• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowe miliony na komunikację w Trójmieście

Michał Sielski
14 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Nowe autobusy i trolejbusy też przydałyby się w Gdyni. Nowe autobusy i trolejbusy też przydałyby się w Gdyni.

Województwo pomorskie ma dodatkowe 72 mln zł na rozwój transportu zbiorowego. Wszystko dzięki oszczędnościom i sprawnemu zagospodarowaniu transz z poprzednich lat.



Automaty biletowe cieszą się sporym zainteresowaniem. Automaty biletowe cieszą się sporym zainteresowaniem.
Buspasy w Gdańsku strzeżone były m.in. przez fotoradar, o czym boleśnie przekonali się niefrasobliwi kierowcy. Buspasy w Gdańsku strzeżone były m.in. przez fotoradar, o czym boleśnie przekonali się niefrasobliwi kierowcy.

Czego najbardziej brakuje gdyńskiej komunikacji publicznej?

Biletomaty - dotąd były za drogie

Maszyny, w których można kupić bilety, od kilku lat powstają w Gdańsku. Wraz z remontem sopockiego dworca mają pojawić się również w kurorcie. Za miedzą cały czas przekonują jednak, że to rozwiązanie jest za drogie. Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni dotąd podkreślał, że to zbędny wydatek.

- Gdy otrzymamy wsparcie, będziemy chcieli zamontować na przystankach 30 automatów do sprzedaży biletów. Liczymy, że Unia Europejska sfinansuje koszt ich zakupu w 70 proc. - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Jeden automat to koszt rzędu ok. 100 tys. zł. Poza dotacją potrzebne będzie ok. 900 tys. zł wkładu własnego miasta.

Automaty biletowe są jednak oczekiwaną przez wielu gdynian inwestycją. W autobusach i trolejbusach nie można bowiem kupić pojedynczych biletów, a jedynie karnety pięcioprzejazdowe. Dwa bilety ulgowe można wprawdzie łączyć w jeden normalny, ale i tak przy przejeździe "tam i z powrotem" pozostaje nam jeden ulgowy.

Nowy tabor - wymieniany od lat

O zakupach nowych autobusów i trolejbusów piszemy regularnie. W Gdyni jeżdżą m.in. nowoczesne i ekologiczne pojazdy zasilane gazem ziemnym, regularnie kupowane są nowe autobusy, remontowane trolejbusy. Tylko że często zakup np. dwóch pojazdów to nadal kropla w morzu potrzeb. Średni wiek pojazdów gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej to 10 lat. Są wśród nich np. nowoczesne Solarisy, ale spotkać też można Jelcze z połowy lat 90. ubiegłego wieku. Nowsze są trolejbusy, ale i w tym wypadku wymiana taboru powinna być procesem ciągłym.

Czytaj także: Awaria autobusu nie musi kończyć jazdy.

Nie jest wprawdzie źle, bo wszystkie pojazdy w Gdyni wyposażone są w monitoring, a większość także w klimatyzację, ale wiek pojazdów przekłada się na ilość usterek. Najczęściej niegroźnych, z którymi radzą sobie nawet kierowcy, ale z pewnością komfort podróży mógłby być na wielu trasach wyższy.

Buspasy - czyli kto komu zabiera ulice

- Ulice są dla samochodów. Powstały z myślą o kierowcach, a nie np. rowerzystach, którzy tamują ruch i powodują korki, zamiast jeździć po swoich ścieżkach lub chodnikach - pisze w liście do naszej redakcji Marek Grzegorzewski, mieszkaniec Chwarzna. - Wiem, że teraz jest moda na zrównoważony transport, promowanie komunikacji publicznej, a także rowerów, ale bez przesady. Niech każdy zna swoje miejsce, samochodów było, jest i będzie najwięcej, więc ich kierowcy powinni być traktowani priorytetowo, a nie cierpieć, bo mniejszości krzyczą, że domagają się "praw" - dodaje.

Pan Marek nie będzie prawdopodobnie zadowolony, ponieważ władze Gdyni rozważają wytyczenie dwóch buspasów na ul. Kieleckiej zobacz na mapie GdyniMorskiej zobacz na mapie Gdyni. Tam samochody nie tylko będą niemile widziane, ale w ogóle nie będą mogły wjeżdżać. A jeśli ktoś myśli, że przepis będzie fikcją, bo przecież nie będzie miał kto tego pilnować, to niech lepiej przypomni sobie, jak wiele zdjęć robił fotoradar na buspasie w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Fotografuje on nie tylko przekraczających prędkość, ale wszystkich, którzy bezprawnie z pasa korzystają.

- Jeśli otrzymamy dofinansowanie, wdrożenie projektu planujemy na lata 2014-2015 - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Czytaj także: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Buspasy mają przeciwników wśród kierowców, ale znaleźć można ich zwolenników w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Przyspieszyłyby podróże komunikacją publiczną, co rozwiązałoby wiele problemów. Mniejszy byłby ruch samochodów, bo część kierowców mogłaby przesiąść się na komunikację publiczną. Wpłynęłoby to też na zwiększenie miejsc parkingowych w wiecznie zapchanym centrum. Poza tym kierowcy nie będą tak bardzo poszkodowani, bo na ul. Kieleckiej zostałby wydzielony trzeci pas, a na Morskiej buspas już działał podczas długich prac na Estakadzie Kwiatkowskiego, więc wielu zdążyło się do niego przyzwyczaić.

Za buspasami, po których najprawdopodobniej będą też jeździć taksówki, opowiadają się członkowie stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

- Takie rozwiązanie pozwoli w jakimś stopniu ograniczyć ruch samochodów, co wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa i zmniejszenie hałasu - zauważa Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni. - Będziemy naciskać, by na buspasach, podobnie jak w niektórych miastach Polski, dopuścić także ruch rowerowy. Dzięki temu z możliwości jazdy na rowerze skorzysta więcej osób. Także ci, którzy obawiają się poruszać po jezdni.

Gdańsk powalczy w ramach GKPM

Ale nie tylko Gdynia skorzysta na dodatkowych środkach, które mają wesprzeć komunikację na Pomorzu. Część z nich trafi także do Gdańska.

- Kompletujemy wniosek, który w tym miesiącu zostanie złożony - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Gdańsk chce uzyskać finansowanie z europejskich środków na dalszy ciąg Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej. Chce bowiem zacząć realizację etapu III C. Zakłada on przebudowę infrastruktury tramwajowej na Przeróbce, czyli przede wszystkim gruntowny remont torowisk. Druga część projektu związana jest z infrastrukturą Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zakłada budowę dojazdu do przystanku Jasień oraz węzła integracyjnego przystanku PKM "Jasień", dojazdu do przystanku Kiełpinek oraz węzła integracyjnego "Kiełpinek", a także węzła integracyjnego przystanku PKM "Brętowo" oraz węzła integracyjnego przystanku PKM "Banino".

Wartość tej części projektu to 160 mln zł, widać więc, że z tej dodatkowej transzy sfinansowana będzie tylko jego część.

Miejsca

Opinie (268) 3 zablokowane

  • Gdynska komunikacja w moim obiektywie (5)

    Tabor ok, byle byl sukcesywnie rokrocznie wymieniany w ilosciach zaleznych od potrzeb
    Biletomaty i owszem, ale na glownych przystankach w centrum.
    Na peryferiach sie nie sprawdza, bedzie zdecydowanie slabsza sprzedaz, za to zbyt duze koszty montazu i obslugi, no i ogromne wrecz ryzyko zniszczenia, nie warto!
    Buspasy tylko tam gdzie naprawde tlok i zapotrzebowanie, nic na sile. Wprowadzane powinny byc w wielu miejscach wrecz cyklicznie - Gdy zrodlo korka znika buspasy rowniez.
    W centrum sie nie da i nie powinno byc - za duzo miejsc parkingowych poprzecznych powodujacych zbyt duze ryzyko wypadkow i zniszczen przy cofaniu kierowcow przez kierowcow indywidualnych (np. Wladyslawa IV)
    Punktualnosc i czystosc ok.
    Siatke polaczen zawsze warto troche poprawiac, korygowac, nie ma zlotego srodka, ale braki zawsze beda. Jak dla mnie brakuje PKM z Gdyni do Oksywia i Babich Dolow, oraz szybkiego polaczenia w relacji Wiczlino-Chwarzno-Chylonia-Cisowa-Rumia.

    • 3 3

    • Tabor OK? punktualność i czystość też OK? (2)

      chyba o innej Gdyni piszesz

      • 1 1

      • a co wedlug Ciebie jest nie tak z czystoscia i punktualnoscia ? (1)

        • 0 1

        • to że jej nie ma...

          ani czystości ani punktualności

          • 1 1

    • jestem za (1)

      ale bez roweru na busspasie, rower jedzie zbyt wolno, autobus zbyt szybko, poza tym ok

      • 0 1

      • jeżeli buspas ma 4,20 metrów nie ma problemu

        • 0 2

  • automaty srautomaty (1)

    wszyscy łażą z telefonem
    każdym telefonem można kupić bilet
    nie potrzebne żadne inwestycje
    nie trzeba fundować nic wykluczonym cyfrowo
    tylko ich uczyć i organizować
    (nie raz kupowałem bilet innemu pasażerowi, jeśli jechał bliżej niż ja i nie miał telefonu. w Warszawie. nie u nas bo u nas ciemnota)

    większa była by korzyść z połączenia ZKM i ZTM

    • 1 5

    • nt polączenia komunikacji - bo tak już było

      Ależ to niemożliwe, dopóki w Gdyni jest obsada ZKM jaka jest. Niestety Gdynia zrobi wszystko aby storpedować każdy pomysł połączenia. Chyba, że to oni mieliby zarządzać całą komunikacją w 3-miescie.

      • 1 0

  • najgłupszy bus-pas

    w moim mniemaniu tytuł najgłupszego bus pasa w gdańsku trafić powinien do tego na ulicy Dmowskiego...
    Poza tym - popieram bus pasy, ale wtedy gdy mają sens i nie są tworzone kosztem pasów do jazdy autem.

    • 1 3

  • Precz z komuną!

    Ogarnijcie lepiej gdyńską estakadę. Won z upocuchami w tirach, tak nieokrzesanymi, że jeżdżą bez sprawnych hamulców i śmierdzą jak cyrkowe bestie.

    • 1 1

  • Ten grzegorzewski to jakiś burak ,samochody nigdy nie byly i nie są najważniejsze

    najważniejszy jest czlowiek idioto podniecający się blachosmrodem

    • 4 2

  • (11)

    Buspasy są świetne, o ile są dodatkowym pasem, a nie zabraniem istniejącego. To nie rozładuje korków, a jedynie je wydłuży, paraliżując więcej skrzyżowań. Rowerzyści na buspasie? A jak autobus ma wyprzedzić takiego rowerzystę, zachowując bezpieczny odstęp, jeśli obok jest korek?

    Moim zdaniem powinno się promować car sharing tak jak w USA. Chociażby przez budowę dodatkowych pasów i pozwolenie na ich użytkowanie, gdy w aucie jadą min. 2 osoby. Na komunikację miejską nie wszyscy mogą się przesiąść (ja np. mogę, ale dziennie traciłbym 1,5h, a to jednak sporo).

    • 28 8

    • nikt nie mówi o dopuszczeniu ruchu rowerów na każdym buspasie

      na Dmowskiego we Wrzeszczu masz idealny przykład - krótka ulica z buspasem, rowery nie stwarzają tam problemu. Przy ulicach o bardzo dużym natężeniu ruchu i tak powstają drogi rowerowe.

      • 4 1

    • rowerzysta często jedzie szybciej niż wynosi rozkładowa prędkość autobusu

      wystarczą buspasy szerokości 4.20 i nie ma problemu z wyprzedzaniem rowerzysty nawet jeśli obok jest korek.

      • 0 6

    • (5)

      Popatrz na Londyn.

      • 5 3

      • hahaha

        płaczę ze śmiechu. Czy wiesz ile Londyn ma mieszkańców? Gdańsk przy nim to malutka osada. Porównanie bez sensu

        • 4 1

      • (3)

        trudno porównywać ogromne miasto z wsią, ale ok, patrzę - w Londynie jest metro...

        • 8 1

        • W Warszawie też jest metro i jakoś ciężko się jeździ. (2)

          • 4 2

          • Pytanie, co by było, gdyby nie to metro...

            • 12 0

          • a ile linii metra jest w Warszawie?

            • 2 1

    • jojo madralo (2)

      i opłaty za wjazd do centrum dla takich jak ty. co się musi wozić, bo ma ciężką teczkę z kanapkami będąc cieciem np w biurowcu.i dla nas z centrum potem miejsc brakuje, mieszkańców

      • 10 7

      • Poslucaj miernoto

        W centrum brakuje miejsc parkingowych z dwoch powodow:
        1. Zabudowa centrum to w wiekszosc podly standard, tanie , dziadowskie kamienice, z ktorych 99% nie ma podziemnej hali garazowej. Stad zamieszkujacy te czworaki zajmuja wspolna przestrzen miejska parkujac na trawnikach i ulicach czy chodnikach. Powinno byc tak jak w Japonii nie masz wlasnego miejsca do parkowania, nie mozesz zarejestrowac auta.....
        2. Miasto zwyczajnie w centrum nie buduje ogolnodostepnych parkingow. A istniejace likwiduje.... Szczur poszedl na wojne z kierowcami, ja osobiscie nie zamierzam na gryzonia glosowac, niech na niego glosuje zmuda-trzebiatowski i bosowski....

        • 9 6

      • nie podoba się centrum to się wynieś

        • 4 3

  • Proponuje aby rowery jeździły bus pasami:)

    Proponuje aby rowery jeździły bus pasami:)

    • 1 1

  • Siatka połączeń (1)

    W Gdańsku jest TOTALNA kij...NIA!!!!!!!!!! Ile razy nie przyjadę JAKIMKOLWIEK TRAMWAJWEM na oliwską pętlę to na autobus 117 muszę czekać najmniej pół godziny, albo dłużej.To jest zwykłe BANDYCTWO!!!!!!!!! Tych DEBILI, którzy układają takie "rozkłady" powiesiłbym za jaja(jeśli je mają, a nie sądzę)na tej właśnie pętli ku przestrodze dla innych chamskich łbów, którzy biorą GRUBE TYSIĄCE za zwykłe NIERÓBSTWO(bo są kolesiami adamowicza)

    • 2 3

    • Kłamiesz, w godzinach szczytu (czyli rano i popołudniu, łącznie przez ok. 7 h dziennie) 117 jeździ co 20 min.

      • 2 1

  • a co w temacie trolejbusow, nikt nie pisze nic nowego ??? (5)

    Czekam wciaz na trajtki w trzech miejscach:
    na petli w Oliwie, na petli Witomino-Lesniczowka, na petli Chwarzno Sokola, no i na skrzyzowaniu Redlowskiej z Kopernika.......

    • 0 4

    • a po co w Oliwie? (4)

      na siłę promować ten anachronizm?

      • 1 0

      • (3)

        Od pętli w Oliwie to masz 100 m do SKM-ki. W czym taki trolejbus miałby być lepszy od zwykłego autobusu?

        • 1 0

        • sluzylby dobrze mieszkancom np. Zabianki (1)

          bylyby ze 3-4 przystanki wzdluz Grunwaldzkiej i Niepodleglosci, wiec duzo latwiejszy dostep z blokow przy Grunwaldzkiej i Czyzewskiego. Nie kazdy jedzie az do centrum Gdyni czy Gdanska by zasuwac az na SKM. Idealna komunikacja na odcinku Sopot-Oliwa

          • 0 0

          • Człowieku, Żabiankę to masz dopiero za torami (w kierunku morza), więc argument żaden. Od bloków przy Grunwaldzkiej/Niepodległości masz jakieś 50 m do SKM. Poza tym masz jeszcze 117 (z Jelitkowa przez Żabiankę właśnie) i 122 z Wrzeszcza do Sopotu. Mało Ci jeszcze? Po cholerę trolejbus z pętli w Oliwie, na którą zajeżdżają wspomniane wyżej 117 i 122?

            • 0 0

        • to miało być oczywiście do fana trajtka.

          • 0 0

  • niech zainwestuja (4)

    w miejsca pracy

    • 50 21

    • (1)

      zainwestuj sam w swoje miejsce pracy a nie na gotowe by wszyscy chcieli ;)

      • 2 1

      • a ty byś nie chciał?!?

        • 0 0

    • nie tworzy sie miejsc pracy tylko dobra, na ktore jest zapotrzebowanie

      urzednicy z zalozenia tego nie potrafia.

      Wiec moze lepiej niech nie okradaja ludzi podatkami wydawanymi na 'tworzenie miejsc pracy', bo wtedy wiele realnych miejsc pracy przestaje istniec.

      Gdyby zlikwidowac PIT, kazdy zarabialby ok 20% wiecej. Wplywy zPITu sa bardzo niewielkie, sciaganie i kontrolowannie tego podatku jest bardzo kosztowne. Glownie placa go najbiedniejsi, bo bogaci maja ulgi.

      Po co ministerm ma zabrac ci 100zl, aby druga reka oddac 50? Nie wolalbys aby po prostu te 100zl zostalo w Twoijej kieszeni?

      • 5 3

    • ?

      Po co, skoro są miliony na kręcenie lodów?

      • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane