• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk reguluje zasady parkowania współdzielonych hulajnóg

Krzysztof Koprowski
23 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Zakończenie najmu hulajnóg "na minuty" na wyznaczonych miejscach, w pobliżu stojaków Mevo, będzie premiowane przez operatorów. Zakończenie najmu hulajnóg "na minuty" na wyznaczonych miejscach, w pobliżu stojaków Mevo, będzie premiowane przez operatorów.

Gdańsk zamierza wyznaczyć miejsca do parkowania hulajnóg współdzielonych. Specjalne miejsca do ich odstawiania pojawią się w 200 lokalizacjach - przede wszystkim w rejonie stojaków Mevo. Ponadto na terenie Głównego Miasta prędkość hulajnóg zostanie ograniczona do 12 km/h. To kolejna próba uporządkowania hulajnóg w przestrzeni publicznej po zeszłorocznym spocie reklamowym.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jak oceniasz rozwiązanie przedstawione przez władze Gdańska?

Mieszkańcy Trójmiasta oraz innych aglomeracji coraz chętniej korzystają ze współdzielonych elektrycznych hulajnóg, które nadal pozostają nieuregulowane w polskim prawie. Hulajnoga w myśl przepisów nie jest traktowana jako pełnoprawny pojazd, lecz odmiana zabawki lub gadżetu, a jej użytkownik z prawnego punktu widzenia jest... pieszym.

Legislacyjna obstrukcja sprawia, że piesi muszą dzielić się chodnikiem już nie tylko z parkującymi kierowcami aut, ale uważać na użytkowników hulajnóg oraz postawione przez nich hulajnogi - często na środku chodnika.

Czytelnicy Raportu z Trójmiasta regularnie piszą o problemach z parkującymi gdzie popadnie hulajnogami, które przeszkadzają w normalnym korzystaniu z chodników.

  • Zdjęcie czytelnika Raportu z Trójmiasta.
  • Zdjęcie czytelnika Raportu z Trójmiasta.
  • Zdjęcie czytelnika Raportu z Trójmiasta.
  • Zdjęcie czytelnika Raportu z Trójmiasta.


Czytaj też:

Artykuł z 2018 r.: Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?



Użytkownik hulajnogi to w myśl przepisów pieszy, choć prędkości rozwijane przez te urządzenia są bliższe rowerom. Także komfort jazdy po asfalcie jest wyższy niż po płytach chodnikowych. Użytkownik hulajnogi to w myśl przepisów pieszy, choć prędkości rozwijane przez te urządzenia są bliższe rowerom. Także komfort jazdy po asfalcie jest wyższy niż po płytach chodnikowych.

Porozumienie z operatorami współdzielonych hulajnóg



Władze Gdańska oraz radni Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska ogłosili we wtorek wprowadzenie rozwiązania, które ich zdaniem choć częściowo rozwiąże problem konfliktów między pieszymi a użytkownikami elektrycznych jednośladów "na minuty".

- Hulajnogi elektryczne stają się istotnym elementem gdańskiego ruchu. Dzięki inicjatywie radnych miasta Gdańska i współpracy w ramach Wydziału Gospodarki Komunalnej podpisujemy w najbliższym czasie porozumienie z operatorami hulajnóg po to, żeby usankcjonować i znormalizować ich ruch - zapowiada Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.

Hulajnogi porzucone na chodniku w Sopocie



Premia za oddanie hulajnogi w wyznaczonym miejscu



Porozumienie z operatorami współdzielonych hulajnóg będzie polegało na promowaniu pozostawiania w specjalnie wyznaczonych miejscach urządzeń tego typu. Ponadto użytkownicy mają otrzymywać drobne bonusy za przestawienie hulajnóg z chodników do wyznaczonych parkingów.

Dokładna wartość bonusów i zasady przyznawania nie są jeszcze znane.

Co za geniusz ustawia tak hulajnogi?


Podobne zasady obowiązywały w systemie rowerów Mevo, gdzie za "przyprowadzenie" roweru do stojaka można było otrzymać 2 zł do wykorzystania na kolejne przejazdy.

W ubiegłym roku jeden z operatorów również zachęcał do pozostawienia hulajnóg w stojakach Mevo - użytkownik w nagrodę otrzymywał trzy darmowe minuty na kolejny przejazd (obecnie użytkownik otrzymuje 1 zł za pozostawienie hulajnogi w wybranych lokalizacjach).

Czytaj więcej:

Hulajnogi zamiast rowerów. Nowe życie stojaków Mevo



Obecnie hulajnogi są często pozostawiane w miejscach zupełnie przypadkowych, utrudniając przejście na wąskich chodnikach. Problemem z ich odpowiednim rozpoznaniem mają również osoby niewidome. Obecnie hulajnogi są często pozostawiane w miejscach zupełnie przypadkowych, utrudniając przejście na wąskich chodnikach. Problemem z ich odpowiednim rozpoznaniem mają również osoby niewidome.

200 miejsc do parkowania przy stojakach Mevo



- Udało się nam zaprojektować 200 parkingów dla hulajnóg. Są one umieszczone z reguły przy stacjach Mevo, więc są to miejsca gdańszczanom dobrze znane - mówi Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim - Proces malowania parkingów rozpoczynamy w środę [23 września - dop. red.], umowa z wykonawcą tych prac została już podpisana.
- Otrzymywaliśmy liczne sygnały od mieszkańców dotyczące pozostawienia hulajnóg na podwórkach czy skrzyżowaniach, co było niebezpieczne. Prosimy przyszłych przedsiębiorców, którzy podpiszą porozumienie, by je przestrzegali, abyśmy nie musieli jako komisja Rady Miasta Gdańska "naciskać" na prezydenta celem wprowadzenia bardziej drastycznych konsekwencji - mówi Piotr Dzik, radny WdG, przewodniczący komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej RMG.
  • Miejsca do parkowania hulajnóg są już wyznaczane na ulicach śródmieścia Gdańska.
  • Miejsca do parkowania hulajnóg są już wyznaczane na ulicach śródmieścia Gdańska.
  • Miejsca do parkowania hulajnóg są już wyznaczane na ulicach śródmieścia Gdańska.
- Chcemy, żeby mieszkańcy korzystali z hulajnóg, ale chcemy by funkcjonowało to w sposób uporządkowany. Będziemy przyglądać się, by te porozumienia były realizowane. Jeżeli nie przyniesie to rezultatów, przejdziemy do twardszych rozwiązań, jak usuwanie hulajnóg - zapowiada Cezary Śpiewak-Dowbór., przewodniczący klubu KO w RMG.

Hulajnogi w śmietniku na Hallera

Dodajmy, że temat problemu z pozostawionymi hulajnogami na chodnikach poruszali w indywidualnych interpelacjach do prezydent Gdańska również radni: Joanna Cabaj z PiS (w listopadzie 2019 r.) oraz Karol Ważny z KO (maj 2019 r.).

Wspólną interpelację w tej samej sprawie wystosowała także grupa 15 radnych KO - w listopadzie 2019 r., dwa dni po interpelacji radnej PiS, która w swojej interpelacji pytała o sposób rozwiązania problemów szerzej opisanych wcześniej przed radnego Karola Ważnego.


Nie szybciej niż 12 km/h na obszarze Głównego Miasta



Władze Gdańska zdecydowały się pójść jeszcze o krok dalej i dodatkowo wymusić na operatorach zmniejszenie prędkości hulajnóg w wybranych obszarach miasta do 12 km/h

Oznacza to, że użytkownik nie będzie mógł rozwinąć wyższej prędkości mimo przekręcenia manetki przyspieszenia do oporu, ponieważ prędkość jest blokowana na podstawie lokalizacji hulajnogi w terenie.

- Pracujemy nad obszarami, w których powinno dojść do ograniczenia prędkości, bo ta nadmierna prędkość hulajnóg może być niebezpieczna. W porozumieniu z operatorami wskazaliśmy w tym zakresie na początek obszar Głównego Miasta - informuje Grzelak.
Dodajmy, że obecnie większość operatorów posiada w swojej ofercie hulajnogi, których użytkownicy są zdolni rozpędzić się do ok. 20-25 km/h.

Prędkość 12 km/h to odpowiednik bardzo powolnej jazdy rowerem, niemal pozbawionej wysiłku fizycznego. Rowery Mevo posiadały wspomaganie elektryczne do prędkości 25 km/h, zaś współdzielone skutery elektryczne (także obecne na ulicach Trójmiasta) rozpędzają się do prędkości ok. 40-45 km/h.

Kwota przeznaczona na przygotowanie spotu promującego poprawne parkowanie hulajnóg. Kwota przeznaczona na przygotowanie spotu promującego poprawne parkowanie hulajnóg.

Spot reklamowy, który niczego nie zmienił?



Przypomnijmy, że w ubiegłym roku na zlecenie Gdańska przygotowano spot reklamowy "Lepiej na boku", który miał zachęcić do użytkowników hulajnóg do parkowania z szacunkiem dla innych użytkowników przestrzeni publicznej. Miasto za przygotowanie tego materiału promocyjnego zapłaciło ok. 17,7 tys. zł.

Czy nowe propozycje okażą się bardziej skuteczne od spotu reklamowego? Zapraszamy do dyskusji pod artykułem.

10:16 28 WRZEśNIA 20

Nierozwiązany problem parkowania hulajnóg (4 opinie)

Przy City Forum powstał parking na hulajnogi elektryczne i co? Dalej walają się obok na chodnikach
Przy City Forum powstał parking na hulajnogi elektryczne i co? Dalej walają się obok na chodnikach

Opinie (243) 9 zablokowanych

  • Każdorazowo jak przechodzę obok porzuconej hulajnogi, ciskam to dziadostwo daleko w krzaki.

    • 3 1

  • (3)

    Nieeee, niech oni już tego nawet nie dotykają. Wystarczy, że Mevo było katastrofą.

    • 61 24

    • MEVO było przykładem inicjatywy, która upadła w wyniku nadmiernego sukcesu (1)

      dla tych, którzy korzystali z MEVO w wielu przypadkach było ono bardzo użyteczne.

      • 2 5

      • Przychod-koszta =zysk a w Mevo zapomnieli o tej prostej zasadzie .

        • 5 0

    • kacperku katastrofą jest dojna zmian komunistów i złodziei

      • 3 3

  • A ja mam swojom hulajnogie

    i mie nikt prentkości nie wyłonczy!

    • 3 3

  • A regulamin przeczytany ? 99% użytkowników nie przeczytało. W regulaminie stoi jak wół, że za parkowanie koło Mevo jest bonus. Jest też napisane, że nie wolno jeździć po ścieżce rowerowej ;-)

    • 5 0

  • To nie są hulajnogi tylko stój nogi hulajnogą jak się jedzie to się hula tą noga a elektryczna jedzie sama

    • 12 0

  • (4)

    Zamiast spowalniać hulajnogi w centrum należałoby iść w kierunku używania ich tam na jezdniach. To samochody powinny tam jeździć wolno tak aby nie było różnicy prędkości względem pojazdów UTO.
    W założeniach ustawa regulującą hulajnogi ma iść właśnie w tym kierunku.

    • 7 10

    • Każdy kto używa hulajnogi elektrycznej wie, że 25km/h jest graniczną bezpieczną prędkością (2)

      Wywrotki się zdążają i przy tej prędkości kończy się na siniaku i/lub otarciu. Przy większej prędkości można spodziewać się złamania. Poza tym w strefie tempo 30 i tak dużo szybciej jechać nie wolno.

      • 2 2

      • Nie wiem czy się zgadzasz czy nie ,ale ... (1)

        O ile auta jeździłyby faktycznie poniżej 30km/h to nie ma potrzeby rozdzielać ruchu tych pojazdów. Wystarczy nadać im status równoprawny z rowerem.
        A jeżeli auta jeżdżą szybciej to należy je odpowiednio spowolnić. To przecież uliczki ścisłego centrum a nie drogi zbiorcze.

        • 4 0

        • Samochody da się skutecznie spowolnić do 30km/h

          Doskonałym przykładem jest Otomin i ulica Konna. Co 50m szykana albo próg. Tak powinny wyglądać wszystkie drogi w strefach tempo 30.

          • 3 2

    • w centrum jakie masz tam jezdnie?

      tam same deptaki dla pieszych brukowane są

      • 0 0

  • nie będą..

    nie z naszą chorą mentalnością..:-(

    • 1 0

  • auta.. (1)

    auta powinny znikąc z chodników na zawsze...jezdnia jest dla nich...

    • 8 2

    • Nie trolluj. To artykuł o hulajnogach.

      A twój wpis kieruj do sejmu. Może zmieni prawo o ruchu drogowy.

      • 2 7

  • Za zastawianie chodnika czymkolwiek powinna być dotkliwie wysoka i szybko egzekwowana kara.

    A nie jakieś spoty czy "zachęty". Przecież my - podatnicy z Gdańska - utrzymujemy naszymi pieniędzmi te chodniki. Dlaczego ktoś robi sobie na nich darmowy parking a miasto/służby nie reagują stanowczo?

    • 10 1

  • Będzie ktoś ze służb miejskich tego pilnował?! (1)

    Czy miasto w ten sposób umyje ręce?

    • 16 2

    • w mevo też nikt nie pilnował i to działało.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane