• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie brakuje już kierowców i motorniczych w GAiT

Maciej Korolczuk
22 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ciągu ostatnich dwóch lat płace w miejskiej spółce GAiT wyraźnie się poprawiły. W efekcie problem z wakatami wśród kierowców i motorniczych, sięgający nawet 70 osób, udało się zlikwidować.  W ciągu ostatnich dwóch lat płace w miejskiej spółce GAiT wyraźnie się poprawiły. W efekcie problem z wakatami wśród kierowców i motorniczych, sięgający nawet 70 osób, udało się zlikwidować.

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje uporała się z wielomiesięcznym kryzysem związanym z wakatami na stanowiskach kierowców i motorniczych. Jeszcze w ubiegłym roku problem z obsadą stanowisk dotyczył nawet 70 osób. Obecnie, jak informuje spółka, braki w zatrudnieniu udało się zniwelować niemal do zera.



Mógł(a)byś pracować w GAiT jako kierowca/motorniczy?

Kryzys z obsadą kierowców i motorniczych w GAiT zaczął się w 2017 r. Głównym problemem były wówczas niskie płace. Słabo wynagradzani pracownicy odchodzili z miejskiej spółki np. do prywatnych przewoźników, część załogi odeszła na emeryturę, jeszcze inni decydowali się wyjechać za granicę. Po kilku miesiącach doszło nawet do sytuacji, że pasażerów wozić musieli posiadający uprawnienia dyspozytorzy i mechanicy.

Na braki kadrowe nałożyły się też problemy z taborem. Po serii kolizji i wypadków z udziałem tramwajów wiosną 2017 r. spółka nie miała nie tylko kim, ale i czym realizować umowy przewozowej. W efekcie nawarstwiających się kłopotów jesienią w firmie liczącej 1,4 tys. pracowników rozpoczął się spór zbiorowy.

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



Gdańskie Autobusy i Tramwaje w liczbach Gdańskie Autobusy i Tramwaje w liczbach

GAiT: kierowcy z zagranicy, polecanie pracowników



Pomysłów na wyjście z zakrętu było kilka. Podstawowy zakładał oczywiście podniesienie płac, co nastąpiło po tym, gdy miasto na przełomie 2017 i 2018 r. dokapitalizowało spółkę kwotą 5 mln zł. Wzrost zatrudnienia miały też spowodować posiłki z zagranicy. Władze spółki pracowników szukały za wschodnią granicą, pojawiały się też pomysły zatrudnienia kierowców z Indii, ale po protestach załogi z pomysłu się wycofano.

Do rekrutacji zachęcano też samych kierowców i motorniczych w ramach programu "Poleć pracownika". Każdy pracownik za ściągnięcie nowego kierowcy czy motorniczego mógł liczyć na dodatkową premię. Akcja trwała od wakacji 2018 r. do początku czerwca br. W tym czasie spółka zatrudniła 13 kierowców. Taka sama liczba pracowników została wynagrodzona za polecenie pracownika.

Obecnie nieco wyższe zarobki w GAiT mają kierowcy autobusów. Od motorniczych zarabiają średnio o 200-300 zł więcej. Obecnie nieco wyższe zarobki w GAiT mają kierowcy autobusów. Od motorniczych zarabiają średnio o 200-300 zł więcej.

Po dwóch latach GAiT wyszedł na prostą



W kolejnych miesiącach sytuacja zaczęła się poprawiać zarówno pod względem taboru (każda seria się kiedyś kończy, ta z pechowymi kolizjami i wypadkami także), jak i zatrudnienia - głównie dzięki dwukrotnym podwyżkom pensji. Z kryzysu GAiT wychodził jednak wiele miesięcy. Na początku roku liczbę wakatów udało się zmniejszyć o połowę. Na prostą spółce udało się wyjść po kolejnych 10 miesiącach.

- Spółka GAiT poradziła sobie z problemem wakatów - potwierdza Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Przeciętny poziom etatów do obsługi zadań przewozowych to 525 etatów kierowców, a obsadzonych jest obecnie 535 etatów. Ponadto na bieżąco szkolimy nowych kierowców - na kursie kat. D jest aktualnie 17 osób. W przyszłym roku czeka nas bowiem zwiększenie liczby autobusów obsługujących linie komunikacyjne. Odnośnie do motorniczych obsadzonych jest obecnie 290 etatów i w ciągu najbliższych dni zatrudnionych zostanie 11 osób po kursie, a do obsługi zadań zaplanowanych mamy 298 etatów.
Jak dodaje, zapotrzebowanie na kierowców i motorniczych zmienia się w ciągu roku w zależności od zmian rozkładów jazdy.

Ile zarabiają kierowcy i motorniczowie w GAiT?



W ostatnich miesiącach znacząco poprawiły się zarobki w GAiT. Obecnie średnie miesięczne wynagrodzenie kierowcy autobusowego za dziewięć miesięcy 2019 r. wynosi 5,7 tys. zł brutto (ok. 4,1 tys. zł netto). Nieco mniej zarabiają motorniczowie - średnie miesięczne wynagrodzenie w analogicznym czasie wyniosło 5,4 tys. zł brutto (3,9 tys. zł netto).

Miejsca

Opinie (288) ponad 10 zablokowanych

  • Oceń... (5)

    4100 zł na rękę??? Napiszcie prawdę!!! Nominał razy 18 zł brutto na godzinę równa się 2360 zł brutto plus premia i inne to wychodzi niecałe 4000 zł brutto!!!. Owszem, są w GAiT kierowcy uprzywilejowani, którzy mają układy w planowaniu i chodzą po 4-5 razy z wolnego w miesiącu i mają dużo więcej. Jest też kilka takich osób jak pewna blondynka co donosi na kierowców do kierownictwa i dostaje pracę w niedziele. No to nie ma się co dziwić!!! Teraz żeby więcej zarobić to ponoć musisz do dziewczyn z planowania prezenty nosić... Co się dzieje w tej firmie to sam prezes nie wie. Ale propaganda idzie w świat. Brawo

    • 34 3

    • (1)

      Ze marzenka donosi ?

      • 8 0

      • Nie. Kaśka brzydaśka

        • 5 1

    • 4,5 dni z wolnego

      Chyba jesteś śmieszny. 240 nadgodzin możesz mieć w roku max

      • 2 5

    • Nominał x 18zl brutto (1)

      To 2360 zł brutto? Chyba nie...
      168h x 18 = 3024

      • 0 0

      • Oceń...

        Racja. Pośpiech i błąd gotowy. 3024 przy 168 h. Dziękuję za poprawkę... Reszta niestety się zgadza.
        To, co przeraża jednak kierowców to przede wszystkim brak atmosfery i zgrania.
        Żeby pracować niedługo i donosić na innych to już szczyt wszystkiego. Niestety GAiT...

        • 2 0

  • Sami malkontenci (1)

    Zarabiali 2200 to źle
    Zarabiają 4000 to też źle.
    Ja pracuje, robię nadgodziny i mi pasuje. A jak komuś nie pasuje to niech pójdzie do bp Tour czy cokolwiek

    • 7 25

    • Gratulacje

      Takich tu potrzeba...
      Może kiedyś ogarniesz...
      Sukcesow

      • 2 0

  • Nikt nie wspomnial o wysludze lat, ktora podbija pensje o kilkaset zlotych

    Po 20 latach pracy w smrodzie i korkach, po latach sikania do butelki, hemoroidach od fotela, zepsutym wzroku i zszarpanych nerwach.... Faktycznie, Eldorado, tylko pozazdrościć!

    • 33 2

  • Nowe "zyczenia" Polaka!

    Obyś codziennie ludzi woził !!!

    • 9 2

  • Ale bzdety

    Bzdury...braki kadrowe jak były tak są.Dyspozytorzy jeżdżą tramwajami. Zdarza się nawet, że w weekendy, niedziele czy święta jeżdżą Planiści, którzy układają grafiki. Co chwila są telefony czy nie przyjdę z wolnego do pracy. W zeszłym miesiącu wyrobiłem ok 220 h (praca bez dni z wolnego) i zarobiłe 3,8 tys...to ile bym zarobił przy suchym nominale np 160 h? Sami sobie Państwo odpowiedzcie.
    GAiT firma miodem i mlekiem płynąca. A z pracownikami ze wschodu czasami ciężko się dogadać. Rzeczywiście...dobra zmiana.

    Teraz mówią, że jest dobrze. Zobaczymy jaki zrobi się cyrk jak otworzą nowe nitki tramwajowe i nowe linie autobusowe...znowu zacznie się lament, że za mało motorowych i kierowców.

    • 25 1

  • To dlatego

    będzie podwyżka cen biletów?

    • 7 3

  • kryzys nadciaga tak mowi prezes jarek k

    trzeba szanowac prace poki jest

    • 1 7

  • 4100 netto to ile to brutto

    na reke

    • 4 0

  • (1)

    Dziadostwo jak całe miasto pseudorzadzone przez po

    • 12 3

    • dziadostwo to teraz rzadzi Polska

      • 5 5

  • 18 zł brutto. Wybaczcie... (4)

    Tyle to ja mam na przewozie szkolnym. Praca 5 dni w tygodniu. 2,5 godziny rano i 2,5 po południu. Weekendy, święta wolne 100% płatne. Minusem jest tylko umowa na okres roku szkolnego.

    • 18 1

    • dodam jeszcze (3)

      że dniówkę liczą jako 8 godzin pracy

      • 4 0

      • W Gait nie płaci się za dniówki , to nie praca urzędnika . (2)

        Tak jak w każdej normalnej firmie płaci się za godziny przepracowane .

        • 2 1

        • Ja mam stała pensję. (1)

          Miesięcznie "na szkole" wychodzi około 2600 na rękę. Więc jak policzyć to godzinowo 180 godzin miesięcznie to wychodzi pensja jak za to samo w GAiT na mieście. To nie jest atrakcyjne.

          • 3 0

          • za 2600 w Gaicie nikt nie robi.

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane