• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

Maciej Naskręt
16 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy. W miejscu, w którym aktualnie rezyduje kolej za co najmniej 20 lat powstanie wielki węzeł przesiadkowy.

Rewolucyjna wizja dla Gdańska: centrum komunikacyjne miasta miałoby znaleźć się między Starym Przedmieściem a Orunią. Węzeł integracyjny "Czerwony Most" nie powstanie jednak wcześniej niż za kilkanaście lat.



Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista. Koncepcja węzła integracyjnego "Czerwony Most". Po 2030 r. zbiegną się tam nieistniejące na razie ulice: Nowa Chmielna, Nowa Podmiejska oraz Nowa Cienista.
Władze wszystkich dużych aglomeracji, nie tylko Trójmiasta, muszą inwestować w rozwój komunikacji zbiorowej, bo centra miast po prostu nie zmieszczą wszystkich aut, które chciałyby do nich wjechać. Niewykluczone, że kiedyś wprowadzone zostaną opłaty za wjazd samochodem do centrum. Na pewno zaś wzrosną opłaty za parkowanie.

Choć ta wizja ziści się nie wcześniej niż za 10-15 lat, już dziś trzeba się do niej przygotować. I dlatego urbaniści zaprojektowali węzeł komunikacyjny "Czerwony Most" - nazwany tak od istniejącego tu kiedyś i wykonanego z czerwonej cegły mostu nad Motławą.

Ta koncepcja brzmi fantastycznie, ale jest efektem wielu lat badań. - Zaplanowanie przebiegu drogi to bułka z masłem. Robi się ciekawiej, gdy można zaplanować coś bardziej spektakularnego - przyznaje - Tadeusz Mendel, planista z Biura Rozwoju Gdańska, autor planu węzła "Czerwony Most".

Miałby on łączyć komunikację autobusową, tramwajową i kolejową. Byłby punktem zbornym dla nowych linii tramwajowych, które biegłyby od ul. Podwale Przedmiejskie, przez ul. nową Chmielną oraz z pętli przy ul. Świętokrzyskiej, przez ul. Nową Podmiejską.

- Po 2030 r. byłby to też główny dworzec kolejowy Gdańska, ponieważ znacznie łatwiej tu dojechać, niż do dzisiejszego dworca. Pojawiłyby się tu zarówno perony SKM, jak i dla pasażerów pociągów dalekobieżnych. Nad torami będzie się rozciągać kładka pieszo-rowerowa - opisuje Tadeusz Mendel.

Dojazd autem do węzła byłby możliwy: od północy Nową Chmielną, od południa Nową Podmiejską, zaś od zachodu ul. Nową Cienistą, która będzie połączona z węzłem wiaduktem. W obrębie węzła powstałoby ok. 3 tys. miejsc parkingowych. Obiekt oplatałaby sieć ścieżek rowerowych.

"Czerwony Most" zastąpiłby wysłużoną zajezdnię tramwajową w Nowym Porcie, a także zajezdnię autobusową przy al. Hallera w Gdańsku. Oba obiekty odtworzono by na południe od węzła.

Elementem węzła byłby budynek obsługi pasażerów, gdzie nie tylko kupilibyśmy bilety, ale też zasięgnęli informacji turystycznej czy zjedli. Na dachu byłoby lądowisko dla helikopterów medycznych. Szukający wytchnienia w podróży mogliby spojrzeć na panoramę historycznego śródmieścia Gdańska z pełnego zieleni tarasu widokowego.

Powstanie też centrum handlowe. - Polacy robią zakupy wracając z pracy. Takie ulokowanie obiektu handlowego zapewni im wygodę - przekonuje Tadeusz Mendel.

Planistom z BRG trudno dziś mówić o kosztach. Pewne jest jedynie tyle, że jeśli budowa węzła w ogóle ruszy, to będzie rozciągnięta w czasie.

Miejsca

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • ciekawe...

    "Zaplanowanie przebiegu drogi to bułka z masłem. Robi się ciekawiej, gdy można zaplanować coś bardziej spektakularnego - przyznaje - Tadeusz Mendel, planista z Biura Rozwoju Gdańska, autor planu węzła "Czerwony Most"."

    jak widać po Gdańsku oraz pewnie po całej Polsce, to zaplanowanie drogi chyba nie bardzo jest takie łatwe ;p

    • 9 1

  • znacznie łatwiej dojechac

    dopóki kolejny nieudacznik na urzedzie nie wymysli koncepcji scieżek rowerowych albo hulaj-nożnych doprowadzajacych po karkach pieszych do samego centrum

    • 6 3

  • podsumowując

    stanie tam nowy supermarket z nowymi wspaniałymi dojazdami jak wszystkie dotychczasowe...

    • 14 1

  • Taa kolejny "tramwaj na Chełm" 40 lat i gotowe hahah

    • 13 2

  • To nie ma nic wspólnego z wyborami, koncepcja znana od lat. Dobrze że w Gdańsku zaczyna dominować myślenie o komunikacji zbiorowej.

    • 5 10

  • PROPAGANDA

    No po prostu wszędzie.

    Włączcie chociaż RMF MAX. Same plusy i wkręcanie jak to jest super. Wcale tak nie jest i nie obiecujcie niestworzonych rzeczy. Czyny nie słowa.
    Póki co to chyba tylko tym co wymyślają jest dobrze bo zarabiają na marzeniach. Popatrzcie na rudery przy ulicy Jana z Kolna, beznadziejne ścieżki uniemożliwiające swobodny przejazd przez trójmiasto czy w Gdynia na Morskiej barieki, które rozwalają się i strach jest koło nich chodzić jak przejeżdza samochód.
    Niewiele trzeba, żeby było ładnie i przyjemnie, bo mamy wiele, tylko trzeba o to zadbać a nie snuć plany o tunelach pod linią skm czy nowych centrach miast.
    Stąpajcie twardo po ziemi a nie wymyślajcie utopii. Ludzie na to patrzą.!!

    • 17 1

  • hehe

    chba za 200 lat

    • 7 2

  • wygląda fajnie

    • 2 3

  • Kiełbasa wyborcza Adamowicza.

    • 29 1

  • słowackiego

    czy do 2030 roku skończą słowackiego ? według mnie nie , a gdzie dopiero takie wizje

    • 20 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane