• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: dyskusja o zmianach w komunikacji

Mirosław
2 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Połączenie z ul. Polską zapewnia nadal m.in. linia 119. Połączenie z ul. Polską zapewnia nadal m.in. linia 119.

Grudniowe zmiany rozkładu jazdy pozbawiły mieszkańców Działek Leśnych, Chwarzna, Wiczlina i Witomina bezpośredniego połączenia z ul. Polską. - To jest błąd i niepotrzebny koszt społeczny - pisze w liście do naszej redakcji pan Mirosław.



Jak oceniasz grudniowe zmiany w rozkładzie jazdy w Gdyni?

Przypomnijmy:

  1. Gdynia, przy dofinansowaniu z UE, zamierza w najbliższych latach kupić autobusy w pełni elektryczne.
  2. Jak tłumaczyli urzędnicy, stosowny wniosek o dofinansowanie, musi być poparty danymi z tras linii, na których mają jeździć "elektryki".
  3. M.in. w związku z tym od grudnia zmieniono rozkład jazdy.
  4. Wzburzyło to pracowników zakładów przy ul. Polskiej, dojeżdżających m.in. z Chwarzna i Witomina.




Oto spostrzeżenia pana Mirosława:

Linie autobusowe, które dojeżdżają do Dworca Morskiego 119 i 133 obsługują wspólnie dwie sąsiadujące ze sobą dzielnice Wzgórze i Redłowo. Przy okazji zrezygnowano z bezpośredniego połączenia ul. Polskiej z dzielnicami Działki Leśne, Witomino Radiostacja, Witomino Leśniczówka i Chwarzno - Wiczlino, które zapewniały linie 137 i 160.

Nowy rozkład jazdy dyskryminuje mieszkańców aż czterech dzielnic, których pozbawiono bezpośrednich połączeń z ul. Polską i znajdującymi się tam miejscami pracy.

Owszem, zostawiono poranne 147 do Dworca Morskiego. Ale jak pasażerowie mają wrócić z powrotem do domów? Przesiadką przy Dworcu PKP? To zawsze jest kilka minut bezproduktywnego czekania, a w skali roku te kilka minut zamieni się w kilkanaście godzin dodatkowo wystanych w pogodę i niepogodę. To jest błąd i niepotrzebny koszt społeczny.

Z własnego doświadczenia wiem, że muszę czekać ok. 5 minut na przesiadkę w kierunku Chwarzna. Ubolewam nad utraconymi popołudniowymi połączeniami 160 z Dworca Morskiego w kierunku Chwarzna. Ta korekta w rozkładzie jest szczególnie dokuczliwa, tym bardziej że jest ona przeprowadzana w okresie zimowym.

Przy ulicy Polskiej znajdują się miejsca pracy przede wszystkim o charakterze robotniczym. Przypuszczam, że to Witomino ma bardziej robotniczy charakter od Wzgórza i Redłowa i to właśnie Witomino bardziej zasługuje na bezpośrednie połączenie z tamtym obszarem gdyńskiego portu.

Nie wiem, czym ta zmiana została podyktowana, bo na pewno nie konsultacjami społecznymi.

Odpowiada Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia:
Charakterystyczną cechą układu tras linii gdyńskiej komunikacji miejskiej jest ukształtowany ewolucyjnie przez wiele lat system względnie dużej liczby linii - zapewniających wiele połączeń bezpośrednich pomiędzy ważnymi dla mieszkańców źródłami i celami ruchu, ale przez to charakteryzujących się dość niskimi częstotliwościami kursów, np. co 30 minut.

Cecha ta w ciągu ostatnich kliku lat wielokrotnie poddawana była krytyce w różnych publikacjach medialnych. Przeciwnicy takiego modelu podkreślali, że w warunkach upowszechnienia się motoryzacji indywidualnej i wywoływanych przez nią zatorów drogowych, korzyść z linii o niskich częstotliwościach ma wyłącznie garstka ich użytkowników - podróżujących z rejonu przystanku początkowego do przystanku końcowego - gdy tymczasem większość pasażerów narzeka na zjeżdżające się stadami z różnych kierunków (a więc i z różnym opóźnieniem) autobusy linii obsługujących wspólnie daną dzielnicę. Właśnie jako przykład złej organizacji przewozów wskazywano kursy linii 160 grzęznące w zatorach drogowych w ul. Wiśniewskiego i spóźniające się autobusy linii 137 z Dworca Morskiego - na przykład wskutek zamkniętego przejazdu kolejowego w ciągu ul. Chrzanowskiego. Czytelnicy apelowali o zmianę modelu obsługi Gdyni na zmniejszający liczbę linii i oferujący przez to wyższą częstotliwość kursów na każdej z nich.

Biorąc pod uwagę zarówno odczucia społeczne, artykułowane w różnych publikacjach, jak i wyniki badań marketingowych preferencji transportowych mieszańców, z których jednoznacznie wynika bardzo wysoka ranga postulatu punktualności, a także wzrastające koszy utrzymywania modelu wieloliniowego, ZKM w Gdyni zdecydował się na stopniowe upraszczanie siatki połączeń - podobnie jak to ma obecnie miejsce w szeregu innych miast kraju - np. w Warszawie.

W przypadku zmian w rozkładach jazdy linii obsługujących Dworzec Morski, do powyższego doszło jeszcze kilka innych argumentów.

  1. Wskutek automatyzacji pracy w porcie, mocno spadła nam liczba pasażerów - pracowników korzystających z połączeń komunikacji miejskiej oferowanych do portu. Z badań marketingowych wynikało, że większość z nich nie podróżowała autobusami linii 137 i 190 w relacjach do i z Witomina, tylko przesiadała się w kierunku Obłuża, Oksywia, Grabówka, Leszczynek i Chyloni oraz różnych innych dzielnic. Nie będąc w stanie zapewnić bezpośredniego połączenia portu z każdą z tych dzielnic, uznaliśmy, że naszą rolą jest częste połączenie portu z centrum, stanowiącym węzeł przesiadkowy do pozostałych dzielnic. Dedykowane obsłudze portu linie 119 i 133 w niewielkim stopniu wykraczają swoją trasą poza centrum i obejmują obszary mało narażone na kongestię drogową.
  2. W ostatnich latach wzrosła funkcja turystyczna rejonu Dworca Morskiego i zaczęliśmy spotykać się z postulatem uproszczenia sposobu dojazdu do tego rejonu - poprzez zmniejszenie liczby linii i w miarę możliwości nałożenie na siebie ich tras w centrum. Wprowadzona w grudniu zmiana wychodzi naprzeciw tym postulatom.
  3. Gdynia zamierza aplikować o dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych ze środków Unii Europejskiej. Warunki już ogłoszonego konkursu sformułowano w taki sposób, że elektryfikacji mogą zostać poddane tylko już istniejące linie, spełniające określone kryteria eksploatacyjne.


Wskutek przeprowadzonej analizy wielokryterialnej, do zastąpienia przez elektrobusy w pierwszym etapie wybrano m.in. linie 133 i 190, ale wymagało to pewnych modyfikacji ich oferty przewozowej. Aplikując trzeba posiadać m.in. wszystkie dokumenty (zgody) uprawniające do budowy stacji szybkiego ładowania na wybranych pętlach. Efektywne wykorzystanie ładowarki planowanej przy ul. Wójta Radtkego także wymagało scalenia linii 137 i 190 w jedną, o wyższej częstotliwości kursów.
Mirosław

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (257)

  • Północne dzielnice

    nadal w komunikacyjnym kryzysie! Nowa - stara ekipa nic z tym nie robi od 20 lat !

    • 25 3

  • Nie narzekać na zkm. (4)

    Jedynymi twórcami korków (problemów) komunikacyjnych w Gdyni są kierowcy samochodów osobowych. Wyłącznie! Nasze miasto ma najwyższe nasycenie aut w Polsce w przeliczeniu na 1000 mieszkańców. Połowa inwestycji drogowych nie byłaby potrzebna, gdyby nadąsani i zakompleksieni Janusze nie wozili się codzienne w swoich błyszczących cudeńkach. Każdego dnia dziesiątki minut spędzają (a razem z nimi pasażerowie autobusów) w korkach. Ale i tak uparcie, dzień w dzień wsiadają do swoich blaszaków. Potem poszukują winnych - Szczurek, Stępa i wszystkie inne możliwe nazwiska.
    Drodzy kierowcy. Może w PRL samochód był synonimem bogactwa i prestiżu. Ale ten system padł 30 lat temu...

    • 23 20

    • (1)

      Widać kompleks w tym artykule bo gdyby było Ciebie stać na samochód to takich bzdur byś nie pisał

      • 7 8

      • O to, to...

        Właśnie o tym pisałem. "Stać mnie na samochód, a ciebie nie". Ośmielam się zauważyć, że własnymi samochodami jeżdżą nawet pryszczaci chłopcy z zawodówek. Także kulą w płot. Mój wpis (bo raczej nie artykuł) dotyczył właśnie kogoś, kto wsiada w auto, bo inaczej inni wezmą go za zakompleksionego przegrywa. Choćby miał spędzać w korkach całe godziny. W sumie niewiele by mnie to obchodziło, gdybym nie musiał przez takich "ludzi sukcesu" tkwić w zatorach.

        P.S. A fajny masz samochód?

        • 8 3

    • Fetyszyzujesz samochody pysiaczku (1)

      Samochód nie jest "synonimem bogactwa i prestiżu", tylko sposobem szybkiego dotarcia z punktu A do punktu B.

      • 8 0

      • Fetysz?

        Panu się chyba to słowo obiło gdzieś o uszy i bardzo spodobało.
        Pewnie chodziło o demonizowanie. Proszę popracować ze słownikiem.
        A ten pysiaczek? No nie wiem i nie chcę się domyślać, o co chodzi.

        • 6 4

  • obserwator (3)

    czy te elektryczne autobusy to też pojadą do rewy ? bo za nic nie rozumiem , dlaczego do rewy przez kosakowo ,pierwoszyno , mosty itd . kursują nowe mercedesy , a np. do chwarzna stare rzęchy , za którymi jadąc można się udusić przez czarne spaliny ! ciekawi mnie uzasadnienie zkm dla tego połączenia z rewą ? czy te mercedesy były zakupione z podatków mieszkańców gminy kosakowo ?

    • 19 8

    • Bardzo trafna opinia. Popieram

      • 8 1

    • Zaznajom się z procedurą przetargową dla gmin ościennych.

      • 7 1

    • bo tam dowozi się "trzodę" dla "przemysłu" turystycznego

      Więc nie może być zestresowana, bo z kasy nie wyskoczy...
      A "ludek roboczy", to wiesz... Ostatnia kolejność odśnieżania...

      • 3 3

  • kibic

    ja będę jeżdził komunikacją zbiorową jak wszyscy pasażerowe będą się myć !

    • 16 8

  • Ja jestem zadowolony z nowej trasy linii 190 i likwidacji 137 (2)

    Bardzo się poprawiła częstotliwość kursowania. 190 jeżdzi teraz często, co 10 minut z Witomina do centrum Gdyni. Do tego podjeżdża pod sam szpital na Placu Kaszubskim. Jest super!
    A kiedy zaczną działać tablice informacyjne na przystankach na Witominie? Już stoją gotowe dłuższy czas i ciągle nie działają.

    • 10 13

    • ... (1)

      I dlaczego nie przedłużono do dw. morskiego? Tylko innym utrudniono życie!?

      • 8 3

      • O to się właśnie rozchodzi. Idiotyczny koniec na placu Kaszubskim

        Zamiast dociągnąć razem ze 119, choćby naprzemiennie, do Dworca Morskiego. 119 i 190 obsługują dwa zupełnie inne kierunki i świetnie by się uzupełniały.

        • 7 3

  • Chcę likwidacji linii pseudopośpiesznych

    r s w z k x
    zmienić wzorem Gdańska na linie przyspieszone.
    Już niebawem okazja przy podwyżce biletów w marcu.

    • 14 5

  • Sztuczne gadanie

    Jak trzymanie na ciepłym stołku profesora Olgierda.

    • 19 3

  • a ja poprosze przedluzyc autobus (1)

    numer 84 ktory jedzie do Auchana w Rumi. On tam czeka zawsze kilka minut. Prosze o przedluzenie o ten kawalek do aquaparku reda . jezdzi obecnie 87 co godzinie . Jak ucieknie to lipa. co 30min mogloby cos do Redy doplywac nie obraze sie :)

    • 15 4

    • Widziałeś kiedyś taki długi autobus?

      • 5 0

  • Propozycja dla każdego niezadowolonego , kupcie sobie po autobusie i będzie ok ;)

    • 16 6

  • Zmiany w Gdyni

    Są potrzebne od zaraz. Od samej góry do samego dolu

    • 15 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane