• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Firma reklamowa chce unieważnienia uchwał krajobrazowych

Krzysztof Koprowski
27 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Nośnik reklamowy firmy Cityboard Media przy dworcu PKS w Gdańsku, która dąży do unieważnienia uchwały krajobrazowej w Gdańsku i przypuszczalnie Sopocie. Nośnik reklamowy firmy Cityboard Media przy dworcu PKS w Gdańsku, która dąży do unieważnienia uchwały krajobrazowej w Gdańsku i przypuszczalnie Sopocie.

Uchwały krajobrazowe w Gdańsku i Sopocie zostały oprotestowane przez ogólnopolską firmę reklamową, która domaga się ich unieważnienia. Wcześniej skutecznie udało się jej tego dokonać w Opolu. Jednocześnie gdańska uchwała okazała się nieskuteczna wobec montażu reklamy na plaży w Brzeźnie.



Czy przeszkadza ci nadmiar reklam w przestrzeni publicznej Trójmiasta?

W Trójmieście tzw. uchwały krajobrazowe, regulujące zasady sytuowania nośników reklamowych, szyldów oraz ogrodzeń, zostały przyjęte przez rady miast Gdańska i Sopotu. W Gdańsku nastąpiło to w lutym, zaś w Sopocie zaledwie kilka tygodni później, w marcu br.

Tuż przed głosowaniem nad przyjęciem projektu uchwały w Gdańsku, w liście skierowanym do wszystkich radnych o jej odrzucenie apelowała firma Cityboard Media. Ostatecznie na "nie" zagłosował tylko Piotr Walentynowicz z PiS, radni PO byli "za", zaś pozostali radni PiS wstrzymali się od głosu (z wyjątkiem Łukasza Hamadyka, który poparł uchwałę, obecne Hamadyk jest radnym niezrzeszonym).

Czytaj również: Wojewoda przyjął większą część gdańskiej uchwały krajobrazowej

Cityboard: uchwała nie respektuje naczelnej zasady prawa



Teraz ta sama firma próbuje całkowicie unieważnić przyjętą uchwałę krajobrazową, kierując sprawę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku. Dotychczas Cityboard Media doprowadziło do uchylenia podobnego dokumentu w Opolu.

- Naszym zdaniem uchwała nie respektuje naczelnej zasady prawa, która mówi, że nie działa ono wstecz. Zapisy uchwały w praktyce likwidują nie tylko "dzikie" i nielegalne nośniki (banery, płachty, tablice na płotach), ale również systemową reklamę zewnętrzną. Uchwała za nic ma fakt, że nośniki zbudowano zgodnie z prawem i nakazuje ich usunięcie. To karygodne postępowanie. Reklama "dzika" za chwilę i tak wróci, ponieważ nie dokonano audytu i nie sposób jest zapanować nad procederem samowolnego jej umieszczania. Zniknie tymczasem reklama legalna, zbudowana zgodnie z prawem - przekonuje Marcin Stan, członek Zarządu Cityboard Media.
Cityboard Media chwali się największym nośnikiem reklamowym w Polsce. Znajdujący się w Warszawie "Megacityboard" ma powierzchnię 162 m kw., czyli aż dziewięć razy większą niż maksymalny rozmiar bilbordu dopuszczony w gdańskiej uchwale (18 m kw.) Cityboard Media chwali się największym nośnikiem reklamowym w Polsce. Znajdujący się w Warszawie "Megacityboard" ma powierzchnię 162 m kw., czyli aż dziewięć razy większą niż maksymalny rozmiar bilbordu dopuszczony w gdańskiej uchwale (18 m kw.)

Urzędnicy: wnioskujemy o oddalenie skargi



Gdańscy urzędnicy nie zgadzają się z argumentacją firmy reklamowej i będą starali się utrzymać w mocy przyjętą kilka miesięcy temu uchwałę.

- W odpowiedzi na skargę wnosimy o jej oddalenie w całości w związku z bezzasadnością skargi oraz brakami formalnymi - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, jednostki miasta, która przygotowała uchwałę.

Skarga na uchwałę krajobrazową Sopotu



Podobna skarga do WSA wpłynęła na uchwałę w Sopocie. Z naszych informacji wynika, że złożyła ją również firma Cityboard Media, która jednak tego nie potwierdza (ale i temu nie zaprzecza), zaś Sopot nie ujawnia danych wnioskodawcy.

- Potwierdzamy, że została złożona skarga administracyjna do WSA w Gdańsku, którą wnosi się za pośrednictwem organu Rady Miasta Sopotu, reprezentowanej przez prezydenta miasta. Obecnie przygotowujemy odpowiedź na skargę - wyjaśnia Magdalena Jachim, rzecznik sopockiego magistratu.
Reklama Forum Gdańsk na plaży w Brzeźnie, w miejscu, które miało być wolne od takich nośników. Reklama Forum Gdańsk na plaży w Brzeźnie, w miejscu, które miało być wolne od takich nośników.

Coraz więcej reklam niezgodnych z uchwałą



Jednak nawet bez unieważnienia uchwały w Gdańsku nośniki reklamowe coraz częściej pojawiają się w miejscach, z których miały być całkowicie wyeliminowane.

Od ponad tygodnia na plaży w Brzeźnie ustawiona jest reklama centrum handlowego Forum Gdańsk. Jak przyznają urzędnicy GZDiZ, w tym obszarze taka reklama, zgodnie treścią uchwały krajobrazowej, jest zakazana. Wyjątkiem jest dopuszczenie jej montażu, jeżeli ma ona związek z imprezą masową lub okolicznościową (kulturalną, sportową, społeczną, religijną, szkolną lub targową).

- W przypadku napisu przestrzennego "Forum" trwa postępowanie wyjaśniające - mówi rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Przypomnijmy, że w ostatnich latach już kilkukrotnie dochodziło do łamania wcześniej przyjętych ustaleń w zakresie regulacji nośników reklamowych.

W 2017 r. Europejskie Centrum Solidarności zlekceważyło zapisy miejscowego planu dla rejonu ul. Słowackiego 2 i promowało na nielegalnym nośniku reklamowym festiwal Solidarity of Arts.

Nielegalna reklama Europejskiego Centrum Solidarności przy ul. Słowackiego. Zdjęcie z 2017 r. Nielegalna reklama Europejskiego Centrum Solidarności przy ul. Słowackiego. Zdjęcie z 2017 r.
W lutym br. spółka miejska Gdańskie Autobusy i Tramwaje poszukiwała chętnego na bilbordy, jeszcze przed przyjęciem dokumentu w Gdańsku, dla terenu rezerwowanego pod zajezdnię przy ul. Warszawskiej. Nośniki takie były wówczas jeszcze legalne, ale niezgodne z wcześniejszymi deklaracjami miasta o ograniczeniu chaosu reklamowego.

W kwietniu sposób na obejście uchwały znaleźli politycy PO, którzy na Targu Węglowym zobacz na mapie Gdańska ustawili niedozwolony w tym miejscu bilbord reklamowy. W opinii gdańskich urzędników był on jednak legalny, ponieważ połączono go z samochodem, a tego ustawa krajobrazowa nie przewidywała.

W lipcu nielegalna reklama pojawiła się na ścianie kamienicy na Biskupiej Górce. Została jednak zdemontowana już następnego dnia po publikacji naszego artykułu, ponieważ jej zleceniodawca podjął decyzję o natychmiastowym rozwiązaniu umowy z właścicielem nośnika.

Przewodnik po uchwale krajobrazowej from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (219) 6 zablokowanych

  • Pisuary oczywiście przeciw uchwale i za syfem reklamowym (2)

    Drelich dalej torpeduje ?

    • 9 9

    • pisuary z reklamami

      możnaby ustawić w kilku miejscach Gdańska

      • 0 1

    • państwo prawa

      Na tym właśnie polega państwo prawa, to nie obrzydliwy drelich, lecz niezawisłe sądy.... realizujące zapisy prawa stanowionego w rzeczpospolitej tuskowej...

      • 1 1

  • ta reklama Forum na plaży jest ok. (1)

    można ja wykorzystać do celów różnych i to jest właśnie ok. Podobnie jak kiedyś przebieralnie postawiła Ikea ze swoimi reklamami.

    • 3 6

    • Owszem. Nadaje się do wysuszenia gaci po kąpieli

      • 3 0

  • WON z reklamami z mojego miasta!

    Juz wiem, ktora firme bede obsmarowywac przy kazdej okazji...

    • 10 2

  • Hotel Szymanowski - a na nim kolejna ogromna reklama dewelopera...brak słów ...

    • 8 0

  • państwo prawa (1)

    Dla tych, którzy chętnie biorą udział w protestach i pikietach: To jest właśnie państwo prawa, nauczcie się!!!

    • 4 0

    • To jest właśnie moment na protesty i pikiety!

      • 2 1

  • Co za ołuda!

    Najlierw miasto wprowadza uchwałę antyreklamową a potem samo ją łamie rekjamą Forum w Brzežnie bo Forum jest współwłasnością miasta. I to jest kwintesencja rządzenia miastem przez obecnych włodarzy!

    • 4 0

  • Mieszkańcy, pogońcie tych cwaniaczków z warszawki.

    • 5 1

  • Gdańsk

    Won z tymi reklamami z mojego miasta

    • 6 1

  • Chciałbym przytoczyć pewien cytat

    "- Jbe** to. Każda reklama umieszczona w miejscu publiczym, która nie pozostawia ci wyboru czy chcesz na nią patrzeć czy nie, jest twoja. Jest twoja, możesz ją wziąć, zmodyfikować i użyć na nowo. Możesz z nią zrobić cokolwiek zechcesz. Pytanie o pozwolenie to jak pytanie o to, czy możesz zatrzymać kamień którym ktoś w ciebie rzucił.

    Nie jesteś winny nic autorom kampanii reklamowych. A w szczególności nie jesteś im winien uprzejmości. To oni zmienili twój świat w ten sposób , że wsadzili ci to przed sam nos. Nigdy nie pytali o pozwolenie, więc ty nawet nie zaczynaj ich pytać"

    Banksy, Wojna na ściany.

    • 10 1

  • wyciskacze kitu (1)

    Reklamuje się ma ogół gown***e towary, usługi i miejsca.

    • 5 1

    • To nie patrz na nie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane