• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Dajcie skośnie parkować, gdy można". Czytelnik o parkowaniu w centrum

Michał
6 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Przesuń aby
porównać

- Czy naprzeciw centrum handlowego Batory przy Władysława IV w GdyniMapka trzeba było zmieniać sposób parkowania z prostopadłego na równoległe, co zmniejszyło liczbę miejsc, choć zmieści się tam i ścieżka rowerowa, i chodnik? - pyta w liście do redakcji pan Michał. - Udostępnienie ulicy pieszym jest podstawową potrzebą, zaś zapewnienie miejsc parkingowych - tylko ewentualnością wynikającą z dostępności miejsca - odpowiadają urzędnicy.



Czy parkowanie równoległe jest dla ciebie problemem?

Oto jego przemyślenia:



Jestem mieszkańcem ulicy 10 lutego i z coraz większym niepokojem obserwuję, co dzieje się w kwestii parkowania w centrum miasta. Chciałbym zwrócić uwagę na - moim zdaniem - nietrafiony pomysł mający na celu zmniejszenie miejsc parkingowych przy ulicy Władysława IV, naprzeciwko centrum handlowego Batory.

W zeszłym roku w związku z kampanią dotyczącą ograniczenia ruchu samochodowego w centrum zlikwidowano kilkanaście dobrze prosperujących miejsc parkingowych (parkowało się prostopadle do ulicy na rzecz parkowania równoległego), co oczywiście drastycznie zmniejszyło liczbę miejsc.

Myślę, że warto wspomnieć, że wcześniej zlikwidowane wszystkie miejsca parkingowe przy ul. 10 lutego oraz ograniczono ich liczbę na ul. 3 maja.

Całości przyświecał słuszny cel - budowa ścieżki rowerowej, ale jak wyszło w praktyce?

  1. Z kilkunastu miejsc parkingowych zostały trzy, maksymalnie cztery miejsca (w zależności od wielkości auta), na których można postawić samochód
  2. Powstały dwa miejsca dla inwalidów, dodatkowo oddzielone metrową przerwą, która zabiera część tak niezbędnej powierzchni (kto wpadł na taki pomysł?). Dodatkowo należy wspomnieć, że kolejnych miejsc dla inwalidów w najbliższej okolicy jest również kilka i zazwyczaj stoją puste (10 lutego, Batorego, Władysława IV), ale rozumiem i w 100 proc. popieram zasadność ich funkcjonowania. Nie rozumiem natomiast, dlaczego stworzono ponad metrowy bufor pomiędzy i tak dużymi miejscami uprzywilejowanego parkowania, przez który trudniej jest zaparkować pozostałym samochodom ze względu na i tak ograniczoną powierzchnię.
  3. Wycięto żywopłot oddzielający parking od chodnika i stworzono wąski chodnik, za którym od razu jest ścieżka rowerowa. To rozwiązanie jest naprawdę niebezpieczne. Akurat na tym odcinku chodnik jest bardzo szeroki. Czy można było zrobić to lepiej? Oczywiście wystarczyłoby ścieżkę przesunąć o ok. 2 metry, a bliżej parkingu zrobić nasadzenia, takie rozwiązanie wpłynęłoby zarówno na bezpieczeństwo, jak i na estetykę projektu.
  4. Wprowadzenie miejsca dla rozładunku towarów (jest już znak, więc lada moment pojawi się miejsce zabierające kolejne dwa miejsca parkingowe). Kolejna nieprzemyślana koncepcja, ponieważ wszystkie sklepy i punkty usługowe w tym miejscu zaopatrywane są od zaplecza, ani jeden nie jest zaopatrywany z ulicy. Czy naprawdę w takim układzie powstanie takiego miejsca jest niezbędne?
  5. I gwóźdź programu w projekcie: postawienie metalowych zapór/słupów na chodniku. Nie wiem, jak można było wyrazić zgodę na takie rozwiązanie przy parkowaniu równoległym. Kierowcy parkowali na mini chodniku prostopadle, chcąc uzyskać większą ilość miejsc, ale zakładam, że to zadanie straży miejskiej, żeby ich tego oduczyć. Stan obecny to kombinowanie, jak ustawić się pomiędzy słupkami, żeby otworzyć drzwi i wyjąć dzieci nie obijając przy tym samochodu, oczywiście cały czas bacząc, żeby stały nieruchomo, ponieważ nieprzewidziany ruch może skutkować wejściem pod koła rowerzystom.


Różne podejście do parkowania na różnych ulicach



O ile przyjmuję do wiadomości tłumaczenia władz miasta, które otwarcie mówią, że chcą zmniejszyć liczbę aut w Śródmieściu, o tyle nie rozumiem braku konsekwencji w działaniu.

Na przykład przy ul. Władysława IV zmiany na parkowanie równoległe zostały wprowadzone na dwóch - de facto - szerokich odcinkach, na których śmiało mogłoby koegzystować zarówno parkowanie prostopadłe, jak i ścieżka rowerowa.

Z kolei na odcinku wzdłuż dawnych delikatesów parkowanie jest już prostopadłe i nikomu to nie przeszkadza, pomimo dużo węższego chodnika.

Stąd proste pytanie dotyczące modernizacji, czy naprawdę nie można było tego zrobić lepiej?

  • Po zmianach dwa miejsca zajmują niepełnosprawni, a jedno dostawcy.
  • Po zmianach dwa miejsca zajmują niepełnosprawni, a jedno dostawcy.


Odpowiada Agata Grzegorczyk, rzecznik Urzędu Miasta w Gdyni

Agata Grzegorczyk, rzecznik Urzędu Miasta w Gdyni. Agata Grzegorczyk, rzecznik Urzędu Miasta w Gdyni.
W ostatnich latach zwiększyła się świadomość zachodzących zmian klimatycznych i obowiązkiem miasta jest reagowanie na globalne wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem, adaptacja do zmian klimatu i neutralizowanie ich konsekwencji.

Przekłada się to na proces planowania rozwoju miasta, w którym należy uwzględnić wiele czynników. Gdynia realizuje nowoczesną politykę opartą na założeniach zrównoważonej mobilności z przestrzenią przyjazną wszystkim mieszkańcom.

Jeszcze do niedawna ulice projektowano tak, by zadbać przede wszystkim o płynność ruchu samochodowego. W mniejszym stopniu zachęcały do przemieszczeń pieszych, jazdy rowerem i transportem zbiorowym oraz do aktywnego spędzania czasu.

Z czasem, przez wciąż zwiększającą się liczbę samochodów, coraz większy obszar przeznaczano na miejsca parkingowe, wypierając tym samym z centrum inne funkcje, tak ważne z perspektywy tworzenia miasta. Konieczne było podjęcie zdecydowanych działań naprawczych, związanych z zarządzaniem przestrzenią, w szczególności w centrum. Ta przestrzeń jest szczególnie cenna, a dbałość o jej jakość jest celem nadrzędnym.

Do najistotniejszych działań należy zarządzanie parkowaniem. Udostępnienie ulicy pieszym jest podstawową potrzebą, zaś zapewnienie miejsc parkingowych - tylko ewentualnością wynikającą z dostępności miejsca. Terenochłonność parkingów sprawia, że ich organizacja ma ogromny wpływ na sposób korzystania z ulic przez mieszkańców. Wprowadzone w centrum zmiany pozwoliły odtworzyć zdegradowaną przestrzeń, zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów i jednocześnie efektywnie wykorzystać już istniejące miejsca parkingowe. Nie bez znaczenia dla bezpieczeństwa pozostaje także układ miejsc postojowych. W przypadku parkowania równoległego potrzeba mniej miejsca na odstępy między stojącymi samochodami, a parkujący kierowca z łatwością może obserwować w lusterkach ruch na ulicy.

Równocześnie miasto przygotowuje dogodne lokalizacje pod parkingi buforowe, które zostaną ściśle zintegrowane z komunikacją miejską. Dzięki temu kierowcy będą mogli wygodnie pozostawiać samochody na obrzeżach miasta lub w centrum i w dalszą podróż ruszać alternatywnymi środkami transportu. Już dziś na wspomnianej zasadzie można korzystać z parkingu miejskiego zlokalizowanego pomiędzy Gdynia Areną a CH Rivierą. W 2023 roku jest planowane oddanie inwestycji przy PKM Gdynia Karwiny, gdzie powstaje nie tylko parking przesiadkowy, ale też nowe chodniki, drogi rowerowe, buspasy oraz infrastruktura dla autobusów i trolejbusów. Kolejnych 260 miejsc dostępnych będzie na parkingu podziemnym pod parkiem Centralnym.

Na ul. 10 Lutego mimo zmian przestrzeni, pozostawiono miejsca dla osób z niepełnosprawnością, którym ze względu na znaczne ograniczenia ruchowe, należy umożliwić aktywne uczestniczenie w życiu społecznym.

Miejsca rozładunkowe w Śródmieściu zostały wprowadzone w 2018 r., najpierw w formie pilotażu, następnie w postaci docelowego schematu obejmującego 28 miejsc na ul. Starowiejskiej, ul. Świętojańskiej i fragmencie ul. Abrahama. Dzięki dedykowanym miejscom dostaw ogranicza się niebezpieczne parkowanie, manewrowanie, jazdę po chodniku.
Michał

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (441) 7 zablokowanych

  • punkt 6: stworzona ścieżka rowerowa kończy się na pomniku.

    • 27 0

  • W cywilizowanych krajach przy jezdni dopuszcza się wyłącznie równoległe parkowanie (11)

    • 16 47

    • W cywilizowanych krajach chodnik to nie parking, a brak miejsca mie upoważnia do parkowania na przejściu czy trawniku. Polska to środek Afryki i kierofczykami, którym wydaje się, że wszystko mogą robić.

      • 14 16

    • (5)

      W cywilizowanych krajach są piętrowe parkingi.

      • 20 4

      • Wykup grunt i wybuduj. Zarabiaj. W czym problem

        • 5 12

      • Może i są piętrowe parkingi (1)

        Ale nie w centrach miast, a na zasadzie P+R z dobrze fukcjonującym transportem zbiorowym.

        • 5 8

        • Alez oczywiscie ze sa w centrach

          • 4 0

      • u nas też są. Tylko chętnych na nie ....nie ma

        • 4 1

      • 100 metrów dalej masz nowy parking podziemny w budynku hossy. Po drugiej stronie ulicy duży parking terenowy. Łącznie setki miejsc postojowych w promieniu 100m

        • 2 0

    • USA to nie jest cywilizowane? (3)

      W USA większość miejsc jest prostopadła i pod kątem... I wszyscy są szczęśliwi i UX się zgadza... No ale w Polsce to lubią sobie na złość robić, albo w imię głupiej mody bezrozumne wylewanie dziecka z kąpielą. W takiej Gdyni to nie można iść na kompromis i trzeba zawsze robić którejś grupie na złość? Za co wam w UM z podatków płacimy??? Chory kraj.

      • 6 3

      • (1)

        No, hm, USA to taka cywilizacja inaczej, a raczej bez ogródek -patocywilizacja. Właśnie stamtąd przyłażą wszystkie problemy współczesnego świata.

        • 1 6

        • Rusek won

          Jasne... bez cywilizacji zachodniej (patrz USA) nie byłoby po-wojennego prosperity :) Największym problemem jest wasz współczesny hitler = putin i ta wasza ruska śmerdzącą, zacofana mentalnośc. Kraj zwyrodnialców, gwałcicieli i złodzieji = Rosja.

          • 2 2

      • ?

        Większość miejsc w USA przy ulicach w dużych miastach jest akurat równoległa.

        • 0 0

  • Słuszna koncepcja. (2)

    Parkowanie powinno odbywać się jedynie na wlotach do Śródmieścia !!!

    • 10 39

    • (1)

      czyli gdzie w tym konkretnym przypadku? np?

      • 3 1

      • np przy Prokuraturze

        powinien być wjazd od 10 lutego tuż przy moście.

        • 1 0

  • Czy włodarze w polskich miastach oszaleli?! (7)

    Utrudniać nam życie pod płaszczykiem ideologii? Jeszcze im za to płacimy, ile jeszcze wytrzymamy?

    • 66 16

    • Masz komunikację nie pchaj się co kawałek blachą zatruwajac środowisko

      • 10 17

    • (2)

      No właśnie mi najbardziej utrudniają życie samochody. Zabierają przestrzeń, niszczą zieleń, uniemożliwiają mi swobodne poruszanie się po mieście i jeszcze fizycznie zagrażają mojemu zdrowiu i życiu.

      • 6 12

      • Jesteś niewidomy?

        • 2 2

      • a co z rowerami i hulajnogami?

        jezdza po chodnikach i stanowia bezposrednie zagrozenie dla pieszych

        • 2 1

    • Kierofczyk może utrudniać wszystkim ruch i to jest ok ale na odwrót nie może być. Przecież to wielkie pany są. wszystko im się n (2)

      • 3 6

      • Mówisz raczej o ped**arzach.

        • 1 1

      • Ale w jaki sposób kierowca utrudnia ruch pieszemu skoro jeden porusza się jezdnią a drugi chodnikiem? Kierowca też staje się pieszym gdy wysiądzie z auta.

        • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    Jestem na nie - stwarza niebezpieczeństwo przy wyjeździe (17)

    Włączające się potem do ruchu auta muszą wyjeżdżać na wstecznym, nierzadko niewidząc czy mają pusty las - wystarczy że na prawo od nas stanie np van. A wtedy o bardzo solidny wypadek nietrudno.

    • 76 279

    • Dlatego lepiej jest zrobić parking, z którego czasem trzeba wyjeżdżać "na trzy"?

      • 50 6

    • Prawda

      Wyjazd ze skośnego miejsca to wyjazd na ślepo tak na prawdę.

      • 24 53

    • (2)

      Mamy 2022 rok i w samochodach kamery, czujniki i inne. Można poprosić pasażera o asystę. Jeśli ktoś jeździ na ślepo to niech w ogóle nie jeździ. Poza tym na zdjęciu gdzie samochodu stoją po ukosie mają jeszcze metr z tyłu.

      • 56 22

      • Stojąc w korku

        Nie trzeba się daleko rozglądać, niemal co drugie auto wiezie jedynie kierowcę i bardzo często jest to duże auto. Jakiego pasażera oni mają poprosić? A po co w ogóle 1 człowiek zajmuje tyle miejsca i potęguje korki swoim autem?

        • 20 32

      • "kamery czujniki i inne" to są w autach po 2010 roku. Wiele osób jeździ samochodami z początku lat 2000x, wtedy jeszcze takich udogodnień nie było.

        • 3 0

    • Zgadzam się w 100% (2)

      Ile to juz razy na Władysława IV kier. Sopot na buspas wycofywały się osobówki wprost przed jadący autobus pełen ludzi... Może i mniej miejsc jest przy równoległym parkowaniu, ale na pewno przy wyjeździe o wiele bezpieczniejsza opcja. Taka jest prawda.

      • 26 23

      • Ale parkowanie równoległe tyłem generuje ten sam problem. To nie jest dobre miejsce na parking.

        • 14 3

      • Zainstalowac wzdłuz ulicy lustra ! żeby można było bezpiecznie wyjezdzać !

        • 1 4

    • Brak nienawiści i hejtu, ale czy na pewno u projektujących parkingi i ścieżki? (3)

      Parkowanie równoległe w miejscu ruchliwym to rzecz niemożliwa, Kierowca musi zgodnie z nauką ruchu ustawić się równolegle do pojazdu poprzedzającego wolne miejsce parkingowe następnie cofać wykonując manewry kierownicą. A jak ma się cofać skoro za nim już stoi pojazd jadący w korku 1 metr za nim? Ten też może się cofać jeśli jest uprzejmy ale nie zawsze może bo za nim też są pojazdy. Obserwowałem ruch na ul.Traugutta we Wrzeszczu w kierunku do Zwycięstwa. Był taki korek, że ci co chcieli zaparkować mogli jedynie wjechać ukosem na miejsce częściowo na chodnik, o żadnym cofaniu nie mogli pomarzyć. czy ci co projektują takie miejsca parkingowe myślą w ogóle, znają realia?

      • 15 11

      • po pierwsze zastanów się, czy naprawdę musisz dotrzeć do miasta samochodem (2)

        jak taka refleksja nie pojawia się w Twojej świadomości, to znaczy, że warto podjąć próbę poszerzenia swojej wyobraźni.

        • 4 7

        • (1)

          to może w ogóle zlikwidować tam parking, zamiast utrudniać życie?

          • 1 1

          • likwidacja/ redukcja liczby miejsc do parkowania

            ułatwia życie wielu ludziom, choć tym przyspawanym mentalnie do fotela samochodu trudno to ogarnąć wyobraźnią

            • 0 0

    • Naucz się prowadzic a nie tylko marudzić

      • 9 4

    • Po co

      Jak się nie umie jeździć to się nie jeździ. Miilony miejsc takie są i jakoś nie dochodzi tam do wypadków, jeśli ludzie umieją prowadzić samochód.

      • 4 6

    • Po to się montuje Lustra przy drodze żeby widzieć czy nie nadjeżdza jakieś auto i bezpiecznie wyjechać!

      • 1 1

    • Oporny

      Jak ktoś ma prawo jazdy za masło to jest to problem

      • 5 3

    • dla wszystkich co mają problem z wyjeżdżaniem ze skośnego - powinniście ćwiczyć i tyle

      to jest wasz problem

      • 3 0

  • (7)

    Roszczeniowość kierofczyków doprowadziła centrum Gdyni do kompletnego upadku. Teraz trzeba drugie tyle lat na ożywienie, ale wreszcie władze miasta dostrzegły ten problem.

    • 30 67

    • (4)

      Ożywienie w postaci ograniczenia? Ograniczenia parkingów? Kursów autobusów?
      Jedynie co odżyło to ceny biletów, które teraz radośnie wzrastają.

      • 15 8

      • Jak mają jeździć jak stoją za blachami co 300 metrów muszą podjechać bo zawał

        • 3 11

      • (2)

        Mniej miejsca dla kierofczyków to więcej przestrzeni dla życia - chodniki, drogi rowerowe, zieleń. Kierofczyki to zwykle spaślaki - przyjechać pod same drzwi, zostawić szrota i pójść spać.

        • 10 19

        • Jaki ożywiony

          • 7 3

        • Rajstopy tak cisna ze mozg obumarl stad takie dyrdymaly wygaduje

          • 4 2

    • Poluzuj majtki, znów Cię uwierają

      • 11 4

    • Milcz już lepiej , i wstydu oszczędź.

      • 2 2

  • Parking przy Rivierze ma jedną, ale za to wielką wadę: (1)

    Trolejbus 27 kursuje tylko od poniedziałku do soboty co 20 minut i tylko do 19.30. Autobus 109 jeszcze rzadziej. W obie strony mamy kilkukilometrowy spacer. Ale dla urzędnika to nie problem. Dla osoby z kilkuletnim dzieckiem już tak. Poza tym rozwoj zrównoważony polega na równowadze. A to, co się w Gdyni dzieje z równowagą nie ma nic wspólnego. Z kasą dla miasta tak. Dlatego wszyscy musimy płacić haracz. Zawsze i na każdym kroku i pod różnymi postaciami. A miasto będzie wyludniać się dalej.

    • 73 3

    • Dla urzędnika to nie problem

      On do urzędu podjeżdża samochodem. A w przypadku decydentów to za darmo służbowym

      • 0 0

  • Kolejny przyjechał do miasta (1)

    i lej mu asfalt bo on codziennie musi wyjechać na wieś, zmieniaj ulice bo on i jemu podobnie muszą pomieścić swoje 20m2 w naszym mieście. Skończcie żebrać o darmowe postoje. Wykupcie swoje garaże to będziecie mieli gdzie swoje graty trzymać. Inni furmanki, jeta czy jachtu nie trzymają na chodnikach.. Ech...

    • 21 66

    • Jak ktoś ma kasę to szybko ucieka z miasta.

      Ma wolność, własny dom z ogrodem, żaden pseudoaktywista nie narzuca mu stylu życia. Dla miejskiej biedoty pozostają klapki z chińskiego marketu i bilet na zbiorkom. Podbudowane skręcającą w lewo ideologią.

      • 3 0

  • Chore wizje Piesiewicza.

    • 34 2

  • (2)

    Wyniki ankiety mnie przerażają, ponad 30% nie potrafi jeździć a posiada uprawnienia.

    • 9 10

    • (1)

      a gdzie zauważyłeś to, że uczestnicy ankiety mają uprawnienia ?! Równie dobrze te 30% to mogą być rowerzyści czy dzieci - każdy może klikać.

      • 1 0

      • Dziecko i rowerzysta nie parkują równolegle jeśli nie jeżdżą samochodem. Tak każdy może klikać w każdą odpowiedź ale statystycznie wyjdzie na to samo. Jedna trzecia nie potrafi jeździć.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane