• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Dajcie skośnie parkować, gdy można". Czytelnik o parkowaniu w centrum

Michał
6 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Przesuń aby
porównać

- Czy naprzeciw centrum handlowego Batory przy Władysława IV w GdyniMapka trzeba było zmieniać sposób parkowania z prostopadłego na równoległe, co zmniejszyło liczbę miejsc, choć zmieści się tam i ścieżka rowerowa, i chodnik? - pyta w liście do redakcji pan Michał. - Udostępnienie ulicy pieszym jest podstawową potrzebą, zaś zapewnienie miejsc parkingowych - tylko ewentualnością wynikającą z dostępności miejsca - odpowiadają urzędnicy.



Czy parkowanie równoległe jest dla ciebie problemem?

Oto jego przemyślenia:



Jestem mieszkańcem ulicy 10 lutego i z coraz większym niepokojem obserwuję, co dzieje się w kwestii parkowania w centrum miasta. Chciałbym zwrócić uwagę na - moim zdaniem - nietrafiony pomysł mający na celu zmniejszenie miejsc parkingowych przy ulicy Władysława IV, naprzeciwko centrum handlowego Batory.

W zeszłym roku w związku z kampanią dotyczącą ograniczenia ruchu samochodowego w centrum zlikwidowano kilkanaście dobrze prosperujących miejsc parkingowych (parkowało się prostopadle do ulicy na rzecz parkowania równoległego), co oczywiście drastycznie zmniejszyło liczbę miejsc.

Myślę, że warto wspomnieć, że wcześniej zlikwidowane wszystkie miejsca parkingowe przy ul. 10 lutego oraz ograniczono ich liczbę na ul. 3 maja.

Całości przyświecał słuszny cel - budowa ścieżki rowerowej, ale jak wyszło w praktyce?

  1. Z kilkunastu miejsc parkingowych zostały trzy, maksymalnie cztery miejsca (w zależności od wielkości auta), na których można postawić samochód
  2. Powstały dwa miejsca dla inwalidów, dodatkowo oddzielone metrową przerwą, która zabiera część tak niezbędnej powierzchni (kto wpadł na taki pomysł?). Dodatkowo należy wspomnieć, że kolejnych miejsc dla inwalidów w najbliższej okolicy jest również kilka i zazwyczaj stoją puste (10 lutego, Batorego, Władysława IV), ale rozumiem i w 100 proc. popieram zasadność ich funkcjonowania. Nie rozumiem natomiast, dlaczego stworzono ponad metrowy bufor pomiędzy i tak dużymi miejscami uprzywilejowanego parkowania, przez który trudniej jest zaparkować pozostałym samochodom ze względu na i tak ograniczoną powierzchnię.
  3. Wycięto żywopłot oddzielający parking od chodnika i stworzono wąski chodnik, za którym od razu jest ścieżka rowerowa. To rozwiązanie jest naprawdę niebezpieczne. Akurat na tym odcinku chodnik jest bardzo szeroki. Czy można było zrobić to lepiej? Oczywiście wystarczyłoby ścieżkę przesunąć o ok. 2 metry, a bliżej parkingu zrobić nasadzenia, takie rozwiązanie wpłynęłoby zarówno na bezpieczeństwo, jak i na estetykę projektu.
  4. Wprowadzenie miejsca dla rozładunku towarów (jest już znak, więc lada moment pojawi się miejsce zabierające kolejne dwa miejsca parkingowe). Kolejna nieprzemyślana koncepcja, ponieważ wszystkie sklepy i punkty usługowe w tym miejscu zaopatrywane są od zaplecza, ani jeden nie jest zaopatrywany z ulicy. Czy naprawdę w takim układzie powstanie takiego miejsca jest niezbędne?
  5. I gwóźdź programu w projekcie: postawienie metalowych zapór/słupów na chodniku. Nie wiem, jak można było wyrazić zgodę na takie rozwiązanie przy parkowaniu równoległym. Kierowcy parkowali na mini chodniku prostopadle, chcąc uzyskać większą ilość miejsc, ale zakładam, że to zadanie straży miejskiej, żeby ich tego oduczyć. Stan obecny to kombinowanie, jak ustawić się pomiędzy słupkami, żeby otworzyć drzwi i wyjąć dzieci nie obijając przy tym samochodu, oczywiście cały czas bacząc, żeby stały nieruchomo, ponieważ nieprzewidziany ruch może skutkować wejściem pod koła rowerzystom.


Różne podejście do parkowania na różnych ulicach



O ile przyjmuję do wiadomości tłumaczenia władz miasta, które otwarcie mówią, że chcą zmniejszyć liczbę aut w Śródmieściu, o tyle nie rozumiem braku konsekwencji w działaniu.

Na przykład przy ul. Władysława IV zmiany na parkowanie równoległe zostały wprowadzone na dwóch - de facto - szerokich odcinkach, na których śmiało mogłoby koegzystować zarówno parkowanie prostopadłe, jak i ścieżka rowerowa.

Z kolei na odcinku wzdłuż dawnych delikatesów parkowanie jest już prostopadłe i nikomu to nie przeszkadza, pomimo dużo węższego chodnika.

Stąd proste pytanie dotyczące modernizacji, czy naprawdę nie można było tego zrobić lepiej?

  • Po zmianach dwa miejsca zajmują niepełnosprawni, a jedno dostawcy.
  • Po zmianach dwa miejsca zajmują niepełnosprawni, a jedno dostawcy.


Odpowiada Agata Grzegorczyk, rzecznik Urzędu Miasta w Gdyni

Agata Grzegorczyk, rzecznik Urzędu Miasta w Gdyni. Agata Grzegorczyk, rzecznik Urzędu Miasta w Gdyni.
W ostatnich latach zwiększyła się świadomość zachodzących zmian klimatycznych i obowiązkiem miasta jest reagowanie na globalne wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem, adaptacja do zmian klimatu i neutralizowanie ich konsekwencji.

Przekłada się to na proces planowania rozwoju miasta, w którym należy uwzględnić wiele czynników. Gdynia realizuje nowoczesną politykę opartą na założeniach zrównoważonej mobilności z przestrzenią przyjazną wszystkim mieszkańcom.

Jeszcze do niedawna ulice projektowano tak, by zadbać przede wszystkim o płynność ruchu samochodowego. W mniejszym stopniu zachęcały do przemieszczeń pieszych, jazdy rowerem i transportem zbiorowym oraz do aktywnego spędzania czasu.

Z czasem, przez wciąż zwiększającą się liczbę samochodów, coraz większy obszar przeznaczano na miejsca parkingowe, wypierając tym samym z centrum inne funkcje, tak ważne z perspektywy tworzenia miasta. Konieczne było podjęcie zdecydowanych działań naprawczych, związanych z zarządzaniem przestrzenią, w szczególności w centrum. Ta przestrzeń jest szczególnie cenna, a dbałość o jej jakość jest celem nadrzędnym.

Do najistotniejszych działań należy zarządzanie parkowaniem. Udostępnienie ulicy pieszym jest podstawową potrzebą, zaś zapewnienie miejsc parkingowych - tylko ewentualnością wynikającą z dostępności miejsca. Terenochłonność parkingów sprawia, że ich organizacja ma ogromny wpływ na sposób korzystania z ulic przez mieszkańców. Wprowadzone w centrum zmiany pozwoliły odtworzyć zdegradowaną przestrzeń, zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów i jednocześnie efektywnie wykorzystać już istniejące miejsca parkingowe. Nie bez znaczenia dla bezpieczeństwa pozostaje także układ miejsc postojowych. W przypadku parkowania równoległego potrzeba mniej miejsca na odstępy między stojącymi samochodami, a parkujący kierowca z łatwością może obserwować w lusterkach ruch na ulicy.

Równocześnie miasto przygotowuje dogodne lokalizacje pod parkingi buforowe, które zostaną ściśle zintegrowane z komunikacją miejską. Dzięki temu kierowcy będą mogli wygodnie pozostawiać samochody na obrzeżach miasta lub w centrum i w dalszą podróż ruszać alternatywnymi środkami transportu. Już dziś na wspomnianej zasadzie można korzystać z parkingu miejskiego zlokalizowanego pomiędzy Gdynia Areną a CH Rivierą. W 2023 roku jest planowane oddanie inwestycji przy PKM Gdynia Karwiny, gdzie powstaje nie tylko parking przesiadkowy, ale też nowe chodniki, drogi rowerowe, buspasy oraz infrastruktura dla autobusów i trolejbusów. Kolejnych 260 miejsc dostępnych będzie na parkingu podziemnym pod parkiem Centralnym.

Na ul. 10 Lutego mimo zmian przestrzeni, pozostawiono miejsca dla osób z niepełnosprawnością, którym ze względu na znaczne ograniczenia ruchowe, należy umożliwić aktywne uczestniczenie w życiu społecznym.

Miejsca rozładunkowe w Śródmieściu zostały wprowadzone w 2018 r., najpierw w formie pilotażu, następnie w postaci docelowego schematu obejmującego 28 miejsc na ul. Starowiejskiej, ul. Świętojańskiej i fragmencie ul. Abrahama. Dzięki dedykowanym miejscom dostaw ogranicza się niebezpieczne parkowanie, manewrowanie, jazdę po chodniku.
Michał

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (441) 7 zablokowanych

  • (6)

    Wywalić ścieżkę rowerową, jest zbędna. Więcej pożytku dla mieszkańców z parkingów i bus pasów.

    • 36 12

    • (3)

      Wywalić wszystkie miejsca parkingowe, najwięcej pożytku jest z chodników.

      • 3 5

      • (1)

        Ulic i parkingów nie robi się kosztem chodników za to ścieżki rowerowe zazwyczaj tak

        • 5 3

        • Tak ci sie tylko wydaje

          • 1 4

      • Zrównać wszystko z ziemią i postawić od nowa

        • 1 0

    • Jestem za. szeroki chodnik zrobić. Ja wole jezdnie od tych pudrowanych chodników

      • 2 0

    • Jestem za. Dorastałem w czasach gdy rower był traktowany jako zwykły pojazd i poruszał się drogami z innymi użytkownikami.

      • 1 0

  • (2)

    Bezczelni inwalidzi mają dużo miejsca dookoła samochodu, co za chamstwo i egoizm inwalidów. Czemu nie mogą wysiadać w biegu?

    • 6 21

    • chcesz się zamienić ze mną ? bardzo prosze... (1)

      • 0 1

      • To była ironia.

        • 2 0

  • Odpowiedź do Pani rzecznik (2)

    Gdynia nie realizuje żadnej polityki, powtarzam, żadnej !! Zdrowy rozsądek, konsultacje, kompromisy to są terminy, które są wam całkowicie nieznane. Poziom waszej nieudolności i błazenady w zarządzaniu miastem jest po prostu niewyobrażalny. Won sitwo!!

    • 55 3

    • a wyniki wyborów? (1)

      "Won sitwo" na forum nic nie zmienia. Skoro wygrywają wybory, to widocznie większości ludziom się podoba.

      • 3 1

      • Gdynia to miasto propagandy

        którą łykają emeryci i związani z urzędem. Właśnie ci chodzą na wybory. Pozostali wyprowadzili się z Gdyni lub machneli ręką. A większość to jest taka jak z pisem 30% a rządzą

        • 5 2

  • Czyli już wiecie - nie możecie w Gdyni parkować skośnie bo to zagraża klimatowi (1)

    • 66 0

    • Jak pojedziecie na Świętojańską samochodem to lodowce się stopią i wszyscy utoniemy.

      • 4 2

  • dziękuję za wspaniały głos czytelnika, mieszkańca, (2)

    myślałem że tylko mnie to wku. Miasto dla mieszkańców! Kłamliwa, hipokryzyzja wypowiedź "urzędnika" chyba z innego miasta.

    • 59 5

    • (1)

      Miasto dla mieszkańców, tak. Dla kierowców niekoniecznie.

      • 1 3

      • Kierowcy to nie mieszkańcy?

        • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    te miejsca (13)

    te miejsce dla inwalidów to raczej powinny się nazywać darmowe miejsca dla cwaniaków-wielokrotnie obserwuję młodych,sprawnych ruchowo cwaniaków z identyfikatorami lub inwalidzi traktujący te miejsca pod przychodnią,urzędem,sklepem jako miejsca postojowe stałe,całodobowo a nie w celu załatwienia spraw.Gdynia stała się bardzo nie przyjaznym miastem dla człowieka

    • 280 41

    • (2)

      Staje się bardzo nieprzyjaznymi dla kierowców odwiedzających centrum, jako pieszy mogę poruszać się swobodniej.
      Natomiast podmiana z parkowania prostopadłego na równolegle w tym miejscu jest głupotą lub brakiem rozplanowania - co wynika z głupoty. Ilość miejsca wyraźnie wskazuje, że obowiązkiem było przygotowanie miejsc parkingowych skośnych.

      • 46 9

      • Jako pieszy mam coraz mniej miejsca w centrum (1)

        Sciezka rowerowa na 10 lutego zabrala polowe chodnika. Sciezka wzdluz 2 Wladyslawa iv pidobnie. Sciezki wytyczone sa w niebezpieczny dla pieszych sposob.

        • 40 7

        • Jak zwykle, kierowcy mają mieć 90% pasa i koniec!

          A reszta niech się tymi 10% podzieli.

          • 5 11

    • ale głupek z ciebie... czesto to sa ludzie po przeszczepie serca, zawałach serca, udarach lub chorzy na raka (1)

      • 21 32

      • Tak jak mój sąsiad, schorowany starszy człowiek.

        Tylko że nie jeździ samochodem a jego kartę ma zięć. Nie widziałem jeszcze nigdy, przez kilka lat, żeby z ziemię tym schodem jechał.

        • 27 4

    • niedouczony d...k... jestem chory na raka kości... wcale nie widać tego... kilka kroków i jestem zmęczony na 100 latek...

      • 19 28

    • ok, zamienamy się OK... dam Ci swoja kart,e parkingow a ty mi swoje zdrowie... OK? (1)

      • 21 22

      • Nie troluj

        • 11 8

    • (1)

      Wczoraj ja osoba niepełnosprawna ruchowo, widziałem faceta w średnim wieku na skuterku i gdyby nie to że miał naklejkę inwalidy bym nie zgadł że nie ma 2 nóg. Mimo że sam mam protezę to dopiero na światłach dobre kilka sekund zajęło mi zobaczenie gdzie ma protezę. Więc to nie jest tak że kalectwo widać na 1km. Co nie zmienia faktu że są cfaniaki na kartę babci, ale jest ich już coraz mniej, bo po pierwsze karty wydawane są na 5 lat dwa zwiększyła się świadomość i ostatni SM w Sopocie delikwentowi wystawiła mandat za ksero karty parkingowej.

      • 19 4

      • Te uczciwie najlepiej widac pod centrami handlowymi. I'm wieksza fura tym na bank bedzie miec wylozony identyfikator a potem patrzysz wskakuje wesela rodzinka obwieszona siatami po udanym shopingu.

        • 14 5

    • To sobie tez załatw identyfikator cwaniaku.

      • 2 5

    • Na moim przykladzie. Jestem osoba z orzeczeniem o niepelnosprawnosci, po ciezkiej chorobie i jej konsekwencjami Ktos kto nie wie, nigdy by tego nie powiedział. Z zewnątrz wygladam bardzo dobrze, ale " w srodku " juz tak nie jest. Dostałam juz raz kartke w drzwiach ty oszustko. Ludzie sa okrutni, niepelnosprawni to nie tylko ludzie na wozkach. Rozumiem tez frustracje ludzi, bo to co sie dzieje z zabieraniem miejsc parkingowych w miescie i tłumaczeniem urzednikow to jest farsa.

      • 15 0

    • Proszę przejechać się ok 9 kiedy zaczyna się praca. Płatne miejsca wolne a dla inwalidy wszystkie zajęte przez 8 h
      Chcesz jechać z niepełnosprawnym synem na badania, nie ma szans zaparkować
      Moim zdaniem powinno się kontrolować te miejscaSM ma monitoring i widzi w jakich godzinach parkingi są zajęte i kto z nich wyskakuje w podskokach

      • 1 0

  • Ogólnie jak czytam tłumaczenia rzeczników to robi mi się slabo (3)

    Wystarczyły by trzy,cztery krótkie zdania na temat. Jak słucham ludzi i ich słowotok o byle czym to odechciewa się wszystkiego.w kraju tylko nieliczni potrafią wypowiedzieć się na temat i krótko

    • 43 2

    • na tym polega praca rzecznika....

      • 4 0

    • A jak uzasadnić wtedy pełny etat za trzy zdania?

      • 2 0

    • Oni przechodzą szkolenia na Campusach, ich guru to Trzaskowski.

      • 0 1

  • Im bardziej um gdynia walczy o klimat tym wieksze korki i zanieczyszczenia

    Czas odwolac ta ekipe szkodnikow

    • 40 2

  • (2)

    agata, rzecznik siwego, w katanie dzinsowej. kucyk, jego nastepca, w wytartych dzinsach. moze mundurki by sie przydaly?

    • 33 3

    • (1)

      Eh, dziadziejesz na starość. Takie uniformy to w innej epoce. Dziś garnitury są obciachowe.

      • 0 2

      • No tak, dlatego ciągle chodzisz w dresiku

        • 1 1

  • (3)

    Parkowanie na jodełkę powinno być na drogach, gdzie ruch jest uspokojony i nie są to drogi tranzytowe, parkowanie równoległe powinno być na drogach głównych i na drogach tranzytowych.
    Miejsca do parkowania na jodełkę mają ograniczoną widoczność a wjazd z wyjazdem trwa zwykle dwa razy dłużej niż parkowanie równoległe.

    • 6 17

    • (1)

      Wjeżdżam i wyjeżdżam w jodełkę, trzeba tylko dobrze obserwować. W równoległe nie każdy potrafi i dłużej zajmuję wjazd.

      • 4 1

      • Jeśli nie potrafi, jie dostaje prawa jazdy. Yo obowiązkowy element egzaminu.

        • 0 5

    • wjazd przy równoległym trwa dużo dłużej niż wjazd i wyjazd przy skośnym. Ale skąd to ma wiedzieć rowerzysta - przy równoległym parkowaniu najeżdżamy tyłem, więc życzę powodzenia parkując tak przy drodze o dużym natężeniu ruchu.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane