- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (181 opinii)
- 2 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (105 opinii)
- 3 Ławka robi za śmietnik w centrum Gdańska (37 opinii)
- 4 Wałęsa apeluje, Bodnar wraca do spraw (96 opinii)
- 5 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (40 opinii)
- 6 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (88 opinii)
Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany
Ulica Długie Ogrody to miejsce, które z pewnością nie przynosi chluby miastu, choć znajduje się na przedłużeniu Długiej - Długiego Targu i Stągiewnej. Remont drogi nie znajduje się w żadnych planach miasta, a działania inwestycyjne urzędników skupiają się obecnie na przygotowaniach do remontu estakady, przesłaniającej Bramę Żuławską oraz dalszego utrzymania przejścia podziemnego, choć będzie wyznaczony naziemny odpowiednik.
Wbrew nazwie zieleń występuje tutaj w szczątkowej formie kilku zgrupowań. Ponadto pod koniec 2022 r. wycięto kolejne 22 drzewa ze względu na zły stan i zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu.
Miała być aleja drzew i deptak, nie ma żadnych działań
Wprawdzie już ponad pięć lat temu przedstawiono koncepcję zmian (kwalifikując teren jako tzw. obszar zdegradowany), w tym stopniowe przekształcenie ulicy w deptak otoczonymi szpalerami drzew, to do dzisiaj nie poczyniono w tym kierunku żadnych kroków inwestycyjnych poza ustawieniem kilku donic z rachitycznymi drzewkami.
- Obecnie w ramach budowy i przebudowy dróg lokalnych miasto nie ma w planach inwestycyjnych przebudowy ul. Długie Ogrody - rozwiewa wszelkie nadzieje Joanna Bieganowska z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Parkingi kubaturowe w centrum Gdańska nie powstaną
Mieszkańcy biorą sprawy we własne ręce
Większym zaangażowaniem w ostatnich latach wykazywali się mieszkańcy. Do Budżetu Obywatelskiego w 2021 i 2022 r. zgłaszano projekt "Rajskie Ogrody na Długich Ogrodach". Nie uzyskał on jednak wymaganej liczby głosów, choć w ubiegłorocznym głosowaniu do zwycięstwa zabrakło mniej niż 1 tys. głosów (zajął drugie miejsce pod "kreską").
Rura z kanalizacją determinuje kształt nowej zabudowy
Szansą na przynajmniej częściową poprawę wizerunku ulicy była inwestycja deweloperska pomiędzy ul. Łąkową a Reduta Żbik. W parterze nowego bloku mieszkalnego pojawiły się lokale handlowe, stanowiące przedłużenie pierzei usługowej. Zamiast wrysowanych w koncepcji urzędników stolików gastronomicznych przed nową zabudową pojawił się jednak kolejny parking naziemny.
Taka forma zabudowy wynikała z wyjątkowo liberalnego planu zagospodarowania z 2011 r., dopuszczającego odsunięcie budynku od pierzei ze względu na... rurę kanalizacji sanitarnej.
Nietypowy chodnik dla aut na Długich Ogrodach. Rura zdecydowała o zabudowie
Działacze społeczni próbowali zablokować niekorzystny plan
Za odrzuceniem planu w takiej formie opowiedziało się wówczas stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, jednak władze miasta i radni pozostali nieugięci, dając zielone światło deweloperowi i powiększeniu przestrzeni przeznaczonej pod auta na ul. Długie Ogrody.
- Dzisiaj doskonale widzimy, czym kończy krótkowzroczność włodarzy i radnych miasta. Choć znaczna ich część nie piastuje już swoich funkcji, to z ich nieprzemyślanymi decyzjami sprzed ponad 10 lat będziemy musieli się zmagać przez kolejne pokolenia. Co gorsza, ich "myśl urbanistyczna" wciąż jest kontynuowana - ocenia Karol Spieglanin, prezes FRAG.
Remont estakady, która przesłania historyczną bramę
Urzędnicy i włodarze obecnie skupiają swoje działania na przebudowie węzła drogowego na skrzyżowaniu Elbląska - Podwale Przedmiejskie - Długie Ogrody - Siennicka. Najważniejszym elementem jest remont estakady, która od samego początku istnienia jest krytykowana za całkowite przesłonięcie zabytkowej Bramy Żuławskiej.
- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowuje się obecnie do ogłoszenia przetargu na remont estakady. Oprócz wymiany nawierzchni i barierek w zakresie zadania znalazły się roboty związane z wykonaniem warstw antykorozyjnych i remontem dylatacji. Wstępne ogłoszenie przetargu planowane jest na przełomie I i II kwartału br. - informuje Bieganowska.
Brama Żuławska: zabytek piękny, ale niedostępny
Nowe przejście naziemne, ale podziemne bez likwidacji
W obrębie tego samego skrzyżowania planowane jest także wyznaczenie przejść naziemnych. Nadal jednak równolegle będzie funkcjonować podziemny odpowiednik, który wymaga stałych nakładów finansowych na utrzymanie i remonty - jak stało się to na wysokości ul. Łąkowej.
- Realizacja przejścia naziemnego w tym rejonie planowana jest w ramach środków unijnych z perspektywy finansowej na lata 2021-2027, bez likwidacji przejścia podziemnego - zapowiada przedstawicielka miasta.
Takie zapowiedzi urzędników niepokoją członków stowarzyszenia FRAG.
- Wydawać by się mogło, że włodarze wyciągną wnioski z własnych błędów. Tu mamy natomiast kumulację błędów z Podwala Przedmiejskiego na wysokości ul. Łąkowej oraz rozwiązań drogowych w rejonie Urzędu Wojewódzkiego i Forum Gdańsk. Ile jeszcze milionów złotych musimy zmarnować, aby zrozumieć, że atrakcyjnej przestrzeni nie wykreujemy rozwiązaniami rodem z autostrad? Ta estakada powinna zniknąć wraz z przejściem podziemnym, a uzyskany teren zostać przeznaczony na inny cel - komentuje Spieglanin.
Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?
Zaniedbany odcinek Łąkowej wciąż bez konkretów
Pozostając w temacie ul. Łąkowej zapytaliśmy urzędników również o remont jej północnego, zdegradowanego fragmentu, tj. między Podwalem Przedmiejskim a ul. Długie Ogrody.
Jeszcze niedawno włodarze skarżyli się na brak przyznanych środków z Polskiego Ładu na jej przebudowę. Okazuje się, że problem jest jednak bardziej złożony.
- Dążymy do tego, aby jak najszybciej przystąpić do przebudowy tego odcinka ul. Łąkowej. Zanim to jednak nastąpi, konieczne jest zaktualizowanie dokumentacji projektowej, dostosowanie jej do nowych przepisów prawa budowlanego i pozyskanie niezbędnych uzgodnień, w tym Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków - wyjaśnia Bieganowska.
Inwestycja będzie realizowana we współpracy z deweloperem pobliskich budynków w oparciu o tzw. umowę szesnastkową, obligującą do partycypacji w kosztach modernizacji układu drogowego.
Artykuł z 2019 r.: Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej
Pozostałe ulice bez żadnych szans na remont
Bez szans na zmiany pozostają natomiast zdegradowane ulice położone na północ od ul. Długie Ogrody: Seredyńskiego oraz Angielska Grobla.
Tu urzędnicy mówią wprost: nie planujemy przebudowy tych dróg w najbliższym czasie.
Plan zagospodarowania dla dawnych zakładów mięsnych
Długie Ogrody. Dzielnica z bogatą historią
Historia kościoła Św. Barbary na Długich Ogrodach
Poznaj historię kościoła na Długich Ogrodach
Miejsca
Opinie (340) ponad 20 zablokowanych
-
2023-02-11 20:42
centrum (2)
Gdańsk powinien mieć swoje wielkomiejskie centrum - takiego centrum ciągle nie widać. Opisywane okolice oraz dalsze (Przeróbka , Polski hak) powinny być takim centrum -skoro takie centrum nie powstanie na terenach (po-stoczniowych) ze względu na pseudo zabytki po-stoczniowe, niech powstanie właśnie tam w okolicach głównego miasta. Likwidacja estakad jest bez sensu zwiększy tylko korki , na terenie takiego centrum powinna powstać wysoka zabudowa ( ale w odpowiedniej odległości od Starego Miasta- budynki nawet ponad 100m - półmilionowe miasto musi mieć swoje prawdziwe centrum i zróżnicowaną wysokościowo zabudowę . Na Nowych Ogrodach zerwać sztuczną nawierzchnię i stworzyć tam park.
- 5 18
-
2023-02-12 09:51
To co opisałeś jako centrum ma inną nazwę
Prowincjonalne kompleksy :). Wysoka zabudowa o niczym nie świadczy, proponuję najpierw przejechać się tam, gdzie taka zabudowa jest i pokorzystac z niej trochę, zobaczysz jak fajnie.
- 6 0
-
2023-02-12 12:34
Expert od nazw ulic i lokalizacji
Jeszcze raz do szkoły glabie
- 3 0
-
2023-02-11 20:48
Remont tak - ale nie za publiczne pieniądze
Dlaczego to ma być remontowane za publiczne pieniądze skoro wokół tej ulicy deweloperka ma się dobrze? Wybudujmy osiedla na wynajem krótkoterminowy, zróbmy w mediach burzę, że ulica wstydu i niech oburzony podatnik zapłaci.
- 12 2
-
2023-02-11 21:00
macie jakieś zdjęcia jak się na poczatku lat 90. wyjezdzalo z Gdanska? jaki wstyd?
dlugie ogrody to nie jakaś wiejska droga, tylko trzeba zrobic postoje dla autokarów, a reszta aut niech parkuje jak zawsze. kupujesz bilet i parkujesz. a im sie marzy wolne miasto gdansk. tylko hitler pozwala parkowac. to moze zaparkuje w sztutowie
- 14 3
-
2023-02-11 21:00
Teks fałszuje rzeczywistość, developer wykonał 2 miejsca ze stolikami ławkami które (chyba) zarządca Wspólnoty zlikwidował.
Jednocześnie na terenie Wspólnoty są wyznaczone 3 pola przeznaczone pod ogródki gastronomiczne, przydzielone do konkretnych lokali użytkowych. Nie jest winą Dewelopera ani właściciela lokali, że nie ma chętnych nabywców/dzierżawców na prowadzenie działalności gastronomicznej w tej części Starówki.- 11 3
-
2023-02-11 21:18
Nieróbstwo i lenistwo władz miasta...
- 14 4
-
2023-02-11 21:19
Długie Ogrody i odchodzące od nich ulice, a w szczególności Łąkowa, wołają o pomstę do nieba! Jak można pozwolić ulicom w takim miejscu tak wyglądać? Wstyd!
- 16 1
-
2023-02-11 21:24
Świetny Artykuł!
Miło że ludzie faktycznie widzą problemy z niepotrzebną infrastrukturą samochodową, a nie myślą że tak powinno być.
- 61 70
-
2023-02-11 21:25
Serdeczną lanserka Facebooka ciągle jest w Brukseli co tam mieszkańcy i miasto ja interesują.
Za karę gdańszczan pokarano takim ćwiokiem który wysłowić się nie potrafi- 13 21
-
2023-02-11 21:27
Parking
Stronniczy artykuł. Dla mnie to świetne miejsce do parkowania jak się udaje na spacer na Stare Miasto, do centrum.
- 20 8
-
2023-02-11 21:27
Przecież nawet Adamowicz mówił o wyburzeniu tej estakady. Miasto z dykty nie potrafi zrealizować nawet prostego testamentu?
- 3 28
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.