• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dyrektor ZTM Gdańsk zwolniony

Maciej Korolczuk
1 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Jerzy Dobaczewski (z prawej) po 10 latach przestał być dyrektorem ZTM. Z lewej jego zastępca - Sebastian Zomkowski. Jerzy Dobaczewski (z prawej) po 10 latach przestał być dyrektorem ZTM. Z lewej jego zastępca - Sebastian Zomkowski.

Po blisko 10 latach Jerzy Dobaczewski odchodzi ze stanowiska dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. W czwartek z rąk wiceprezydenta Piotra Grzelaka otrzymał wypowiedzenie. Jak mówi nam były już dyrektor ZTM, powodem rozstania jest "utrata zaufania".



Co jest głównym problemem komunikacji miejskiej w Gdańsku?

Nieoficjalne informacje o dymisji Jerzego Dobaczewskiego pojawiły się w czwartek wieczorem. W piątek rano potwierdziliśmy je w Urzędzie Miejskim.

- W dniu 31 stycznia zgodnie z Kodeksem pracy dokonano wypowiedzenia umowy o pracę dyrektorowi Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, Jerzemu Dobaczewskiemu, zachowując ustawowy, tj. 3-miesięczny okres wypowiedzenia, rozpoczynający się od 1 lutego br. W okresie wypowiedzenia nie ma on obowiązku świadczenia pracy. W najbliższym czasie zostanie wyłonione kierownictwo Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. W piątek osobą pełniącą obowiązki dyrektora został dotychczasowy zastępca pana Dobaczewskiego Sebastian Zomkowski - poinformowało biuro prasowe.
Dobaczewski był dyrektorem ZTM od 2009 r. Jest gdynianinem, ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. W komunikacji pracuje od ponad trzech dekad, z czego większość przepracował w Zakładzie Komunikacji Miejskiej (obecnie GAiT), gdzie przeszedł wiele szczebli kariery, aż po stanowiska kierownicze. Zanim został dyrektorem w ZTM, piastował stanowisko kierownika sekcji kontroli realizacji ruchu.

W maju 2015 r. z okazji 10-lecia ZTM Dobaczewski odebrał z rąk prezydenta Pawła Adamowicza medal Prezydenta Miasta Gdańska. Na tej samej gali został też doceniony przez branżę i z rąk Adama Karolaka, prezesa Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, odebrał odznakę "Zasłużony dla komunikacji miejskiej".

Mediów raczej unikał, nie zabierał głosu w toczącej się debacie o kondycji transportu miejskiego, komunikacją zarządzał z drugiego rzędu. Jednym to odpowiadało, drudzy krytykowali go za zbytnią zachowawczość.

Za jego kadencji udało się m.in. rozwinąć i zmodernizować sieć tramwajową w Gdańsku, choć za budowę nowych tras odpowiedzialne były inne jednostki miejskie. Pod jego rządami na ulicach Gdańska pojawiło się kilkadziesiąt automatów biletowych, tablice systemu informacji pasażerskiej, uruchomiony został tramwaj wodny. Pojawili się też nowi przewoźnicy, podpisano długoletnie umowy przewozowe.

Nie obyło się też bez wpadek. Po raz pierwszy posada Dobaczewskiego była zagrożona pod koniec 2015 r., gdy na ZTM spadła fala krytyki za rozkłady jazdy nowej linii tramwajowej na Piecki-Migowo. Pasażerowie skarżyli się wówczas na przepełnione tramwaje i brak synchronizacji z liniami autobusowymi.

Czarę goryczy przelało otwarcie nowej, zbyt ciasnej pętli na Siedlcach i likwidacja bezpośrednich połączeń autobusowych z centrum Gdańska. Dopiero gdy problem nagłośniły media, ZTM zdecydował się na wprowadzenie oczekiwanych zmian.

Wątpliwości budziła też umowa ZTM z firmą Avista, blokująca innym kontrahentom ustawienie biletomatów na ulicach Gdańska. Dobaczewski za zamieszanie zapłacił negatywną oceną pracowniczą, wystawioną przez nadzorującego jego pracę wiceprezydenta Piotra Grzelaka. Po kilku miesiącach jego praca została oceniona już nieco lepiej i zachował swoje stanowisko. Aż do teraz.

Na razie nie wiadomo, kto go zastąpi na stałe. W czwartek wieczorem o zmiany w ZTM zapytaliśmy wicedyrektora Sebastiana Zomkowskiego, ale odmówił nam komentarza.

- Nie chcę i nie mogę tego komentować - uciął Zomkowski, a w piątek przed południem odebrał nominację na stanowisko p.o. dyrektora.
Przypomnijmy, że poprawa sytuacji w komunikacji miejskiej w Gdańsku była głównym tematem ubiegłorocznej kampanii wyborczej - głównie z uwagi na kłopoty miejskiego przewoźnika GAiT. Wzmocnienie transportu publicznego zostało też wskazane jako główny priorytet w nowej kadencji. Od kilku dni odpowiada za to zadanie nowy wiceprezydent Piotr Borawski, któremu nadzór nad komunikacją przekazano po Piotrze Grzelaku. Wszystko wskazuje na to, że zmiana dyrektora ZTM jest początkiem tych zmian.

Jerzy Dobaczewski, były dyrektor ZTM, mówi o okolicznościach zwolnienia.

Jaki jest powód pana dymisji?
- Utrata zaufania, tak to się teraz "ładnie nazywa". W czwartek o godz. 15 zostałem wezwany do Urzędu Miejskiego. Czekali na mnie wiceprezydenci Grzelak i Borawski oraz szef kadr, ale rozmawiałem tylko z prezydentem Grzelakiem. Dostałem do podpisu wypowiedzenie umowy bez obowiązku świadczenia pracy z 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia. Podpisałem, bo nie miałem wyjścia. Znam procedury, gdybym tego nie podpisał, nic by to nie dało.

Były jakieś przesłanki, że zostanie pan zwolniony?
- Nie. Jedynym ostrzeżeniem była negatywna ocena pracy, którą zresztą opisaliście pod koniec 2015 r. Od tamtej pory nic nie wskazywało na to, że zostanę zwolniony z dnia na dzień.

Czuł się pan izolowany w działaniach władz miasta, które problemy z komunikacją wskazały jako najważniejszy priorytet w nowej kadencji?
- Nie. Przez cały ten czas uczestniczyłem w rozmowach, planach i zarządzaniu komunikacją. Razem z Sebastianem Zomkowskim opracowywaliśmy wszystkie analizy i dokumenty, o jakie nas proszono. Mówiliśmy, co trzeba zrobić, by sytuację zmienić, poprawić. Muszę panu przyznać, że jestem w szoku. Wydaje mi się, że przez cały ten okres od 2015 r. pracę umożliwił mi śp. Paweł Adamowicz. Gdy go zabrakło, przestałem być potrzebny. Chyba też stałem się ofiarą tego, co dzieje się w GAiT, bo to ich problemy skupiały uwagę pasażerów i mediów w ostatnim czasie. Przypisywano mi np. brak kierowców, na co przecież nie miałem kompletnie żadnego wpływu.

Co zamierza pan teraz zrobić?
- Nie wiem, ważę jeszcze to wszystko. Mam 21 dni na odwołanie do sądu pracy, ale nie umiem teraz powiedzieć, czy z tego skorzystam. Mam 60 lat, będzie mi pewnie ciężko znaleźć nową pracę. Ale nie spocznę. Do emerytury zostało mi jeszcze 5 lat.


Miejsca

Opinie (617) ponad 50 zablokowanych

  • Linia 115

    Dlaczego 115 omija pętle Siedlce , trudno mu wjechać? niepełnosprawni nie mogą dojechać do UCM na Smoluchowskiego do szpitala? nadmienię że samochodem też nie można bo gdzie zaparkować?
    Litości p.Lisicki , będziecie potrzebować głosy : zapamiętamy !

    • 4 5

  • Winny dyrektor ztm ?

    Rozumiem ze za zarobki w w/w kwocie odpowiedzialny jest dyrektor ztm ?? Bo nic z tego belkotu wiecej nie rozumiem.

    • 5 0

  • Za jego kadencji udało się m.in. rozwinąć i zmodernizować sieć tramwajową w Gdańsku Czytaj więcej na:

    średnio ponad jedna awaria tramwajowa dziennie, brawo modernizacja

    • 3 4

  • 167

    zwiększyć ilość kursów i przywrócić 161 pętla Jasień Pólnicy - Wały Piastowskie.167 ciągle przeładowany.

    • 1 0

  • Nareszcie (2)

    ZTM w Gdańsku to katastrofa. Każda zmiana rozkładu na szkodę pasażerów - przykład ostatnie zmniejszenia kursów 7-ki. Pojazdy przepełnione, przez co duże opóźnienia. Awarie praktycznie codziennie. Od nowego roku zacząłem jeździć samochodem dokładając się do korków, aby zdążyć do pracy i nie stać godzinami na przystankach i marznąć.

    • 4 4

    • Łostowice Świętokrzyska

      Łostowice Świętokrzyska jest bardzo dobrze skomunikowana z innymi dzielnicami Gdańska. Czasem trzeba się przesiadać. Awarie i korki to czynniki niezależne. Każdy ma prawo wyboru jak dojechać do pracy. Stanie w korkach w samochodzie to też nic przyjemnego.

      • 2 0

    • Osobiście wolę jechać godzinę komunikacją niż tę samą godzinę samochodem - przynajmniej można poczytać w spokoju książkę. A awarie nie zależą od ZTM, bo przecież oni nie mają pojazdów.

      • 2 0

  • A dulkiewiczka swoich okolesi obsadzi.

    Nie głosujcie na nią 3 marca.

    • 6 3

  • Być może nie ogarniam

    ze względu na wiek, ale wolałbym aby była jedna firma odpowiedzialna za transport zbiorowy - komunikacja miejska. Takie zteemy, gaity sr*ity i jeszcze coś zoo trochę cuchnie. Może nowe otwarcie coś zmieni. Być może chodzi o jakąś kreatywność w kwestii budżetu , ale za dużo tam prezesów i dyrektorów a za mało kierowców, elektryków i mechaników. Paniom od promocji dziękujemy bo przy takich niedoborach nie ma co promować.

    • 3 1

  • Kiedy L. i spółka GAiT w końcu wylecą? Ustawiane przetargi są tak widoczne, że to aż straszne.

    • 2 0

  • Zawracanie głowy

    A już myslalam, że to z powodu bałaganu tramwajowego. Zmiany tras są tak częste, że trudno za nimi nadążyć.

    • 0 1

  • decyzja betonu....byl madrzejszy musial odejsc

    J.Dobaczewski pracowal wczesniej w ZKM na kierowniczych stanowiskach autobusy/tramwaje ,byl ceniony przez pracownikow za wiedze i kulture osobista W GAiT doprowadzono do sytuacji ze duzo ludzi sie zwolnilo Wiele wozow nie wyjezdzalo i nie naprawiano To bylo konsekwencja co dzialo sie na trasach Narazili firme na kolosalne koszta .....jednak wladza ma sie dobrze...pozdrawiam J.D.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane