży biletów w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku - czytamy w uzasadnieniu pisma.
To już kolejny wniosek w tej sprawie skierowany do władz Gdańska. Teraz pismo trafiło na biurko prezesa GAiT Macieja Lisickiego i dyrektora ZTM Sebastiana Zomkowskiego. Do sprawy odniósł się wiceprezydent Borawski, odpowiedzialny za transport publiczny w Gdańsku.
Jak mówi, w 2019 roku motorniczowie i kierowcy GAiT sprzedawali przeciętnie 287 tys. biletów miesięcznie. Z kolei w okresie od czerwca do sierpnia 2020 roku kierujący pojazdami sprzedawali przeciętnie 45 tys. karnetów miesięcznie (karnety zastąpiły pojedyncze bilety wiosną br.).
- Przyjmując założenie, że każdy jeden bilet papierowy w 2019 roku i każdy jeden karnet obecnie to jedna operacja sprzedaży, można stwierdzić, że sprzedaż u kierującego pojazdem zmalała o 84 proc. Powodem wprowadzenia karnetów zamiast pojedynczych biletów było ograniczenie ich sprzedaży przez kierowców i motorniczych. I cel ten został osiągnięty - podkreśla Borawski.
Wiceprezydent Gdańska nie ukrywa, że środki pozyskane ze sprzedaży biletów i karnetów są istotnym źródłem pokrycia kosztów wynagrodzeń pracowników komunikacji miejskiej.
- Obecnie, przeciętna miesięczna wartość sprzedanych karnetów wynosi 415 tys. zł. W ubiegłym roku przeciętna miesięczna wartość sprzedanych w pojazdach biletów wynosiła 891 tys. zł. Oznacza to, że mimo dużego spadku intensywności sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach nadal relatywnie duża część przychodu ze sprzedaży biletów papierowych generowana jest przez sprzedaż karnetów. Udało się więc zminimalizować liczbę operacji sprzedaży, zapewniając jednocześnie wysoki poziom przychodu - dodaje Borawski.
Wycofanie karnetów ze sprzedaży w pojazdach komplikuje też fakt, że ZTM wciąż ma spory zapas bloczków przewidzianych do sprzedaży. Tylko w tym roku ZTM zamówił druk 271 tys. sztuk ulgowych karnetów i 200 tys. sztuk normalnych. Do sierpnia kierowcy obu przewoźników (GAiT i BP Tour) rozprowadzili ok. 86 tys. karnetów.
Docelowo sprzedaż karnetów w pojazdach ma zostać zlikwidowana po wdrożeniu systemu i wspólnego biletu Fala. Obecnie sprawa toczy się w Krajowej Izbie Odwoławczej, ale urzędnicy liczą, że jeszcze w październiku uda się podpisać umowę z wykonawcą. Wówczas będzie można też wskazać wiążącą datę wycofania sprzedaży biletów w pojazdach. Na dziś data jest dość odległa, bo wyznaczona na czerwiec 2023 roku.
Opinie (506) ponad 10 zablokowanych
-
2020-09-28 09:13
Zwiększcie imm prowizje to zaraz zmienia zdanie ;)))
- 6 7
-
2020-09-28 09:13
Jak zwykle nieudolne wladze
Nie trzeba daleko szukać,niedawno byłem w Jeleniej Gorze ,w autobusach są zamontowane dwa biletomaty jeden do przejazdów jednorazowych drugi na bilety okresowe i coś tam jeszcze ,można tez bilety nabyć w kioskach i punktach przewoźnika i skasować w pojeździe w kasowniku który tez tam się znajduje ,chyba proste rozwiązanie
Można tez inaczej ,bierzemy przykład z zachodu to proponuje rozwiązanie z jakim spotkałem się w Chicago,do pojazdu zawsze wchodzimy pierwszymi drzwiami, koło kierowcy jest tzw skarbonka i kierowca obserwuje jakie nominały wrzucasz i przechodzisz dalej ,oprócz skarbonki jest czytnik kart które kupujemy u przewoźnika a jest ono powiązane z naszym kontem bankowym z którego potem automatycznie ściągana jest kasa za nasze przejazdy ,karty są jak bankowe ,imienne i nikt z tym nie ma problemu
Kanarow tam nie ma nikt nie oszukuje ,majak się taki znajdzie to na następnym przystanku czeka na niego policja ,brutalna policja ,dlatego wszystko gra ,pojazdy jeżdżą zgodnie z rozkładem i nikt na nikim nie wisi bo częstotliwość jest doskonała
I stała cena ,z lotniska do city kosztuje tyle samo co jeden przystanek
Można ,można i się nie dopłaca- 12 0
-
2020-09-28 09:16
Kierowcy to roszczeniowa grupa. (4)
Co chwilę jakieś żądania.
1. Podwyżki
2. Odwrócenie ruchu na Piramowicza
3. Wycofanie sprzedaży biletów
I co jeszcze?- 11 19
-
2020-09-28 09:17
(1)
Wycofanie ciebie z grupy społeczeństwa.
- 10 3
-
2020-09-28 10:12
to sie nie doczekasz
roszczeniowcu aspoleczny.
- 1 3
-
2020-09-28 18:38
Ocen
Kawusia i pączuś...
- 1 0
-
2020-09-28 19:23
Więcej
Prowadzący dbają o bezpieczeństwo swoje i pasażerów. Tylko Laik i osoba nie rozumna może uważać, że to nie słuszne postulaty.
- 1 0
-
2020-09-28 09:18
" Końca zkażeń na koronawirusa niestety nie widać "
Ja gdyby nie media nie wiedziałbym że jest jakaś pandemia to jak miałbym zauważyć jej koniec ?????
- 6 3
-
2020-09-28 09:26
A gdzie w tym wszystkim zwykła przezorność?
Co za problem mieć kilka biletów przy sobie na wszelkie wypadek?
- 9 4
-
2020-09-28 09:30
I żeby
Ci wstrętni pasażerowie nie wsiadali i wysiadali. I tak mamy zajęte 1/4 autobusu dla siebie i chcemy jeszcze więcej, wolnych autobusów i tramwajów.
- 5 3
-
2020-09-28 09:36
Widać se tylko liczy sie kasa
- 6 0
-
2020-09-28 09:40
Smieszne
Niech sie wezmą do roboty. Lekarze nie chcą pracować, nauczyciele tez by najchetniej zamkneli szkoły i nastepni leserzy kierowcy. A przepraszam panie w Biedronce, farmaceuci, handel jakos zapier.... i żyje!
- 8 5
-
2020-09-28 09:41
bo w Gdańsku jazdę komunikacją sie planuje jak wyjazd na wczasy
trzeba kupić bilet wcześniej. Na co dzień jeździ się samochodem.
- 6 4
-
2020-09-28 09:41
"miesięczna wartość sprzedanych karnetów wynosi 415 tys. zł" (1)
to ile zł z tego przekazują na płace kierowców?
- 7 0
-
2020-09-28 10:20
415 zl
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.