- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (253 opinie)
- 2 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (68 opinii)
- 3 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (59 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (55 opinii)
- 5 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (315 opinii)
- 6 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (9 opinii)
Gdańsk i Sopot wciąż myślą o tunelu pod Pachołkiem
Na wieży widokowej na Pachołku prezydenci Gdańska i Sopotem przypomnieli, że będą wspólnie starali się o pieniądze na budowę Drogi Zielonej, ul. Nowej Spacerowej oraz tunelu pod Pachołkiem. Trzy dni temu Paweł Adamowicz przyznał publicznie, że nie ma pieniędzy na ten niezwykle kosztowny, bo warty prawie 2 mld zł, projekt.
Za 1 mln zł ma powstać studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Są one niezbędne, by móc starać się o pieniądze na tę inwestycję w ramach rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TENT.
- To działania przedinwestycyjne, które musimy wykonać nim podejmiemy decyzję o tym, czy wydamy zdecydowanie większą kwotę na opracowanie projektu budowlanego - mówił na Pachołku Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ale to, czy powstanie projekt budowlany, nie jest wcale pewne. Miasto bowiem wciąż nie podjęło ostatecznej decyzji, czy faktycznie będzie budowało Drogę Zieloną i ul. Nową Spacerową.
Warto zauważyć, że trzy dni temu, w publicznej dyskusji toczonej na swoim profilu facebookowym, Paweł Adamowicz przyznał, że "na tunel na razie nie mamy pieniędzy i nie mamy ich zaplanowanych". A jeżeli wzrośnie kwota wolna od podatku, co wpłynie na wysokość pobieranego przez państwo podatku PIT, który częściowo pozostaje w samorządach, to "jesli takie regulacje wejdą w życie, musimy w ogóle porzucić ten projekt".
Nic dziwnego, bo budowa tego połączenia jest ogromnie kosztowna. Nie tylko zakłada wydanie aż 1,98 mld zł, z czego sam tunel pod Pachołkiem pochłonąłby ok. 900 mln zł. Do tego doszłyby wielomilionowe coroczne wydatki na utrzymanie tunelu.
- Gdybyśmy nic nie chcieli wybudować do 2020 r., to tunel jesteśmy w stanie zrealizować, ale mamy długą listę inwestycje z myślą o nowych środkach unijnych. Będziemy więc walczyć o jak najwyższy poziom dofinansowania [Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej - dop. red.]. Będzie to też duży test polityczny dla nowego rządu na to, czy będzie wspierał regiony, miasta, które mogą zagłosować inaczej niż większość parlamentarna - mówił w piątek Adamowicz.
Czytaj też: Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?
Gdańsk i Sopot będą walczyć o prawie 1,7 mld zł dotacji. To 85 proc. kosztów inwestycji, czyli tyle, ile uzyskała Pomorska Kolej Metropolitalna.
Po cichu liczy się także, że budowa może być tańsza o ok. 200 mln zł, jeżeli w ewentualnym przetargu na roboty budowlane wystartuje firma, która wykorzysta znajdująca się w Gdańsku tarczę TBM, użytą do wiercenia tunelu pod Martwą Wisłą.
Czytaj też: Tunel pod Martwą Wisłą będzie otwarty po 1 kwietnia
Po wakacjach ma rozpocząć się debata z mieszkańcami na temat inwestycji, które mają być realizowane w Gdańsku w latach 2015-20. Niewykluczone więc, że sami mieszkańcy uznają koszty budowy nowego układu drogowego za zbyt wysokie i wówczas, zgodnie z ich wolą, do inwestycji nie dojdzie.
Czytaj też: Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem
- Powiązanie Drogi Zielonej z obwodnicą Trójmiasta pomoże nie tylko mieszkańcom Sopotu, ale także usprawni komunikację wewnątrz Gdańska - szczególnie ułatwi życie mieszkańcom Osowy i Oliwy - przekonuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.
W podobnym tonie wypowiada się też prezydent Gdańska.
- Innego rozwiązania technicznego nie ma. Przez wiele lat prowadziliśmy rozmaite studia, co zrobić, by odkorkować ul. Opata Jacka Rybińskiego i uczynić ją bardziej drożną - aby poruszające się powoli samochody i autobusy nie zatruwały spalinami Oliwy. I to jest jedyne rozwiązanie, które będzie też korzystne dla Sopotu, bo cały ruch tranzytowy zostanie skanalizowany [przez tunel do obwodnicy - dop. red.], odciążając tym samym główny trakt komunikacyjny - zwraca uwagę Adamowicz.
Czytaj też: Jaka będzie Droga Zielona: miejska ulica czy szeroka arteria?
Ale na inwestycji skorzystają nie tylko gdańszczanie i sopocianie, ale przede wszystkim mieszkańcy podmiejskich gmin znajdujące się w pobliżu obwodnicy. Dzięki połączeniu ich mieszkańcy szybciej i łatwiej dotrą do centrum Trójmiasta. Mimo to, gminy ościenne nie będą partycypowały w kosztach przygotowawczych inwestycji.
Wyjątkiem może być jednak Gdynia, w granicach której znajduje się częściowo węzeł z obwodnicą , wymagający przebudowy.
- Jest wstępna deklaracja prezydenta Wojciecha Szczurka, że rozważy wkład finansowy w inwestycję. Jeżeli chodzi o inne gminy, w tym np. Chwaszczyno, to jest to tak podzielone, że to, co budujemy na swoim terenie, to finansujemy - wyjaśnia prezydent Sopotu.
Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł
- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej = ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu do Węzła Marynarki Polskiej (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) = ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową do Węzła Elbląska = ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza do Węzła Ku Ujściu (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska = ok. 1,133 mld zł,
- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,
- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),
- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł
Opinie (231) 5 zablokowanych
-
2015-08-15 05:47
Tunel bez sensu. (2)
Lepiej by bylo gdyby po pasie na spacerowej dolozyli
- 11 2
-
2015-08-15 07:00
tak tak (1)
a potem w oliwie co zrobisz? na samolot się przesiądziesz?
- 4 2
-
2015-08-15 08:51
a spojrzałeś na mapę? tunel wyprowadza cie na niepodległości co zakończy się w oliwie lub poprzez nieprzejezdną gospody na dziurawą chłopską - iście genialne rozwiązanie...
- 1 1
-
2015-08-15 06:27
A pieniądze na kolejne badania geologiczne na pewno się znajdą. To fajny interes te badania:)
- 11 1
-
2015-08-15 06:58
idą wybory
ludzie sie tu podniecają, analizują itd. oni was dymają w d...ę przed wyborami jak zawsze. no ale nasze mądre społeczeństwo znowu zagłosuje na złodzieji z PO, PiS czy PSL. a potem lamenty że stoimy w korkach
- 10 5
-
2015-08-15 07:06
sopot wykorzystuje Gdansk jak dojna krowe
Przykład Ergo Arena, a teraz tunel? Adamowicz nie powinien dać się tak popychac Karnowskiemu i pokazać jaja, zadbać o Gdańskie interesy
- 16 2
-
2015-08-15 07:08
tunel nie jest Gdanskowi potrzebny
Jak Karnowski chce to niech sobie zbuduje za pieniądze sopockich podatnikow a nie ciągle żeruje na gdanskich
- 11 10
-
2015-08-15 07:10
chlopski
Lepiej byście wybudowali takie centrum jak w olsztynienie nad jeziorem Ukiel
- 3 4
-
2015-08-15 07:12
Tekst dla obu aroganckich panów prezydentów: (1)
Pompatyczna nasza cywilizacja jest nie tylko zbyt krucha, lecz wręcz ludobójcza. Każdy bowiem naród stojący na wyższym poziomie technicznym rozdyma u siebie molocha przemysłu, który pożera wszystko to, co warunkuje byt człowieka. Połyka glebę, lasy, dzikie zwierzęta, zatruwa wody, powietrze słowem niszczy z pośpiechem naturalne, biologiczne środowisko, w którym człowiek jedynie żyć może. Jeśli zginie flora i fauna, musi zginąć i człowiek.
Ojciec A. Czesław Klimuszko - bioenergoterapeuta.- 13 1
-
2015-08-15 17:34
To także dla tych panów:
Ochrona środowiska, walka o zachowanie i nawet owocny rozwój ginących obecnie gatunków roślinnych i zwierzęcych, podyktowana jest przede wszystkim zrozumieniem, że niszczenie przyrody i płodów ewolucji to tworzenie próżni, która w końcu i w przyspieszonym tempie musiałaby wyssać nas samych, doprowadzić do zagłady i rozpylenia nas, naszego społeczeństwa, a z nim jego cywilizacji i kultury. Łuk można napinać jedynie do granic wytrzymałości jego materiału, środowisko dostosować do pewnego tylko stopnia, a potem jego reakcja staje się jednoznaczna i nieodwracalna.
Olgierd Wołczek astronom- 0 0
-
2015-08-15 07:16
niech sobie Sopot sam wybuduje
Jest przecież połączenie obwodnicy z Sopotem. Jeżeli miasto chce to może zbudować własny zjazd z obwodnicy. Wyburzyc kilka domków i jest.
- 17 4
-
2015-08-15 07:52
Lepszy dojazd = więcej samochodów = takie same korki a kłopoty z parkowaniem jeszcze większe.
- 9 5
-
2015-08-15 07:58
Kaszubskie gminy powinny się dołożyć (5)
i tak żyją z Gdańska. Ich obywatele tu pracują, a podatki płacą w swoich gminach. Mieszkam przy ulicy Opata Rybińskiego w Oliwie. Bardzo nasilony ruch z kierunku obwodnicy zaczyna się tu już o 4.30. Rejestracje oczywiście Wejherowo, Kościerzyna, Gdynia, Starogard - w ponad połowie przypadków (a część skręciła już w Czyżewskiego}. Można to przecież statystycznie obliczyć - choćby na podstawie rejestracji w ciągu np. 1 godziny. Po południu na odwrót - regularnie Spacerowa jest zatkana przez ok. 3-4 godziny. Korek - 4 km. Nie ma też dnia bez wypadku na tej ulicy. Tak spowszedniały że teraz to już nawet media lokalne o nich nie wspominają jeśli nie było ofiar. I proszę - niech się nie wypowiadają tu ci, co tego nie oglądają codziennie na własne oczy.
- 15 6
-
2015-08-15 08:28
mieszkam we Wrzeszczu
i od poniedziałku do piątku wszystkie chodniki, trawniki okupują samochody z trzyliterowymi tablicami GDA, GKS, GWE, itd totalny koszmar mieszkańców a miasto ociąga się z postawieniem obiecanych parkometrów
- 7 3
-
2015-08-15 08:55
(1)
zgoda zbudujmy rogatki ale niech to działa w obie strony i każdy wyjeżdżający gdański wielkomieszczanin niech płaci za zatruwanie naszych pięknych Kaszub
- 5 5
-
2015-08-15 10:04
Do kogo ta mowa?
To są kmiotki, granatem od pługa oderwane w pierwszym pokoleniu, co im ziemia, Ojcowizna śmierdzieć zaczęła. Daj spokój. To musi tak być, Guano zawsze chce na wierzch wypłynąć.
- 3 3
-
2015-08-15 09:57
My przynajmniej zostawiamy
świadectwo po sobie w postaci nowych domów, biurowców, kolei. A ty bucu co? Przyjeżdżasz w sobotę do Chmielna, nad jeziora raduńskie i zostawiasz po sobie syf: flaszki, puszki, resztki z grilla. Wielki Pan Miastowy. A twoja stara niech wreszcie przestanie nam psuć krajobraz. "Piękniejsze płocie w raduńskiej toni, niż twoja stara wypomadowana co przykro woni."
- 3 5
-
2015-08-15 10:02
a HEL niech sie dokłada do obwodnicy - głupota gdańszczan poraża
- 3 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.