• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • A może trzeba zacząć się leczyć (2)

    Sądzę że taki pomysl mógł wpaść tylko ludziom którzy, rano leków nie wzięli. A skoro Pan o tym piszę to jak najszybciej trzeba dzwonić po panów z białymi kaftanami.
    Rozsądne byłoby przebudowanie tego kawałka ulicy, ale w kierunku schowania tramwajów pod ziemię i usprawnieniu ruchu poprzez dobudowanie estakady łączącej armii krajowej z podwalem. Samochody trzeba jak najszybciej wyciągnąć z centrum miasta, a nie spowalniać i uspokajać ruch.
    Dla mnie szybki i bezkolizyjny ruch to podstawa, a wszystkie przejścia dla pieszych powinny być bezkolizyjne z ruchem samochodowym, bo to gwarantuje bezpieczeństwo, a nie jakieś ograniczenia/spowalnianie ruchu.
    Więc zacznijcie myśleć, a nie tworzyć jakieś głupoty

    • 57 6

    • owszem, obsesje motoryzacyjne należy leczyć

      "Aby obsłużyć miasto, w którym wszyscy poruszaliby się samochodami, na trasy, węzły, parkingi potrzeba ok 130% jego powierzchni"

      - to jedyny powód korków. im szybciej zmotoryzowani odpuszczą sobie swoją obsesję tym lepiej

      • 3 4

    • a gdzie jest centrum miasta ?

      • 3 0

  • Do szpetnych rzeczy do wyburzenia należy dodać:

    - ECS
    - Teatr Szekspirowski
    - Zieleniak
    - Centromor
    - NOT
    - City Forum
    - PROREM
    - Hotel Hilton
    - Hotel Hanza
    - wieżowce na Dolnym Mieście i Długich Ogrodach, Wrzeszczu
    - nowobogackie budynki pobudowane ostatnio na terenach Starówki

    nie chce mi się już więcej wymieniać ...

    • 31 2

  • Temat zastępczy

    Idą ciężkie czasy, miasto zadłużone.
    To zaufani redaktorzy sypią tematami "zastępczymi".
    Bo mamy się cieszyć, że tego czy tamtego NIE ZLIKWIDUJĄ, a wtedy nie będziemy płakać,że tego czy tamtego NIE WYBUDUJĄ.
    Zwykła, niskich lotów, socjotechnika.

    Tymczasem pan redaktor zapomina,że kiedyś władza w mieście się zmieni, zatem takie "sprzedawanie" "posłusznych" newsów jest niebezpieczne. Bo następcy mogą to sobie przypomnieć i podjąć kroki odwetowe.
    Nie ma ludzi niezastąpionych, nieprawdaż?

    • 12 3

  • Błędnik

    też zburzyć!!! I tunel w Sopocie, jak to skrzyżowanie bez świateł?

    • 13 0

  • ograniczeni

    debile !! od kiedy przejście przez światła jest bezpieczniejesze niż przejście tunelem. dodanie śwaiteł jest beznadziejnym pomysłem, spowolnienie ruchu, korki spalanie. Chyba urzędnikom odpowiadającym za światła się nudzi, jako kierowca odczum narastającą ilość przejść ze światłami zupełnie nie potrzebnych. jak na czyżewskiego przy siedzibie upc i awfie. tych przejsc używa znikoma ilośc ludzi którz świtnie sobie dawali rade bez świateł a kierowcy nie mieli utrudnień. śwaitła utrudniają ruch zastanówcie sie !!!!

    • 11 3

  • POJE_BAŁO WAS?

    Lepiej zajmijcie się budowa wiaduktów na Armii Krajowej lub droga na Slupsk lub Elblag a nie kombinujecie z dobrymi drogami.

    • 15 2

  • CO NA TO SPECJALIŚCI Z B R D W PZMOT - CIE!!?? (1)

    • 4 1

    • a to PZMot zajmuje się bezpieczeństwem ruchu?

      WOW. Genialne ;)))))

      jak widać - zajmują się SKUTECZNIE - Polska liderem ilości trupów na drogach ;)

      • 3 0

  • redaktor naczelny trojmiasto.pl chyba ma urlop, skoro mogły przejść takie bzdury Naskręta

    • 17 2

  • bzdury (1)

    Niech ten Pan nie pisze takich bzdur..Tylko podnosi mi ciśnienie jak Krowin Mikke.

    • 10 4

    • Korwin Mikke nie wpadłby na taki absurdalny pomysł...

      ...tylko polecił dobuddowanie jeszcze jednej estakatdy.

      • 9 0

  • Tak, estakady się burzy! Tylko wtedy, gdy obok powstaje nowa, a dotychczasowa się sypie. (1)

    Jeśli ktoś ją zbudował, to znaczy że miał powód wtedy i na pewno ten powód nie przeszedł do historii. Póki w sklepach nie pojawią się teleportale.

    Tak, Stare Przedmieście, Biskupia Górka i Dolne Miasto jakby przestały istnieć przez WZ i omawianą estakadę. Może jest to jeden z bardzo nielicznych przykładów, gdzie tunel dla samochodów jest uzasadniony. Gdzie nie byłby fanaberią. W dobrych czasach. Musisz się zadowolić tym, co jest, bo próba zmian spowodowałaby mniej więcej to co tona smalcu dla serca. Kryzys, ECS, długi...

    Jeśli się polepszy, lepiej zajmij się odbudową Starego Miasta. Jest bliżej dworca i wygląda gorzej.

    • 17 3

    • Estakada Kwiatkowskiego była przestarzała we pewnych fragmentach zanim ją skończono.

      O!

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane