• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższe przystanki będą, ale później. Szybsze tramwaje na Przymorzu

Maciej Korolczuk
30 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (132)
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
W ramach usprawnienia ruchu tramwajów w tym roku udało się przebudować tylko jeden przystanek "Przemyska". Prace wykonano w ramach budowy trasy Nowa Warszawska. W ramach usprawnienia ruchu tramwajów w tym roku udało się przebudować tylko jeden przystanek "Przemyska". Prace wykonano w ramach budowy trasy Nowa Warszawska.

Korekta ustawień sygnalizacji świetlnej i wydłużenie przystanków tramwajowych były głównymi pomysłami na przyspieszenie tramwajów w Gdańsku. I o ile zmiany na poszczególnych odcinkach czy skrzyżowaniach regularnie postępują, to na wydłużenie przystanków trzeba będzie jeszcze poczekać. Powodem jest brak środków finansowych. - Nie oznacza to rezygnacji z realizacji tego zadania w przyszłości - zastrzega magistrat.



Prędkość tramwajów w Gdańsku jest:

O pomyśle Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, polegającym na wydłużeniu peronów przystankowych, informowaliśmy na początku 2021 r.

ZTM zwrócił się wówczas do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, by ten przeanalizował wydłużenie 30 przystanków tak, by mogły na nich w tym samym czasie zatrzymywać się po dwa tramwaje, co znacznie usprawniłoby i przyspieszyło komunikację miejską.

W pierwszej kolejności wskazano przystanki na głównym ciągu komunikacyjnym przez al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką, a także perony zlokalizowane na Chełmie, w Oliwie, Jelitkowie i Podwalu Przedmiejskim.

Tramwaj przytrzasnął i przez ok. 10 m przeciągnął pasażera Tramwaj przytrzasnął i przez ok. 10 m przeciągnął pasażera

- Przystanki podwójne umożliwiają zwiększenie prędkości komunikacyjnej, ponieważ dwa tramwaje jednocześnie obsługują przystanek i niemal jednocześnie odjeżdżają w tym samym cyklu sygnalizacji świetlnej. Opiniując wszelkie projekty dotyczące trakcji tramwajowej, każdorazowo rekomendujemy rozwiązania minimalizujące czas przejazdu tramwajów. Najczęściej sugerujemy ograniczenie liczby sygnalizacji świetlnych oraz uwzględnienie możliwości wprowadzenia priorytetów, m.in. poprzez montaż odpowiednich detektorów wykrywających tramwaj na tyle wcześnie, by umożliwić płynny przejazd przez skrzyżowanie - tłumaczyli wówczas przedstawiciele ZTM.
Przystanki tramwajowe wskazane do wydłużenia. Przystanki tramwajowe wskazane do wydłużenia.

Na przeszkodzie brak środków



Postanowiliśmy wrócić do tematu i po prawie dwóch latach zapytaliśmy magistrat na jakim etapie są prace nad wydłużeniem przystanków.

I niestety nie ma dobrych wieści.

Jak mówią urzędnicy, na przeszkodzie stanął brak środków finansowych na zrealizowanie inwestycji. Z ambitnych planów od tamtej pory udało się zrealizować - i to przy użyciu środków zewnętrznych - zaledwie... jeden przystanek.

- W związku z trudną sytuacją finansową miasta nie rozpoczęła się realizacja zadania polegającego na wydłużeniu przystanków tramwajowych. Nie oznacza to rezygnacji z realizacji tego zadania w przyszłości. W 2022 r., w ramach GPKM IV A, został rozbudowany i przebudowany przystanek "Przemyska"Mapka. Realizacja ta została dofinansowana ze źródeł zewnętrznych - tłumaczy Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Priorytetem przystanki na linii GPW



Jednocześnie urzędnicy wskazują, że wydłużenia przystanków w pierwszej kolejności można spodziewać się przy realizacji nowych inwestycji m.in. w ramach planowanej budowy linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz.

- W pierwszej kolejności planujemy przystąpić do realizacji wydłużenia przystanków tramwajowych, które wpłyną na zwiększenie przepustowości linii tramwajowej w związku z planowaną budową linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz. Realizacja tego zadania będzie uzależniona od pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania - zastrzega Joanna Bieganowska.
W ramach przyspieszenia tramwajów ZTM chce nie tylko wydłużać przystanki, ale też zwiększa maksymalną dopuszczalną prędkość do 70 km/h. W ramach przyspieszenia tramwajów ZTM chce nie tylko wydłużać przystanki, ale też zwiększa maksymalną dopuszczalną prędkość do 70 km/h.

Szybsze tramwaje na Przymorzu i w centrum



Tak jak melodią przyszłości na razie pozostaje przebudowa przystanków, by mogły się na nich zatrzymywać po dwa tramwaje równocześnie, tak obecnie toczą się prace nad koordynacją świateł na poszczególnych skrzyżowaniach.

W ten sposób udało się już wcześniej przyspieszyć tramwaje na Morenie i alei AdamowiczaMapka, a także na Marynarki PolskiejMapka, gdzie składy kursują z maksymalną prędkością 70 km/h.

W grudniu szybciej niż zwykle pojadą tramwaje na Przymorzu. Dzięki zmianom wprowadzonym przez ZTM o dwie minuty uda się przyspieszyć ruch tramwajów między Kołobrzeską a Piastowską.

Po nowym roku rozpoczną się z kolei prace nad upłynnieniem ruchu tramwajowego w centrum: na Hucisku, przy nowym przejściu dla pieszych przy Bramie Wyżynnej i na węźle Unii Europejskiej.

W tym roku wydłużono też przystanek na al. Zwycięstwa przy nowo powstałym przejściu dla pieszych na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. W tym roku wydłużono też przystanek na al. Zwycięstwa przy nowo powstałym przejściu dla pieszych na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Miejsca

Opinie (132) 8 zablokowanych

  • Ciekawe czy ktoś to to wymyśla jeździ komunikacja i ma jakieś pojęcie

    Po pierwsze światła ledwo pozwalają na ruszenie 2 pojazdów przykład Śródmieście SKM gdzie 1 pojazd ma ledwo szansę ruszyć ze świateł .
    Po drugie w przepisach jest podana odległość między tramwajami w trakcie ruchu jaka musi być zachowana jest to ok.100 m więc jakim cudem rusza i będą jechać jeden za drugim ...
    Lepiej poprawcie światła jak w Warszawie gdzie tramwaj dostaje zielona fale na podstawie systemu GPS

    • 15 0

  • Opinia wyróżniona

    (5)

    Na Klinicznej lepiej wyremontować kładkę nad tym przystankiem. Jest w tragicznym stanie. Rok w rok (szczególnie zimą) ktoś spada z tych bardzo stromych schodów, które się już kruszą.
    Ten przystanek nie ma tylu chętnych pasażerów żeby ładować w niego pieniądze.
    Natomiast kładka jest jedynym połączeniem z tej części Wrzeszcza do SKMki.

    • 42 1

    • (3)

      Ostatnio moja trasa do pracy wiedzie przez to skrzyżowanie i zachodzę w głowie jakim cudem ktoś stworzył coś takiego. Olbrzymia bariera dla pieszych, niewielki pożytek dla kierowców. Według mnie powinni wyburzyć estakadę a w jej miejscu stworzyć normalne skrzyżowanie. Dodatkowo uwolni się mnóstwo miejsca w centrum miasta.

      • 14 25

      • (2)

        ani to centrum, ani mnóstwo miejsca ale skrzyżowanie rzeczywiście przekombinowane

        • 3 8

        • Gdy nie było tunelu, to było odpowiednie (1)

          Dziś jest tunel, więc większość aut omija tą drogę.

          • 3 7

          • wręcz przeciwnie, zmienił się tylko kierunek. Teraz jadą z tunelu na Hallera i Al. Zwycięstwa a kiedyś Jana z Kolna.

            • 10 0

    • i po co tam podwójny przystanek, jak jeździ tam tylko jedna linia

      • 9 0

  • Po co robić podwójne przystanki i ruszać jednocześnie dwoma tramwajami skoro kolejny przystanek jest pojedynczy i drugi tramwaj musi i tak czekać aż zwolni się miejsce.

    • 14 0

  • W ZTM pracują sami kolesie władz miasta wiec czego oczekiwać (1)

    • 13 0

    • To nie kolesie POmioty

      • 2 1

  • podwójny - tylko nerwy

    Jeżdżę z Oliwy na Stogi - konieczna przesiadka na dworcu PKP. O ile przede mną wjechała 8 to i tak ruszy zanim ja bym zdążyła się przesiąść . Potem obydwa jadą do Bramy Wyżynnej i sytuacja się powtarza( wystarczy 15 sekund poczekać aby z pierwszych drzwi 6 wsiąść w ostatnie 8). Pasażerom nie są potrzebne tramwaje jadące stadami, ale regularny takt odjazdów. Jeśli jeden odjedzie , to następny będzie za parę minut.

    • 13 1

  • jak to teraz wszystko ruszy, jak to pojdzie do przodu, to az strach myslec

    • 2 0

  • Owieczka z um

    Napiszcie lepiej kto odebrał przystanek Przemyska i kto go robił i projektował i za ile

    • 8 0

  • Komunikacja

    Ten kto rozwiąże problem degrengolady komunikacyjnej w Trójmieście ma mój głos. Na razie na żadne wybory nie idę. Jeżeli w kasie nie ma pieniędzy - to trzeba je zdobyć!!!! Nieudacznicy nie potrafią przeprowadzić przetargów ani projektów unijnych. Malują i**otyczne pasy na ulicach i wprowadzają strefy 30.... Won z urzędu jeżeli nic nie potraficie.

    • 9 0

  • Przystanek Przemyska brawo (1)

    Chyba młody tfuuuusk dostał wskazówki od starucha.Gruncik się pali to niby coś trzeba zrobić aby przetrwać

    • 6 2

    • Że niby to jest niemiecki przystanek?

      • 0 0

  • Druga strona medalu tego rozwiązania

    tramwaje na takich przystankach dłużej stoją, bo ludzie przebiegają z jednego do drugiego a motorniczy nie widzi czy wszyscy już wsiedli.

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane