• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Dajcie skośnie parkować, gdy można". Czytelnik o parkowaniu w centrum

Michał
6 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Przesuń aby
porównać

- Czy naprzeciw centrum handlowego Batory przy Władysława IV w GdyniMapka trzeba było zmieniać sposób parkowania z prostopadłego na równoległe, co zmniejszyło liczbę miejsc, choć zmieści się tam i ścieżka rowerowa, i chodnik? - pyta w liście do redakcji pan Michał. - Udostępnienie ulicy pieszym jest podstawową potrzebą, zaś zapewnienie miejsc parkingowych - tylko ewentualnością wynikającą z dostępności miejsca - odpowiadają urzędnicy.



Czy parkowanie równoległe jest dla ciebie problemem?

Oto jego przemyślenia:



Jestem mieszkańcem ulicy 10 lutego i z coraz większym niepokojem obserwuję, co dzieje się w kwestii parkowania w centrum miasta. Chciałbym zwrócić uwagę na - moim zdaniem - nietrafiony pomysł mający na celu zmniejszenie miejsc parkingowych przy ulicy Władysława IV, naprzeciwko centrum handlowego Batory.

W zeszłym roku w związku z kampanią dotyczącą ograniczenia ruchu samochodowego w centrum zlikwidowano kilkanaście dobrze prosperujących miejsc parkingowych (parkowało się prostopadle do ulicy na rzecz parkowania równoległego), co oczywiście drastycznie zmniejszyło liczbę miejsc.

Myślę, że warto wspomnieć, że wcześniej zlikwidowane wszystkie miejsca parkingowe przy ul. 10 lutego oraz ograniczono ich liczbę na ul. 3 maja.

Całości przyświecał słuszny cel - budowa ścieżki rowerowej, ale jak wyszło w praktyce?

  1. Z kilkunastu miejsc parkingowych zostały trzy, maksymalnie cztery miejsca (w zależności od wielkości auta), na których można postawić samochód
  2. Powstały dwa miejsca dla inwalidów, dodatkowo oddzielone metrową przerwą, która zabiera część tak niezbędnej powierzchni (kto wpadł na taki pomysł?). Dodatkowo należy wspomnieć, że kolejnych miejsc dla inwalidów w najbliższej okolicy jest również kilka i zazwyczaj stoją puste (10 lutego, Batorego, Władysława IV), ale rozumiem i w 100 proc. popieram zasadność ich funkcjonowania. Nie rozumiem natomiast, dlaczego stworzono ponad metrowy bufor pomiędzy i tak dużymi miejscami uprzywilejowanego parkowania, przez który trudniej jest zaparkować pozostałym samochodom ze względu na i tak ograniczoną powierzchnię.
  3. Wycięto żywopłot oddzielający parking od chodnika i stworzono wąski chodnik, za którym od razu jest ścieżka rowerowa. To rozwiązanie jest naprawdę niebezpieczne. Akurat na tym odcinku chodnik jest bardzo szeroki. Czy można było zrobić to lepiej? Oczywiście wystarczyłoby ścieżkę przesunąć o ok. 2 metry, a bliżej parkingu zrobić nasadzenia, takie rozwiązanie wpłynęłoby zarówno na bezpieczeństwo, jak i na estetykę projektu.
  4. Wprowadzenie miejsca dla rozładunku towarów (jest już znak, więc lada moment pojawi się miejsce zabierające kolejne dwa miejsca parkingowe). Kolejna nieprzemyślana koncepcja, ponieważ wszystkie sklepy i punkty usługowe w tym miejscu zaopatrywane są od zaplecza, ani jeden nie jest zaopatrywany z ulicy. Czy naprawdę w takim układzie powstanie takiego miejsca jest niezbędne?
  5. I gwóźdź programu w projekcie: postawienie metalowych zapór/słupów na chodniku. Nie wiem, jak można było wyrazić zgodę na takie rozwiązanie przy parkowaniu równoległym. Kierowcy parkowali na mini chodniku prostopadle, chcąc uzyskać większą ilość miejsc, ale zakładam, że to zadanie straży miejskiej, żeby ich tego oduczyć. Stan obecny to kombinowanie, jak ustawić się pomiędzy słupkami, żeby otworzyć drzwi i wyjąć dzieci nie obijając przy tym samochodu, oczywiście cały czas bacząc, żeby stały nieruchomo, ponieważ nieprzewidziany ruch może skutkować wejściem pod koła rowerzystom.


Różne podejście do parkowania na różnych ulicach



O ile przyjmuję do wiadomości tłumaczenia władz miasta, które otwarcie mówią, że chcą zmniejszyć liczbę aut w Śródmieściu, o tyle nie rozumiem braku konsekwencji w działaniu.

Na przykład przy ul. Władysława IV zmiany na parkowanie równoległe zostały wprowadzone na dwóch - de facto - szerokich odcinkach, na których śmiało mogłoby koegzystować zarówno parkowanie prostopadłe, jak i ścieżka rowerowa.

Z kolei na odcinku wzdłuż dawnych delikatesów parkowanie jest już prostopadłe i nikomu to nie przeszkadza, pomimo dużo węższego chodnika.

Stąd proste pytanie dotyczące modernizacji, czy naprawdę nie można było tego zrobić lepiej?

  • Po zmianach dwa miejsca zajmują niepełnosprawni, a jedno dostawcy.
  • Po zmianach dwa miejsca zajmują niepełnosprawni, a jedno dostawcy.


Odpowiada Agata Grzegorczyk, rzecznik Urzędu Miasta w Gdyni

Agata Grzegorczyk, rzecznik Urzędu Miasta w Gdyni. Agata Grzegorczyk, rzecznik Urzędu Miasta w Gdyni.
W ostatnich latach zwiększyła się świadomość zachodzących zmian klimatycznych i obowiązkiem miasta jest reagowanie na globalne wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem, adaptacja do zmian klimatu i neutralizowanie ich konsekwencji.

Przekłada się to na proces planowania rozwoju miasta, w którym należy uwzględnić wiele czynników. Gdynia realizuje nowoczesną politykę opartą na założeniach zrównoważonej mobilności z przestrzenią przyjazną wszystkim mieszkańcom.

Jeszcze do niedawna ulice projektowano tak, by zadbać przede wszystkim o płynność ruchu samochodowego. W mniejszym stopniu zachęcały do przemieszczeń pieszych, jazdy rowerem i transportem zbiorowym oraz do aktywnego spędzania czasu.

Z czasem, przez wciąż zwiększającą się liczbę samochodów, coraz większy obszar przeznaczano na miejsca parkingowe, wypierając tym samym z centrum inne funkcje, tak ważne z perspektywy tworzenia miasta. Konieczne było podjęcie zdecydowanych działań naprawczych, związanych z zarządzaniem przestrzenią, w szczególności w centrum. Ta przestrzeń jest szczególnie cenna, a dbałość o jej jakość jest celem nadrzędnym.

Do najistotniejszych działań należy zarządzanie parkowaniem. Udostępnienie ulicy pieszym jest podstawową potrzebą, zaś zapewnienie miejsc parkingowych - tylko ewentualnością wynikającą z dostępności miejsca. Terenochłonność parkingów sprawia, że ich organizacja ma ogromny wpływ na sposób korzystania z ulic przez mieszkańców. Wprowadzone w centrum zmiany pozwoliły odtworzyć zdegradowaną przestrzeń, zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów i jednocześnie efektywnie wykorzystać już istniejące miejsca parkingowe. Nie bez znaczenia dla bezpieczeństwa pozostaje także układ miejsc postojowych. W przypadku parkowania równoległego potrzeba mniej miejsca na odstępy między stojącymi samochodami, a parkujący kierowca z łatwością może obserwować w lusterkach ruch na ulicy.

Równocześnie miasto przygotowuje dogodne lokalizacje pod parkingi buforowe, które zostaną ściśle zintegrowane z komunikacją miejską. Dzięki temu kierowcy będą mogli wygodnie pozostawiać samochody na obrzeżach miasta lub w centrum i w dalszą podróż ruszać alternatywnymi środkami transportu. Już dziś na wspomnianej zasadzie można korzystać z parkingu miejskiego zlokalizowanego pomiędzy Gdynia Areną a CH Rivierą. W 2023 roku jest planowane oddanie inwestycji przy PKM Gdynia Karwiny, gdzie powstaje nie tylko parking przesiadkowy, ale też nowe chodniki, drogi rowerowe, buspasy oraz infrastruktura dla autobusów i trolejbusów. Kolejnych 260 miejsc dostępnych będzie na parkingu podziemnym pod parkiem Centralnym.

Na ul. 10 Lutego mimo zmian przestrzeni, pozostawiono miejsca dla osób z niepełnosprawnością, którym ze względu na znaczne ograniczenia ruchowe, należy umożliwić aktywne uczestniczenie w życiu społecznym.

Miejsca rozładunkowe w Śródmieściu zostały wprowadzone w 2018 r., najpierw w formie pilotażu, następnie w postaci docelowego schematu obejmującego 28 miejsc na ul. Starowiejskiej, ul. Świętojańskiej i fragmencie ul. Abrahama. Dzięki dedykowanym miejscom dostaw ogranicza się niebezpieczne parkowanie, manewrowanie, jazdę po chodniku.
Michał

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (441) 7 zablokowanych

  • Brak ludzkiego myślenia (3)

    Betonoza i asfaltoza, nadmierne wycinanie drzew, uprzykrzanie życia kierowcom (nadmierne podatki) to wam dolega szanowni państwo "rządzący"

    • 28 4

    • (2)

      Chyba uprzywilejowanie kierowców. Nadmierne i niczym nieuzasadnione.

      • 3 2

      • (1)

        Jaki to jest przywilej?

        • 1 1

        • Np. wielu miejscach samochodem można przejechać na drugą stronę jezdni (skręcić, zawrócić), a piechotą nie można tak się przedostać. Dłużej trwa zielone dla samochodów, niż dla pieszych.

          • 1 0

  • Jak słyszę (2)

    takie klapanie urzędnika o zrównoważonym rowoju i klimatem to aż mi się wymiotować chce. Ludzie mają samochody bo się przemieszczają np do lekarza (do innego miasta) rodziny itd. Gdzie mają je parkować?.
    Ciekawe czy urzędnicy zostawiają samochód gdzieś w chyloni i się przesiadają na trajtek i jadą do urzędu swego miejsca pracy? Miasto jest mieszkańców i oni powinni decydować jak ma wyglądać a nie wy co się wam podoba.

    • 42 5

    • przecież mieszkańcy decydują (1)

      Przecież mieszkańcy decydują - w wyborach. I jakoś od wielu wielu lat wybierają prez. Szczurka - widocznie większości ludziom podoba się jak zarządza Gdynią. Jak przestanie się podobać to przegra wybory i będzie rządzić ktoś inny, np. ktoś kto zwiększy liczbę miejsc parkingowych w centru. Tak działa demokracja.

      • 5 3

      • To tak nie działa, dziecko.

        • 0 0

  • Obecne władze Gdyni systematycznie zmniejszają liczbę miejsc parkingowych. (3)

    Czemu ma to służyć?!

    • 24 4

    • Rozwojowi miasta.

      • 0 3

    • Podwyżce cen?

      • 0 0

    • To są podwaliny do dalszych etapów

      które zakładają:
      1. pańszczyznę ( czyli pracująca biedę uzależnioną od danin i pana, której nie będzie stać na np. własne auto, a co za tym idzie, nie będzie potrzeba wielu miejsc parkingowych.
      2. jeśli bedzie skrajna bieda, to będą też bardzo bogaci, a to determinuje powstawanie wygód/atrakcji/ usług kierowanych tylko do nich ...
      3. jesli zwiększy się wpływ klas bogatszych na życie społeczne to znacząca część dóbr/usług itp. będzie miała ograniczony dostęp dla ludzi biedniejszych np. latanie, urlopy, posiadanie auta, mieszkanie na własność-albo takie z niskim czynszem, dobra odzież (znów wrócimy do czasów, gdzie oszczędzało się na skórzane dobre buty czy kurtkę)... W tym również nastąpi ograniczenie ruchu w miejscach bardziej atrakcyjnych/reprezentacyjnych, które będą zarezerwowane dla "wyższych" sfer czyli np. to co się już dzieje u nas na "starówce", gdzie widoczne są podziały, ograniczenia, identyfikatory, zakazy wjazdu, sukcesywne czyszczenie kamienic pod wynajem itd.

      • 0 0

  • parkowanie ukośne (2)

    i zajęta połowa chodnika.

    • 6 11

    • (1)

      teraz połowę chodnika zajmują słupki

      • 3 1

      • Ze słupków nie leje się olej.

        • 2 2

  • Odpowiedź typowo urzędnicza - ogólniki zamiast konkretów

    zarzuty były konkretne - niepotrzebne marnowanie miejsca. Tylko dlatego, że zleceniobiorcy tak się wyrysowało

    • 20 3

  • Gdynia to Białoruś

    • 11 3

  • eko terroryzm postępuje

    a samochody elektryczne są zrobione z trociny i wody ;) ! są bardzo!!! eko !

    • 14 3

  • Ankieta

    Przecież nie problematyka parkowania powinna być punktem wyjścia, a optymalne wykorzystanie przestrzeni - po skosie zmieści się więcej aut.

    • 13 2

  • Opinia wyróżniona

    Miasto ma swój plan (10)

    Polega on na zmniejszenia ilości aut w centrum
    I moim zdaniem, powoli zaczyna to wychodzić. I szczerze, to nie przeszkadza. Ja jeżdżę zbiorkomem, a moja żona autem. Ale jak mamy razy razem podjechać do centrum to już wybieramy autobus. Są różne sytuacje oczywiście, ale tendencja już się pojawiła. I uwierzcie, można I tak żyć.

    • 65 171

    • mozna tylko po co tak zyc jak ktos sobie ubzdural bo nie umie ogarnac parkingow

      • 44 16

    • (1)

      "Biją innych, i mi to nie przeszkadza, bo biją innych a nie mnie"

      • 32 10

      • pijesz do kierowców? to oni często wdają się w bójki między sobą

        to również kierowcy powodują większość wypadków śmiertelnych i kończących się ciężkimi obrażeniami

        • 0 1

    • A ja już nie jeżdżę do centrum jeśli ktoś mnie nie szanuje. (2)

      Swoje pieniądze zostawiam gdzie indziej.

      • 11 4

      • o niee

        straty liczone w milionach xD prawda jest taka, że jak ktoś ma coś do załatwienia lub jest przyzwyczajony to stołowania się w knajpach to i tak pojedzie do centrum i parkowanie równoległe nie będzie dla niego problemem ^ ^

        • 3 3

      • a ja jeżdżę, ale jak się wybieram do centrum wybieram inny środek lokomocji

        swój samochód z napędem hybrydowym (samochód roku 2021) zostawiam na parkingu przed domem - za miejsce do parkowania płacę miesięcznie 15 złotych

        • 0 1

    • Ale po co jedziesz do centrum? Jeśli do centrum handlowego to potem targasz zakupu do autobusu? jaki w tym sens?

      • 7 3

    • (1)

      Można też żyć w namiocie, używać liczydla zamiast kalkulatora, jeść mirabelki itd.

      • 6 2

      • ważne, by wiedzieć, jakimi kosztami obciążam siebie i społeczeństwo, które funduje mi miejsce do parkowania

        • 0 1

    • Komentarz sponsorowany przez miliardera?

      • 1 3

  • A może by tak...

    A może by tak zlikwidować chodniki i zrobić tam ścieżki rowerowe i chulajnogowe Pani Rzecznik? Myślę, że to niezły pomysł. Skoro żadne straże ni policje nie mogą sobie poradzić (lub nie chcą) z bydłem (bo ludzie rozumni tak nie robią) jeżdżącym na w/w pojazdach po chodniku i po przejściach (szczególnie myślę o ul. Świętojańskiej) pomimo ścieżek na ulicy to byłoby jakieś wyjście. Może by tak Pani wychyliłą się z okienka i zobaczyło jak to wygląda choćby przy samym Urzędzie? (skrzyzowanie Świetojańska/ Piłsudskiego). Dalej już nawet nie proponuję bo zapewne nawał zajęć by na to nie pozwolił.

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane