- 1 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (51 opinii)
- 2 Pościg między autami na trzypasmówce (42 opinie)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (283 opinie)
- 4 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (111 opinii)
- 5 Kto wygra wybory do Europarlamentu? (280 opinii)
- 6 Narobił zniszczeń na 16 tys. Ukradł kilkaset zł (100 opinii)
Dlaczego sygnalizacja w Trójmieście działa całą dobę?
Dlaczego w Trójmieście w godzinach nocnych, gdy na drogach panuje znikomy ruch sygnalizacja świetlna nie jest wyłączana? Takie pytania zadają sobie poruszający się w nocy kierowcy, narzekając także na brak zielonej fali, którą na pustych ulicach powinien zapewniać system Tristar. Pytania naszych czytelników przekazaliśmy drogowcom odpowiedzialnym za organizację ruchu w Gdyni i Gdańsku.
- Dlaczego w Trójmieście w godzinach nocnych mimo znikomego ruchu na ulicach sygnalizacja świetlna jest włączona i zmusza kierowców do zatrzymywania na skrzyżowaniach? - pyta jeden z naszych czytelników. - Przecież mamy system Tristar, który powinien ułatwiać poruszanie się po mieście i - przynajmniej w nocy - zapewniać zieloną falę. Tymczasem to mit, bo nie da się bez zatrzymania - nawet jadąc z przepisową prędkością - pokonać al. Zwycięstwa, al. Grunwaldzkiej, ul. Chłopskiej czy al. Hallera. To uciążliwe dla osób, które w nocy pracują. I irytujące, gdy muszę zatrzymywać się na czerwonym świetle na pustym skrzyżowaniu. W innych miastach np. w Łodzi ten problem nie występuje.
Bezpieczeństwo najważniejsze
O powody takiej, a nie innej organizacji ruchu zapytaliśmy gdyńskich i gdańskich drogowców. Robert Krasowski, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni tłumaczy, że bezpieczeństwo jest tak samo ważne w dzień jak i w nocy i raczej nie przewiduje przełączenia sygnalizacji w godzinach nocnych na głównych ciągach komunikacyjnych na pulsujące żółte światło.
- Taka sytuacja niestety prowokuje kierujących do łamania przepisów, rozwijania nadmiernej prędkości. Sygnalizacja dyscyplinuje kierujących, co przekłada się na bezpieczeństwo. Ruch w nocy może nie jest wzmożony, ale nie możemy mówić, że jest znikomy. W nocnych godzinach na główne ciągi komunikacyjne mają prawo również wyjechać bezpiecznie pojazdy z dróg mniej uczęszczanych - tłumaczy Krasowski.
wideo archiwalne
Brak świateł - większe ryzyko wypadków
W podobnym tonie wypowiada się Maciej Bodal z Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu w Gdyni. Jak tłumaczy, całodobowe działanie sygnalizacji świetlnej na głównych ulicach w Gdyni także podyktowane jest względami bezpieczeństwa i dodaje, że poziom bezpieczeństwa jest wyższy, kiedy ruch na skrzyżowaniu sterowany jest za pomocą sygnałów świetlnych.
- Główne ciągi komunikacyjne w Gdyni to najczęściej szerokie, wielopasmowe ulice. Wyłączanie sygnalizacji świetlnych w godzinach nocnych, w tego typu miejscach przyczynia się do przekraczania prędkości przez kierowców. W takiej sytuacji zdecydowanie rośnie ryzyko wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych oraz rowerzystów. Gdy nie ma zabezpieczenia w postaci sygnałów świetlnych nakazujących kierowcom zatrzymanie się, to właśnie rowerzyści czy piesi zmuszeni są do przekraczania jednocześnie kilku pasów ruchu. W kolejnej grupie ryzyka są również pojazdy włączające się do ruchu z wlotów bocznych - tłumaczy.
Drogowcy podkreślają, że wielu kierujących wykazuje skłonność do przekraczania prędkości w godzinach nocnych, a skutki ewentualnych zdarzeń drogowych są w takich przypadkach zdecydowanie poważniejsze, a nawet tragiczne.
- Dlatego wiele lat temu podjęto decyzję o całodobowym działaniu sygnalizacji świetlnej na głównych ulicach Gdyni. Doświadczenia innych miast w tym zakresie również wskazują, że przyjęta przez nas praktyka jest słuszna - dodaje.
Opinie (239) 6 zablokowanych
-
2020-03-02 08:21
Skoro za granicą w UE wyłącza się ,to znaczy że Polacy uznani zostali przez specjalistów od ruchu za i**otów ,albo chamów bez wyobraźni.
- 13 0
-
2020-03-02 08:25
A co z klimatem
Ile niepotrzebnie spala się paliwa ?
Pani Prezydent Gdańska - dbajmy o klimat.- 18 1
-
2020-03-02 08:29
Ale dlaczego nie ma zielonej fali
Odpowiedzi brak...
- 24 1
-
2020-03-02 08:30
Pytanie i wyjaśnienie.
Jedno z pytań było : "Czemu brak zielonej fali?". Odpowiedzi brak - od powstania systemu Tristar. Tego problemu nie sposób rozwiązać w Polsce ! To przewyższa inteligencję Pana Krasowskiego.
- 21 1
-
2020-03-02 08:33
Gdańsk a Bydgoszcz (3)
W Bydgoszczy od lat po 22 i do 5-6 rano są wyłączane światła, nawet na dużych wielopasmowych skrzyżowaniach. Jakoś nikt nie robi problemu, a bezpieczeństwo tez jest w normie ;)
- 23 1
-
2020-03-02 10:48
(1)
W Toruniu tez zaczeli wylaczac swiatla w nocy, a po 1 wypadku na przejsciu, gdzie taksowkarz w nocy zabił dwoch starszych ludzi szybko sie z tego pomyslu wycofano. I nie, nie jestem z tych co w nocy robia sobie autostrade wysluzonym tedeikiem na CT
- 2 2
-
2020-03-02 13:01
Przy przejściach są przyciski dla pieszych ...
- 0 0
-
2020-03-02 13:23
Ty się nie ośmieszaj bo pamiętam jak w latach 90 w tyfusowie nawet świateł nie było na 3/4 skrzyżowań.
- 2 1
-
2020-03-02 08:36
Jaaasne
Osiedlowa droga, 2-ga w nocy. Podjeżdżasz do świateł, jest czerwone. Nie ma ani żywej duszy w zasięgu wzroku, ani jednego pieszego tak daleko, jak wzrok sięga. Żadnych samochodów poza tobą, nie wspominając o policji, nie ma kamer... naprawdę, czekasz na zielone?
- 16 4
-
2020-03-02 08:46
Morska w Gdyni
Na co nam ten system ? Światła w Szczurlandi to ewenement na cały kraj..
Jedziesz i żadnego skrzyżowania nie ominiesz bo czerwone ! Rumia jest dobra pod tym względem, bo nie ma tristara i za światłami Morska/Chylonska można jechać jak człowiek aż do GWElandi- 12 1
-
2020-03-02 09:00
Tristar
Worek bez dna, ile na to kasy poszło. Tristar nigdy nie działa i nie zadziała. Prokuratura powinna się temu przyjrzeć.
- 9 1
-
2020-03-02 09:10
W ramach projektu tristar
Mamy tysiące czujników w jezdni. Dlaczego one nie mają wpływu na sterowanie sygnalizacja w godzinach nocnych?!
- 16 1
-
2020-03-02 09:15
Od kiedy drogowcy ustanawiaja prawo (4)
Wszyscy walcza ze zmianami klimatu a tu prosze dwutlenek wegla i paliwko ladnie sie spala na czerwonym swietle... No chyba ze jest to lobbowane przez pewien krag
- 21 4
-
2020-03-02 09:23
Wiadomo
Lobbyści w Gdańsku to prężna grupa, pod dyktando której miasto wszystko robi na skinienie palca
- 2 1
-
2020-03-02 15:32
Jezeli sędziowie ustanawiaja prawo
to dlaczego nie wolno drogowcom?
Każdy sobie ...prawo skrobie.- 0 1
-
2020-03-02 16:25
Ja rozumiem że wielu ludzi nie stać na samochód i jeżdżą zabytkowymi trupami, jednak od chyba EURO5 samochody nie emitują spalin jak stoją (obowiązkowy system start&stop)
- 0 2
-
2020-03-04 21:16
Matko jedyna,
Nawet jak jest żółte pulsujące to nie oznacza za sygnalizacja jest wyłączona, Każda sygnalizacja od momentu powstania działa 24h, roznica polega na tym, ze moze pracowac w trybie i zapalają się różne komory, ale moze tez pracowac w trybie wyłączonym, czyli pulsujace żółte
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.