• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższe przystanki będą, ale później. Szybsze tramwaje na Przymorzu

Maciej Korolczuk
30 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (132)
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
W ramach usprawnienia ruchu tramwajów w tym roku udało się przebudować tylko jeden przystanek "Przemyska". Prace wykonano w ramach budowy trasy Nowa Warszawska. W ramach usprawnienia ruchu tramwajów w tym roku udało się przebudować tylko jeden przystanek "Przemyska". Prace wykonano w ramach budowy trasy Nowa Warszawska.

Korekta ustawień sygnalizacji świetlnej i wydłużenie przystanków tramwajowych były głównymi pomysłami na przyspieszenie tramwajów w Gdańsku. I o ile zmiany na poszczególnych odcinkach czy skrzyżowaniach regularnie postępują, to na wydłużenie przystanków trzeba będzie jeszcze poczekać. Powodem jest brak środków finansowych. - Nie oznacza to rezygnacji z realizacji tego zadania w przyszłości - zastrzega magistrat.



Prędkość tramwajów w Gdańsku jest:

O pomyśle Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, polegającym na wydłużeniu peronów przystankowych, informowaliśmy na początku 2021 r.

ZTM zwrócił się wówczas do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, by ten przeanalizował wydłużenie 30 przystanków tak, by mogły na nich w tym samym czasie zatrzymywać się po dwa tramwaje, co znacznie usprawniłoby i przyspieszyło komunikację miejską.

W pierwszej kolejności wskazano przystanki na głównym ciągu komunikacyjnym przez al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką, a także perony zlokalizowane na Chełmie, w Oliwie, Jelitkowie i Podwalu Przedmiejskim.

Tramwaj przytrzasnął i przez ok. 10 m przeciągnął pasażera Tramwaj przytrzasnął i przez ok. 10 m przeciągnął pasażera

- Przystanki podwójne umożliwiają zwiększenie prędkości komunikacyjnej, ponieważ dwa tramwaje jednocześnie obsługują przystanek i niemal jednocześnie odjeżdżają w tym samym cyklu sygnalizacji świetlnej. Opiniując wszelkie projekty dotyczące trakcji tramwajowej, każdorazowo rekomendujemy rozwiązania minimalizujące czas przejazdu tramwajów. Najczęściej sugerujemy ograniczenie liczby sygnalizacji świetlnych oraz uwzględnienie możliwości wprowadzenia priorytetów, m.in. poprzez montaż odpowiednich detektorów wykrywających tramwaj na tyle wcześnie, by umożliwić płynny przejazd przez skrzyżowanie - tłumaczyli wówczas przedstawiciele ZTM.
Przystanki tramwajowe wskazane do wydłużenia. Przystanki tramwajowe wskazane do wydłużenia.

Na przeszkodzie brak środków



Postanowiliśmy wrócić do tematu i po prawie dwóch latach zapytaliśmy magistrat na jakim etapie są prace nad wydłużeniem przystanków.

I niestety nie ma dobrych wieści.

Jak mówią urzędnicy, na przeszkodzie stanął brak środków finansowych na zrealizowanie inwestycji. Z ambitnych planów od tamtej pory udało się zrealizować - i to przy użyciu środków zewnętrznych - zaledwie... jeden przystanek.

- W związku z trudną sytuacją finansową miasta nie rozpoczęła się realizacja zadania polegającego na wydłużeniu przystanków tramwajowych. Nie oznacza to rezygnacji z realizacji tego zadania w przyszłości. W 2022 r., w ramach GPKM IV A, został rozbudowany i przebudowany przystanek "Przemyska"Mapka. Realizacja ta została dofinansowana ze źródeł zewnętrznych - tłumaczy Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Priorytetem przystanki na linii GPW



Jednocześnie urzędnicy wskazują, że wydłużenia przystanków w pierwszej kolejności można spodziewać się przy realizacji nowych inwestycji m.in. w ramach planowanej budowy linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz.

- W pierwszej kolejności planujemy przystąpić do realizacji wydłużenia przystanków tramwajowych, które wpłyną na zwiększenie przepustowości linii tramwajowej w związku z planowaną budową linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz. Realizacja tego zadania będzie uzależniona od pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania - zastrzega Joanna Bieganowska.
W ramach przyspieszenia tramwajów ZTM chce nie tylko wydłużać przystanki, ale też zwiększa maksymalną dopuszczalną prędkość do 70 km/h. W ramach przyspieszenia tramwajów ZTM chce nie tylko wydłużać przystanki, ale też zwiększa maksymalną dopuszczalną prędkość do 70 km/h.

Szybsze tramwaje na Przymorzu i w centrum



Tak jak melodią przyszłości na razie pozostaje przebudowa przystanków, by mogły się na nich zatrzymywać po dwa tramwaje równocześnie, tak obecnie toczą się prace nad koordynacją świateł na poszczególnych skrzyżowaniach.

W ten sposób udało się już wcześniej przyspieszyć tramwaje na Morenie i alei AdamowiczaMapka, a także na Marynarki PolskiejMapka, gdzie składy kursują z maksymalną prędkością 70 km/h.

W grudniu szybciej niż zwykle pojadą tramwaje na Przymorzu. Dzięki zmianom wprowadzonym przez ZTM o dwie minuty uda się przyspieszyć ruch tramwajów między Kołobrzeską a Piastowską.

Po nowym roku rozpoczną się z kolei prace nad upłynnieniem ruchu tramwajowego w centrum: na Hucisku, przy nowym przejściu dla pieszych przy Bramie Wyżynnej i na węźle Unii Europejskiej.

W tym roku wydłużono też przystanek na al. Zwycięstwa przy nowo powstałym przejściu dla pieszych na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. W tym roku wydłużono też przystanek na al. Zwycięstwa przy nowo powstałym przejściu dla pieszych na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Miejsca

Opinie (132) 8 zablokowanych

  • Jak będą jeżdzić szybciej to się rozsypią.

    Gwałtowny start i kilkukrotne gwałtowne hamowanie staje się standardem.

    • 14 4

  • Te przyspieszanie to fikcja

    Nie wiem kto to wymyślił. Na Belgradzkiej w górę tramwaj stoi zawsze praktycznie 2 minuty. Tak samo jest przystanek dalej. Co z tego że zasuwa id przystanku do przystanku a potem stoi i traci czas. Wzbudzane sygnalizacje powinny być na wszystkich przejazdach gdzie planują takie przyspieszanie

    • 39 1

  • Jak już nasza królowa serdeczności tak wozi się po świecie to niech przejedzie się tramwajami w Pradze to zobaczy jak szybko jeżdżą tramwaje i jak można dobrze zrobić przejazdy oraz torowiska w jezdni że tramwaj nie musi jechać z prędkością 10km/h

    • 41 5

  • Tramwaj stoi na przystanku, rusza i utyka na swiatlach. I tak na calej trasie. Do tego kupili Pese gdzie brak jest miejsc dla pasazerow

    • 29 2

  • (12)

    Może gdyby tak nie ładowano pieniędzy w rzeczy takie jak np. sponsoring Lechii, bezsensowne wyposażenie Kunsztu Wodnego, ECS i tym podobne rzeczy to pieniądze na rozwój komunikacji by się znalazły. No ale komunikacja miejska jest taka nudna i nie daje takich szans na lans, więc naszego dworu to nie interesuje.

    • 101 12

    • (3)

      Czyli zróbmy z Gdańska wielką nudną sypialnię z trochę sprawniejszą komunikacjią miejską

      • 2 28

      • (2)

        Bo Lechia to tak wielka atrakcja Gdańska, zresztą to profesjonalny klub sportowy, w najpopularniejszej w tym kraju dyscyplinie, powinien utrzymać się sam. Zresztą tak jak i pozostałe, tak wielkie atrakcje wpływające na jego atrakcyjność. Zresztą już nawet pomijając to, jako mieszkaniec, tak wolę sprawniejszą komunikację, niż takie fanaberie.

        • 33 0

        • dokładnie

          nie ma chętnych na oglądanie meczy to trzeba pomyśleć i może przenieś mecze na Traugutta a stadion do wyburzenia , po co generować koszty ? tego stadionu nigdy nie zapełnią kibice bo jakość gry to żenada

          • 16 3

        • na Lechię przychodzi kilka tysiecy ludzi kilkanascie razy w ciągu roku, komunikacją codziennie jeździ kilkadziesiąt tysięcy

          Więc nasuwa się naturalnie co powinno być ważniejsze dla miasta. Pompowanie kasy w prywatną sportową spółkę akcyjną pod pretekstem "promocji" nie jest chyba zadaniem miasta a zapewnienie komunikacji publicznej już tak

          • 10 0

    • nic się nie zmieniło (2)

      Przejazd z Moreny do Nowego Portu wydłużył się o kolejne około 8 minut , przepełnione w porannych godzinach składy ,przystanki co 10 metrów i długie postoje - szpital MSWiA , Hucisko , Dworzec . Komunikacja w Gdańsku to tragedia , nie dziwię się ludziom ,że nikt nie przesiada się z auta do tramwaju czy autobusu ponieważ nie ma to żadnego logicznego wytłumaczenia , dodatkowo częste awarie , przynajmniej jedna na tydzień - z reguły są to awarie drzwi i zjazd do bazy , nikt z tym nic nie robi bo nikomu na tym nie zależy więc jest jak jest czyli źle a mieszkańcy no cóż nie pozostaje im nic innego jak tylko męczyć się codziennie rano przy dojazdach do pracy czy szkoły

      • 15 1

      • dodałbym (1)

        postoje na światłach po kilka minut potem rura gaz do dechy i za 100 m kolejne światła i czekanie , to kompletnie nie ma sensu i nie zdaje egzaminu, urzędnicy chyba nigdy nie korzystaliście z komunikacji , zróbcie w końcu coś co pomoże mieszkańcom w sprawny sposób przemieszczać się po mieście miejskim taborem

        • 10 0

        • Właśnie tak!

          Osoby odpowiwdzialne za transport i rozdzielające pieniądze w mieście ( Tak m.in Aleksandra) tramwaje i autobus widziały na obrazku. A ich ostatni przejaz był jak byli dziećmi. Teraz promują komunikacje miejską jeżdząc samochpdem z kierowcą.

          • 7 0

    • (1)

      Dodałabym jeszcze wycofanie wszystkich darmowych przejazdów, bilety tylko ulgowe albo pełnopłatne. Ulgowe: dzieci i młodzież do 19 lat oraz emeryci i renciści, pozostali bilety pełnopłatne. Dodatkowo opłata za wszelkiego rodzaju wózki, wózeczki, rowery, walizki i wszelkie inne wielkogabarytowe bagaże.

      • 9 5

      • Niektórzy korzystają obecnie z komunikacji miejskiej zamiast samochodu głównie dlatego, że jest tańsza (bo np. są studentami i mają ulgę 51%). Brak tych ulg i konieczność dopłacania za każdą rzecz wniesioną do tramwaju czy autobusu jeszcze bardziej zniechęciłaby do wybierania zbiorkomu.

        • 1 0

    • Stara spiewka POwców wkazdym miescie gdzie rzadzą Pieniedzy niema i nie bedzie!,Ale zaraz sie okazuje ze sa i to miliony na ich

      • 0 0

    • Na szkołę na Morenowym Wzgórzu nie ma, na Kunszt i Lechię jest

      Widać co jest priorytetem miasta - na pewno nie są nim dzieci, bo szkoły są przepełnione a rezygnuje się z budowy nowych. Zapewne najważniejsze było dla pani Dulkiewicz, że podczas kampanii wyborczej pochwaliła się, że "w tym miejscu, jak wygram, powstanie szkoła". Ech, nikt Ci tyle nie da co politycy Ci obiecają (i to z obu stron).

      • 2 0

    • Komunikacja miejsca jest pretekstem do zawłaszczania miasta pod deweloperkę

      Przykład zakorkowania "Do Studzienki" przez likwidację połączeń autobusowych, powstałe ciśnienie skierowana na tramwaj, a następnie jest rezygnacja z rezerwy drogowej na "Do studzienki" i postawienia tam bloków.

      • 0 0

  • Wydłużenie przystanków tramwajowych? (1)

    To znaczy przystanki podwójne? Czy ktoś kto wymyślił takie rozwiązanie chociaż raz w życiu z niego skorzystał? Zapraszam tego "geniusza" w godzinach porannych na przystanek przy Dworcu PKP w stronę Wrzeszcza. Ludzie do pracy, młodzież do szkół kisi się na przystanku, bo nic nie jedzie, a za chwilę podjeżdżają dwa i zaczyna się bieganina między wysiadającymi z pierwszego tramwaju, stojącymi na przystanku, potrącanie i popychanie bogu ducha winnych ludzi i walka żeby dobiec do drugiego tramwaju, zanim motorniczy (czy też tak modna ostatnio motorniczyni) odjedzie zostawiając nas wkurzonych, zasapanych i poobijanych.

    • 33 8

    • Motornicza, nie motorniczyni

      • 2 0

  • Główna przyczyna to przejścia naziemne (1)

    • 23 8

    • Tak. Np przejscie na wys ulicy Jasnej na Kartuskiej.

      Wielokrotnie byłem świadkiem jak nie ma tam żywej duszy w promieniu 200m a tramwaj stoi jak głupek. Kto to ustala w tych urzedach te bzdury?! To są zwyczajni hipokryci

      • 11 0

  • Ta zwierzchnik komunikacji w urzędzie (2)

    Jakim jest pan Borawski, bo na pewno nie wypowiem prezydent to umie też raczej tylko w dobry PR ale realnych działań poza cięciem siatek połączeń to nie ma

    • 22 0

    • Pan Borawski nie jeździ tramwajem (1)

      Porusza się autem . Arbiter elegancji. Kasę bierze i siedzi na stolku

      • 1 0

      • Typowy działacz

        "Mój mąż jest z zawodu politykiem"!

        • 1 0

  • (4)

    Bzdura. Przykład - przystanek Śródmieście. Jeżeli staną dwa tramwaje równocześnie to jeden może utknąć ze względu na zepsuty od wielu lat sektor. Nawet gdyby udało mu się zjechać, to na światłach nie pojadą dwa tramwaje, bo cykl wystarcza ledwo na jeden. Podobnie na Hucisku, dwa tramwaje w stronę dworca nie zdążą.

    • 24 3

    • na Hucisku zdążą - widziałem (2)

      • 1 3

      • (1)

        Jak drugi pojedzie na żółtym....

        • 3 0

        • Raczej na późnym żółtym

          • 2 0

    • Światła można przeprogramować...

      • 2 0

  • Podwójne przystanki to niby dobry pomysł ale nie dla starszych ludzi (8)

    Czasami patrzę jak trudno im się zorientować w Gdańsku Głównym na przystanku.

    • 48 20

    • Ale przy urnie wyborczej łatwo im się zorientować.

      • 19 7

    • ale w biedronce wszystko obcykane na tiptop

      • 15 4

    • (2)

      To wyznaczy się sektory i na ekranach doda się jego numer obok numeru linii

      • 2 2

      • no i co to wtedy zmieni? (1)

        tramwaj który stanie z tyłu będzie czekał na pierwszy sektor? g*wno nie usprawnienie.

        • 5 1

        • zapewne chodziło o to, że przed przyjazdem tramwaju miałbyś informację w którym miejscu się ustawić. Powiedziałbym, że to spore ułatwienie, bo ograniczyłoby przepychanie się pod prąd wysiadających. Przeprosisz teraz za te g* ?

          • 0 1

    • Tam jest inny problem - wąski przystanek

      Przystanek ma niby normalną szerokość, ale jest wąski na tle ruchu. To tak jakby al. Grunwaldzką sprasować do jednego pasa.

      Ruch między początkiem a końcem przystanku jest więc utrudniony. Tam by bardzo dobrze zrobiło poszerzenie przystanku o jeden pas drogowy, oraz dobudowanie przejścia naziemnego w środku/końcu przystanku. Ruch pieszych byłby płynniejszy, bez ścisku, a przez to każdy lepiej by się orientował w sytuacji co gdzie się zatrzymuje. No i aby dojść do tramwaju przy potokach ludzi wychodzących z niego.

      • 3 2

    • Miasto to współczesna dżungla (1)

      Starsze osobniki w niej się gubią

      • 2 1

      • Jak się trzeba wepchać do kolejki w sklepie

        To te same starsze osobniki nie mają problemu z dżunglą. W przychodniach to samo.

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane