• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wylicytuje używane tramwaje z Niemiec?

Krzysztof Koprowski
16 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł. Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł.

Wszystko wskazuje na to, że Gdańsk będzie negocjował bezpośrednio z niemieckim zakładem komunikacyjnym zakup kolejnych używanych tramwajów. Będą to niemal na pewno pojazdy typu N8C z Kassel.



Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł. Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł.
W piątek po raz kolejny bez rezultatów zakończył się przetarg na zakup 16 używanych tramwajów ze specyfikacją techniczną, w której mieszczą się parametry pojazdów typu N8C - zwanych w Gdańsku Dortmundami (bo stamtąd je sprowadzono).

Gdańsk marzy jednak już od dłuższego czasu o kolejnych pojazdach tego typu i - choć nikt nie potwierdza tego oficjalnie - w kuluarach wymienia się wprost niemieckie Przedsiębiorstwo Transportu Publicznego w Kassel, które wciąż zastanawia się nad sprzedażą tych ponad 20-letnich wagonów.

- Przeprowadzając kolejne przetargi bez wpłynięcia jakiejkolwiek oferty, wyczerpujemy wszystkie kroki prawne, aby w razie potrzeby mieć możliwość wzięcia udziału w ewentualnej licytacji tramwajów. Nie można nam też zarzucić, że nie staraliśmy się pozyskać taboru w drodze przetargu, bo procedurę tę przeprowadzaliśmy kilkukrotnie - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Potencjalna licytacja mogłaby się odbyć na początku przyszłego roku, o ile faktycznie do niej dojdzie. Wcześniej spekulowano, że Kassel chce sprzedać tramwaje już w listopadzie 2012 r., a następnie w styczniu lub lutym br. Do dzisiaj to jednak nie nastąpiło.

Czytaj też: Artykuł z września 2012 r.: Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Czy kolejne tramwaje typu N8C powinny być modernizowane?

- W obecnej sytuacji będziemy gotowi, by wziąć udział w zakupie kolejnych używanych tramwajów poprzez licytację. Jesteśmy zdeterminowani, by takie pojazdy kupić, a następnie zmodernizować je w podobny sposób, jak te z Dortmundu - dodaje Wojtkiewicz.

Zakład Komunikacji Miejskiej nie chce mówić, ile konkretnie pieniędzy planuje przeznaczyć na zdobycie nowego-starego taboru, aby tym samym nie odsłonić kart potencjalnej konkurencji w przetargu. Na tramwaje z Kassel ostrzy sobie zęby bowiem Gorzów Wielkopolski, w którym tramwaje są w o wiele gorszej kondycji niż w Gdańsku, a jeszcze niedawno rozważano nawet całkowitą likwidację sieci, by w ostatnich dniach zapowiedzieć jej... rozbudowę.

- Oczywiście będziemy działać w oparciu o pewne realia ekonomiczne przy zakupie używanych tramwajów. Nie będziemy przecież ryzykować posądzeniem o niegospodarność. Jeżeli uda nam się sfinalizować zakup, a następnie modernizację, pieniądze pozyskamy z emisji obligacji - mówi główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Nie wiadomo, czy kolejnych 16 tramwajów pozwoli na całkowite wyeliminowanie ze służby wszystkich tramwajów Konstal 105Na. O ile jeszcze niedawno ten ambitny plan chciano wdrożyć w życie nawet przed Euro 2012, to rozbudowa sieci o trasę na osiedle Morena (a wkrótce być może wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej), sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na większy tabor.

Z drugiej strony ZKM musi trzymać się narzuconych limitów, które nie pozwalają na większą rezerwę tramwajów niż 12,5 proc. ponad średnioroczne zapotrzebowanie, wynikające z realizacji usług przewozowych. Na to nakłada się też fizyczna "pojemność" zajezdni Nowy Port i Wrzeszcz, przy czym na tej ostatniej podczas modernizacji wygospodarowano nieco więcej miejsca na tramwaje.

- Gdyby doszło do potrzeby zezłomowania lub sprzedaży "stopiątek", to stosowalibyśmy, wzorem poprzednich lat, przelicznik jeden N8C - dwa wagony 105Na - kończy Wojtkiewicz.

Miejsca

Opinie (389) 4 zablokowane

  • szroty (6)

    Te dortmundy to awaryjne szroty, zero komfortu,jazda nimi to porazka,pod nie francuskie alstomy ktore nie posiadają pierwszych drzwi, a ktoś kto projektował wnętrze coś musiał zażywać. Jedynie polskie pesy jakoś dają rade,ale za kupno używanego niemieckiego szrotu kazalbym jeździć nim codziennie do końca życia.

    • 36 13

    • (1)

      to ja chce dortmundami jezdzic do konca zycia.Malkontenci na tym portalu to niestety normalnosc i codziennosc.Ale coz mozna zrobic skoro ktos tylko przy klawiaturze czuje sie dowartosciowanym

      • 9 7

      • Niech ci się spełni życzenie tramwajowy MIdasie

        Jw

        • 5 0

    • (2)

      Tylko nie SWING-i - nie wiem, kto tam projektował miejsca siedzące, ale na trzeźwo nie mógł tego zrobić. Siedzenia na ukos, a do tego jest ich mało.

      • 11 5

      • Gdyby to byl ich najwiekszy mankament...

        • 4 1

      • tram w krk

        PESA Swing jest bardzo dobra do ruchu miejskiego, mała ilosć miejsc powoduje że tram napełnia sie ludzmi i opróżnia w sensownym czasie
        w Krakowie jeżdżą tram z siedzeniami w tzw parach ,przez c jest wąskie przejście i ciężko się wydostac z środka tramwaju (mozna nie zdążyć wysiąść :-)) tak więc nie narzekajmy na PESY , pod względem funkcjonalnym sa jak najbardziej ok

        • 2 1

    • Pesy może i dają radę

      ale kierujący nimi - w większości - nie. Cisną pedały do podłogi, jakby nadal jeździli Konstalami a pasażerami miota jak szatan.

      • 2 1

  • Niemcy będą płakać (z radości) jak będą sprzedawać, (6)

    a co z polskim przemysłem?

    • 40 4

    • Polski przemysł niszczony nadal (3)

      by żyło sie lepiej tym z peło i ich zleceniodawcą z uni. Przykład stoczni wystarczy?

      • 10 9

      • (1)

        Tak.Przykład ze stoczni wystarczy.Niech wspomne tylko o Jaworskim,Guzikiewiczu itp.Te nazwiska z Pisu z pewnoscia wystarcza jesli chodzi o stocznie

        • 14 3

        • a w bydgoskiej firmie PESA

          też masz jakiś "wrogów"?

          • 1 0

      • "ą"? Wracaj do gimnazjum.

        • 3 3

    • Bydgoska PESA sprzedaje głównie zagranicę np. do Niemiec !!! (1)

      Niemcy sprzedadzą nam swoje stare graty i za to kupią nowe PESy. Ale biznes tylko że dla Niemców a nie dla nas

      • 7 2

      • I pewnie dostana 10 letni bezplatny serwis

        • 2 0

  • Nie! (2)

    N8C to najgorsze tramwaje. Najbardziej awaryjne ze wszystkich w Gdańsku, a ponadto jest w nich ciasno i są 'martwe strefy' gdzie nie ma się czego złapać. Stare 105-ki są dużo lepsze, bo były projektowane tak, aby móc przewieść dużą liczbę pasażerów.

    • 31 8

    • 105Na aka żelazko (1)

      Byly, ale ich czas dawno dobiegl juz konca. Zostana pewnie 2, moze 3 sklady w najlepszym stanie i beda od swieta jezdzic. Aktualne parcie na czasy przejazdu i liczne wzniesienia eleminuja te wozy z sensownej eksploatacji.

      • 1 0

      • Na tych wzniesieniach idealnie się podróżuje, jak nie masz się czego złapać poza współpasażerami...

        • 0 1

  • przeciez mozna kupic polskie tramwaje w Polsce. (5)

    W ten sposob zarobi polski przemysl a do tego serwis naprawczy jest tez w Polsce. po jaka cholere kupowac uzywany zlom jakmzona kupic nowy, ktory bedzie sluzyl dluzej niz stary zlom.

    • 28 10

    • za 10x wiecej, stać cię? (4)

      • 10 7

      • Niemcy kupują bydgoskie PESy które są dobre i tanie (3)

        Sprzedadzą sowoje stare tramwaje i za to kupią nowe z Polski. PESA sprzedaje głównie poza krajem, tu wygrywają tylko drogie produkty niemieckie, francuskie, włoskie (pendolinko) przetargi są tak skonfigurowane, że polskie dobre i tanie produkty się nie przebiją

        • 10 3

        • (2)

          Na jakiej podstawie wszyscy, rowniez ty pleciecie taka bzdure. Wartosc jednego uzywanego n8c to biorac z przykladu dortmundu 400tys + koszty modernicacji ok 350tys. Jeden swing kosztuje tylko uwaga ponad 8mln (milionow) zl. Wiec lepiej jak niemcy kupia odnas (polakow) 10pes za 80mln a my im damy 4mln za 10 kaselow (n8c) i dodatkowo 4mln Gdans zostawi Poznaniowi za modernizacje. Ekonomisci za dyche kuzwa jego mac.

          • 9 3

          • nowe są na gwarancji (1)

            a ile będzie kosztował serwis starych?

            • 3 1

            • Na pewno mniej niż serwis Swingów po okresie gwarancyjnym, to Ci gwarantuje.
              No chyba że okres amortyzacji liczony jest na 5lat (tyle co gwarancja) i potem na złom.

              • 2 1

  • Bardzo rosądny wybór. (11)

    Portalowe trolle już się obudziły i ujadają.
    Gdyby kupili wszystkie nowe i się zadłużyli wtedy by tez ujadały.

    • 23 29

    • (10)

      Jakby nie trwonili kasy na lewo i prawo jak to robi GIK, to starczyłoby na nowe tory i nowe tramwaje.

      • 11 5

      • Trwonili kasę? Trasa Sucharskiego, Słowackiego ... (9)

        Wcześniej rozbudowa linii tramwajowej, w linii Havla, teraz Morena ... rozumiem, że to kompletne marnotrawstwo i zbytek.

        • 8 11

        • Dla trolla wszystko będzie zbytkiem.

          Nawet gdyby dostał 100 metrowe mieszkanie komunalne to też by ujadał że nie 150 metrów i bez hiszpańskiej terakoty.

          • 15 3

        • jak następne pokolenie spłaci stadion ... (2)

          ... to pogadamy

          • 5 5

          • Ale GIK to nie stadion! Stadion to BIEG nadzorował, a GIK jedynie część dróg w okolicy (1)

            Piszecie ludzie bzdety kompletne nie mając pojęcia co, kto i za ile robi. Byle pokrzyczeć.

            • 6 5

            • ale Gdańsk płacił

              a liczy się kasa

              • 2 3

        • nie trzeba było sprzedawać GPEC (4)

          co roku kilkadziesiąt milionów dywidendy wpadałoby do kasy Gdańska a nie niemieckiego Lipska

          • 6 4

          • ale co to ma wspólnego z GIKiem i tym "trwonieniem kasy"? (3)

            Inna sprawa, że te "kilkadziesiąt milionów" to jest ~5mln dla Gdańska i 27mln dla Lipska. A udziały to przypominam, że oni kupili a nie za darmo dostali. W dodatku w czasie od prywatyzacji prawie 400mln zostało zainwestowane dodatkowo w infrastrukturę. Rozumiem, że w internecie każdy jest "cysorz" i wie jak rządzić całym wszechświatem, ale jak sobie policzysz to była to opłacalna prywatyzacja w perspektywie najbliższych kilkudziesięciu lat.

            • 4 5

            • Sprzedano za 140mln. a rocznie kasują teraz 27mln. (2)

              Długoterminowo to jest opłacalne dla Stadtwerke Leipzig a nie dla Gdańska.
              Dywidendę wypłąca się z zysku. Gdyby wszystko szło na inwestycje to nie byłoby zysku i dywidendy.

              • 3 3

              • dalej nie masz pojęcia o czym piszesz (1)

                Pokrzycz sobie, wyładuj frustracje. Następnym razem zagłosuj na Jaworskiego najlepiej, to cały Gdańsk skończy jak Stocznia Gdańska i będzie cacy.

                • 0 2

              • no proszę, udowodnij o czym nie mam pojęcia

                zacytuj raporty finansowe.
                Za pośrednictwem Stadtwerke Leipzig (który bynajmniej nie jest firmą prywatną) Niemcy robią dobry interes. Lepiej było wziąć kredyt na rozwój GPEC (o ile był w ogóle potrzebny) i inwestować w gospodarkę niż w nikomu niepotrzebny stadion.
                Kwestionujesz cenę za jaką to kupili? Kwestionujesz wielkość dywidendy, którą teraz pobierają?

                • 2 0

  • Z tymi tramwajami ze szrotu

    przywiozą do Gdańska też choinkę, będzie jak znalazł na przyszły rok.

    • 18 2

  • Jest dobrze

    Mamy używane niemieckie samochody GOLFY IV rządzi, czołgi leopardy i tramwaje będą. Jeżeli nie potrafimy sami wyprodukować to dobrze, że stawiamy na Niemców mają dobry sprzęt.

    • 13 7

  • waha się NAD... (1)

    cha cha cha

    • 2 1

    • Trzeba było napisać, że się kiwa albo dynda

      • 0 0

  • dwa 105N > jeden N8C (2)

    Po prostu do dwóch wagonów typu 105 wsiądzie więcej pasażerów niż do jednego N8C. Tam jest zarówno więcej miejsc siedzących jak i stojących. A potem miasto się dziwi, że ludzie jeżdżą samochodami. A jeżdżą - bo częstotliwość kursowania tramwajów nie wzrosła, ale poprzez wprowadzenie nowego taboru, ich pojemność zmalała. Żaden nowy skład nie ma tyle miejsca, co połączone ze sobą 3 wagony 105. Jestem za nowym taborem, ale uważam, że jednocześnie powinno być więcej kursów, tak aby nie były tak zatłoczone jak ma to miejsce teraz.

    • 26 4

    • (1)

      Wystarczy lepsze planowanie rozkladow. Przyjedz sobie do oliwy na petle, poobserwuj. Postoj na dworcu, poobserwuj. Zeby ulatwic ci sprawe powiem tak. Dlugo, dlugo nic, a potem wszystko na raz i to tak ze nie zdazysz sie poprzesiadac.

      • 7 0

      • przeciez tak bylo od zawsze

        • 2 0

  • Dlaczego? (5)

    3 do Brzeżna jeżdżą największe trupy?

    • 16 3

    • (1)

      Jaka dzielnica takie tramwaje.

      • 8 5

      • stara dzielnica, starzy mieszkańcy, stare tramwaje

        • 1 3

    • Trupy jezdza tak gdzie jeszcze moga, plasko i relatywnie male oblozenie. Poza tym 3 ma krotka trase i nawet blisko zajezdni w razie czego.

      • 1 0

    • GDZIEŚ MUSZA JEŹDZIĆ... a tak poważnie rzecz ujmując Nowy prort obsługuje całą linie 3 część 5 i 8. Nowy port ma na stanie wszystkie 105n ... Juz wiesz dlaczego?

      • 3 0

    • przecież tam też jeżdżą dortmundy.

      Fakt ten też jest trupem :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane