• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec we Wrzeszczu będzie zasłonięty wielką reklamą

Krzysztof Koprowski
20 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Budynek dworca zostanie odmalowany, a następnie przykryty banerem reklamowym od strony pętli autobusowej. Budynek dworca zostanie odmalowany, a następnie przykryty banerem reklamowym od strony pętli autobusowej.

Kolejarze zaczęli doraźny remont dworca PKP we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Odnowionego budynku i tak nie zobaczymy, bo okleją go wielkim banerem reklamowym.



Przed dworcem we Wrzeszczu, od strony pętli autobusowej, rozstawione jest duże rusztowanie. Ma ono posłużyć robotnikom, którzy będą odnawiać elewację budynku. Nie będzie to jednak modernizacja zaprojektowana w 2009 roku (za dwa tygodnie ten projekt straci ważność) ani też ta zaprojektowana w 2010 r. przez architektów pracowni Fort, a wyłącznie lifting z użyciem pędzla i farby. Pasażerowie zyskają minimalne udogodnienia.

- Dworzec zostanie odmalowany, zyska automatycznie otwierane drzwi wejściowe oraz zewnętrzny zegar [poprzedni został zdjęty w 2010 roku po naszym artykule - przyp. red.] We wnętrzu budynku będzie nowe oświetlenie - informuje Adam Neumann, dyrektor spółki PKP Dworce Kolejowe Gdańsk.

Na tym właściwie zakończą się prace w budynku, którego dni są już policzone. Zostanie on zburzony, ponieważ przeszkadza w budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Zanim to się jednak stanie, po wykonaniu nowej elewacji posłuży on za wielki billboard reklamowy. - Reklama będzie wielkości stolarki okiennej od strony pętli autobusowej. Nie wiemy jeszcze, co na niej zawiśnie, klienta będzie szukać spółka PKP Dworzec Polski - dodaje Neumann.

Jeżeli reklama okaże się mało reprezentacyjna, zakazać jej powieszenia nie będzie mógł nawet - powołany przez prezydenta Gdańska - referat estetyzacji. - Teren kolejowy podlega wojewodzie pomorskiemu. Nie mamy wówczas żadnych możliwości opiniowania tego, co zawiśnie na budynku - rozkłada ręce Michał Szymański, kierownik referatu estetyzacji.

Reklamę zablokować może jedynie plan zagospodarowania przestrzennego, który reguluje istnienie reklam na tym terenie. Pozwala on na szyldy reklamowe o powierzchni większej niż 0,5 m kw. pod warunkiem, że są integralną częścią elewacji.

Tymi zapisami jednak zupełnie nie przejmują się kolejarze. - Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie obejmuje terenów zamkniętych, jakimi są tereny kolejowe - przekonuje Adam Neumann.

Jak często korzystasz z dworca kolejowego we Wrzeszczu?

Taką argumentację odrzuca jednak Magdalena Koprowska z Biura Rozwoju Gdańska i główny projektant planu dla terenów dworca we Wrzeszczu - Owszem, jeszcze niedawno dla terenów kolejowych nie można był dokonywać planów zagospodarowania. Jednak nowelizacja ustawy z 2010 r. zawiera punkt, który brzmi następująco: "planu miejscowego nie sporządza się dla terenów zamkniętych, z wyłączeniem terenów zamkniętych ustalanych przez ministra właściwego do spraw transportu."

PKP nie ujęło także wielkopowierzchniowej reklamy w projekcie zgłoszonym do Wojewody Pomorskiego. Zawarte są w nim wyłącznie informacje o szyldach reklamowych, których również będzie niemało i to z każdej strony budynku.

- W projekcie pojawia się stwierdzenie, iż nad oknami pojawi się podświetlany pas reklamy, wysoki na metr i długi na 19 m, 10 m, 9 m i 6 metrów, na różnych ścianach budynku - informuje Roman Nowak, rzecznik wojewody pomorskiego.

Oprócz drobnego remontu dworca, pasażerowie do czasu mistrzostw w piłce nożnej nie mogą liczyć na żadne dodatkowe prace budowlane. Kolejna spółka kolejowa - tym razem PKP Polskie Linie Kolejowe - termin zakończenia prac w ramach modernizacji linii kolejowej Gdynia - Warszawa planuje na I kw. 2014 roku.

- Planujemy podwyższenie peronu dalekobieżnego do wysokości 760 mm. Pojawi się nowa wiata, winda oraz informacja dynamiczna. Co ważne, podczas mistrzostw w piłce nożnej funkcjonować będą w pełni dwa tory dalekobieżne - mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki PKP odpowiedzialnej ze tę część infrastruktury.

Szybka Kolej Miejska, która odpowiada za swój peron, prace budowlane zapowiada na lipiec br. Nie będzie to też tak wybujała koncepcja, jaka pojawiła się na wizualizacjach planowanego tuż obok centrum handlowego Hevelius. Inwestor tego obiektu (PB Górski) dobuduje jedynie od swej strony krawędź peronową oraz "przebije" tunel pieszy w kierunku ul. Kilińskiego.

- Obecnie regularnie odmalowujemy naszą część tunelu pod torami kolejowymi [chodzi o tunel południowy zobacz na mapie Gdańska, w kierunku dworca głównego - dop. red.]. Remont zakłada montaż windy, nowego oświetlenia oraz wymianę nawierzchni. Pojawi się także nowa wiata nad peronem. Chcemy, by koncepcja była spójna z wizją PB Górski, jednak prace nad remontem finansowane są przez SKM z dużym wsparciem funduszy europejskich - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Szybkiej Kolei Miejskiej.

Warto przypomnieć, że podczas imprezy Euro 2012 na trójmiejskie tory nie wyjadą również wyremontowane składy kolejki podmiejskiej. Nie będzie także wcześniej zapowiadanego przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.

Opinie (194) ponad 10 zablokowanych

  • Ta samowolka w rozstawianiu reklam i billboardów to jest po prostu chore

    Całe miasto (i kraj) jest tym szpecone ale co tam kasa leci

    • 7 0

  • Proponuję plakat: "nie róbmy polityki, plakatujmy dworce"

    • 13 0

  • W tym tunelu SKM odpowiada jedynie za fragment pod swoimi torami. W tunelu prowadzącym bezpośrednio z dworca jest właścicielem t

    no do jasnej-ciasnej... TO JEST KPINA!

    • 4 0

  • No i zaczyna się malowanie trawy na zielono.
    Władze tej Bananowej Republiki, w której żyjemy bardziej dbają o zachowanie pozorów wśród zagranicznych gości, niż o podstawowy standard życia mieszkańców Republiki.

    • 11 0

  • Kasa rozeszła się na wizualizacje jaki to piękny będzie nowy dworzec zamiast na

    faktyczne prace. Teraz zaś zakrywa się szpetotę. I tak już pozostanie. Po budowie stadionu, ECS-u, Trasy Słowackiego i reszty dróg długo już w tym mieście niczego się nie będzie budować, ani modernizować. Bo miliardowe zadłużenie trzeba będzie spłacać. A może nawet zarząd komisaryczny wprowadzą? Jedno czego się obawiam, że po Euro trwające i przed mistrzostwami nie skończone budowy zostaną z braku jakichkolwiek środków zatrzymane i zostaniemy z rozkopanym miastem.

    • 11 0

  • POtiomkin się kłania (1)

    PO nowemu !

    • 6 0

    • Po startemu:

      spieprzaj dziadu

      • 0 2

  • Wszystko przykryć banereami i plakatami!

    Wtedy nasze miasto może wyglądać jak chcemy. Nowy Jork, Paryż, Londyn, Wiedeń. Wszystko w zasięgu ręki wystarczy wydrukowac odpowiedni obrazek.

    • 5 0

  • hahahahah

    żenada najlepiej przykryć

    • 5 0

  • Ja tego nie skomentuje...nie mam sily.

    • 7 1

  • Fajnie wydaja unijne pieniadze w PKP-przynajmniej zarobi firma od rusztowan i banerow,

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane