• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec we Wrzeszczu: brzydka blacha tylko chwilowo

Michał Stąporek
10 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (145)
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec pętli pod oknami mieszkańców
Prace przy budowie dworca kolejowego we Wrzeszczu są na ostatniej prostej. Budynek ma zostać oddany do użytku w połowie tego roku. Prace przy budowie dworca kolejowego we Wrzeszczu są na ostatniej prostej. Budynek ma zostać oddany do użytku w połowie tego roku.

Blacha falista, która pojawiła się na elewacji powstającego dworca kolejowego we WrzeszczuMapka, zaskoczyła część mieszkańców. - To ma tak wyglądać? - niepokoili się. Uspokajamy: to dopiero podkład pod właściwą elewację, znacznie bardziej estetyczną.




Ważny jest dla ciebie wygląd budynku, w którym załatwiasz sprawy?

Okładzina dworca jak płot budowlany



W ostatnich dniach część mieszkańców Gdańska nabrała wątpliwości, czy przebudowa dworca we Wrzeszczu realizowana jest na pewno zgodnie z projektem. Wszystko dlatego, że na nowym budynku pojawiła się okładzina z blachy falistej. Wypisz, wymaluj - identycznej jak ta, z której wykonano ogrodzenie wokół placu budowy.

- Jeden z ważniejszych dworców Trójmiasta, a wygląda jak metalowy chlebak. Latem gorąco było już poprzednio, teraz tam będzie trudno stać dłużej niż kilkanaście sekund - napisał jeden z użytkowników forum poświęconego inwestycjom w Trójmieście.
Blacha, która pojawiła się na budynku dworca, jest identyczna jak ta, z której zbudowano płot wokół placu budowy. Blacha, która pojawiła się na budynku dworca, jest identyczna jak ta, z której zbudowano płot wokół placu budowy.


W podobnym tonie wypowiedział się pan Piotr, który w mailu do naszej redakcji pytał, czy kolejarze chyłkiem zmienili projekt, który był prezentowany początkowo i który umieszczono także na placu budowy.

Przesuń aby
porównać

Elewacja dworca we Wrzeszczu będzie jak w projekcie



Uspokajamy wszystkich, że tak na szczęście się nie stało. Umieszczona na budynku blacha nie jest docelową elewacją budynku i zostanie niebawem zakryta.

- Widoczna na zdjęciu blacha to element podkonstrukcji dla docelowej okładziny elewacyjnej. Docelowy wygląd elewacji nie uległ zmianie - uspokaja Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP SA.
Tak zmieniał się dworzec we Wrzeszczu przez lata Tak zmieniał się dworzec we Wrzeszczu przez lata

Przebudowa dworca PKP we Wrzeszczu



Przypomnijmy: umowę na przebudowę dworca we Wrzeszczu kolejarze podpisali latem 2021 r. Koszt inwestycji zaplanowano na ok. 13,2 mln zł.

Kolejarze zachwalili wówczas nowy projekt. Dzięki niemu miały zniknąć sztukowane przez lata dobudówki, a w ich miejsce powstać obiekt o spójnej bryle. Wykonana ze stali i szkła elewacja miała podkreślić nowoczesny i nieco industrialny (choć krytycy mówili raczej, że "tani") charakter nowego dworca. Duże przeszklenia miały zapewnić dobre oświetlenie wnętrz.

  • Tak będzie się prezentować dworzec PKP we Wrzeszczu po zakończeniu przebudowy.
  • Tak będzie się prezentować dworzec PKP we Wrzeszczu po zakończeniu przebudowy.
  • Tak będzie się prezentować dworzec PKP we Wrzeszczu po zakończeniu przebudowy.
  • Tak będzie się prezentować dworzec PKP we Wrzeszczu po zakończeniu przebudowy.
Rozbiórka starego budynku ruszyła jesienią 2021 r. Prace budowlane miały trwać półtora roku, a nowy dworzec miał być gotowy na koniec 2022 r.

Rozbiórka dworca we Wrzeszczu. Listopad 2021

Po kilku miesiącach prac umowę jednak aneksowano. W efekcie koszt prac wzrósł o ok. 1,5 mln, do 14,67 mln zł. Termin otwarcia dworca przesunięto o pół roku, czyli do połowy roku 2023.

Ten termin jest aktualny do dziś.



W latach 50. dworzec we Wrzeszczu zbudowano w dwa miesiące



Tymczasowy dworzec we Wrzeszczu, wybudowany w zaledwie 65 dni, został otwarty na początku 1952 r. Zdjęcie z 1955 r. Tymczasowy dworzec we Wrzeszczu, wybudowany w zaledwie 65 dni, został otwarty na początku 1952 r. Zdjęcie z 1955 r.
Warto przypomnieć, że budynek dworca we Wrzeszczu, który otwarto w 1952 r., zbudowano w nieco ponad dwa miesiące. Załogi pracujące przy budowie rywalizowały między sobą, o czym - w charakterystycznym dla tamtej epoki tonie - donosił "Dziennik Bałtycki".

Informacja z "Dziennika Bałtyckiego" z 25 stycznia 1952 r.
Informacja z "Dziennika Bałtyckiego" z 25 stycznia 1952 r.

Opinie (145) 5 zablokowanych

  • O, rany...?!?! (1)

    A co to jest?

    • 11 1

    • Gest Architecta kiedy

      Urzednik ma wizje.

      • 1 0

  • No no (5)

    Pozazdrościli Amerykanom ( gdańscy włodarze) I wybudowali bazę na księżycu!
    Brawo!

    • 21 27

    • (1)

      Raczej jedyna słuszna partia. Horala po CPK buduję już kosmodrom

      • 15 3

      • W pierwszą rakietę powinno się wsadzić cały PiS.

        • 9 1

    • Czytaj ze zrozumieniem - za dworzec odpowiada PKP (1)

      Idąc tym tropem: czemu sołtys wsi Baranów nie wybudował jeszcze CPK?

      • 15 1

      • Bo jeszcze nie nakradli wystarczająco dużo. Budowa CPK nigdy się nie zacznie.

        • 0 0

    • Pomylili ale raczej z niemieckimi blaszakami robiacymi za dworce.

      • 2 2

  • Boże jaka ta blacha jest piękna! Cóż za odważne i nietuzinkowe rozwiązanie. Wspaniały przykład postindustrialnej postmodernistycznej estetyki w architekturze miejskiej. Wieloznaczność symboliki materiału i całej bryły zachęcająca pasażerów pracowników i przechodniów do zadania sobie samym podstawowych pytań o to kim jesteśmy, skąd przychodzimy i dokąd zmierzamy. Niemy krzyk wpisany w tą konstrukcję zachwyca i zasmuca jednocześnie. Mam nadzieję że zostanie z nami już na zawsze.

    • 24 2

  • (1)

    Zasyfiale perony dachy, może przydałoby się raz na jakiś czas kerccherem wyczyści ta sądź węglowa z peronu Wrzeszcz..???!!!

    • 18 1

    • To nie wegiel tylko rdza ktora pochodzi z hamulcow kolejowych, najtanszych i najgorszych jakie sa na ziemi.

      Jadac przez dworce w europie zachodnie nie widac zadnej rdzy poniewaz sa inne przepisy o materialach hamulcowych.

      • 3 2

  • Mam nadzieję, że to nie blacha a płyta obornicka.
    Dawanie blachy falistej pod inne pokrycie byloby kompletnym nonsensem.

    • 7 1

  • Tam się czepiacie :p

    Jest kryzys to trza szukać oszczędności :D nie ważny wygląd tylko funkcjonalność ;)

    • 0 8

  • Bardzo ładna blacha! Tylko proszę graficiarzy jeszcze o jej pomalowanie i będzie klimacik jak z PRL-u

    XD

    • 17 0

  • KTośwytłuamczy jaki byłsens pozostawienia tylnych ścian starego dworca zamiast postawienia ich od nowa?

    • 9 0

  • Jezu jaki ten projekt jest brzydki

    • 18 1

  • Nawet po eemoncie bedzie ten dworzec wygladal zalosnie i obrzydliwie! Id...i trzeba bylo zrobic dworzec jak w oliwie

    • 17 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane