• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowe miliony na komunikację w Trójmieście

Michał Sielski
14 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Nowe autobusy i trolejbusy też przydałyby się w Gdyni. Nowe autobusy i trolejbusy też przydałyby się w Gdyni.

Województwo pomorskie ma dodatkowe 72 mln zł na rozwój transportu zbiorowego. Wszystko dzięki oszczędnościom i sprawnemu zagospodarowaniu transz z poprzednich lat.



Automaty biletowe cieszą się sporym zainteresowaniem. Automaty biletowe cieszą się sporym zainteresowaniem.
Buspasy w Gdańsku strzeżone były m.in. przez fotoradar, o czym boleśnie przekonali się niefrasobliwi kierowcy. Buspasy w Gdańsku strzeżone były m.in. przez fotoradar, o czym boleśnie przekonali się niefrasobliwi kierowcy.

Czego najbardziej brakuje gdyńskiej komunikacji publicznej?

Biletomaty - dotąd były za drogie

Maszyny, w których można kupić bilety, od kilku lat powstają w Gdańsku. Wraz z remontem sopockiego dworca mają pojawić się również w kurorcie. Za miedzą cały czas przekonują jednak, że to rozwiązanie jest za drogie. Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni dotąd podkreślał, że to zbędny wydatek.

- Gdy otrzymamy wsparcie, będziemy chcieli zamontować na przystankach 30 automatów do sprzedaży biletów. Liczymy, że Unia Europejska sfinansuje koszt ich zakupu w 70 proc. - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Jeden automat to koszt rzędu ok. 100 tys. zł. Poza dotacją potrzebne będzie ok. 900 tys. zł wkładu własnego miasta.

Automaty biletowe są jednak oczekiwaną przez wielu gdynian inwestycją. W autobusach i trolejbusach nie można bowiem kupić pojedynczych biletów, a jedynie karnety pięcioprzejazdowe. Dwa bilety ulgowe można wprawdzie łączyć w jeden normalny, ale i tak przy przejeździe "tam i z powrotem" pozostaje nam jeden ulgowy.

Nowy tabor - wymieniany od lat

O zakupach nowych autobusów i trolejbusów piszemy regularnie. W Gdyni jeżdżą m.in. nowoczesne i ekologiczne pojazdy zasilane gazem ziemnym, regularnie kupowane są nowe autobusy, remontowane trolejbusy. Tylko że często zakup np. dwóch pojazdów to nadal kropla w morzu potrzeb. Średni wiek pojazdów gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej to 10 lat. Są wśród nich np. nowoczesne Solarisy, ale spotkać też można Jelcze z połowy lat 90. ubiegłego wieku. Nowsze są trolejbusy, ale i w tym wypadku wymiana taboru powinna być procesem ciągłym.

Czytaj także: Awaria autobusu nie musi kończyć jazdy.

Nie jest wprawdzie źle, bo wszystkie pojazdy w Gdyni wyposażone są w monitoring, a większość także w klimatyzację, ale wiek pojazdów przekłada się na ilość usterek. Najczęściej niegroźnych, z którymi radzą sobie nawet kierowcy, ale z pewnością komfort podróży mógłby być na wielu trasach wyższy.

Buspasy - czyli kto komu zabiera ulice

- Ulice są dla samochodów. Powstały z myślą o kierowcach, a nie np. rowerzystach, którzy tamują ruch i powodują korki, zamiast jeździć po swoich ścieżkach lub chodnikach - pisze w liście do naszej redakcji Marek Grzegorzewski, mieszkaniec Chwarzna. - Wiem, że teraz jest moda na zrównoważony transport, promowanie komunikacji publicznej, a także rowerów, ale bez przesady. Niech każdy zna swoje miejsce, samochodów było, jest i będzie najwięcej, więc ich kierowcy powinni być traktowani priorytetowo, a nie cierpieć, bo mniejszości krzyczą, że domagają się "praw" - dodaje.

Pan Marek nie będzie prawdopodobnie zadowolony, ponieważ władze Gdyni rozważają wytyczenie dwóch buspasów na ul. Kieleckiej zobacz na mapie GdyniMorskiej zobacz na mapie Gdyni. Tam samochody nie tylko będą niemile widziane, ale w ogóle nie będą mogły wjeżdżać. A jeśli ktoś myśli, że przepis będzie fikcją, bo przecież nie będzie miał kto tego pilnować, to niech lepiej przypomni sobie, jak wiele zdjęć robił fotoradar na buspasie w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Fotografuje on nie tylko przekraczających prędkość, ale wszystkich, którzy bezprawnie z pasa korzystają.

- Jeśli otrzymamy dofinansowanie, wdrożenie projektu planujemy na lata 2014-2015 - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Czytaj także: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Buspasy mają przeciwników wśród kierowców, ale znaleźć można ich zwolenników w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Przyspieszyłyby podróże komunikacją publiczną, co rozwiązałoby wiele problemów. Mniejszy byłby ruch samochodów, bo część kierowców mogłaby przesiąść się na komunikację publiczną. Wpłynęłoby to też na zwiększenie miejsc parkingowych w wiecznie zapchanym centrum. Poza tym kierowcy nie będą tak bardzo poszkodowani, bo na ul. Kieleckiej zostałby wydzielony trzeci pas, a na Morskiej buspas już działał podczas długich prac na Estakadzie Kwiatkowskiego, więc wielu zdążyło się do niego przyzwyczaić.

Za buspasami, po których najprawdopodobniej będą też jeździć taksówki, opowiadają się członkowie stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

- Takie rozwiązanie pozwoli w jakimś stopniu ograniczyć ruch samochodów, co wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa i zmniejszenie hałasu - zauważa Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni. - Będziemy naciskać, by na buspasach, podobnie jak w niektórych miastach Polski, dopuścić także ruch rowerowy. Dzięki temu z możliwości jazdy na rowerze skorzysta więcej osób. Także ci, którzy obawiają się poruszać po jezdni.

Gdańsk powalczy w ramach GKPM

Ale nie tylko Gdynia skorzysta na dodatkowych środkach, które mają wesprzeć komunikację na Pomorzu. Część z nich trafi także do Gdańska.

- Kompletujemy wniosek, który w tym miesiącu zostanie złożony - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Gdańsk chce uzyskać finansowanie z europejskich środków na dalszy ciąg Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej. Chce bowiem zacząć realizację etapu III C. Zakłada on przebudowę infrastruktury tramwajowej na Przeróbce, czyli przede wszystkim gruntowny remont torowisk. Druga część projektu związana jest z infrastrukturą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zakłada budowę dojazdu do przystanku Jasień oraz węzła integracyjnego przystanku PKM "Jasień", dojazdu do przystanku Kiełpinek oraz węzła integracyjnego "Kiełpinek", a także węzła integracyjnego przystanku PKM "Brętowo" oraz węzła integracyjnego przystanku PKM "Banino".

Wartość tej części projektu to 160 mln zł, widać więc, że z tej dodatkowej transzy sfinansowana będzie tylko jego część.

Miejsca

Opinie (268) 3 zablokowane

  • (3)

    jak komuś ciasno i źle w mieście to zawsze może się wyprowadzić na otwarte stepy Mongolii.

    • 8 2

    • przeczytałeś bosowski? wypad do mongolii

      • 2 1

    • zwłaszcza rowerem

      • 1 0

    • powinno być

      "otwarte stępy Mongolii"

      • 5 2

  • Tunel albo kladka dla aut pucka-chylońska to jest potrzebne dla aut (19)

    • 127 18

    • Horała czy Dziambor? Oni krzyczą od lat w tej sprawie, ale żeby o 6:07 rano tak wypisywać. Szacunek (4)

      • 13 4

      • Bredzą od samego rana (3)

        a nie mają pojęcia o jakiej skali inwestycji się mówi. Zrobić tunel to pryszcz - druga sprawa to dostosować układ drogowy na wjeździe i wyjeździe to jest coś. Nie problem zakorkować sobie wyjazd z tunelu (kopanego w torfowisku na marginesie...)

        • 2 1

        • (2)

          to co ze w torfowisku? W Gdansku kopia tunel pod kanałem, w Warszawie pod Wisłą, w Chorwacji tunele drążone są w litych skałach, myślisz że nie ma technologii na torf ?
          Nawet w Wejherowie maja tunel pod torami, a w 'nowoczesnej' Gdyni szlabany niczym Pierdziszew Dolny

          • 7 0

          • To jeszcze załatw dodatkową kasę na inwestycje, tak jak min. Nowak dał Gdańskowi dodatkową kasę na przekop. (1)

            • 0 1

            • jak Gdańsk o nią powalczył, to dostał

              a jak wasz dumny i blady prezio ma focha na wszystko, to cóż...

              • 2 2

    • (11)

      Nie chcemy! Sa potrzebniejsze wydatki!

      • 18 31

      • Chcemy zwodzonej kladki!!!!

        Juz dawno powinni zbudowac zwodzoana kladke na Oksywie, przynajmniej dla pieszych i rowerzystow

        • 3 1

      • (6)

        100K za biletomat? Zapewne w ramach uszczesliwiania zachodniego partnera.

        Nalezaloby kupic je we wlasnym kraju i za 1/5 ceny, bo jak przypomne, nie przystoi placic piec razy wiecej za cos, co ma mniej hi-tech'u niz pecet.

        • 10 1

        • (5)

          No a ile Kelwinów chciałbyś płacić za biletomat? 100 to dużo czy mało? No i jaki polski producent oferuje takowe w cenie 20 Kelwinów?

          • 2 5

          • (4)

            100K to cena auta, pomysl troszenke. Ceny sa sztucznie wygorowane. Biletomaty maja chronic zawartosc, stad szantaz cena. Sugeruje sie ze wielkosc jest decydujaca. Na koniec szafa to Mogelpackung - pusta w srodku i dlatego wystarczy napelnic ja gazem i zrobic bum. Ale coz, jak sie tylko chce polemizowac na forum... to lepiej dac pupala.

            • 6 0

            • (1)

              To auta sprzedają też za Kelwiny?

              • 0 4

              • Nie, ale niektorzy swoja dusze.

                • 3 0

            • (1)

              Mam nadzieje, ze masz mnie za useful costam i zaoszczedzisz pieniedzy podatnikow.

              • 2 0

              • Tak, use mozg to tez Kelvin home call.
                Ma slabosc do tresci nad jej brakiem i dodaje sobie autorytetu uzywajac jez ang bo w kraju sam sprawnie dzialajacy mozg nie jest przekonywujacym argumentem.
                Moja odpornosc na polemizujace populistyczne cienkie bolki jest tez niczego sobie. Ostatecznie jednak pokladam nadzieje..w NIKu, bo Nikt jak NIK nie nie spi.

                • 2 0

      • niepotrzebne wydatki to np kolejka na kamienną górę...
        Nie wiem dlaczego najbardziej liczna dzielnica w Gdyni nie ma własnego przejazdu nad/pod torami na Hutniczą gdy w centrum jest ich kilka do tego ciągle powstają nowe...

        • 14 1

      • właśnie! potrzebujemy kolejnego infoboxa na Chylonii! (1)

        i Muzeum Bzdur na Cisowej!

        • 21 12

        • I centrum Excrement na Pustkach k/Łężyc!

          • 15 7

    • zwodzona kładka dla pieszych i rowerzystów na Oksywie

      żeby mogli szybko docierać do centrum - to jest potrzebne dla ludzi - mieszkańców i turystów

      • 3 2

    • Tunel

      O tunel aż się prosi, z drugiej strony może on spowodować przerzucenie transportu ciężkiego przez Chylońską, co dla mieszkańców mogłoby być sporym problemem.

      • 6 1

  • Pan Marek Grzegorzewski wykazał się kompletną ignorancją (4)

    w zakresie przepisów ruchu drogowego. Prawo o Ruchu Drogowym wyraźnie określa, że rowerom NIE WOLNO (poza określonymi wyjątkami) jeździć po chodnikach. Pan Marek się skompromitował i jeśli faktycznie taka jest jego wiedza to nie powinien poruszać się po drogach, bo stwarza zagrożenie!

    • 12 3

    • (3)

      O tym że NIE WOLNO jeździć po chodnikach powiedz lepiej swoim kumplom z sekty obcisłogacich bo ich bardzo wielu codziennie na chodnikach rekordy prędkości bije.

      • 5 3

      • Zgadzam sie (2)

        Moj sasiad z Chwarzna Pan Marek Grzegorzewski troche sie faktycznie zagalopowal.
        Nie rowerzysci bowiem generuja korki, a ciagle przebudowywane ulice.
        Na szczescie po zakonczonych modernizacjach otrzymujemy zwykle po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu + sciezke rowerowa, wiec chyba warto to robic.

        A nawet, gdy sciezka rowerowa nie powstaje, to otrzymujemy wielopasmowe jezdnie, gdzie rowerzysta chyba nie stanowi juz problemu dla Pana Marka.

        • 3 0

        • problemem pana Marka G jest to, że on sobie wyobraża miasto bez rowerzystek (1)

          i bez rowerzystów, miasto tworzone pod dyktando ludzi uzależnionych od samochodów. Doświadczenie pokazuje, że takie miasta nie są przyjazne dla ludzi - a korki tworzone są nie przez sporadycznie pojawiających się rowerzystów, tylko przez nadmiar samochodów - taka refleksja może się pojawić dopiero po dłuższym namyśle i sprawdzeniu, ilu kierowców wsiada do samochodu nie zdając sobie sprawy z atrakcyjnych alternatyw.

          • 6 3

          • kopenhaga

            Ma odwrotny problem...;) za duzo rowerzystow na pojemnosc sciezek/drog rowerowych- buduja im autostrady rowerowe he...

            • 1 1

  • co za glupota

    automat do bietow za 100 tys zl. nie lepiej kupic kasy i zaistalowac je w autobusach? tak jak np w uk? wydaje sie karty ktore mozna doladowac i sie skanuje bez dotykowo i przechodzi dalej. mega szybka opcja dla stalych bywalcow. wszyscy wchodza przednimi drzwiami i kierowaca widzi czy pobrana zostala oplata. jak nie masz karty to musisz miec odliczone albo wieksza kwote, ktora wrzucasz do maszyny (reszty nie wydaje twoja strata jak nie jestes przygotowany) ktora w ulamku sekundy zlicza kwote i wydaje paragon. 0 kosztow druku i zabezpieczania, 0 kanarow, 0 kasownikow, 0 automatow do wydawania biletow, 0 kosztow dystrybucji biletow.

    • 6 2

  • Buspasy na Kieleckiej i Morskiej to bzdura

    Będzie jeszcze więcej korków,p. Stępa taki ekologiczny, ze rowerem jeździ, a nie myśli ile te zakorkowane auta będą emitowały spalin? Pas dla busów na Kieleckiej pod górę to kompletny idiotyzm przy obecnej szerokości drogi.

    • 5 1

  • Budować, budować buspasy. Są potrzebne. (2)

    Tylko, że własnie - budować, a nie malować. Bo tak to lepiej dajcie sobie spokój.

    • 150 19

    • karnety z pięcioma biletami

      takie rzeczy to tylko w Gdyni, ponieważ w Gdańsku już od wielu wielu lat można normalnie kupić pojedynczy bilet, a nie jakiś karnet. Karnety to pamiętam z lat 90-tych, zresztą później zrobili karnety 3 biletowe, aż w końcu to usunęli.A asutomaty biletowe powinny być na każdym przystanku tramwajowym - tak jest w UK, motorniczy nie sprzedaje biletów i nikomu to nie przeszkadza.

      • 7 0

    • w Gdańsku przed dworcem buspas został zbudowany

      kosztem zwężenia chodnika dla pieszych, na którym wyznaczono jednocześnie drogę dla rowerów. Niekiedy na resztce przestrzeni dla pieszych parkują samochody.

      • 1 0

  • nasz prezydent Adamowicz dobry gospodarz

    • 2 3

  • Piep.. gdynia bez biletomatów!!!

    Jaka więź z kierowcą podczas zakupu karnetu? Śmiech na sali. Za takie bzdury powinni Gromadzkiego wypier.. na zbity pysk. Są takie białe plamy na mapie gdyni gdzie nigdzie dosłownie NIGDZIE nie można kupić biletu np orłowo- żadnego kiosku, nic null a jak już jeden jest (patrz: Klif) to biletów nie ma. Niech przestaną piep.. że mało za mają kasy na nie. Prawda jest że pasażer ma kupić od razu karnet za 7,50zł i przejechać się raz bo następnym razem będzie w gdyni podróżował autobusem za rok. A może w międzyczasie będzie kolejna podwyżka i karneciki będą już po 10zł? Sen- marzenie całego syfiastego zkm-u.

    • 6 3

  • Buspasy w Gdyni to porażka (1)

    Njdłuższy i jak narazie jedyny buspas w Gdyni jest na ul. Polskiej i ma 30 metrów długości a o godz. 15 kiedy ludzie wracają z pracy do domu i tak niektórzy tego nie przestrzegają.

    • 6 2

    • Potrzebny?

      Pytanie ile tych autobusów Polską jeździ, żeby buspas dla nich był... Wydłużyć światła powinni na Polskiej, a nie buspasy tam malować...

      • 1 1

  • tylko liczą sie tańsze bilety. Nic więcej

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane