• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnicy przeciwni zmianom na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Radni zaskoczeni i podzieleni

Maciej Korolczuk
22 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
To już ostatnie dni, kiedy kierowcy bez łamania przepisów mogą jechać al. Zwycięstwa w Gdańsku z prędkością 70 km/h. To już ostatnie dni, kiedy kierowcy bez łamania przepisów mogą jechać al. Zwycięstwa w Gdańsku z prędkością 70 km/h.

Czytelnicy Trojmiasto.pl skrytykowali pomysł radnych i gdańskich drogowców o ograniczeniu prędkości na głównej arterii Gdańska. Zgadza się z nim zaledwie 15 proc. osób głosujących w naszej ankiecie. Łącznie zagłosowało ponad 5 tys. czytelników. Krytyczne głosy przeważały też w opiniach pod artykułem. Tymczasem decyzja miasta zaskoczyła samych wnioskodawców, a radnych miasta - podzieliła.



Z jaką prędkością będziesz poruszał(a) się po al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa?

W ankiecie pod artykułem o ograniczeniu prędkości na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa w Gdańsku oddano ponad 5 tys. głosów.

Ponad 60 proc. czytelników uważa, że po głównej arterii Gdańska można poruszać się z prędkością 70 km/h. Co czwarty głosujący sądzi z kolei, że na obu alejach powinna zostać zachowana obecna - mieszana - organizacja ruchu dopuszczająca jazdę z prędkością zarówno 50- jak i 70 km/h. Rację radnym przyznało tylko 15 proc. ankietowanych.

Fala krytyki przetoczyła się też w komentarzach. Pod artykułem zamieszczono ponad 1 tys. opinii, z czego większość była polemiczna.

- Niech radni zapytają inżynierów z PG o ile wzrośnie emisja CO2, cząstek stałych i ciepła zakumulowanego skutkiem tej decyzji. Diet im zabraknie na pokrywanie skutków oddziaływania na środowisko tak durnej decyzji - napisał Suzie Quattro.
- Mamy problem z nocnymi wyścigami. Co robimy? Pilnujemy zwykłych obywateli w dzień! Bareja wiecznie żywy - dodał ktoś inny.
- 70 km/h na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to było mądre rozwiązanie w komunikacji Gdańska. Rowerzyści mają swoje trasy. Jak taka prędkość może przeszkadzać rowerzystom?
Prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej do 50 km/h zostanie obniżona w marcu. Prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej do 50 km/h zostanie obniżona w marcu.

Skala zmian zaskoczyła radnych



Co ciekawe, skalą zmian, jakie od marca mają zajść na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa zaskoczeni są... sami wnioskodawcy. Oskar Kruszyński z Rady Dzielnicy Oliwa, która jako pierwsza zawnioskowała do miasta o ograniczenie prędkości na al. Grunwaldzkiej przyznaje, że zarówno on, jak i jego koledzy z rady dzielnicy są w szoku, że tak szybko i na taką skalę udało się przeprowadzić zmiany.

- Wnioskowaliśmy tylko o ujednolicenie znaków w Oliwie. Nie ukrywam, jesteśmy w szoku, ale raczej pozytywnym - mówi Kruszyński. - Mieliśmy pewną niespójność w oznakowaniu al. Grunwaldzkiej. W jednym miejscu można było jechać 50 km/h, za chwilę - 70, a potem znów 50. Ludzie sami się w tym gubili, więc postanowiliśmy to usystematyzować. Nikt z nas nie zakładał jednak scenariusza, że ograniczenie obejmie także al. Zwycięstwa.
Radny Oliwy przyznaje, że pomysł może wydawać się kontrowersyjny. Ale tylko pozornie.

- Proszę się zastanowić jak często na tym odcinku można rzeczywiście poruszać się z wyższą prędkością. Przecież każdy z nas zna sytuację, gdy jadąc z przepisową prędkością ktoś nas wyprzedza tylko po to, by spotkać się z nami na kolejnym skrzyżowaniu. Różnica polega na tym, że on na tych światłach czeka chwilę dłużej, bo jest tam kilka sekund przed nami. 20 km/h przy takim natężeniu ruchu i liczbie skrzyżowań ze światłami to naprawdę niewielka i ledwie zauważalna różnica. Oszczędność czasu jest tylko pozorna.
Radni Oliwy wnioskowali jedynie o ujednolicenie oznakowania na oliwskim odcinku al. Grunwaldzkiej. Tymczasem miasto rozszerzyło postulat o całą al. Grunwaldzką i al. Zwycięstwa. Radni Oliwy wnioskowali jedynie o ujednolicenie oznakowania na oliwskim odcinku al. Grunwaldzkiej. Tymczasem miasto rozszerzyło postulat o całą al. Grunwaldzką i al. Zwycięstwa.

To tylko pierwszy krok



Po uchwale Rady Dzielnicy Oliwy do sprawy włączyli się także radni miasta. Emilia Lodzińska, jedna radnych KO podpisanych pod interpelacją o ograniczeniu prędkości na al. Grunwaldzkiej mówi, że zmiany na obu alejach to pierwszy krok do uspokajania ruchu na głównej arterii Gdańska.

- Zależy nam, by ulice w mieście stały się bardziej przyjazne mieszkańcom - mówi radna Lodzińska. - Żeby tak się stało musimy niwelować bariery jakim jest brak naziemnych przejść dla pieszych czy nadmierna prędkość pojazdów. Stąd decyzja o zniwelowaniu maksymalnej dopuszczalnej prędkości na obu alejach. Ale to dopiero pierwszy krok - zastrzega radna.
Jak słyszymy, radni z klubu KO w radzie miasta chcą wywrzeć presję na urzędnikach i prezydent miasta Aleksandrze Dulkiewicz, by następnym etapem w uspokajaniu ruchu było wytyczenie przejścia dla pieszych przy Uniwersyteckim Centrum KlinicznymMapka, Teatrze MiniaturaMapka czy skwerze im. Anny Walentynowicz.Mapka

- Jedno z drugim jest ściśle powiązane. Zdajemy sobie sprawę, że np. przywrócenie przejścia przy Teatrze Miniatura nastąpi dopiero na etapie budowy Nowej Politechnicznej, ale nie możemy odpuścić tego tematu.
Radna przekonuje też, że ograniczenie prędkości jest dobrym pomysłem, bo da czas kierowcom do przyzwyczajenia się do nowej organizacji ruchu i uświadomi im, że w tych miejscach wkrótce pojawią się piesi. Dodaje też, że ograniczenie prędkości ma ułatwić poruszanie się po mieście mniej uprzywilejowanym pieszym i rowerzystom i poprawić ich bezpieczeństwo.  

Jak ocenia wyniki ankiety pod naszym artykułem, w której czytelnicy skrytykowali pomysł radnych?

- Być może zabrakło lepszej komunikacji i wytłumaczenia mieszkańcom, dlaczego tak się stało - zastanawia się radna. - To dopiero początek dyskusji w tej sprawie.
Od przyszłego miesiąca ograniczenie do 50 km/h będzie obowiązywać od Błędnika aż do granicy z Sopotem. Od przyszłego miesiąca ograniczenie do 50 km/h będzie obowiązywać od Błędnika aż do granicy z Sopotem.

Radni opozycji podzieleni



Ze zrozumieniem pomysł koalicji rządzącej przyjął Kazimierz Koralewski, przewodniczący klubu PiS w radzie miasta. Jak mówi, w wielu miastach w ostatnich latach na znaczeniu zyskuje polityka uspokajania ruchu i dobrze się dzieje, że taki trend realizowany jest także w Gdańsku.

- Sam jestem kierowcą i wolałbym jeździć szybciej, ale jako radny w poczuciu odpowiedzialności za podejmowane decyzje mające wpływ na życie mieszkańców uważam, że to słuszna idea - mówi Koralewski. - Skoro w Europie kierowcy mogą po pięciopasmowych drogach dostojnie sunąć z przepisową prędkością 50 km/h to czemu nie u nas? Ograniczenie prędkości jest o tyle sensowne i uzasadnione, że rząd pracuje nad przepisami, które dadzą pieszym pierwszeństwo już w momencie zbliżania się do przejścia dla pieszych.
Nieco bardziej krytyczny jest z kolei Karol Rabenda z PiS. Uważa, że karanie normalnych kierowców za incydentalne przypadki łamania przepisów przez piratów drogowych mija się z celem.

- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa są szerokie, dobrze oświetlone, a przejścia dla pieszych posiadają sygnalizację świetlną. Tam jest bezpiecznie. Można utrzymać tam obecną prędkość. Karać trzeba łamiących prawo piratów często przekraczających zdecydowanie wyższą prędkość niż 50 km/h. Już bardziej zasadne byłoby uspokojenie ruchu na al. Niepodległości w Sopocie, gdzie blisko jezdni są chodniki, a droga nie jest - jak Grunwaldzka czy Zwycięstwa - oddzielona od siebie pasem zieleni.
Według zapowiedzi urzędników z nową - niższą prędkością pojedziemy al. Grunwaldzką i Zwycięstwa już w przyszłym miesiącu.

Opinie (797) ponad 10 zablokowanych

  • Niech Kruszyński sobie zamontuje tempomat z blokadą na 30 i niech jezdzi sobie "bezpiecznie" po miescie

    Chore...

    • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    Kazdy posel ,ktory chcial by miec poparcie-mogl by je teraz bardzo latwo znalezsc/ (10)

    Wystarczy by zrobil przy Grunwaldzkiej protest przeciwko i**ota regolujacym nam zycie i bedzie mial glosy setek tysiecy Gdanszczanek i Gdanszczan.Jest jeszcze jakis posel z jajami z obojetnie jakiej partii? Tu sa naprawde proste punkty do wyciagniecia. Przy okazji mozna zaglosowac podpisujac apel o zwolnienie decydentow -tego od zmian na Piramowicza i tego czy tej od zmiany predkosci na Grunwaldzkiej. To nie ich miasto a oni tu tylko dla nas pracuja.Skoro-zle pracuja-mozemy im juz podziekowac niech przyjda tacy ,ktorych pomysly nam sie spodobaja. Tym mowimy-zegnajcie.

    • 78 9

    • Prawda 1

      Przecież to nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem. Jak zwykle chodzi o to że będzie łatwiej karać kierowców którzy się zapomną i wlepiać mandaty po to by łatać dziurę w budżecie. Bo jak zwykle argumentacja kupy się nie trzyma. Brak jakich koliwek podstaw i badań w tym kierunku. Jeśli dalej będziemy zmieniać przepisy tak by piesi mogli wchodzić pod jadący pojazd bo mają pierwszeństwo pod każdym względem to czy będzie 50 czy 70 to zmiany będą tylko w ilości polanachych kości.

      • 1 1

    • jest na fb (1)

      Protest kierowców przeciwko ograniczeniu prędkości na Alei Grunwaldzkiej!

      • 1 2

      • ojej, to nieźle

        ktoś jeszcze wie o tym poza samymi protestującymi? :)

        • 4 0

    • to dziwne, bo większośc mieszkających blisko Grunwaldzkiej, jest za (2)

      a najbardziej przeciw są mieszkancy gmin osciennych

      • 6 9

      • to nie jest ulica osiedlowa (1)

        sorry

        • 5 6

        • dlatego nie będzie tam ograniczenia do 30

          • 3 1

    • zgoda

      ale Gdańszczanki to też Gdańszczanie, nie ma potrzeby tego rozdzielać, bo potem staniesz się niewolnikiem tej arcy-nadmiarowej maniery, a wówczas każde ominięcie takiej klauzuli będzie budziło w Tobie i innych podejrzenie o seksizm...

      • 0 0

    • zmiany na drogahch,,,,do poprawki ....!!!

      tyle nonsensownych decyzji naszych niby dobrych wybrańców .! do zmiany .wooon z nimi.!!!

      • 1 0

    • Jakich decydentów odpowiedzialny za piramowicza jest urzednik Kitliński chwalił sie ze to jego zasługa.

      Wiec już dawno jest do wywalenia bo to nie jedyne jego szkodliwe działanie w mieście!!Żaden urzędnik nie jest anonimowy i maja obowiązek podawać kto za to jest odpowiedzialny.

      • 4 0

    • tak, był już taki śp. na L co blokował ulice

      motłoch aż do wicepremiera go wypromował, ale s*x afery go zgubiły

      • 1 3

  • Tristar i znaki zmiennej tresci

    Gdybysmy mieli taki system, ktory bada natężenie ruchu i dostosowuje ograniczenia za pomocą znaków zmiennej treści... Gdyby tylko... Pewnie dużo kosztuje i nikt tego nie wdroży... A nie, czekaj...

    • 0 0

  • I pamiętajcie

    Nigdy na PO!

    • 6 2

  • Czyli jak zwykle, głos Mieszkańców bez znaczenia - "radni" i tak wiedzą swoje! (1)

    Szczerze mówiąc, nie pamiętam w przeciągu ostatnich 20 lat żadnej mądrej decyzji władz Gdańska, która byłaby wdrożona dla dobra Mieszkańców, a nie "portfeli" powiązanych z UM Gdańsk.
    Może ktoś ma lepszą pamięć i przypomnij choć jedną???

    • 4 0

    • ależ ma znaczenie

      tylko ty nie jesteś reprezentantem LUDU, nawet ze śwagrem

      • 0 0

  • cały ten wątek rozmiękczanie mózgownic

    dolewają wam kiślu do rozwodnionych mózgownic

    • 1 0

  • Czy to jakieś lobby rowerowe?

    Wszystkie argumenty zwolenników 50 km/u są do obalenia. Sprostujmy też pewne określenie: nie powinno się mówić uspokojenie ruchu tylko zakorkowanie, lub wsadzenie obywateli do autobusów lub zwiększenie spalin w mieście lub oczyszczenie ulic dla wybranych

    • 2 1

  • Miasto zakorkowane !!!

    Tłoczno już się robiło na tej ulicy to teraz będą korki gwarantowane

    • 4 2

  • wreszcie mądra deczja

    to prawdziwe zabezpieczenie ruchu, będzie mniej wypadków.

    • 2 6

  • Moja propozycja

    Grunwaldzką i Zwycięstwa przekształcić na drogę dla pieszych i ścieżkę rowerową a samochody na chodniki hahahahaha

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane