- 1 Masz interes? Zostaw kartkę (43 opinie)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (256 opinii)
- 3 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (129 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (57 opinii)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (81 opinii)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (333 opinie)
Gdańsk opracował wytyczne do dobrego projektowania w mieście
Remonty chodników, które natychmiast zamieniają się w miejsca postojowe, nieprzemyślany przebieg infrastruktury pieszo-rowerowej czy niewygodne nawierzchnie - te wciąż popełniane błędy projektowe mają wreszcie przejść do historii. Gdańsk przygotował własne standardy projektowe przestrzeni publicznych, które mają być materiałem pomocniczym przy przygotowaniu nowych inwestycji.
Jest to zarazem kolejny dokument dotyczący sposobu projektowania ulic po niedawno przyjętym Gdańskim Standardzie Ulicy Miejskiej autorstwa Biura Rozwoju Gdańska.
Jak informuje GZDiZ, opublikowany właśnie dokument stanowi kompendium wiedzy dla projektantów i wykonawców świadczących usługi na rzecz jednostek miejskich, a także innych podmiotów działających w przestrzeni Gdańska - spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych, deweloperów czy przedsiębiorców.
Czytaj też:
Na remontach chodników korzystają głównie kierowcy aut
- Dział Rozwoju Przestrzeni Publicznych GZDiZ opracował te standardy w oparciu o kilkuletnie doświadczenie w tworzeniu wytycznych i opiniowaniu projektów ulic. Zależy nam, by poszczególne realizowane odcinki układu ulicznego były spójne w zakresie dostępności, funkcjonalności i estetyki. Standardy pomogą nam oraz projektantom w osiąganiu tego celu - mówi Michał Szymański, zastępca dyrektora GZDiZ ds. Przestrzeni Publicznych.
Siedem stref miasta różnych standardów i materiałów
W dokumencie liczącym 60 stron, dostępnym online w formacie pdf (odnośnik pod treścią artykułu), znajdziemy podział miasta na siedem stref o zróżnicowanych materiałach i zaleceniach:
- obszar Głównego Miasta,
- pozostała część Śródmieścia i Młode Miasto,
- inne tereny historyczne i cenne kulturowo m.in. przedwojenne obszary zabudowy Oliwy, Wrzeszcza, Nowego Portu oraz Oruni,
- modernistyczne zespoły mieszkaniowe i usługowe, czyli przede wszystkim zabudowa wielkoosiedlowa z okresu PRL,
- pozostała zabudowa mieszkaniowa i usługowa, do której włączono tzw. nowe dzielnice mieszkaniowe, w tym Południe czy tereny za obwodnicą,
- tereny zabudowy o dominującym charakterze przemysłowym i magazynowym,
- tereny zabudowy ekstensywnej z dominacją zieleni i tereny rekreacyjne.
Czytaj też:
Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych
Wśród najważniejszych zaleceń dla wszystkich stref należy wymienić:
- stosowanie gładkiej, ciągłej nawierzchni w obszarze ruchu pieszego,
- zakaz stosowania na ciągach pieszych materiałów nierównych, w szczególności - kostki kamiennej łupanej, brukowca nieobrobionego, kamienia polnego, pływ ażurowych,
- minimalną szerokość chodników - 2 m,
- stosowanie w miarę możliwości terenowych "pasa aktywności stacjonarnej", czyli dodatkowej przestrzeni przeznaczonej pod elementy małej architektury typu ławki, zieleń przydrożna, ogródki gastronomiczne itp.,
- uwzględnienie dodatkowej przestrzeni tzw. pasów technicznych, czyli przestrzeni przewidzianych pod schody do przyległych lokali, naświetla, słupki itp.,
- projektowania minimalnych przewidzianych prawem szerokość jezdni (ograniczenie terenochłonności układów drogowych i eliminacja efektu bariery przestrzennej),
- stosowanie zatok postojowych lub wydzielenia miejsc do postoju aut na jezdni (w dokumencie wyraźnie wskazano, aby nie traktować chodników jako przestrzeni do parkowania),
- uwzględnienie przestrzeni pod pasy zieleni o szerokości minimum 1,5 m dla niskiej zieleni oraz 3 m dla nasadzeń drzew.
Przykładowe schematy zagospodarowania terenu
Ponadto w dokumencie znajdziemy wytyczne w zakresie projektowania infrastruktury rowerowej, sytuowania wjazdów na tereny posesji, wykonania przejść dla pieszych, wkomponowania elementów technicznych w nawierzchnię czy wytycznych do budowy schodów terenowych.
Przedstawiono też przykładowe schematy zagospodarowania pasa drogowego dla poszczególnych stref z uwzględnieniem wszystkich wymagań.
Wśród prowadzonych w ostatnim czasie inwestycji, które w ocenie urzędników mogą choć częściowo być dobrymi przykładami dla kolejnych realizacji, wymieniono m.in.: ul. Grobla III - IV, Św. Ducha, Złotników, Chmielną, Rajską - Heweliusza, Jesionową oraz al. Grunwaldzką we Wrzeszczu.
Wieloletnie opóźnienia na tle innych polskich miast
Warto zauważyć, że Gdańsk standardy projektowania przestrzeni publicznych wdraża z dużym opóźnieniu względem innych miast Polski - Wrocław i Poznań takie dokumenty przygotowały już w 2013 r., Warszawa, Lublin, Kalisz - 2016 r., Łódź i Szczecin - 2017 r., Kraków - 2020 r.
Czytaj też:
Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?
Standardy projektowe i katalog nawierzchni Gdańska - pdf (55 MB)
Miejsca
Opinie (138) 3 zablokowane
-
2021-03-22 13:36
" wytyczne" " opracowanie" ...a ileż to kosztowało?
Zamiast na inwestycje miejskie...kasa na opracowanie...
- 2 2
-
2021-03-22 10:11
Data powinna być wydania Wytycznych, a nie "rozpoczęcia" prac nad tymi Wytycznymi :) (1)
- 5 1
-
2021-03-22 13:27
dwi daty: data rozpoczecia i data ogłoszenia
- 1 0
-
2021-03-22 13:14
Brawo, może to będzie przykład dla innych gmin, np. Żukowo, gdzie kompletnie nie dba się o aspekty estetyczne. Byle zrobić, jak najtaniej (i nawet niekoniecznie najszybciej).
- 3 3
-
2021-03-22 12:43
Po co wytyczne ??? Zmienić Gdańsk w strefę wyłacznie dla pieszych .Ruch samochodowy wyrzucić za obwodnicę ! (1)
A rowery koncesjonować .
- 4 2
-
2021-03-22 13:14
Jak samochody to i komunikację miejską i dostawy, każdy ma przecież ręce niech tacha w pazurach. Albo zamknąć Gdańsk i wpuszczać tylko turystów, urzędnicy będą mieć z głowy mieszkańców a kasa będzie lecieć z turystów. Bo niestety w Gdańsku mieszkańcy nie mają żadnych praw a turyści mogą robić co chcą i parkować gdzie chcą.
- 0 0
-
2021-03-22 07:24
(1)
Haha, te szlachetne materialy widac na Wajdeloty. Nawet 10 lat od remontu nie minelo, a nawierczhnia wyglada prawie jak przed. Swoja droga, wykazcie sie urzednicy i wprowadzcie te swoje wytyczne na Dlugim Targu albo Dlugim Pobrzezu. Wy w ogole chodzicie w te rejony i widzicie jaki jest stan nawierzchni???
- 26 4
-
2021-03-22 13:01
Na Wajdeloty to jeszcze nie skończyli remontu, a już początek ulicy poprawiali. Teraz co roku też łatają. Nie wiem moze to specjalnie, żeby co roku kasę znajomej formie wypłacać za pseudo remont.
- 1 1
-
2021-03-22 07:40
Projekty, wytyczne... (5)
A od tylu lat nie potrafią ogarnąć prostej sprawy. Ławki służą do odpoczynku, a zatem przynajmniej ich część powinna być ustawiona w miejscach zacienionych.
- 18 3
-
2021-03-22 12:48
Sam się ogarnij.
Byłem dzisiaj na skwerku (Plac. im Dariusza Kobzdeja), są ławeczki w cieniu, są ławeczki na słońcu. Naprawdę nie masz się do czego się przyczepić, ogarnij się człowieku ?
- 3 0
-
2021-03-22 07:51
Ale ławki są całoroczne (3)
I np.w kwietniu czy maju chciałbym usiąść w słońcu . Co wtedy ? Ławki na kółkach ?
- 8 2
-
2021-03-22 08:52
ja również latem zawsze wybieram słońce (1)
kocham słoneczko
- 3 2
-
2021-03-22 12:02
Pomyśl o ludziach starszych i chorych na przykład na serce.
- 3 0
-
2021-03-22 12:02
Przecież jest napisane "przynajmniej część"
- 1 1
-
2021-03-22 12:43
Do
2050 zdążą ?
- 3 1
-
2021-03-22 07:05
Proponuje punkt nr 1 zarządzania: (3)
1. - nie wycinać drzew ( zwłaszcza tych 100 letnich).
- 117 3
-
2021-03-22 12:37
Jedno 100 letnie drzewo = ile nowych drzew? Tyle posadzić w ramach rekompensaty, a nawet więcej.
- 3 0
-
2021-03-22 08:27
(1)
a za dokumenty wystawiane przez urzędników odpowiadają oni sami, a nie zwalają winy na innych
- 9 0
-
2021-03-22 08:59
Pa ni Ola, jak i jej poprzednik, za nic nie odpowiada.
Zawsze znajdzie się podrzędny urzędnik jako kozioł ofiarny.
- 10 1
-
2021-03-22 12:26
Próba ograniczania inwencji, przy tym wolności cd...
Nie idźcie tą drogą Ludwiku Dornie i psie Sabo... ktoś kiedyś powiedział...
- 3 1
-
2021-03-22 11:53
To sie nie uda, powod ? Powod nazywa sie konserwator zabytkow. ta g**da, szuja, i spoleczna karykatura torpeduje wszystko co moze poprawic komfort uzytkowania infrastrutury miejskiej. Gdyby sie dalo to i dno Wisly by wybrukowal.
- 3 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.