• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowe miliony na komunikację w Trójmieście

Michał Sielski
14 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Nowe autobusy i trolejbusy też przydałyby się w Gdyni. Nowe autobusy i trolejbusy też przydałyby się w Gdyni.

Województwo pomorskie ma dodatkowe 72 mln zł na rozwój transportu zbiorowego. Wszystko dzięki oszczędnościom i sprawnemu zagospodarowaniu transz z poprzednich lat.



Automaty biletowe cieszą się sporym zainteresowaniem. Automaty biletowe cieszą się sporym zainteresowaniem.
Buspasy w Gdańsku strzeżone były m.in. przez fotoradar, o czym boleśnie przekonali się niefrasobliwi kierowcy. Buspasy w Gdańsku strzeżone były m.in. przez fotoradar, o czym boleśnie przekonali się niefrasobliwi kierowcy.

Czego najbardziej brakuje gdyńskiej komunikacji publicznej?

Biletomaty - dotąd były za drogie

Maszyny, w których można kupić bilety, od kilku lat powstają w Gdańsku. Wraz z remontem sopockiego dworca mają pojawić się również w kurorcie. Za miedzą cały czas przekonują jednak, że to rozwiązanie jest za drogie. Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni dotąd podkreślał, że to zbędny wydatek.

- Gdy otrzymamy wsparcie, będziemy chcieli zamontować na przystankach 30 automatów do sprzedaży biletów. Liczymy, że Unia Europejska sfinansuje koszt ich zakupu w 70 proc. - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Jeden automat to koszt rzędu ok. 100 tys. zł. Poza dotacją potrzebne będzie ok. 900 tys. zł wkładu własnego miasta.

Automaty biletowe są jednak oczekiwaną przez wielu gdynian inwestycją. W autobusach i trolejbusach nie można bowiem kupić pojedynczych biletów, a jedynie karnety pięcioprzejazdowe. Dwa bilety ulgowe można wprawdzie łączyć w jeden normalny, ale i tak przy przejeździe "tam i z powrotem" pozostaje nam jeden ulgowy.

Nowy tabor - wymieniany od lat

O zakupach nowych autobusów i trolejbusów piszemy regularnie. W Gdyni jeżdżą m.in. nowoczesne i ekologiczne pojazdy zasilane gazem ziemnym, regularnie kupowane są nowe autobusy, remontowane trolejbusy. Tylko że często zakup np. dwóch pojazdów to nadal kropla w morzu potrzeb. Średni wiek pojazdów gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej to 10 lat. Są wśród nich np. nowoczesne Solarisy, ale spotkać też można Jelcze z połowy lat 90. ubiegłego wieku. Nowsze są trolejbusy, ale i w tym wypadku wymiana taboru powinna być procesem ciągłym.

Czytaj także: Awaria autobusu nie musi kończyć jazdy.

Nie jest wprawdzie źle, bo wszystkie pojazdy w Gdyni wyposażone są w monitoring, a większość także w klimatyzację, ale wiek pojazdów przekłada się na ilość usterek. Najczęściej niegroźnych, z którymi radzą sobie nawet kierowcy, ale z pewnością komfort podróży mógłby być na wielu trasach wyższy.

Buspasy - czyli kto komu zabiera ulice

- Ulice są dla samochodów. Powstały z myślą o kierowcach, a nie np. rowerzystach, którzy tamują ruch i powodują korki, zamiast jeździć po swoich ścieżkach lub chodnikach - pisze w liście do naszej redakcji Marek Grzegorzewski, mieszkaniec Chwarzna. - Wiem, że teraz jest moda na zrównoważony transport, promowanie komunikacji publicznej, a także rowerów, ale bez przesady. Niech każdy zna swoje miejsce, samochodów było, jest i będzie najwięcej, więc ich kierowcy powinni być traktowani priorytetowo, a nie cierpieć, bo mniejszości krzyczą, że domagają się "praw" - dodaje.

Pan Marek nie będzie prawdopodobnie zadowolony, ponieważ władze Gdyni rozważają wytyczenie dwóch buspasów na ul. Kieleckiej zobacz na mapie GdyniMorskiej zobacz na mapie Gdyni. Tam samochody nie tylko będą niemile widziane, ale w ogóle nie będą mogły wjeżdżać. A jeśli ktoś myśli, że przepis będzie fikcją, bo przecież nie będzie miał kto tego pilnować, to niech lepiej przypomni sobie, jak wiele zdjęć robił fotoradar na buspasie w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Fotografuje on nie tylko przekraczających prędkość, ale wszystkich, którzy bezprawnie z pasa korzystają.

- Jeśli otrzymamy dofinansowanie, wdrożenie projektu planujemy na lata 2014-2015 - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Czytaj także: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Buspasy mają przeciwników wśród kierowców, ale znaleźć można ich zwolenników w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Przyspieszyłyby podróże komunikacją publiczną, co rozwiązałoby wiele problemów. Mniejszy byłby ruch samochodów, bo część kierowców mogłaby przesiąść się na komunikację publiczną. Wpłynęłoby to też na zwiększenie miejsc parkingowych w wiecznie zapchanym centrum. Poza tym kierowcy nie będą tak bardzo poszkodowani, bo na ul. Kieleckiej zostałby wydzielony trzeci pas, a na Morskiej buspas już działał podczas długich prac na Estakadzie Kwiatkowskiego, więc wielu zdążyło się do niego przyzwyczaić.

Za buspasami, po których najprawdopodobniej będą też jeździć taksówki, opowiadają się członkowie stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

- Takie rozwiązanie pozwoli w jakimś stopniu ograniczyć ruch samochodów, co wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa i zmniejszenie hałasu - zauważa Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni. - Będziemy naciskać, by na buspasach, podobnie jak w niektórych miastach Polski, dopuścić także ruch rowerowy. Dzięki temu z możliwości jazdy na rowerze skorzysta więcej osób. Także ci, którzy obawiają się poruszać po jezdni.

Gdańsk powalczy w ramach GKPM

Ale nie tylko Gdynia skorzysta na dodatkowych środkach, które mają wesprzeć komunikację na Pomorzu. Część z nich trafi także do Gdańska.

- Kompletujemy wniosek, który w tym miesiącu zostanie złożony - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Gdańsk chce uzyskać finansowanie z europejskich środków na dalszy ciąg Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej. Chce bowiem zacząć realizację etapu III C. Zakłada on przebudowę infrastruktury tramwajowej na Przeróbce, czyli przede wszystkim gruntowny remont torowisk. Druga część projektu związana jest z infrastrukturą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zakłada budowę dojazdu do przystanku Jasień oraz węzła integracyjnego przystanku PKM "Jasień", dojazdu do przystanku Kiełpinek oraz węzła integracyjnego "Kiełpinek", a także węzła integracyjnego przystanku PKM "Brętowo" oraz węzła integracyjnego przystanku PKM "Banino".

Wartość tej części projektu to 160 mln zł, widać więc, że z tej dodatkowej transzy sfinansowana będzie tylko jego część.

Miejsca

Opinie (268) 3 zablokowane

  • Gdańsk i ulica Wita Stwosza (6)

    Komedia. Wyznaczono specjalne ścieżki dla rowerzystów, z których nikt nie korzysta. Kierowcy klną gdy muszą stać na każdym czerwonym świetle, bo priorytet na skrzyżowaniach mają rowerzyści. Wygląda to komicznie, jakby kierowcy musieli czekać na przejazd rowerów widmo

    • 9 6

    • (2)

      Rozumiem, że jak nie byłoby tych DDR to nie musiałbyś stać na każdym czerwonym świetle?

      • 6 2

      • Po prostu tam najpierw zapala się zielone dla rowerzystów (których z reguły nie ma), przez co dłużej świeci się czerwone dla (1)

        Wcześniej dało się przejechać bez zatrzymywania przez kilka skrzyżowań, teraz "zalicza się" postój na każdym

        • 2 2

        • jak się nie przekracza limitów prędkości, nie ma potrzeby stawania za każdym razem

          • 0 2

    • myśl perspektywicznie koleś (2)

      powstanie PKM, studenci dostaną parkingi na uczelni, miasto zacznie realizować rzetelną politykę mobilności, zmienisz zdanie. Na razie w Gdańsku nawet liczników rowerzystów nie ma zainstalowanych, więc nie ma twardych danych mogących podważyć twoje tezy.

      • 3 6

      • polityka mobilności Gdańska to zabieranie dróg kierowcom i chodników pieszym i nic więcej. Nie polega na udogodnieniach w transporcie zbiorowym tylko karaniu. A Wita Stwosza to karykatura drogi w tej chwili, lepiej ją było zamknąć niż tworzyć takiego potworka

        • 5 4

      • ani potwierdzić twoich

        • 3 2

  • (13)

    Pan Marek nie będzie prawdopodobnie zadowolony, ponieważ władze Gdyni rozważają wytyczenie dwóch buspasów na ul. Kieleckiej i Morskiej. Tam samochody nie tylko będą niemile widziane, ale w ogóle nie będą mogły wjeżdżać.

    Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, będzie zakaz wjazdu samochodów na ulicę Morską? Tak czy inaczej buspas na morskiej to słaby pomysł,no chyba, że poszerzą ją do 6 pasów...

    • 61 15

    • Bezsensowna teza, że od buspasa zrobi sie mniejszy ruch na drogach.

      • 1 0

    • ja też

      poeta się chyba zapisał na amen!trzeba zamknąć dla ruchu hutniczą ,etakadę,wiśniewskiego,i śródmiescie ,a w odóle to zabiorą samochody! a kto będzie w gdyni jechał samochodem to go zabiją.!.co za bzdet!!!

      • 1 0

    • proponuję: (5)

      1. Poszerzyć Morską do 10 pasów w każdą stronę kosztem wszystkich stojących wzdłuż budynków. To podwójna korzyść - dojeżdżający do ww. budynków nie będą już mieli gdzie dojeżdżać, więc znikną, a pozostali wreszcie nie będą stać w korkach. 2.Przebudować skrzyżowanie Morska/10Lutego/Podjazd/Śląska na czteropoziomowe z pasami włączenia, tunelami dla pieszych, wyspą centralną i kolejką linową (miejsce się znajdzie - sporo można wyburzyć) 3. Poszerzyć 10lutego i Świętojańską do 3 pasów w każdą stronę +tunele dla pieszych +ekrany akustyczne - wyburzymy tylko po jednej pierzei - w końcu lata 30. to żadne zabytki, 4. śląska - po 6 pasów w każdą stronę z bezpośrednią estakadą do najnowocześniejszego centrum handlowego Riviera - pierwszego sklepu na europejskim poziomie, traktującego właściwie funkcje miasta 5. Likwidacja połączenia kolejowego i wybudowanie w jego miejsce autostrady z bezkolizyjnymi zjazdami na Monciak, do Galerii Bałtyckiej, na trasę WZ i do Pruszcza Gd.

      • 16 2

      • jest jeden minus Centrum Riviera:

        Powinno być drive-in

        • 3 0

      • kto "minusuje" ten nie czuje że to ironia (2)

        • 5 1

        • minusy

          nie, minusujący wiedzą, że to ironia, ale woleliby, żeby ta wizja się ziściła.

          • 2 0

        • myli z aronia?

          • 0 0

      • Tylko nie zapomnij

        Że zawsze ten akurat budynek do którego dojeżdża dany kierowca musi stać i nie może być zburzony. Najlepiej niech stoi pośrodku ślimaka w centrum, oczywiście z bezpośrednim zjazdem ze ślimaka na parking naziemny do 2000 aut na skrzyżowaniu Świętojańskiej i 10 lutego.

        • 2 1

    • Tak, zamkną Morską dla osbówek i będziesz jeździł do centrum obowodnicą ;) Boże! Twój rozum pewnych rzeczy nie ogarnia. (4)

      Jeden z pasów na Morskiej będzie dla busów, a resztą będziesz mógł jeździć normalnie. Czy to trudno zrozumieć?

      • 13 2

      • (3)

        wyobrażasz sobie debilu ruch tylu aut na jednym pasie?Trasa Łazienkowska w Warszawie miała 3 pasy kiedy wyznaczano na niej bus pas

        • 6 7

        • (2)

          Tak owszem ale w warszawie jest 4 razy tyle samochodów:) wiec musieli by mieć z 5 pasów w jedną stronę żeby był podobny efekt. Po za tym na pewno bus pasy nie będą obowiązywać przez cały dzień tylko w godzinach szczytu

          • 4 4

          • (1)

            i tu się, dziubdziusiu mylisz
            nie da się zdrapać oznakowania poziomego

            • 2 1

            • A słyszałeś kiedyś o czymś takim jak ograniczenia warunkowe?

              • 1 0

  • Paranoja!! (9)

    Nie jestem przeciwnikiem buspasów ale....
    Jeżeli korzystać z tego będą rowerzyści i taksówkarze a nie tylko środki komunikacji miejskiej - to jest to pomieszanie pojęć. Wg tych zapowiedzi najmniej uprzywilejowanym użytkownikiem drogi okaże się prywatny kierowca !! Może zaczniecie sprawdzać wiedzę (kodeks drogowy) tych "najważniejszych uczestników ruchu drogowego" (rowerzystów).

    • 17 7

    • Nie "okaże się", tylko już jest! (8)

      Transport indywidualny jest na samym końcu w hierarchii ważności i ma to swoje uzasadnienie: najmniejsza efektywność komunikacyjna w skali makro kosztem największych szkód wynikających z zajmowanej przestrzeni, zanieczyszczenia środowiska, hałasu itp. (w przeliczeniu na osobokilometr).

      • 7 4

      • Transport indywidualny na końcu- (4)

        a rower to transport zbiorowy,że jest tak uprzywilejowany?

        • 4 3

        • (1)

          rowerzyści giną jak muchy
          mordowani bezkarnie przez bandytów zakutych w śmierrrdzącą stal

          • 3 1

          • ci bandyci sami siebie mordują wzajemnie

            szkoda, że przy okazji giną piesi (vide ostatni wypadek w Łodzi)

            • 0 0

        • rower to pojazd przestrzeniooszczędny (1)

          samochód to pojazd przestrzeniożerny.

          • 4 4

          • pogadamy jesienią/zimą

            • 5 2

      • ble ble ble (2)

        kierowcy odprowadzają największe podatki w postaci akcyzy i mają prawo domagać się pewnych inwestycji. Postawienie na transport zbiorowy zabiło by naszą gospodarkę

        • 7 5

        • jak na razie wpływy z podatków ze sprzedaży samochodów (1)

          i akcyzy na paliwo pokrywają tylko ułamek kosztów budowy i utrzymania dróg. Duża część przejazdów samochodem w mieście odbywa się na odległość mniejszą niż 5 km, a na taką odległość przejazd rowerem to pikuś. Wszyscy by zyskali, gdyby poglądy typu "jezdnia dla samochodów, ziemia dla ziemniaków" nie były tak popularne.

          • 2 7

          • bzdura, wpływy z akcyzy sa większe niż wydatki na rozbudowę dróg

            • 2 2

  • Rowery na buspasie to jakiś absurd !!! (2)

    Autobusy maja się wlec 20 km/h, bo bezpieczne wyprzedzanie z zachowaniem odstępu nierealne.

    • 15 4

    • jeżeli buspas ma 4,20 metrów nie ma problemu (1)

      nawet jeśli buspas będzie węższy, zanim autobus wyładuje i załaduje pasażerów, rowerzysta będzie mijał kolejny przystanek autobusowy.

      • 0 6

      • prawda boli, stąd minusy

        gdzie argumenty?

        • 0 0

  • (8)

    Morska juz zakorkowana w godzinach szczytu i chca oddac jeden pas dla autobusow?

    • 17 9

    • Może ten jeden pas dla busów coś pomoże (4)

      • 3 3

      • (3)

        g.. pomoże tak nagle wszyscy się przesiądą do trolejbusów jeżdżących co 15 minut w godzinach szczytu i poza nim jaasne co marzą się czasy komuny i winogrona czyli zwisający z poręczy ludzie nawet na zewnątrz?

        • 4 2

        • taniej jest kupić więcej taboru niż poszerzać ulice (2)

          • 2 1

          • taniej nie znaczy lepiej (1)

            • 0 2

            • zależy dla kogo

              dla mieszkańców i budżetu miasta na pewno

              • 0 0

    • a po co bus pas na nizakorkowanej ulicy?

      taka jest idea buspasów - żeby autobus jechał szybciej nie stojąc w korku i by przez szybszą niż autem podróż zachęcić do korzystania z komunikacji publicznej

      • 1 1

    • I slusznie (1)

      Właśnie po to, byś wysiadł ze swojego autka, które te morska korkuje I wsiadł do autobusu, który przewodzi ludzi z 50 autek, a zajmuje tyle miejsca, co 5

      • 5 4

      • Morska się korkuje przez debilne światła co 100 m

        • 8 1

  • (11)

    No brawo! Gdynia wreszcie doczeka się biletomatów! Jestem w szoku. W tym tempie może za 10 lat dogonimy Gdańsk, z którego jeszcze niedawno się śmialiśmy.

    • 69 32

    • zaczniecie gonić, jak powstanie pierwsza linia tram w Gdyni (8)

      póki co to jesteście w lidze Pcimia Wielkiego, Lublina i innych "metropolii"

      • 12 14

      • (7)

        Tramwajowa?! Chyba zakonczyles swoja wiedze nt nowoczesnego transportu w latach 40-50. Kto dzis do licha inwestuje w tak archaiczny sposob komunikacji miejskiej jak tramwaje? Kto pytam? KTO!??

        • 0 16

        • Olsztyn

          • 0 0

        • (4)

          Kto? Tylko w Polsce modernizuje się lub buduje nowe sieci w takich miastach jak Gdańsk, Warszawa, Poznań, Wrocław, Kraków, Elbląg. Nawet w takim Grudziądzu modernizuje się linie tramwajowe a Olsztyn buduje od nowa.
          O modernizowanych i budowanych nowych liniach na świecie przez litość nie będę wspominać, bo jest tego dużo więcej.
          Za to trolejbus ostał się tylko w 3 miastach w Polsce i przez ostatnie 30 lat nie powstała praktycznie żadna nowa linia w którymkolwiek z tych 3 miast.

          • 11 0

          • (3)

            Chlopie, mylisz inwestycje z utrzymaniem czyli wlasnie modernizacja w przypadku Polski. Tramwaje to trup, archaizm i totalne zadupie mowiac wprost. W np. Berlinie linie sa tylko utrzymywane w staeie bierzacym, calosc pieniedzy jest ladowana w metro oraz autobusy. Tak samo jest w np. Mediolanie. Nie wyjezdzam mi tu z naszymi "aglomeracjami" bo to po porstu smieszne i co gorsza utrzymywane dla sfory urzedasow, a nie wygody mieszkancow. Stad w Wawie takie problemy byly z metrem - opor wewnetrzny, a nie tylko brak kasy. Co do trojelbusow to pudlo zupelne - trolejbusy sa uwazane za jedna z lepszych form komunikacji, problem w tym ze zostaly zarzniete przez duze firmy z powiazaniami kapitalowymi z producentami paliw. Zaczelo sie to w USA po II WS gdzie praktycznie *zakazano* trolejbusow. Czym te decyzje argumentowano? Ano niczmym - nie na zasadzie "bo nie". Tajemnica Poliszynela jes, ze chodzi o lobby naftowe - cieszmy sie wiec, ze w Polsce mamy jeszcze nowoczesne rozwiazania. Innymi slowy: inwestycja w tramwaje w XXI wieku przypomina inwestycje w dorozki konne i jest tak samo sensowna. Nu, ale wiadomo: urzednicy nie oddadza swojego, bo jeszcze by sie okazalo, ze musza zmienic prace. I tak to sie w Polsce kreci.

            • 0 6

            • (2)

              Delikatnie mówiąc - bredzisz. To co piszesz o USA, czyli recesja lobbowana przez GM dotyczyła głównie właśnie tramwajów a nie trolejbusów. Od lat 80-tych następuje systematyczny wzrost sieci tramwajowych (w 1980 było ich 400, w 2000 r. już 460, trolejbusowych jest na świecie ok. 300). W Polsce nowe linie buduje się w Warszawie, Gdańsku, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie, Elblągu i Olsztynie. Od lat 80-tych na świecie przywrócono lub wybudowano nowe linie w takich miastach jak: Ateny, Barcelona, Bergen, Dublin, Genewa, Londyn, Lyon, Madryt, Nicea, Ile-de-France (Paryż), Portland, Strasburg, Tacoma. Ależ to nasze lobby urzędników jest wpływowe, fiu fiu.

              • 3 0

              • (1)

                Delikatnie mowiac - pracujesz w tym skansenie ZKM Gdansk? Powtarzam: w tramwaje malo kto dzis inwestuje w sensie rozwoju, jedynymi pieniedzmi sa pienadze na utrzymanie istniejacych linii i ich (ewentualnie) minimalna rozbudowa, ktorej jednak *jedynym* celem jest potraktowanie trawmaju jako lacznka pomiedzy autobusem, a metrem. I tak - to sa wlasnie te Twoje "nowe linie" tramwajowe w ilosciach kilku/kilkunastu kilometow na duze i bogate miasto, gdy w tym czasie pojawia sie kilkadziesiat kilometorw metra i +-kilkaset dla autobusow. Tramwaj, niech to wreszcie do Ciebie dotrze, to TRUP z poprzedniej epoki, archaizm drogi w utrzymaniu, nieekonomiczny, i beznadziejnie przestarzaly. Co do trojelbusow i ich likwidacji w Stanach - tak, oczywiscie, ze tramwaje rowniez ona dotknela skoro maja tego pecha, ze jezdza na prad, a nie rope, ale trolejbusy zostaly po prostu zdmuchniete, tramwaje nie do konca z oczywistych racji - trudno wszak zabetonowac wszystkie tory, koszta sa ogromne. Tak wiec, znow powtorze, cieszmy sie, ze lobby nafciarzy w Polsce nigdy nie mialo - jeszcze - takich wplywyw, bo jezdzilibysmy wszyscy zasmrodzonymi autobusami, bo w metro w 3miesice nawet w fantazjach erotycznych nie wierze. Piszesz o rzeczach o jakich nie masz pojecia lub, co rownie prawdopodobne, klamiesz z premedytacja malujac trawe na zielono. Tak czy inaczej marnujesz moj czas swoimi farmazonami - ergo: pa, pa.

                • 0 3

              • Znowu bredzisz.
                Ateny - 27 km nowych linii;
                Barcelona - 46 km nowych linii;
                Bergen - 13,4 km nowych linii (i cały czas budują nowe);
                Dublin - 36,5 km nowych linii (i dalej rozbudowują);
                Genewa - 24,5 km nowych linii (i planowana dalsza rozbudowa również na terytorium Francji);
                Londyn - 28 km nowych linii (i planowana dalsza rozbudowa Tramlinku oraz budowa jeszcze dwóch odrębnych sieci na obszarze Londynu);
                Lyon - 50 km nowych linii;
                Madryt - 28 km nowych lini (dalsza rozbudowa w trakcie);
                Nicea - 8, km nowych linii (i planowane 3 kolejne nowe linie)
                Ile-de-France - 55,8 km nowych linii (i 42,3 km w budowie do 2014 r.);
                Strasburg - 55,5 km nowych linii.

                Większość ww. systemów tramwajowych zaczęła być budowana ok. 2000 r., jedynie w Strasburgu, Genewie i Paryżu przywracanie tramwajów zaczęło się ok. połowy lat 90-tych. To są wszystko wybudowane od nowa linie a nie lekkie modernizacje jak sugerowałeś. W takim Bergen wybrano tramwaj zamiast kolei miejskiej. A Berlina nie podawaj za przykład, bo tam jest świetnie rozwinięty S-Bahn, który częściowo spełnia rolę tramwaju, więc kto tu farmazony klepie? Ciao.

                • 5 0

        • W Polsce duzo miast.

          • 8 0

    • dlaczego będąc mieszkańcem Gdańska mówisz dogoniMY

      rozumiem że masz nadzieję że Gdańsk w końcu w czymś dogoni Gdynię

      • 0 12

    • Ja mam szacunek do Gdańska i Gdyni. Więc nie wiem, skąd twoje informacje o śmiejących się z Gdańska.

      • 10 1

  • "Pan Marek nie będzie prawdopodobnie zadowolony, ponieważ władze Gdyni rozważają wytyczenie dwóch buspasów na ul. Kieleckiej i Morskiej."
    Jestem za w 100%. Tylko 1 mały warunek kochani włodarze.
    Ulica Morska na całości 3 pasy w każdym kierunku. Jestem mocno zniesmaczony, że obecnie remontowany fragment w/w ulicy nie został rozbudowany do 2x3 jeżeli ma być buspas.
    Morska już dawno powinna zostać rozbudowana.
    Co do Kieleckiej, to jest tam chyba na tyle miejsca żeby namalować pasy, choć tam też przydałyby się 2x3

    • 2 1

  • Budować

    Budować zatoki autobusowe.

    • 4 2

  • łańcuch na koła już mam

    bosowski którego stycznia organizujecie swój COMIESIĘCZNY spęd rowerowy pod tyt.masa kretyńska i jeszcze jedno pytanie czy mam zabrać ze sobą łopatę do śniegu i sól drogową?

    • 3 2

  • (5)

    grzegorzewski, ty id...!! jak tobie rower na ulicy przeszkadza to przesiadz sie na komunikacje miejska, posiadanie samochodu nie jest obowiazkiem!! a jak nie potrafisz roweru na ulicy wyminac to jestes miernota zwyczajna!!

    • 45 58

    • jak wymijam taką miernotę na rowerze co to jej na samochód nie stać to jeszcze dla urozmaicenia (1)

      klaksonem częstuję

      • 3 6

      • Mój rower kosztuje więcej niż twój rzęch.

        • 2 2

    • Pan Grzegorzewski i tak pierniczy bzdury bo najwięcej jest pieszych, a nie samochodów, i co teraz...? Trzeba przerobić jezdnie na chodniki, a chodniki na jezdnie i będzie grało... :P

      • 7 2

    • (1)

      A według ciebie posiadanie roweru jest obowiązkiem? No tak zamiast wózków inwalidzkich i dziecinnych rowery, bo ty tak chcesz? Nawet podpisać sie nie masz odwagi. Ale przeciez komunikacja w Gdyni to kompromitacja z naukowym tytułem

      • 15 16

      • Lilka nie przeginaj

        dzieci naprawdę można przewozić rowerem - miasto można także przekształcać tak, by mogły bezpiecznie jeździć rowerem same. Do 10 lat mogą jeździć chodnikiem - ale tam i dorosły pieszy często nie może się czuć bezpiecznie, bo niektórzy mistrzowie kierownicy nie mieszczą się na jezdni (vide: wypadek w Straszynie i na Puławskiej w Warszawie).

        • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane