• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższe przystanki będą, ale później. Szybsze tramwaje na Przymorzu

Maciej Korolczuk
30 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (132)
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
W ramach usprawnienia ruchu tramwajów w tym roku udało się przebudować tylko jeden przystanek "Przemyska". Prace wykonano w ramach budowy trasy Nowa Warszawska. W ramach usprawnienia ruchu tramwajów w tym roku udało się przebudować tylko jeden przystanek "Przemyska". Prace wykonano w ramach budowy trasy Nowa Warszawska.

Korekta ustawień sygnalizacji świetlnej i wydłużenie przystanków tramwajowych były głównymi pomysłami na przyspieszenie tramwajów w Gdańsku. I o ile zmiany na poszczególnych odcinkach czy skrzyżowaniach regularnie postępują, to na wydłużenie przystanków trzeba będzie jeszcze poczekać. Powodem jest brak środków finansowych. - Nie oznacza to rezygnacji z realizacji tego zadania w przyszłości - zastrzega magistrat.



Prędkość tramwajów w Gdańsku jest:

O pomyśle Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, polegającym na wydłużeniu peronów przystankowych, informowaliśmy na początku 2021 r.

ZTM zwrócił się wówczas do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, by ten przeanalizował wydłużenie 30 przystanków tak, by mogły na nich w tym samym czasie zatrzymywać się po dwa tramwaje, co znacznie usprawniłoby i przyspieszyło komunikację miejską.

W pierwszej kolejności wskazano przystanki na głównym ciągu komunikacyjnym przez al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką, a także perony zlokalizowane na Chełmie, w Oliwie, Jelitkowie i Podwalu Przedmiejskim.

Tramwaj przytrzasnął i przez ok. 10 m przeciągnął pasażera Tramwaj przytrzasnął i przez ok. 10 m przeciągnął pasażera

- Przystanki podwójne umożliwiają zwiększenie prędkości komunikacyjnej, ponieważ dwa tramwaje jednocześnie obsługują przystanek i niemal jednocześnie odjeżdżają w tym samym cyklu sygnalizacji świetlnej. Opiniując wszelkie projekty dotyczące trakcji tramwajowej, każdorazowo rekomendujemy rozwiązania minimalizujące czas przejazdu tramwajów. Najczęściej sugerujemy ograniczenie liczby sygnalizacji świetlnych oraz uwzględnienie możliwości wprowadzenia priorytetów, m.in. poprzez montaż odpowiednich detektorów wykrywających tramwaj na tyle wcześnie, by umożliwić płynny przejazd przez skrzyżowanie - tłumaczyli wówczas przedstawiciele ZTM.
Przystanki tramwajowe wskazane do wydłużenia. Przystanki tramwajowe wskazane do wydłużenia.

Na przeszkodzie brak środków



Postanowiliśmy wrócić do tematu i po prawie dwóch latach zapytaliśmy magistrat na jakim etapie są prace nad wydłużeniem przystanków.

I niestety nie ma dobrych wieści.

Jak mówią urzędnicy, na przeszkodzie stanął brak środków finansowych na zrealizowanie inwestycji. Z ambitnych planów od tamtej pory udało się zrealizować - i to przy użyciu środków zewnętrznych - zaledwie... jeden przystanek.

- W związku z trudną sytuacją finansową miasta nie rozpoczęła się realizacja zadania polegającego na wydłużeniu przystanków tramwajowych. Nie oznacza to rezygnacji z realizacji tego zadania w przyszłości. W 2022 r., w ramach GPKM IV A, został rozbudowany i przebudowany przystanek "Przemyska"Mapka. Realizacja ta została dofinansowana ze źródeł zewnętrznych - tłumaczy Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Priorytetem przystanki na linii GPW



Jednocześnie urzędnicy wskazują, że wydłużenia przystanków w pierwszej kolejności można spodziewać się przy realizacji nowych inwestycji m.in. w ramach planowanej budowy linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz.

- W pierwszej kolejności planujemy przystąpić do realizacji wydłużenia przystanków tramwajowych, które wpłyną na zwiększenie przepustowości linii tramwajowej w związku z planowaną budową linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz. Realizacja tego zadania będzie uzależniona od pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania - zastrzega Joanna Bieganowska.
W ramach przyspieszenia tramwajów ZTM chce nie tylko wydłużać przystanki, ale też zwiększa maksymalną dopuszczalną prędkość do 70 km/h. W ramach przyspieszenia tramwajów ZTM chce nie tylko wydłużać przystanki, ale też zwiększa maksymalną dopuszczalną prędkość do 70 km/h.

Szybsze tramwaje na Przymorzu i w centrum



Tak jak melodią przyszłości na razie pozostaje przebudowa przystanków, by mogły się na nich zatrzymywać po dwa tramwaje równocześnie, tak obecnie toczą się prace nad koordynacją świateł na poszczególnych skrzyżowaniach.

W ten sposób udało się już wcześniej przyspieszyć tramwaje na Morenie i alei AdamowiczaMapka, a także na Marynarki PolskiejMapka, gdzie składy kursują z maksymalną prędkością 70 km/h.

W grudniu szybciej niż zwykle pojadą tramwaje na Przymorzu. Dzięki zmianom wprowadzonym przez ZTM o dwie minuty uda się przyspieszyć ruch tramwajów między Kołobrzeską a Piastowską.

Po nowym roku rozpoczną się z kolei prace nad upłynnieniem ruchu tramwajowego w centrum: na Hucisku, przy nowym przejściu dla pieszych przy Bramie Wyżynnej i na węźle Unii Europejskiej.

W tym roku wydłużono też przystanek na al. Zwycięstwa przy nowo powstałym przejściu dla pieszych na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. W tym roku wydłużono też przystanek na al. Zwycięstwa przy nowo powstałym przejściu dla pieszych na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Miejsca

Opinie (132) 8 zablokowanych

  • jeszcze niedawno................

    skracali przystanki na Przymorzu wzdłuż ul.Chłopskiej a teraz chcą wydłużać.
    Chłopcy w ZTM-ie bawia się dobrze za nasze pieniądze.
    Wymyslaj rożne głupty zeby uzasadnic potrzebe swojego istnienia.
    Pieniądze też biorą za zasiadanie w radzie związku metropolitarnego,a co uzasadnia potrzebę istnienia tego nic nie znaczącego tworu,tam nie ma obowiązku przychodzenia do pracy,bo i tak nic nie robia nawet żeby uzasadnic potrzebe istnienia.Nastepna propozycja to trzy tramwaje na jednym przystanku i obowiązek czekania przez pierwszy na trzeci:)))
    Najprosciej wpisac do rozkłady jazdy,że czas przejazdu np Oliwa -Śródmieście skracamy o 1 min.to się chyba udać na papierze i ogłosić sukces.
    Uwazam,ze trzeba siąść do stołu z pracownikami GZDiZ i profesjonalnie podyskutowac o mozliwych rozwiazania.
    A przyszłościowe zamierzenia rozaważać z Biurem Rozwoju Miasta.
    Tylko nie wiem czy chłopców stac na merytoryczne podejście do zagadnień.
    Pomyślcie nad priorytetami w sygnalizacji ,przepustowoscią skrzyzowań itd .
    Nie rozumie jak dwa koleje tramwaje jadą razem i jednoczesnie jada szybciej od jednego...to chyba temat do pracy doktorskiej......ale warunek trzeba mieć tytuł magistra,jak np. ziobro

    • 3 0

  • przy okazji (1)

    Proszę o komentarz na temat pomysłu wydłużenia linii tramwajowej nr 12 do pętli przy ul. Klinicznej . Przecież do Stoczni dojeżdża bardzo wielu pracowników i takie rozwiązanie moim zdaniem usprawni ich transport. Na pętli przy ul. Klinicznej maja bezpośredni przystanek stoczniowe autobusy. Stoczniowcy z Zaspy i Przymorza dojeżdżali by do autobusu stoczniowego bez konieczności spacerowania z przystanku linii 8 przy ul. Twardej i to samo w drodze powrotnej. Prosto z autobusu do tramwaju.

    • 2 3

    • W jaki sposób dwunastka miałaby być wydłużona? Już teraz jest najbardziej wycieczkową i najdłuższą linią w Gdańsku. Chodzi o to, by nie dojeżdżała tylko do Zaspy, ale robiła kółko wokół miasta i jechała przez Wrzeszcz Górny i Oliwę, następnie skręcała, jechała przez Legionów i Hallera i kończyła na Klinicznej?

      • 3 0

  • jeszce niedawno....

    • 0 0

  • powinny jak w poznaniu

    albo jak autobus na żądanie

    • 1 0

  • Wystarczy zlikwidowac niepotrzebne przystanki widmo np. Chodowieckiego (1)

    Od razu bedzie szybciej, a nie trwamaj staje co 400m

    • 13 3

    • O Jezu tak jak bardzo popieram ten komentarz. Co prawda już tam nie jeżdżę, ale nawet w godzinach szczytu nie uświadczyłem żeby wsiadła tam więcej niż jedna zbłąkana osoba.

      • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    (5)

    Na Klinicznej lepiej wyremontować kładkę nad tym przystankiem. Jest w tragicznym stanie. Rok w rok (szczególnie zimą) ktoś spada z tych bardzo stromych schodów, które się już kruszą.
    Ten przystanek nie ma tylu chętnych pasażerów żeby ładować w niego pieniądze.
    Natomiast kładka jest jedynym połączeniem z tej części Wrzeszcza do SKMki.

    • 42 1

    • (3)

      Ostatnio moja trasa do pracy wiedzie przez to skrzyżowanie i zachodzę w głowie jakim cudem ktoś stworzył coś takiego. Olbrzymia bariera dla pieszych, niewielki pożytek dla kierowców. Według mnie powinni wyburzyć estakadę a w jej miejscu stworzyć normalne skrzyżowanie. Dodatkowo uwolni się mnóstwo miejsca w centrum miasta.

      • 14 25

      • (2)

        ani to centrum, ani mnóstwo miejsca ale skrzyżowanie rzeczywiście przekombinowane

        • 3 8

        • Gdy nie było tunelu, to było odpowiednie (1)

          Dziś jest tunel, więc większość aut omija tą drogę.

          • 3 7

          • wręcz przeciwnie, zmienił się tylko kierunek. Teraz jadą z tunelu na Hallera i Al. Zwycięstwa a kiedyś Jana z Kolna.

            • 10 0

    • i po co tam podwójny przystanek, jak jeździ tam tylko jedna linia

      • 9 0

  • (8)

    Brak środków finansowych...a czy włodarze nie są właśnie od tego aby zarządzać tak aby te środki były?

    • 44 12

    • (5)

      Niższe podatki, brak go dla osób do 26 r. ż., to niższe wpływy. Do tego państwo nie pokrywa w całości w ramach subwencji wydatków choćby na szkolnictwo. To skąd samorządy mają mieć kasę???

      • 11 6

      • Chcesz podwyższyć podatki? (2)

        • 5 3

        • Jak nie podwyższamy podatków to nie możemy oczekiwać zwiększenia wydatków (1)

          • 2 3

          • To sprawxlć ile kasy idzie na różne dziwne fundacje i stowsrzyszenia

            Np. Taka Pani Adamowicz garnie 10 000 EURO w eurparlamencie a jej Mega wielkie biuro poselskie ma za półdarmo od miasta. A to tylko jeden z setek przykłakładów.

            • 3 1

      • Tak dzbanie trzeba podnies ludziom podatki by POKolitycy mieli wiecej kasy na marnowanie na własne kaprysy (1)

        • 2 2

        • elita się odezwała

          • 1 2

    • Pieniedzy niema i nie bedzie !!To naczelne hasło POKOlityków w kazdym miescie w którym rzadzą!

      A jak tus przejmie władze to juz zapowiedzial ze rostowski bedzie znowu ministrem finansów!!

      Pieniedzy w Gdańsku jest az nadto !!I gdy dotyczy to szkodliwych projektów to nawet jak niby brakuje nagle miliony sie znajdują!!Prosty przykład parking dla rowerzystów we wrzesczu ktorego niechą nawet rowerzysci bo trzeba rower na piertro wnosić miał kosztowac 10mln najniższa oferta 13mln i nagle sie okazało ze 3 mln dodatkowe sie znalazły!!Takich przykładów są setki!!I zawsze gdy chodzi o kaprysy urzędników

      • 4 2

    • Miasto zawsze w pozycji żebraczej i z dziurawą czapką w dłoni nigdy nie ma pieniędzy. Pieniędzy po prostu nie ma i nie będzie. Skąd my to znamy?

      • 3 5

  • Zwększenie prędkości tramwajów wygeneruje większa liczbę wypadków , lepiej zwiększyć ich liczbę !!!!! (1)

    • 6 4

    • I wszystkie utkną na hucisku albo śródmieściu

      • 0 0

  • Podwójne przystanki to niby dobry pomysł ale nie dla starszych ludzi (8)

    Czasami patrzę jak trudno im się zorientować w Gdańsku Głównym na przystanku.

    • 48 20

    • Miasto to współczesna dżungla (1)

      Starsze osobniki w niej się gubią

      • 2 1

      • Jak się trzeba wepchać do kolejki w sklepie

        To te same starsze osobniki nie mają problemu z dżunglą. W przychodniach to samo.

        • 0 2

    • (2)

      To wyznaczy się sektory i na ekranach doda się jego numer obok numeru linii

      • 2 2

      • no i co to wtedy zmieni? (1)

        tramwaj który stanie z tyłu będzie czekał na pierwszy sektor? g*wno nie usprawnienie.

        • 5 1

        • zapewne chodziło o to, że przed przyjazdem tramwaju miałbyś informację w którym miejscu się ustawić. Powiedziałbym, że to spore ułatwienie, bo ograniczyłoby przepychanie się pod prąd wysiadających. Przeprosisz teraz za te g* ?

          • 0 1

    • Tam jest inny problem - wąski przystanek

      Przystanek ma niby normalną szerokość, ale jest wąski na tle ruchu. To tak jakby al. Grunwaldzką sprasować do jednego pasa.

      Ruch między początkiem a końcem przystanku jest więc utrudniony. Tam by bardzo dobrze zrobiło poszerzenie przystanku o jeden pas drogowy, oraz dobudowanie przejścia naziemnego w środku/końcu przystanku. Ruch pieszych byłby płynniejszy, bez ścisku, a przez to każdy lepiej by się orientował w sytuacji co gdzie się zatrzymuje. No i aby dojść do tramwaju przy potokach ludzi wychodzących z niego.

      • 3 2

    • ale w biedronce wszystko obcykane na tiptop

      • 15 4

    • Ale przy urnie wyborczej łatwo im się zorientować.

      • 19 7

  • Ta zwierzchnik komunikacji w urzędzie (2)

    Jakim jest pan Borawski, bo na pewno nie wypowiem prezydent to umie też raczej tylko w dobry PR ale realnych działań poza cięciem siatek połączeń to nie ma

    • 22 0

    • Pan Borawski nie jeździ tramwajem (1)

      Porusza się autem . Arbiter elegancji. Kasę bierze i siedzi na stolku

      • 1 0

      • Typowy działacz

        "Mój mąż jest z zawodu politykiem"!

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane