• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższe przystanki będą, ale później. Szybsze tramwaje na Przymorzu

Maciej Korolczuk
30 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (132)
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
W ramach usprawnienia ruchu tramwajów w tym roku udało się przebudować tylko jeden przystanek "Przemyska". Prace wykonano w ramach budowy trasy Nowa Warszawska. W ramach usprawnienia ruchu tramwajów w tym roku udało się przebudować tylko jeden przystanek "Przemyska". Prace wykonano w ramach budowy trasy Nowa Warszawska.

Korekta ustawień sygnalizacji świetlnej i wydłużenie przystanków tramwajowych były głównymi pomysłami na przyspieszenie tramwajów w Gdańsku. I o ile zmiany na poszczególnych odcinkach czy skrzyżowaniach regularnie postępują, to na wydłużenie przystanków trzeba będzie jeszcze poczekać. Powodem jest brak środków finansowych. - Nie oznacza to rezygnacji z realizacji tego zadania w przyszłości - zastrzega magistrat.



Prędkość tramwajów w Gdańsku jest:

O pomyśle Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, polegającym na wydłużeniu peronów przystankowych, informowaliśmy na początku 2021 r.

ZTM zwrócił się wówczas do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, by ten przeanalizował wydłużenie 30 przystanków tak, by mogły na nich w tym samym czasie zatrzymywać się po dwa tramwaje, co znacznie usprawniłoby i przyspieszyło komunikację miejską.

W pierwszej kolejności wskazano przystanki na głównym ciągu komunikacyjnym przez al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką, a także perony zlokalizowane na Chełmie, w Oliwie, Jelitkowie i Podwalu Przedmiejskim.

Tramwaj przytrzasnął i przez ok. 10 m przeciągnął pasażera Tramwaj przytrzasnął i przez ok. 10 m przeciągnął pasażera

- Przystanki podwójne umożliwiają zwiększenie prędkości komunikacyjnej, ponieważ dwa tramwaje jednocześnie obsługują przystanek i niemal jednocześnie odjeżdżają w tym samym cyklu sygnalizacji świetlnej. Opiniując wszelkie projekty dotyczące trakcji tramwajowej, każdorazowo rekomendujemy rozwiązania minimalizujące czas przejazdu tramwajów. Najczęściej sugerujemy ograniczenie liczby sygnalizacji świetlnych oraz uwzględnienie możliwości wprowadzenia priorytetów, m.in. poprzez montaż odpowiednich detektorów wykrywających tramwaj na tyle wcześnie, by umożliwić płynny przejazd przez skrzyżowanie - tłumaczyli wówczas przedstawiciele ZTM.
Przystanki tramwajowe wskazane do wydłużenia. Przystanki tramwajowe wskazane do wydłużenia.

Na przeszkodzie brak środków



Postanowiliśmy wrócić do tematu i po prawie dwóch latach zapytaliśmy magistrat na jakim etapie są prace nad wydłużeniem przystanków.

I niestety nie ma dobrych wieści.

Jak mówią urzędnicy, na przeszkodzie stanął brak środków finansowych na zrealizowanie inwestycji. Z ambitnych planów od tamtej pory udało się zrealizować - i to przy użyciu środków zewnętrznych - zaledwie... jeden przystanek.

- W związku z trudną sytuacją finansową miasta nie rozpoczęła się realizacja zadania polegającego na wydłużeniu przystanków tramwajowych. Nie oznacza to rezygnacji z realizacji tego zadania w przyszłości. W 2022 r., w ramach GPKM IV A, został rozbudowany i przebudowany przystanek "Przemyska"Mapka. Realizacja ta została dofinansowana ze źródeł zewnętrznych - tłumaczy Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Priorytetem przystanki na linii GPW



Jednocześnie urzędnicy wskazują, że wydłużenia przystanków w pierwszej kolejności można spodziewać się przy realizacji nowych inwestycji m.in. w ramach planowanej budowy linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz.

- W pierwszej kolejności planujemy przystąpić do realizacji wydłużenia przystanków tramwajowych, które wpłyną na zwiększenie przepustowości linii tramwajowej w związku z planowaną budową linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz. Realizacja tego zadania będzie uzależniona od pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania - zastrzega Joanna Bieganowska.
W ramach przyspieszenia tramwajów ZTM chce nie tylko wydłużać przystanki, ale też zwiększa maksymalną dopuszczalną prędkość do 70 km/h. W ramach przyspieszenia tramwajów ZTM chce nie tylko wydłużać przystanki, ale też zwiększa maksymalną dopuszczalną prędkość do 70 km/h.

Szybsze tramwaje na Przymorzu i w centrum



Tak jak melodią przyszłości na razie pozostaje przebudowa przystanków, by mogły się na nich zatrzymywać po dwa tramwaje równocześnie, tak obecnie toczą się prace nad koordynacją świateł na poszczególnych skrzyżowaniach.

W ten sposób udało się już wcześniej przyspieszyć tramwaje na Morenie i alei AdamowiczaMapka, a także na Marynarki PolskiejMapka, gdzie składy kursują z maksymalną prędkością 70 km/h.

W grudniu szybciej niż zwykle pojadą tramwaje na Przymorzu. Dzięki zmianom wprowadzonym przez ZTM o dwie minuty uda się przyspieszyć ruch tramwajów między Kołobrzeską a Piastowską.

Po nowym roku rozpoczną się z kolei prace nad upłynnieniem ruchu tramwajowego w centrum: na Hucisku, przy nowym przejściu dla pieszych przy Bramie Wyżynnej i na węźle Unii Europejskiej.

W tym roku wydłużono też przystanek na al. Zwycięstwa przy nowo powstałym przejściu dla pieszych na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. W tym roku wydłużono też przystanek na al. Zwycięstwa przy nowo powstałym przejściu dla pieszych na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Miejsca

Opinie (132) 8 zablokowanych

  • przy okazji (1)

    Proszę o komentarz na temat pomysłu wydłużenia linii tramwajowej nr 12 do pętli przy ul. Klinicznej . Przecież do Stoczni dojeżdża bardzo wielu pracowników i takie rozwiązanie moim zdaniem usprawni ich transport. Na pętli przy ul. Klinicznej maja bezpośredni przystanek stoczniowe autobusy. Stoczniowcy z Zaspy i Przymorza dojeżdżali by do autobusu stoczniowego bez konieczności spacerowania z przystanku linii 8 przy ul. Twardej i to samo w drodze powrotnej. Prosto z autobusu do tramwaju.

    • 2 3

    • W jaki sposób dwunastka miałaby być wydłużona? Już teraz jest najbardziej wycieczkową i najdłuższą linią w Gdańsku. Chodzi o to, by nie dojeżdżała tylko do Zaspy, ale robiła kółko wokół miasta i jechała przez Wrzeszcz Górny i Oliwę, następnie skręcała, jechała przez Legionów i Hallera i kończyła na Klinicznej?

      • 3 0

  • jeszcze niedawno................

    skracali przystanki na Przymorzu wzdłuż ul.Chłopskiej a teraz chcą wydłużać.
    Chłopcy w ZTM-ie bawia się dobrze za nasze pieniądze.
    Wymyslaj rożne głupty zeby uzasadnic potrzebe swojego istnienia.
    Pieniądze też biorą za zasiadanie w radzie związku metropolitarnego,a co uzasadnia potrzebę istnienia tego nic nie znaczącego tworu,tam nie ma obowiązku przychodzenia do pracy,bo i tak nic nie robia nawet żeby uzasadnic potrzebe istnienia.Nastepna propozycja to trzy tramwaje na jednym przystanku i obowiązek czekania przez pierwszy na trzeci:)))
    Najprosciej wpisac do rozkłady jazdy,że czas przejazdu np Oliwa -Śródmieście skracamy o 1 min.to się chyba udać na papierze i ogłosić sukces.
    Uwazam,ze trzeba siąść do stołu z pracownikami GZDiZ i profesjonalnie podyskutowac o mozliwych rozwiazania.
    A przyszłościowe zamierzenia rozaważać z Biurem Rozwoju Miasta.
    Tylko nie wiem czy chłopców stac na merytoryczne podejście do zagadnień.
    Pomyślcie nad priorytetami w sygnalizacji ,przepustowoscią skrzyzowań itd .
    Nie rozumie jak dwa koleje tramwaje jadą razem i jednoczesnie jada szybciej od jednego...to chyba temat do pracy doktorskiej......ale warunek trzeba mieć tytuł magistra,jak np. ziobro

    • 3 0

  • Brak kompleksowego podejścia do jakości transportu zbiorowego pogrąża to miasto. Brak sensownego planowania strategicznego pogrąża to miasto. Zanim wyda się pieniądze może powinno się zidentyfikować rzeczywiste problemy, które trzeba rozwiązać? Hello!

    • 3 0

  • Mieszkaniec

    Pomysły synalka premiera i dr. z Politechniki. Chłopaki mają potrzebę udowadniania wszystkim,że są potrzebni.

    • 1 0

  • No tak -jak oszczędzać to tylko kosztem mieszkańców !!!!!

    • 1 0

  • W takim zacofanym kraju jak Brazylia

    tramwaje maja zasilanie z dołu a nie z sieci trakcyjnej.

    • 1 0

  • Rozklady

    Taniej na początek byłoby logicznie skorygować istniejące już rozkłady. Pisałam kilkukrotnie o nielogiczny rozkład autobusu. Dali go jeszcze szybciej, a on pusty cisnie przez pół Gdańska. Bez pozdrowien

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane