• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: dyskusja o zmianach w komunikacji

Mirosław
2 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Połączenie z ul. Polską zapewnia nadal m.in. linia 119. Połączenie z ul. Polską zapewnia nadal m.in. linia 119.

Grudniowe zmiany rozkładu jazdy pozbawiły mieszkańców Działek Leśnych, Chwarzna, Wiczlina i Witomina bezpośredniego połączenia z ul. Polską. - To jest błąd i niepotrzebny koszt społeczny - pisze w liście do naszej redakcji pan Mirosław.



Jak oceniasz grudniowe zmiany w rozkładzie jazdy w Gdyni?

Przypomnijmy:

  1. Gdynia, przy dofinansowaniu z UE, zamierza w najbliższych latach kupić autobusy w pełni elektryczne.
  2. Jak tłumaczyli urzędnicy, stosowny wniosek o dofinansowanie, musi być poparty danymi z tras linii, na których mają jeździć "elektryki".
  3. M.in. w związku z tym od grudnia zmieniono rozkład jazdy.
  4. Wzburzyło to pracowników zakładów przy ul. Polskiej, dojeżdżających m.in. z Chwarzna i Witomina.




Oto spostrzeżenia pana Mirosława:

Linie autobusowe, które dojeżdżają do Dworca Morskiego 119 i 133 obsługują wspólnie dwie sąsiadujące ze sobą dzielnice Wzgórze i Redłowo. Przy okazji zrezygnowano z bezpośredniego połączenia ul. Polskiej z dzielnicami Działki Leśne, Witomino Radiostacja, Witomino Leśniczówka i Chwarzno - Wiczlino, które zapewniały linie 137 i 160.

Nowy rozkład jazdy dyskryminuje mieszkańców aż czterech dzielnic, których pozbawiono bezpośrednich połączeń z ul. Polską i znajdującymi się tam miejscami pracy.

Owszem, zostawiono poranne 147 do Dworca Morskiego. Ale jak pasażerowie mają wrócić z powrotem do domów? Przesiadką przy Dworcu PKP? To zawsze jest kilka minut bezproduktywnego czekania, a w skali roku te kilka minut zamieni się w kilkanaście godzin dodatkowo wystanych w pogodę i niepogodę. To jest błąd i niepotrzebny koszt społeczny.

Z własnego doświadczenia wiem, że muszę czekać ok. 5 minut na przesiadkę w kierunku Chwarzna. Ubolewam nad utraconymi popołudniowymi połączeniami 160 z Dworca Morskiego w kierunku Chwarzna. Ta korekta w rozkładzie jest szczególnie dokuczliwa, tym bardziej że jest ona przeprowadzana w okresie zimowym.

Przy ulicy Polskiej znajdują się miejsca pracy przede wszystkim o charakterze robotniczym. Przypuszczam, że to Witomino ma bardziej robotniczy charakter od Wzgórza i Redłowa i to właśnie Witomino bardziej zasługuje na bezpośrednie połączenie z tamtym obszarem gdyńskiego portu.

Nie wiem, czym ta zmiana została podyktowana, bo na pewno nie konsultacjami społecznymi.

Odpowiada Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia:
Charakterystyczną cechą układu tras linii gdyńskiej komunikacji miejskiej jest ukształtowany ewolucyjnie przez wiele lat system względnie dużej liczby linii - zapewniających wiele połączeń bezpośrednich pomiędzy ważnymi dla mieszkańców źródłami i celami ruchu, ale przez to charakteryzujących się dość niskimi częstotliwościami kursów, np. co 30 minut.

Cecha ta w ciągu ostatnich kliku lat wielokrotnie poddawana była krytyce w różnych publikacjach medialnych. Przeciwnicy takiego modelu podkreślali, że w warunkach upowszechnienia się motoryzacji indywidualnej i wywoływanych przez nią zatorów drogowych, korzyść z linii o niskich częstotliwościach ma wyłącznie garstka ich użytkowników - podróżujących z rejonu przystanku początkowego do przystanku końcowego - gdy tymczasem większość pasażerów narzeka na zjeżdżające się stadami z różnych kierunków (a więc i z różnym opóźnieniem) autobusy linii obsługujących wspólnie daną dzielnicę. Właśnie jako przykład złej organizacji przewozów wskazywano kursy linii 160 grzęznące w zatorach drogowych w ul. Wiśniewskiego i spóźniające się autobusy linii 137 z Dworca Morskiego - na przykład wskutek zamkniętego przejazdu kolejowego w ciągu ul. Chrzanowskiego. Czytelnicy apelowali o zmianę modelu obsługi Gdyni na zmniejszający liczbę linii i oferujący przez to wyższą częstotliwość kursów na każdej z nich.

Biorąc pod uwagę zarówno odczucia społeczne, artykułowane w różnych publikacjach, jak i wyniki badań marketingowych preferencji transportowych mieszańców, z których jednoznacznie wynika bardzo wysoka ranga postulatu punktualności, a także wzrastające koszy utrzymywania modelu wieloliniowego, ZKM w Gdyni zdecydował się na stopniowe upraszczanie siatki połączeń - podobnie jak to ma obecnie miejsce w szeregu innych miast kraju - np. w Warszawie.

W przypadku zmian w rozkładach jazdy linii obsługujących Dworzec Morski, do powyższego doszło jeszcze kilka innych argumentów.

  1. Wskutek automatyzacji pracy w porcie, mocno spadła nam liczba pasażerów - pracowników korzystających z połączeń komunikacji miejskiej oferowanych do portu. Z badań marketingowych wynikało, że większość z nich nie podróżowała autobusami linii 137 i 190 w relacjach do i z Witomina, tylko przesiadała się w kierunku Obłuża, Oksywia, Grabówka, Leszczynek i Chyloni oraz różnych innych dzielnic. Nie będąc w stanie zapewnić bezpośredniego połączenia portu z każdą z tych dzielnic, uznaliśmy, że naszą rolą jest częste połączenie portu z centrum, stanowiącym węzeł przesiadkowy do pozostałych dzielnic. Dedykowane obsłudze portu linie 119 i 133 w niewielkim stopniu wykraczają swoją trasą poza centrum i obejmują obszary mało narażone na kongestię drogową.
  2. W ostatnich latach wzrosła funkcja turystyczna rejonu Dworca Morskiego i zaczęliśmy spotykać się z postulatem uproszczenia sposobu dojazdu do tego rejonu - poprzez zmniejszenie liczby linii i w miarę możliwości nałożenie na siebie ich tras w centrum. Wprowadzona w grudniu zmiana wychodzi naprzeciw tym postulatom.
  3. Gdynia zamierza aplikować o dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych ze środków Unii Europejskiej. Warunki już ogłoszonego konkursu sformułowano w taki sposób, że elektryfikacji mogą zostać poddane tylko już istniejące linie, spełniające określone kryteria eksploatacyjne.


Wskutek przeprowadzonej analizy wielokryterialnej, do zastąpienia przez elektrobusy w pierwszym etapie wybrano m.in. linie 133 i 190, ale wymagało to pewnych modyfikacji ich oferty przewozowej. Aplikując trzeba posiadać m.in. wszystkie dokumenty (zgody) uprawniające do budowy stacji szybkiego ładowania na wybranych pętlach. Efektywne wykorzystanie ładowarki planowanej przy ul. Wójta Radtkego także wymagało scalenia linii 137 i 190 w jedną, o wyższej częstotliwości kursów.
Mirosław

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (257)

  • Chrzanowskiego (1)

    Cieszy mnie podjęty temat likwidacji linii 137 , przez mieszkańców Witamina.
    Mieszkańcy tytułowej ulicy są również oburzeni. Połączenie portowej dzielnicy przy ulicy Chrzanowskiego z Halą targową, Dworcem głównym, Cmentarzem witominskim w końcu Witominem odcięlo nas od wygodnego podróżowania.
    Argumenty takiej decyzji są śmieszne.

    • 24 7

    • Niska frekwencja, a za tym idąca nierentowność linii to śmieszne argumenty?

      • 8 0

  • tak się kończy promowanie innych miast

    skoro do Sopotu i Gdańska jest więcej kursów do tego dublujących się to inna część Gdyni musi cierpieć poprzez likwidacje połączeń.

    • 18 6

  • biletomaty

    Kiedy w końcu pojawią się biletomaty na przystankach i/lub w autobusach i trolejbusach?
    Z komunikacji korzystam sporadycznie a jak już muszę to bez sensu muszę kupić karnet u kierowcy, który nie ma wydać, i który kosztuje mnie tyle co przejazd Uberem lub trafficarem.

    • 21 8

  • (1)

    od lat rozmawiam / pisze , nic nie przynosi efektu . witomino : centralne połączenie z SKM z Redłowem , i co ??? Ano nic , 192 w niedziele jako jedyny autobus ( nie licząć raz na godzine pospiesznego W ) , w ogóle nie kursuje. codziennie : ostatni 192 jakoś ok 21 .. i koniec . zawsze mozna z skm z Redłowa na pieszo ..jasne .. dramat po prostu . Rowniez S do Sopot . Jeszcze zimą to mozna to jakos wytlumaczyc ale w okresie maj - wrzesien ostatni s ok 21.40 i koniec . zERO POŁĄCZENIA z Sopot . Żadne pisma , maile , rozmowy nie pomagają . Rozklad od co najmniej 10 lat kopiuj / WKLEJ .

    • 29 0

    • Od 1945r. Sopot się odmienia.

      • 7 1

  • Gdynia

    to nie Warszawa. Panie coś tam w Zkm

    • 14 11

  • rozkład zkm

    Brawo dla Pana Mirka .Co nowy rozkład jazdy to głupsze rozwiązania. Nie raz pisałam do ZKM i dostawałam głupie odpowiedzi. Likwidacja linii 160 po południu z Portu to szczyt głupoty.

    • 18 11

  • ojojoj, mieszkańcy Chyloni nigdy nie mieli takiego połączenia...

    • 14 8

  • Dlaczego nie połączenia (3)

    Sokółka z ulicą Morską ? Wystarczy 141 przedłużyć do ronda na Sokółce

    • 23 6

    • Nie ma odważnego na podjęcie męskiej decyzji

      • 10 0

    • A ile trzeba byłoby dodać autobusów aby miało to sens ?. Teraz w godzinach szczytu jeździ 10 wozów w ciągu godziny aby niby był takt co 10 minut i tak rozkład nie ma sensu.

      • 7 0

    • To będzie miało sens dopiero gdy zrobią bus pas na Chwarznieńskiej. Teraz 141 jest w miarę punktualne, jeśli miałoby jechać z sokółki to już na początku trasy zaliczyłoby kilkuminutowe opóźnienie przez korek między Chwarznem a Witominem.

      • 8 0

  • do Gdanska Nowego Portu

    autobus pospieszny Gdynia Centrum - Gdansk Nowy Port

    • 14 6

  • Do Gdańska

    Dlaczego nie ma autobusów do Gdańska ? Powinny być !!!

    • 18 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane