• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik o ekranach: absurdów jest więcej. Teleportacje, zastoje...

Marcin, czytelnik
17 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Po naszym artykule o błędnych komunikatach wyświetlanych na tablicach Systemu Informacji Pasażerskiej skontaktował się z nami pan Marcin. Nasz czytelnik od dłuższego czasu przygląda się i dokumentuje wpadki systemu. Jak twierdzi, absurdalnych informacji jest więcej.



Oto list naszego czytelnika:

Nareszcie ktoś zwrócił jakąkolwiek uwagę na ten temat! A temat nie jest bezsensowny, bo dlaczego ma być przemilczane, że "system", który kosztował - z tego co wiem - kilka milionów złotych, tak naprawdę nigdy dotąd nie działał poprawnie? Dotyczy to wszystkich jego elementów - od błędów na ekranach w pojazdach i na przystankach, poprzez fatalnej jakości ekrany na przystankach, fatalne wykonanie wyświetlanych informacji (mapki każda z inną orientacją, nieczytelne mapki, napisy z błędami ortograficznymi itd. itp.), aż po podstawę systemu, która generuje te bzdury wyświetlane na ekranach. Ludzie już do tego dziadostwa się przyzwyczaili i wiedzą, że nie należy niestety traktować tych informacji poważnie. Wystarczy też spojrzeć na merytoryczne komentarze pod artykułem, z których praktycznie wszystkie mogę potwierdzić z własnych obserwacji.

Jeżdżę codziennie komunikacją miejską i praktycznie nie ma dnia, żebym nie zauważył jakichś kretynizmów. Niestety nie wszystko mam możliwość w danej chwili udokumentować, bo ostatecznie mam co robić, ale praktycznie gdyby jeden dzień porządnie poobserwować, wyszłaby naprawdę niezła kolekcja doszczętnie pogrążająca ten pożal się Boże system.

Szeroki wachlarz błędów i dziadostw, obejmuje np.:

Mapki. Fajnie, że na każdym przystanku w Swingach pojawia się fragment mapki okolicy, szkoda jednak, że na różnych przystankach mapka jest obrócona w inną stronę.


Ekrany w Swingach wyświetlające albo strzałkę bez przystanków, albo samo logo ZKM, albo przystanek docelowy. Czasem jeden ekran działa prawidłowo, a drugi (w tle) nie pokazuje nic lub np. przystanek docelowy. Wariacje przeróżne.



Mnóstwo błędów wyświetlają także tablice na przystankach. Na ekranie można więc zobaczyć np., że z danego przystanku jeździ tylko jedna linia autobusowa, komunikaty są też najeżone wieloma błędami, w tym ortograficznymi.



Nawet gdyby wyeliminować wszystkie powyższe mankamenty (w co póki co nie wierzę), to i tak głębiej, u podstaw systemu leży problem, którego nie widać na pierwszy rzut oka i pojedyncze zdjęcie tego nie odda: błędne określanie czasu przybycia pojazdu na przystanek. Aby to zauważyć, wystarczy przez kilka minut poobserwować, jak zmieniają się przewidywane czasy odjazdu. Proszę spojrzeć na te zdjęcia.



Wraz z upływem czasu można zaobserwować przynajmniej dwa rodzaje bzdur: teleportacje i zastoje.

Teleportacją nazywam to, że pojazd przykładowo "za 10 min" po dwóch minutach będzie "za 06 min", a po kolejnych dwóch być może już nawet podjedzie na przystanek. Teleportacje są domeną np. linii 210 w kierunku Oruni. Czekając na Dworcu Głównym, "za 12 min" potrafi się skrócić do dosłownie kilku minut. Czasami wg tablicy ma być za dwie minuty, a już jest na przystanku.

Zastoje to z kolei pojazd "za 02 min" przez kolejnych np. pięć czy więcej minut. Również można to obserwować na Dworcu Głównym w różnych kierunkach, jak np. Orunia.

Bardzo prawdopodobną przyczyną tych zjawisk jest prostackie "obliczanie" czasu przyjazdu na podstawie tylko lokalizacji, bez uwzględnienia prędkości pojazdu - nazwałbym to "w sposób statyczny".

Czyli jeśli 210 jest na przystanku dajmy na to Płowce, to do tego miejsca jest przypisana konkretna liczba minut, za które ma dojechać do Dworca Głównego - nieważne, czy będzie jechał 100 km/h, czy 5 km/h w korku, efekt na ekranie będzie taki sam. Z kolei jeśli kurs 151 stoi sobie na przerwie na Wałach Piastowskich i jest zalogowany do systemu, to nieważne, że kierowca sobie je śniadanko i odjeżdża za 10 minut - autobus będzie "za 02 min".

Ot i cała inteligencja systemu, który nazywam prześmiewczo Systemem dezInformacji Pasażerskiej... Te zdjęcia i opisy na pewno nie zamykają listy błędów. Swego czasu wrzucałem różne zdjęcia na profil ZTM Gdańsk na Facebooku, ale już jakiś czas temu zablokowali możliwość pisania postów. No cóż, może nie lubią krytyki, a wszystko jest pięknie i cacy.

Wykonanie całości jest na naprawdę miernym poziomie i w mojej ocenie grupa kilku zdolniejszych studentów z ETI PG zaprojektowałaby i wykonała taki system znacznie lepiej, a i zapewne znacznie taniej.

Moim zdaniem warto nękać ludzi odpowiedzialnych za tę fuszerkę, ponieważ to są nas wszystkich pieniądze i warto, aby ten system zaczął wreszcie działać, jak należy - sądzę, że nie ma wątpliwości co do zasadności istnienia tego projektu, tylko gdyby nie to wykonanie...
Marcin, czytelnik

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (216) 6 zablokowanych

  • Ludzie nie marudzić!!!

    Spróbujcie w Nicei ( Franca ) w niedzielę złapać ( dosłownie ) autobus . Graniczy z cudem a raczej z próbą samobójstwa, bo zatrzymują się tylko mając ciało przed maską ( sic! ). Sprawdziłem.

    • 2 5

  • przystanek srebrniki

    taka sama sytuacja przystanek srebrzysko w strone niedzwiednika nie jeżdzązgodnie z rozkładem elektronicznym

    • 1 0

  • bo to polska (7)

    Nie elegancja francja

    • 79 17

    • ten system to Miś na miarę naszych możliwości...

      a tak poważnie - wszystko co w Europie służy dobru ludzi - od polityki, poprzez służbę zdrowia, policję, wymiar sprawiedliwości itp, aż po system informacji dot. odjazdu autobusów - u nas zamienia się w farsę tych rozwiązań. Chyba faktycznie jesteśmy dzikim narodem którego rolą jest zbijać europalety po 5zł/h dla reszty Świata....

      • 3 1

    • Do redakcji (5)

      Mogliście chociaż nieco poprawić słowa człowieka, który napisał ten artykuł, bo widać, że ledwo ledwo sobie radzi z językiem polskim. Mam na myśli stylistykę i pewien poziom obiektywizmu, który jest tu zachwiany. Przykładowo: używanie słowa "kretynizm", to mocne wyjście po za dziennikarską normę.

      • 7 22

      • Ty, poeta! (3)

        To nie jest artykuł, więc nie obowiązuje go konwencja.

        Nie mędrkuj się zobojętniały intrygancie.

        • 14 4

        • (2)

          Jest to treść wystawiona na publicznym forum, pod szyldem trójmiasto.pl. W ten sposób firma psuje sobie markę. Względnie należy ubrać słowa będące wyrazem emocji w cytat, lub przeprosić czytelników pod artykułem, ale najlepiej poprawić. Jestem wymagającym czytelnikiem i wiele portali przestałem czytać z powodu niechlujstwa. Gdybyście poszli moim tropem, dziennikarze by się zaczęli bardziej starać i wszyscy by na tym zyskali. Szanujmy siebie, szanujmy nasz język.

          • 6 15

          • madrala (1)

            " wzglednie nalezy ubrac w slowa",
            "dziennikarze by sie zaczeli" to tez nie jest poprawna stylistyka - skoro juz jestes taki wymagajacy...;)

            • 9 4

            • Nie jestem dziennikarzem. Nie jestem też kucharzem - mam prawo wymagać jeść dobre dania w restauracji. Tak samo z artykułami. Mają być profesjonalne.

              • 4 6

      • Panie Opcjonalny Autorze... słownik ortograficzny by się przydał...

        i czytać ze zrozumieniem też warto się nauczyć... ;-)
        Dopiero potem proponuję krytykować :-)

        • 5 5

  • owszem

    Zgadzam się z opinią P Marcina i fajnie że ktoś podejmuje temat,

    • 4 0

  • Dziękuję autorowi artykułu (1)

    Artykuł, który powinnien ukazać się już dawno. Dziwię sie tylko, że dopiero czytelnik umiał przelać na papier to co widzą wszyscy pasażerowie. Przykre. Ale może dziennikarze zaczną egzekwować ciąg dalszy tj. poprawę tego systemu (dez)informacji pasażerskiej.

    • 66 2

    • Bo niestety

      tak jest, że ludzie potrafią tylko narzekać, ale nie chcą się wysilić i gdzieś zgłosić swoich uwag. A skoro nikt nie zgłasza, no to znaczy, że wszystko jest w porządku i nikt nic z tym nie robi.
      Sama zgłaszam do różnych instytucji różne sytuacje, jak widzę, że coś jest nie tak i powiem, że często reagują i poprawiają, nie mówie tutaj akurat o tym systemie, ale o innych, drobniejszych rzeczach.

      • 4 0

  • Zapowiedzi przystanków... (1)

    Tej przestarzałej Ivonie można już w Gdańsku podziękować. Dać jakiś inny, bardziej sensowny, milszy dla ucha głos.

    • 5 3

    • Racja. Zatrudnić babki, które podkładają głosy w animowanym, japońskim porno!

      • 0 0

  • I dlaczego informacja jest tylko w języku polskim. (1)

    powinna być jeszcze w angielskim, niemieckim, francuskim, szwedzkim, norweskim, chińskim, japońskim, esperanto i migowym.

    • 3 6

    • Jest w takim jaki jest urzędowy w tym kraju

      • 0 0

  • kiedyś ruskie trajtki jeździły i prądem kopały, autobusy na czas nie jeździły (6)

    a teraz ludzie sobie poradzić nie mogą, bo kiepska informacja. To kuleje jeszcze.Spokojnie. Ten artykuł to pewnie nieporadnego gościa.
    2. minuty w tą czy w drugą. Korki są. Nie można wierzyć w elektronikę(wyświetlacze).
    Miłej soboty.

    • 10 29

    • jeżeli są korki (2)

      Spokojnie - system uwzględnia korki, ale standardowe- jeżeli coś nieprzewidywanego się zdarzy (np. jakiś szczególnie nieporadny kierowca, który zablokuje ruch w tym autobus na 1-2 min) - żadna prognoza i elektronika nie da rady...

      • 5 1

      • nic nie poradzimy, elektronika nie przyspieszy autobusu (1)

        ja zawsze lukam na rozkład jazdy w necie, wychodzę szybciej i na przystanku czekam spokojnie, jak jest opóźnienie...trudno, pojadę następnym.

        • 4 2

        • No i przyjeżdżasz do pracy gdzie zaczynasz od golenia i porannej kawy. Robota nie zając. Najważniejsze JESTEM W PRACY, czego ode mnie wymagać.

          • 2 0

    • Idź żreć zgniłe kartofle. Kiedyś ludzie je wcinali i byli szczęśliwi, że z głodu nie umierają.

      • 1 0

    • Nie zauważyłeś, że jest 21 wiek i że te buble kosztują NAS grube miliony?

      • 4 0

    • ludzie płacą to się wkur...ją.

      nie zrozumiałeś tekstu widać. A Pani kazała czytac ze zrozumieniem... słabo szło co?

      • 5 0

  • Eeee, malkontent. (4)

    Jak możesz krytykować coś co dostajesz gratis, stare przysłowie o koniu i zębach się klania. Wyobraź sobie ,że tych tablic nie ma , tak jak było dawniej i poczujesz się lepiej. Zresztą, jaką to różnica co jest na tablicy, skoro i tak jesteś skazany na czekanie. Kup sobie samochód, nawet tani i te sprawy staną ci się obojętne. A że zmarnowane kilka milionów, no nie bądź taki drobiazgowy.

    • 4 19

    • gratis??? (2)

      • 8 0

      • (1)

        No, gratis. Czy w związku z tym że pojawiły się tablice klienci zaczęli więcej płacić za bilety? Chyba nie. Więc dla nich gratis. Tak przecież argumentuje się wszelkie niepotrzebne inwestycje- że unia dała. A skąd wzięła? O tym nie piszą.

        • 2 4

        • To że pojawiły się niesprawne tablice oznacza,że pieniądze które można było wydać mądrze wydano głupio. Wszystko się bierze z faktu,że za błędne decyzje, byle jaką pracę pracownicy są karani tylko w firmach prywatnych, gdzie marnują pieniądze właściciela. W "budżetówce" jest jak w PRL , pieniądze "niczyje", więc nie znam przypadku, by za nie oddanie czegoś w terminie albo ewidentne spartolenie jakiś urzędnik był ukarany. Najwyżej zmniejszono mu nagrodę.Co da się wyrównać.

          • 2 0

    • Jakie gratis

      Jakie gratis?
      W przyrodzie nie istnieje gratis.
      Płacisz za ten gratis w podatkach i cenie biletów.

      • 6 0

  • Wam dochodzic (2)

    Zawsze wszystko żłe. To za zimno a to za cieplo itd. itd. najlepiej przywrocic ikarusy bez klimy-ogrzewania i bez tych wszyskich tablic itd. Kazdy bedzie zadowolny

    • 14 28

    • Rozumiem,że jesteś zadowolony. Czy działa, czy nie działa najważniejsze, że jest. A najbardziej cię cieszy,że już nie musisz chodzić za stodołę.

      • 3 0

    • Jak widać, najbardziej niezadowolone są słoje

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane