- 1 Nocna komunikacja do poprawki (134 opinie)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (342 opinie)
- 3 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (51 opinii)
- 4 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (64 opinie)
- 5 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (327 opinii)
- 6 Pościg między autami na trzypasmówce (66 opinii)
Gdańsk: Dolne Miasto u progu wielkiej rewitalizacji
Rewitalizacja Dolnego Miasta potrwa do połowy 2015 r. Efektem będą nowe ulice, chodniki, drogi rowerowe, deptaki oraz aleje z ciekawymi drzewami. Całkowity koszt realizacji projektu to 42,5 mln zł, 16 mln zł pochodzi ze środków unijnych.
Całkowity koszt realizacji projektu to 42,5 mln zł, z czego ze środków unijnych pochodzi 16 mln zł. 5 mln zł przeznaczonych jest na działania społeczne. Oprócz miasta, w projekcie uczestniczy 14 wspólnot mieszkaniowych oraz Caritas Archidiecezji Gdańskiej i Klub "Gdańskie Lwy".
Budowa ruszy jesienią
Kryterium udzielenia zamówienia stanowi najniższa cena, ale szansę na wygranie przetargu mają mieć tylko sprawdzone firmy. Ma w tym pomóc nieco inna niż zazwyczaj procedura wyłaniania wykonawcy - przetarg ograniczony.
- Wybór wykonawcy będzie prowadzony dwuetapowo. W pierwszej kolejności, do połowy lipca, czekamy na wnioski firm lub konsorcjów o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Potem przystępujemy do kontroli złożonych dokumentacji. W drugim etapie potencjalni wykonawcy, którzy spełnią nasze formalne warunki, zostaną zaproszeni do składania ofert - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Wizualizacja ul. Łąkowej i ul. Wróbla po przeprowadzeniu rewitalizacji.
Przebudowa zmieni organizację ruchu
Dzisiaj kierowcy i mieszkańcy mogą korzystać z obu nitek ul. Łąkowej i ul. Wróbla . Po zakończeniu prac, czyli w czerwcu 2015 r., ma się to zmienić.
- Ruch samochodów ma być przeniesiony na wschodnią nitkę jezdni. Natomiast zachodnia jezdnia zmieni się w deptak, ale z możliwością wjazdu dla ograniczonej liczby pojazdów - mówi Grzegorz Sulikowski, kierownik Referatu Rewitalizacji gdańskiego magistratu.
Ponadto w strefie ograniczonego ruchu drogowego zostanie wytyczonych 49 miejsc postojowych.
Dzisiaj jazda samochodem ulicami Dolnego Miasta to koszmar. Wiele ulic ma tam mieszaną nawierzchnię - stary bruk, kostkę i płytę betonową oraz nawierzchnię asfaltową, a i tak przeważają po prostu dziury. Część samochodów nie przetrwała podróży na tych "odcinkach specjalnych".
Teraz część jezdni zyska nową nawierzchnię - wykonaną z kostki granitowej. Zmianami objęte zostaną ulice: Kurza , Łąkowa, Wróbla, Śluza , Kieturakisa , Radna , Dolna i Toruńska . W sumie wymianie będzie podlegać ok. 1,5 km bieżących jezdni.
Przy wszystkich wspomnianych ulicach pojawią się także nowe chodniki wykonane z płyty betonowej.
Tory zostają, ale nie pojedzie po nich tramwaj
Ruch tramwajów na ul. Łąkowej został wstrzymany w 1999 r., czyli po zamknięciu zajezdni tramwajowej "Łąkowa". O dawnych kursach taboru przypomina torowisko, które biegnie w świetle obu jezdni, a także słupy po nieistniejącej już sieci trakcyjnej.
Planowany remont przewiduje usunięcie toru ze wschodniej nitki ul. Łąkowej i ul. Wróbla. - Tor zlokalizowany po przeciwnej stronie zostanie rozebrany na czas remontu ulicy i ułożony ponownie, dla przywrócenia charakteru tej części dzielnicy. Nie będą jednak mogły wjechać tam tramwaje elektryczne, to będzie propozycja dla osób gotowych uruchomić tam choćby tramwaj konny - mówi Grzegorz Sulikowski.
Projekt nie przewiduje też usuwania dotychczasowych słupów trakcyjnych. Pozostaną one na Dolnym Mieście.
Ścieżki rowerowe i aleje z jarzębami
Po środku ul. Łąkowej i ul. Wróbla, gdzie dzisiaj jest pas zieleni zajmowany przez samochody ma zostać wytyczona alejka spacerowa o nawierzchni szutrowej z miejscem przewidzianym na instalację rzeźby w ramach galerii Zewnętrznej Miasta Gdańska.
Ponadto wzdłuż głównych ulic Dolnego Miasta zostanie wyznaczona ścieżka rowerowa. - Dodatkowo te ulice mają przyozdobić jarzęby - mówi Grzegorz Sulikowski.
Ruszą remonty budynków, ale nie zmienią się ich elewacje
Inwestycja DRMG obejmuje też przebudowę 31 budynków mieszkalnych (w tym 17 komunalnych) - zarządzanych przez Gdański Zarząd Nieruchomości Komunalnych - a także 14 budynków zarządzanych przez wspólnoty mieszkaniowe, które bezpośrednio przylegają do przebudowywanych ulic.
Budynki zyskają izolację przeciwwilgociową i termiczną murów fundamentów do wysokości cokołów, a także przebudowane zostaną elementy ich wejść.
Zobacz jak teraz wyglądają ulice na Dolnym Mieście przeznaczone do remontu.
Przebudowa elementów 14 budynków zarządzanych przez Wspólnoty Mieszkaniowe: Łąkowa 5, Łąkowa 6, Łąkowa 10, Łąkowa 12, Łąkowa 16, Łąkowa 27, Łąkowa 29, Łąkowa 31, Łąkowa 32/33, Łąkowa 34, Dolna 4, Wróbla 1/10A, Wróbla 1/10B-C, Wróbla 11/12.
Przebudowa elementów 17 budynków gminnych zarządzanych przez GZNK:
Łąkowa 7, Łąkowa 13, Łąkowa 14, Łąkowa 15, Łąkowa 18, Łąkowa 20, Łąkowa 28, Łąkowa 35/38, Łąkowa 45, Łąkowa 50, Łąkowa 51, Toruńska 23, Toruńska 25, Wróbla 13/14, Wróbla 15, Dolna 3, Dolna 10 A
Miejsca
Opinie (261) ponad 10 zablokowanych
-
2013-06-21 10:17
Fajnie
A co z Orunią?Ładna wizytówka miasta dla wjeżdżających od południa,wstyd i hańba
- 8 0
-
2013-06-21 09:44
I co z Gertrudą? Oryginalny XVII wieczny bastion.... popada w ruinę !!! (1)
- 13 1
-
2013-06-21 09:53
popadnie i się pozamiata
- 1 1
-
2013-06-21 09:52
:)
sądzę,że będzie fajnie :)
- 6 2
-
2013-06-21 09:41
Po co bruk? Kanały lepiej - tak jak było dawniej.
Dolne miasto było kiedyś gdanską "wenecją".
tj tu na mapie tnij org/v4km- 7 2
-
2013-06-21 09:21
SYF NA SYFIE FYFEM POGANIA. (1)
- 3 11
-
2013-06-21 09:40
to zmień swoje skarpety
- 6 1
-
2013-06-21 09:35
Na Łąkową MUSI powrócić tramwaj;
bez tego efekt rewitalizacji będzie krótkotrwały. Nie rozumiem też koncepcji ograniczenia ruchu samochodowego do jednej ze stron ulicy; po co robić z niej na siłę deptak, skoro środkiem biegnie alejka spacerowa? Tak czy inaczej kibicuję zmianom, bo ten piękny kawałek miasta zasługuje na drugie życie.
- 20 2
-
2013-06-21 09:35
O będą tam drogi rowerowe , tylko kto będzie po nich jeździł
Fajnie że na dolnym mieście pojawią się drogi rowerowe , ale potrzebne są one w bardzie newralgicznych miejscach , np. ul. Jabłoniowa , Świętokrzyska , Elbląska , Spacerowa. Tu raczej nie odbywa się duży ruch cyklistów , więc nie są one priorytetem
- 3 5
-
2013-06-21 09:27
A CO Z KAMIEICAMI ZA UM GDAŃSK I TYMI ŚLICZNYMI GARAŻAMI?? (2)
A CO Z KAMIEICAMI ZA UM GDAŃSK I TYMI ŚLICZNYMI GARAŻAMI?? I TYM PUSTYM SYFIASTYM PLACEM, NA KTÓRYM TERAZ JEST PARKIMG??????????????????
- 6 4
-
2013-06-21 09:31
I KAMIEINICE :)
- 2 1
-
2013-06-21 09:31
PARKIMG ?? ;) Hehe
- 2 1
-
2013-06-21 09:30
Grodza Kamienna
A co z rejonem Grodzy Kamiennej i bastionów Żubr i Gertruda? Okolica bardzo piękna o znaczeniu historycznym, na lata zapomniana i teraz bardzo zniszczona. Przyjeżdża tam masa turystów zwiedzać zabytkową grodzę i bastiony. A budynki zniszczone przez czas, w koło pełno śmieci i nawet trawa tak bujna jak by to była puszcza. Wybudowało się piękne osiedle, które się odgrodziło od pięciu budynków, które jak by odremontować to były by piękne, a teraz wygląda to jak "Getto". BOM na Zielonej, twierdzi że nie ma na nic pieniędzy, ale na własne pensje to mają.
- 17 1
-
2013-06-21 09:27
do pesymisty : większość umów o prace jest śmieciowych i jakoś rząd tym się nie przejmuje i ludzie też a to nie generuje jakiejś patologii poza tym może wszystkie byłe pgr to też patologia ?! nie da się zbawić świata socjalizm to potwierdził ! zawsze będą różne warstwy społeczne ale do cholery szanujmy się nawzajem !!!!!!!
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.