• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • Bez tytułu

    Bąk brzęczący huczał basem!

    • 0 1

  • a kturędyk ja bednę hodził tam w okolicy

    • 0 0

  • Wyciąć estakadę

    Panie Naskręt-czas rozpocząć leczenie

    • 3 1

  • oj!

    Ta biedna "tkanka miejska". Tak Panie Macieju, najlepiej zamknąć centrum miasta całkowicie dla ruchu pojazdów i wtedy tkanka będzie żyła. Tkanka jest najważniejsza.

    Idiotyzm, że cofamy się w rozwoju. Najpierw idziemy do przodu wykorzystując zdobycze cywilizacji a potem cofamy się wracając do średniowiecznych metod ganiania po mieście "z buta".

    • 2 0

  • Estakada powinna zostać,

    chyba żeby udało się rondo urządzić na poziomie gruntu. Tunele też mogą sobie zostać. Ale RUCH POWINNO SIĘ SKUTECZNIE SPOWOLNIĆ do 50 km/h. Radarami albo poprzecznymi muldami - obojętnie jak, byle skutecznie, bo osobówki i TIRy pędzą tamtędy jak szalone. No i można by Podwale zwęzić do dwóch pasów. Na trzecim zaś urządzić miejsca parkingowe, których w rejonie Głównego Miasta bardzo brakuje.

    • 1 2

  • Estakada nie jest potrzebna.

    Estakada nie powinna powstać. Często zapoinają zwolennicy estakady, że została ona zbudowana w PRLu. Dużo reliktów PRLu zostało zlikwidowanych. Dlaczego ten właśnie nie przeszkadza jest dla mnie nie zrozumiałe. Czytelnicy trójmiasto.pl wiedzą dokładnie, że z budową dworca Gdańsk Centrum i budową nowego forum na Targu Siennym przebudowany zostanie mostu Aleji Armii Krajowej nad trasą kolejowa i radunią. Ulica 3 maja ma być przedłużona od skrzyżowania Okopowa/Toruńska/Trakt św Wojcieach. Samochody w kierunku Elbląga mogą jechać Okopową do nowej 3 maja, ją do Al. Armii Krajowej i dalej na Podwale Przedmiejskie. Estakada nie jest potrzebna.

    • 1 4

  • nieeeeeeeeee

    Ja bym przerwał budowę ECS bo też bedzie szpecić wizerunek miasta i rozebrał. Mam nadzieję że zabraknie im pieniędzy na te głupoty, skoro są tunele i estakada to po co wydawać kasę na ich likwidację. obwodnica południowa to coś innego, my mówimy o drodze wlotowej do centrum miasta, ludzie jadący do pracy i tak muszą jechać tędy a nie obwodnicą południową lub tunelem

    • 0 0

  • Czyżby zatrudnili nowego urbanistę w magistracie

    Przypominam wam hasło pewnego gościa ze wschodnich rejonów naszego kraju: " zlikwiduję to, zlikwiduję tamto, nie będzie niczego..."Kononowicz

    • 1 0

  • Dobry pomysł

    To dobry pomysł. Można zrobić tunel lub inaczej poprowadzić ruch. Miasto byłoby piękniejsze bez estakady.

    • 0 2

  • Wierutne bzdury

    Radnych którzy wymyślili ten debilizm należy zatrudnić żeby przeprowadzali z lizakami pieszych przez przejścia na Podwalu. Może zmądrzeją?

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane