• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk i Sopot wciąż myślą o tunelu pod Pachołkiem

Krzysztof Koprowski
14 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany zakres inwestycji za 1,98 mld zł obejmuje układ drogowy (być może częściowo też z tramwajem) od ul. Uczniowskiej do węzła z obwodnicą. Planowany zakres inwestycji za 1,98 mld zł obejmuje układ drogowy (być może częściowo też z tramwajem) od ul. Uczniowskiej do węzła z obwodnicą.

Na wieży widokowej na Pachołku prezydenci Gdańska i Sopotem przypomnieli, że będą wspólnie starali się o pieniądze na budowę Drogi Zielonej, ul. Nowej Spacerowej oraz tunelu pod Pachołkiem. Trzy dni temu Paweł Adamowicz przyznał publicznie, że nie ma pieniędzy na ten niezwykle kosztowny, bo warty prawie 2 mld zł, projekt.



Czy w kosztach budowy tunelu pod Pachołkiem powinny partycypować gminy na zachód od obwodnicy?

Symbolicznie na platformie widokowej na Pachołku zobacz na mapie Gdańska prezydenci Gdańska i Sopotu przypomnieli o woli współpracy przy budowie Drogi Zielonej (na odcinku od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska) oraz ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem. Na początek na ten cel miasta przekażą po pół miliona złotych. Rada Miasta Sopotu przyjęła stosowną uchwałę już w lipcu, Gdańsk planuje podobną uchwałę podjąć w sierpniu.

Za 1 mln zł ma powstać studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Są one niezbędne, by móc starać się o pieniądze na tę inwestycję w ramach rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TENT.

- To działania przedinwestycyjne, które musimy wykonać nim podejmiemy decyzję o tym, czy wydamy zdecydowanie większą kwotę na opracowanie projektu budowlanego - mówił na Pachołku Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ale to, czy powstanie projekt budowlany, nie jest wcale pewne. Miasto bowiem wciąż nie podjęło ostatecznej decyzji, czy faktycznie będzie budowało Drogę Zieloną i ul. Nową Spacerową.

Warto zauważyć, że trzy dni temu, w publicznej dyskusji toczonej na swoim profilu facebookowym, Paweł Adamowicz przyznał, że "na tunel na razie nie mamy pieniędzy i nie mamy ich zaplanowanych". A jeżeli wzrośnie kwota wolna od podatku, co wpłynie na wysokość pobieranego przez państwo podatku PIT, który częściowo pozostaje w samorządach, to "jesli takie regulacje wejdą w życie, musimy w ogóle porzucić ten projekt".

Nic dziwnego, bo budowa tego połączenia jest ogromnie kosztowna. Nie tylko zakłada wydanie aż 1,98 mld zł, z czego sam tunel pod Pachołkiem pochłonąłby ok. 900 mln zł. Do tego doszłyby wielomilionowe coroczne wydatki na utrzymanie tunelu.

Prezydent Sopotu, Jacek Karnowski oraz prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz o woli współpracy miast w zakresie budowy nowego układu drogowego poinformowali podczas konferencji prasowej na wzgórzu Pachołek. Prezydent Sopotu, Jacek Karnowski oraz prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz o woli współpracy miast w zakresie budowy nowego układu drogowego poinformowali podczas konferencji prasowej na wzgórzu Pachołek.
- Gdybyśmy nic nie chcieli wybudować do 2020 r., to tunel jesteśmy w stanie zrealizować, ale mamy długą listę inwestycje z myślą o nowych środkach unijnych. Będziemy więc walczyć o jak najwyższy poziom dofinansowania [Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej - dop. red.]. Będzie to też duży test polityczny dla nowego rządu na to, czy będzie wspierał regiony, miasta, które mogą zagłosować inaczej niż większość parlamentarna - mówił w piątek Adamowicz.
Czytaj też: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Zalety budowy nowego układu drogowego, w ocenie włodarzy miast. Komunikat rozdawany dziennikarzom podczas konferencji. Zalety budowy nowego układu drogowego, w ocenie włodarzy miast. Komunikat rozdawany dziennikarzom podczas konferencji.
Gdańsk i Sopot będą walczyć o prawie 1,7 mld zł dotacji. To 85 proc. kosztów inwestycji, czyli tyle, ile uzyskała Pomorska Kolej Metropolitalna.

Po cichu liczy się także, że budowa może być tańsza o ok. 200 mln zł, jeżeli w ewentualnym przetargu na roboty budowlane wystartuje firma, która wykorzysta znajdująca się w Gdańsku tarczę TBM, użytą do wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą.

Czytaj też: Tunel pod Martwą Wisłą będzie otwarty po 1 kwietnia

Po wakacjach ma rozpocząć się debata z mieszkańcami na temat inwestycji, które mają być realizowane w Gdańsku w latach 2015-20. Niewykluczone więc, że sami mieszkańcy uznają koszty budowy nowego układu drogowego za zbyt wysokie i wówczas, zgodnie z ich wolą, do inwestycji nie dojdzie.

Czytaj też: Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem

- Powiązanie Drogi Zielonej z obwodnicą Trójmiasta pomoże nie tylko mieszkańcom Sopotu, ale także usprawni komunikację wewnątrz Gdańska - szczególnie ułatwi życie mieszkańcom Osowy i Oliwy - przekonuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.
Na razie jedynym zrealizowanym odcinkiem Drogi Zielonej jest fragment między Ergo Areną a al. Grunwaldzką/al. Niepodległości. Na razie jedynym zrealizowanym odcinkiem Drogi Zielonej jest fragment między Ergo Areną a al. Grunwaldzką/al. Niepodległości.
W podobnym tonie wypowiada się też prezydent Gdańska.

- Innego rozwiązania technicznego nie ma. Przez wiele lat prowadziliśmy rozmaite studia, co zrobić, by odkorkować ul. Opata Jacka Rybińskiego zobacz na mapie Gdańska i uczynić ją bardziej drożną - aby poruszające się powoli samochody i autobusy nie zatruwały spalinami Oliwy. I to jest jedyne rozwiązanie, które będzie też korzystne dla Sopotu, bo cały ruch tranzytowy zostanie skanalizowany [przez tunel do obwodnicy - dop. red.], odciążając tym samym główny trakt komunikacyjny - zwraca uwagę Adamowicz.
Czytaj też: Jaka będzie Droga Zielona: miejska ulica czy szeroka arteria?

Ale na inwestycji skorzystają nie tylko gdańszczanie i sopocianie, ale przede wszystkim mieszkańcy podmiejskich gmin znajdujące się w pobliżu obwodnicy. Dzięki połączeniu ich mieszkańcy szybciej i łatwiej dotrą do centrum Trójmiasta. Mimo to, gminy ościenne nie będą partycypowały w kosztach przygotowawczych inwestycji.

Niewykluczone, że Gdynia wesprze budowę układu drogowego w zakresie przebudowy węzła z obwodnicą. Niewykluczone, że Gdynia wesprze budowę układu drogowego w zakresie przebudowy węzła z obwodnicą.
Wyjątkiem może być jednak Gdynia, w granicach której znajduje się częściowo węzeł z obwodnicą zobacz na mapie Gdańska, wymagający przebudowy.

- Jest wstępna deklaracja prezydenta Wojciecha Szczurka, że rozważy wkład finansowy w inwestycję. Jeżeli chodzi o inne gminy, w tym np. Chwaszczyno, to jest to tak podzielone, że to, co budujemy na swoim terenie, to finansujemy - wyjaśnia prezydent Sopotu.
Porównanie kosztów budowy Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem oraz innych inwestycji komunikacyjnych

Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,

- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska = ok. 158,3 mln zł,

- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) = ok. 885 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska = ok. 168,6 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,

- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,

- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska = ok. 1,133 mld zł,

- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,

- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,

- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł

Opinie (231) 5 zablokowanych

  • A Gdynia, Rumia, Reda, Wejherowo, Powiat Pucki myślą o Obwodnicy Północnej Trójmiasta (1)

    • 2 3

    • przy czym Gdynia tylko myśli bo clou jej zainteresowań to imprezy, lotnisko, kolej wysokogórska, muzeum emigracji, infobox i planowanie jak by tu zamienić nabrzeża w hipermarket...

      • 3 2

  • Niezbędnie

    potrzebne jest w tej okolicy jakieś CH "Pachołek".

    • 8 2

  • ??? (4)

    nie wiem czy ktokolwiek z komentujących z taką radością to coś o nazwie tunel choć przez chwilę się zastanowił nad faktami lub czy spojrzał na mapę:
    - wybudowany fragment "drogi zielonej" jest pusty poza okazjonalnymi imprezowiczami jadącymi pod tą architektoniczną przerośniętą popielniczkę
    - kosztujący krocie tunel łączyć się będzie z ul spacerową zawsze zakorkowaną
    - most na węźle z obwodnicą ma bardzo ograniczoną przepustowość
    - utrzymanie tunelu będzie koszmarnie drogie
    co więc zrobić?
    - poszerzyć spacerową
    - wyremontować i zmodernizować czyżewskiego i opacką (koszmarny stan nawierzchni, brak prawo-skrętów)
    - wyremontować i zmodernizować opata rybińskiego i tam gdzie to możliwe wyposażyć w prawoskrętny
    - wyremontować i zmodernizować kielnieńską i oliwską (koszmarny stan nawierzchni, brak prawo-skrętów)
    - wybudować prostą a'la obwodnicę Chwaszczyna (cztery odcinki dróg i cztery ronda na drogach dojazdowych)
    - zmodernizować poprzez budowę drugiego mostu węzeł nad obwodnicą
    i większość problemów mamy rozwiązanych relatywnie tanim kosztem pozostaje tylko jeden najważniejszy punkt
    - zmienić władzę w trójmieście bo obecna rozjechała się już z rzeczywistością i "rządzi" za pomocą tłitero/fejsbuków

    • 21 4

    • Przecież nie zaproponował Pan/Pani nic nowego (1)

      jak tylko - ku wygodzie tarasujących tą trasę w drodze do i z pracy mieszkańców okolicznych gmin - "zmodernizować, wyremontować, poszerzyć, itd.". A tunel pozwoli na wyprowadzenie całego tego ruchu szybciej poza miasto. Też mamy prawo do spokojnego życia. Mieszkańcy np. Osowej przechwalając się że żyją w "spokojnej i zielonej dzielnicy willowej" nawet nie pomyślą o tym że robią to kosztem mieszkańców Oliwy, która bez nich też byłaby zielona i spokojna - gdyby nie ich ustawiczny ruch wzdłuż Spacerowej po dwa -trzy razy dziennie. Jeździjcie sobie skoro musicie ale najlepiej - pod Pachołkiem. Zmiana władz nie rozwiążę tych problemów - raczej do powiedzenia powinni mieć więcej specjaliści inżynierii ruchu, może odpowiednia polityka zatrudnienia (na analogicznym stanowisku mieszkaniec Gdańska pracuje w Gdyni a gdynianin w Gdańsku i codziennie do pracy dojeżdżają samochodami). Okazuje się że to nie do końca tylko jego prywatna sprawa, nawet jeśli tych miastach mają wujków dzięki którym znaleźli w ogóle pracę.

      • 3 5

      • idź ciągnij samolot

        • 1 3

    • popieram

      tunel to element megalomanii, ktory nie przyniesie zadnych usprawnien w ruchu, co wiecej, przy obecnym ukladzie drog spowoduje ryzyko, ze korki z gornego odcinka Spacerowej przeniosa sie do tunelu. Nie musze chyba wspomniac, czym grozi zator w tunelu w przypadku, kiedy dojdzie do np. pozaru lub karambolu, nie wspominajac o kosztach utrzymania tej inwestycji.

      • 2 4

    • większych bredni nie czytałem

      • 0 1

  • Z innej beczki, ale w temacie (2)

    74,1 proc. badanych mieszkańców Krakowa zagłosowałoby za odwołaniem Prezia Majchrowskiego. W grupie tej dominują ludzie młodzi.
    Sondaż pokazał, że referendum w sprawie odwołania prezydenta Krakowa byłoby skuteczne. Z badania wynika bowiem, że wzięłoby w nim udział 56,9 proc. ankietowanych.
    Jak ocenia politolog prof. Andrzej Piasecki, "głosowanie młodych ludzi przeciwko prezydentowi to symbol zmiany, w jakiej żyjemy od wyborów prezydenckich" i "chęci wymiany dotychczasowych elit".
    Mój komenarz: wyborcy to debile, bo widziały gały co brały, ale z drugiej strony głowy tzw. elit w rynsztoku to przyjemny widok,

    • 5 2

    • (1)

      w trójmieście niemożliwe...

      • 1 1

      • Czas...

        Z czasem ludzie nabierają rozumu. Przecięcie wstęgi przy okazji PKM będzie takim kamieniem milowym. Kolej za 1 mld wożąca powietrze. Ktoś w końcu pokaże, że król ma małego wacka.

        • 2 3

  • A ja oczekuje dokończenia ddr na Spacerowej aż do Chwaszczyna a zamiast kolejnej arterii wybudować tramwaj z Osowej do Oliwy i skomunikować go z PKM

    • 7 2

  • W takim układzie niech ten bogaty Gdansk z ta żałosna starówka niech sobie sam utrzymuje i korzysta z pkm - i przy okazji zmienię nazwę.

    • 4 6

  • gminy oscienne maja swoje wydatki, także na drogi (1)

    skoro jest to według prezydentów i gdańszczan ważna droga krajowa, to zwrócić się do GDDKiA

    mówienie że ktoś pracuje w Gdańsku a płaci podatki u siebie to zwykły populizm, bo chciałbym zauważyć że skoro pracuje w Gdańsku to w Gdańsku jest firma płacącą podatki a nie u niego w gminie

    jak ktoś chce mieć tunel to niech sobie za niego zapłaci

    • 6 5

    • na tej zasadzie cały Hel powinien dorzucic się do obwodnicy

      • 0 0

  • W gdańsku jak zwykle dewastacja!

    Warszawa inwestowała w tunel żeby udostępnić dojście do Wisły, tymczasem w Gdańsku jest promowany pomysł na odgrodzenie największego parku nadmorskiego w mieście trasą szybkiego ruchu. Dlaczego ta trasa nie może biec już istniejącymi szlakami - Jana Pawła i Chłopską?
    Podobnie projekt ożywienia plaż, przez likwidację zamkniętych stref zieleni i wydm. Stawianie dominant w środku parku. O dobro mieszkańców tu na pewno nie chodzi, więc po co te projekty?

    • 14 2

  • tunel

    Nie Gdańsk i Sopot , a Wolne Miasto Gdańsk. Jak przed wojną.

    • 2 7

  • Gdańskowi brak pieniedzy? to niech nie wydaje 52 milionów na zlot harcerzy

    pomijam inne miliony corocznie wydawane na kościelnych, remonty, podarunki ziemi dla kościoła, itd...

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane