- 1 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (250 opinii)
- 2 Pomogli ominąć korek i zdążyć na maturę (74 opinie)
- 3 Dziecko bawiło się na krawędzi balkonu (71 opinii)
- 4 Oni będą teraz rządzić województwem (70 opinii)
- 5 W Gdyni odłowią 80 dzików (351 opinii)
- 6 Z zakazem i narkotykami jeździł po Gdyni (44 opinie)
Gdańsk: wszystkie reklamy muszą być już zgodne z uchwałą krajobrazową
Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji. Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.
Ostatecznie dopiero w Senacie dokonano poprawek, które przywróciły wysokość kar na poziomie pozwalającym oddziaływać na właścicieli nieruchomości, czerpiących zyski z dewastacji przestrzeni publicznych. I w takiej formie została podpisana w połowie maja 2015 r. przez prezydenta Bronisława Komorowskiego, który skierował ją do prac w Sejmie już w 2013 r.
Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą
Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
porównać
Gdańsk podjął próbę regulacji reklam już w 2012 r.
Warto nadmienić, że Gdańsk znacznie wcześniej, bo już w 2012 r., rozpoczął prace nad własnymi standardami zasad sytuowania reklam w oparciu o tzw. Koncepcję Regulacji Estetyki Miasta, czyli zbiorem wytycznych przenoszonych następnie do planów zagospodarowania.
Problemem pozostawała jednak egzekucja nielegalnych reklam poprzez nadzór budowlany, dla którego reklamy (szczególnie niewielkie banery czy tablice na płotach) nie stanowiły żadnego priorytetu w działaniach.
Prawo i Sprawiedliwość przeciwko regulacji reklam
Dodajmy, że rząd PiS-u przed ostatnimi wyborami rozpoczął prace nad likwidacją ustawy krajobrazowej, której zapisy miały być przeniesione właśnie do planów zagospodarowania przestrzennego, a więc niejako miały cofnąć cały proces działań na rzecz regulacji sytuowania reklam o ponad osiem lat.
W skali lokalnej wojewoda pomorski Dariusz Drelich próbował bezskutecznie unieważnić przyjęty dokument przez Radę Miasta Gdańska.
Ponadto 12-krotnie i również bezskutecznie na drodze postępowania sądowego zapisy uchwały próbowali unieważnić przedstawiciele branży reklamowej oraz podmioty z nią związane.
porównać
Od czwartku wszystkie reklamy muszą być zgodne z uchwałą
Od czwartku (2 kwietnia 2020 r.) wszyscy właściciele nieruchomości muszą dostosować się do zapisów uchwały krajobrazowej. Dotychczas kary nakładano jedynie tym, którzy sytuowali nowe nośniki po wejściu w życie uchwały Rady Miasta Gdańska 2 kwietnia 2018 r. Pod koniec lutego z tego tytułu nałożono kary w łącznej wysokości ponad 208 tys. zł.
Gdańsk idzie na rękę spóźnialskim
Kilka dni temu Gdańsk postanowił jednak ugiąć się pod krytyką lokalnych firm reklamowych i w ramach tzw. pakietu wsparcia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju, zapowiedział wydłużenie vacatio legis w zakresie szyldów, informujących o prowadzonej działalności w danym miejscu (np. napis sklep spożywczy, serwis telefonów komórkowych, nazwa banku itp.).
porównać
Nie będzie zmiany uchwały krajobrazowej
Już wówczas zwracaliśmy uwagę, że tego typu rozwiązanie jest praktycznie niemożliwe do wdrożenia ze względów prawno-proceduralnych. Dzisiaj urzędnicy potwierdzają nasze słowa.
- Uchwała krajobrazowa Gdańska podjęta została na podstawie tych samych przepisów co miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Jej zmiana, w celu przedłużenia okresu dostosowawczego, wymaga długiej procedury - podjęcia kolejnej uchwały inicjującej, przygotowania projektu, uzyskania niezbędnych uzgodnień oraz opinii, wyłożenia projektu, uchwalenia przez Radę Miasta Gdańska oraz ogłoszenia. Przygotowanie uchwały zmieniającej zajęłoby nie mniej niż cztery-pięć miesięcy. We wrześniu (w optymistycznym wariancie) nie byłoby zatem możliwe przedłużenie terminu, który dawno minął [tj. 2 kwietnia - dop. red.] - wyjaśnia Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
porównać
Pomorscy przedsiębiorcy chcą dłuższego okresu dostosowawczego
Dodajmy, że po ogłoszeniu tzw. pakietu wsparcia, pod koniec z apelem do władz miasta (treść apelu w formie pdf) wystąpiły również organizacje zrzeszone w Sztabie Kryzysowym Pomorskich Przedsiębiorców (m.in. Loża Gdańska Business Centre Club, Pomorski Związek Pracodawców Lewiatan, Pracodawcy Pomorza, Gdański Klub Biznesu oraz Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza). Wnioskowali oni o wydłużenie tzw. okresu dostosowawczego w uchwale do końca 2020 r. lub o odstąpienie od nakładania kar.
Urzędnicy będą wyrozumiali wobec przedsiębiorców
Ostatecznie władze miasta zaleciły podległym urzędnikom "przymykanie oka" wobec przedsiębiorców, którzy wciąż nie dokonali wymiany szyldów. Tymczasowe nakładanie kar w tym zakresie ma być wstrzymane "do czasu ustania stanu epidemii". Nie przewiduje się jednak żadnej nowelizacji uchwały w zakresie vacato legis, co pierwotnie zapowiadał zastępca prezydenta.
Sopot: pełna moc uchwały od czerwca br.
W Sopocie uchwała krajobrazowa w kontekście nośników reklamowych wprowadzana jest dwuetapowo:
- w czerwcu 2019 r. minął czas na dostosowanie nieruchomości w zakresie wszystkich nośników reklamowych z wyjątkiem szyldów,
- w czerwcu 2020 r. minie czas na dostosowanie wszystkich szyldów.
Dotychczas władze Sopotu nie zapowiedziały żadnej taryfy ulgowej dla tych, którzy ociągają się z dostosowaniem swoich posesji do wymagań uchwały. Podkreślają jednak, że sytuacja jest dynamiczna i trudno dzisiaj ocenić, jaki wpływ na szeroko pojętą gospodarkę i codziennie życie będzie miała epidemia koronawirusa za kilka miesięcy.
Gdynia: wciąż bez uchwały krajobrazowej
W Gdyni dotychczas nie przyjęto uchwały krajobrazowej. W I kwartale 2020 r. planowano przedstawić jej projekt. Na razie jednak zagrożenie epidemiologiczne utrudnia prowadzenie jakichkolwiek konsultacji społecznych.
Czytaj też: Gdynia: sesja Rady Miasta odwołana
Poradnik Szyld Gdański (pdf)
Przewodnik po gdańskiej uchwale krajobrazowej (pdf)
Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)
Miejsca
Opinie (287) ponad 20 zablokowanych
-
2020-04-02 11:03
lepszy czy gorszy wygląd?
w przypadku widoku tych rur ciepłowniczych przy WSTiH we Wrzeszczu wygląda teraz gorzej niż z reklamami które te rury zasłaniały.
- 8 14
-
2020-04-02 08:10
teraz już nie można wieszać wielkich banerów (1)
wyborczych z pisowcami, szkoda :)
- 14 2
-
2020-04-02 11:03
Bardzo sie cieszę
W Polsce reklam jest wszędzie za dużo. Nie przekonują mnie zdania , że gdzie indziej można a u nas usuwają. Widocznie ,,krytykujacy,, mało po Europie jeździli. Skończmy z tym napędzanym konsumcjoniznem i marketingiem. Już ,,stare,, nie wróci.
- 0 0
-
2020-04-02 10:47
Pokazcie w art. zdjecia bilbordow miesjkich łamiacych uchwale.
- 1 1
-
2020-04-02 10:31
teraz z kolei trzeba umyć albo naprawić to, co te reklamy zasłanialy
często badziewne stare płoty albo siatka ogrodzeniowa z lat 70 tych. Ale ogólnie na plus oczywiście.
- 15 2
-
2020-04-02 07:51
(3)
Nakładanie kar na przedsiębiorców po epidemii to taka Gdańska tarcza antykryzysowa. Brawo pani Dulkiewicz.
Połowa z tych przedsiębiorców za miesiąc już będzie na zielonej łączce- 12 43
-
2020-04-02 10:17
Mieli bardzo dużo czasu, by pozbyć się badziewnych reklam i zainwestować w przyjazne małe, stylowe szyldy !
- 10 0
-
2020-04-02 09:03
Mieli dwa lata na dostosowanie szyldów, to i tak jest przychylność miasta, że w czasie epidemii nie będzie za to karać.
- 17 3
-
2020-04-02 08:34
zabierzcie się za śmieci, śmieciarze
- 11 0
-
2020-04-02 10:03
A Żabek to nie dotyczy ??? (1)
A nie spełniają wymogów Ustawy na pewno !!!
Amerykanie - właściciele Żabki dbają o swoje lepiej niż Polscy przedsiębiorcy , których zresztą wkrótce ubędzie znacząco.- 5 6
-
2020-04-02 10:14
to jest wybiorcze prawo
jedno dla nas - inne dla nich.
- 0 2
-
2020-04-02 10:10
I bardzo dobrze !!!
Dosc tej cyganerii z transylwanii.
- 11 2
-
2020-04-02 10:06
A w Gdyni nic pod tym względem sie nie dzieje. A może Szczurek i decyzyjni urzędnicy
biorą jakie łapówy od osób ktorym zalezy by ta ustawa nie weszła w życie. Gdynia strasznie zaśmiecona tym gów.em reklamowym.
- 3 1
-
2020-04-02 07:38
Tablica +? (1)
Nie wiedziałem.
- 1 5
-
2020-04-02 10:06
To jest raczej Tablica -
- 4 0
-
2020-04-02 09:23
Bastion św. Elżbiety bez zmian - dalej niewidoczny (1)
Czy ktoś pamięta jak wygląda?
A jest najbliżej budynku Rady Miasta :)- 11 0
-
2020-04-02 10:00
bo to zwykly bubel, ktore portal promuje bo liczy na zyski z reklam. tyle.
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.