• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia idzie na wojnę o OPAT

Michał Sielski
3 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Korki w drodze na Hel to codzienność nie tylko w wakacje. Korki w drodze na Hel to codzienność nie tylko w wakacje.

- To nie jest dyskusja, które klamki mamy całować, ale co jest dobre dla Pomorza i Polski. Będziemy więc eleganccy, ale stanowczy. Nie ustąpimy, bo brak finansowania OPAT ze środków centralnych to decyzja polityczna - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek przed wyjazdem na spotkanie komisji drogowej w Sejmie.



Warianty przebiegu drogi. Warianty przebiegu drogi.
O budowie 14-kilometrowej Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej mówi się od lat. Ale nie tylko mówi. Droga, która ma być przedłużeniem kończącej się w Chyloni obwodnicy i omijając permanentnie zakorkowaną Rumię i Redę połączyć się z trasą na Hel, doczekała się już konkretnych działań. Za ponad 1 mln zł zrobiono studium ekonomiczno-środowiskowe, przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni, przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. Teraz trzeba sprecyzować koncepcję i sfinansować budowę, która ma pochłonąć pomiędzy 1,586 zł a 1,66 mld zł brutto. Do tego doliczyć jeszcze trzeba wykup gruntów: 50 ha w Gdyni, 50 ha w Rumi i Kosakowie, a w Redzie aż 120 ha. Gmin oczywiście na to nie stać.

Czy państwo powinno finansować budowę OPAT?

- Dzięki temu powstanie obwodnica całej metropolii, a ruch tranzytowy zostanie oddzielony od lokalnego. Warto wiedzieć, że na drodze krajowej nr 6 natężenie ruchu wynosi w sezonie 60 tys. pojazdów na dobę. Dlatego właśnie droga powinna mieć charakter krajowy - może być ekspresowa lub o charakterze przyspieszonym. Z oczywistych względów korzystają z niej osoby z całej Polski - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Tymczasem zgody na finansowanie z budżetu centralnego wciąż nie ma. I to w sytuacji, gdy państwo buduje obwodnice w miastach, gdzie natężenie ruchu jest trzykrotnie mniejsze.

Nie trzeba jednak szukać odległych i tak jaskrawych przykładów: Południowa Obwodnica Gdańska czy Trasa Sucharskiego nie są finansowane wyłącznie ze środków Gdańska.

Zobacz także: Unijne pieniądze na drogi ekspresowe na Pomorzu.

Urzędnicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przekonują jednak, że szanse na to, by powstała tu droga ekspresowa za pieniądze państwa są minimalne.

- Wróćmy do rzeczywistości. Szanse na to są minimalne, albo wręcz żadne - rozwiewa nadzieje dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA Robert Marszałek. - Dokumentacja nie spełnia wymogów dla dróg ekspresowych. Może być przyspieszona, ale nie ekspresowa. Przypomnę, że Trasę Kaszubską procedujemy od trzech lat - to nie są proste sprawy. Dokumentacji OPAT nie można zostawić na takim etapie, bo decyzja środowiskowa nie zostanie wydana dla wariantów, które praktycznie się od siebie nie różnią - przekonuje.

Czytaj więcej: Dlaczego OPAT nie powstanie.

Dlatego władze Gdyni i samorządowcy zrzeszeni w stowarzyszeniu Norda chcą przekonać polityków, że za drogę, którą co roku na wakacje zmierza także "warszawka", powinno zapłacić państwo. 5 grudnia w sejmie spotka się komisja opiniująca projekty drogowe.

- Będziemy rozmawiać o wspólnych cechach Obwodnicy Metropolitalnej i OPAT-u. Jeśli nie zrobimy OPAT-u, to metropolitalna nie będzie przecież kompletna. Oba projekty należy traktować jako całość - przekonuje poseł Stanisław Lamczyk.

Wsparcie posła Platformy Obywatelskiej będzie ważne, bo wspomniana Obwodnica Metropolitalna już w pierwszym założeniu powstawać miała za pieniądze krajowe. Na razie jest jeszcze melodią przyszłości, ale brzmiącą nieco wyraźniej niż OPAT.

- Brak finansowania dla OPAT to decyzja polityczna - nie ma złudzeń prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Tymczasem projekt nie jest regionalny, ale krajowy. My nie mówimy, że droga ma być ekspresowa, ale krajowa - to fundamentalna różnica! O OPAT wszyscy będą mówić coraz głośniej, bo my o to zadbamy. Nie cofniemy się. Nie szukamy wrogów, ale sojuszników, więc będziemy eleganccy, ale stanowczy - mówi z pasją Wojciech Szczurek. - To nie jest dyskusja, które klamki mamy całować, ale co jest ważne dla Pomorza i Polski. Bez tej drogi Obwodnica Metropolitalna będzie miała mylącą nazwę, bo de facto będzie półmetropolitalna. Nie ominie się nią przecież całej metropolii. Nie mamy szansy na wkład własny nawet przy współfinansowaniu z unijnego programu RPO. Gmin na to nie stać, także dlatego pomoc państwa jest nieodzowna - zaznacza.

Wizualizacja OPAT-u. Tu jeszcze z dwoma pasami ruchu.

Opinie (286) 4 zablokowane

  • Ale o co chodzi!? Przeciez jest juz lotnisko

    Najpotrzebniejsza inwestycja komunikacyjna Gdyni jest przeciez (prawie) gotowa. Nastepna, czyli kolejka na Kamienna Gore - niebawem. Po co wyrzucac pieniadze na jakis OPAT?

    • 6 2

  • I na gadaniu się skończy. Tylko niech miną wybory

    • 6 1

  • A kiedy wybudujecie Centrum Wazeliny Obłudy i Bezczelności (1)

    • 10 1

    • już jest: PGR Arena

      • 3 2

  • Biernacki z PO obiecał przed wyborami że teraz wesprze OPAT

    I co? Wielkie g...! Panie Biernacki: oszust jesteś jak Rostowski czy Nowak

    • 3 2

  • Bzdury, bzdury

    To paranoja jakaś , jakby Gdynia chciała usprawnić ruch to wybudowała by chociaż ten nieszczęsny tunel obwodnica - Hutnicza, jakby zrobiono to w "standardzie" przyszłego OPAT nie trzeba by było w przyszłości przebudowy. To chyba jest interes miejski. Ale nie lepiej czekać tysiąc lat i budować niepotrzebne Infoboxy, lotniska , kotary itp . lody , lody ,lody

    • 7 1

  • rzecze doktor Szczurek

    Nie mamy szansy na wkład własny nawet przy współfinansowaniu z unijnego programu RPO. Gmin na to nie stać, także dlatego pomoc państwa jest nieodzowna...A na wywalenie ponad 100 milionów w niepotrzebne, oprócz własnych ambicji, lotnisko to Gdynię stać ?

    • 6 1

  • Szczurek w Sejmie ?

    Ubawiłam się, to znaczy że Sejm ma uchwalić budowę drogi dla Gdyni ???

    • 6 2

  • Koszt wykonania OPAT (1)

    Jeżeli ta budowa ma pochłonąć w najtańszej wersji 1586 zł to przestańcie zawracać głowę rządowi. Ja to sfinansuję. EMERYT

    • 3 1

    • Oj emerycie, sfinansuj sobie najpierw okulary, bo najtańsza wersja ma kosztować 1,586 zł (tyle to nawet przedszkolak z kieszonkowego uzbiera) a nie 1586 zł :)

      • 0 0

  • Jak nie lotnisko to opat...

    Budżet na lotnisko jest...Nawet środki unijne ...Teraz chyba do zwrotu??
    ale dr szczurek nawalczy się w sejmie
    to następna jego przystań...
    ciemny lud zagłosuje za posłem / senatorem szczurkiem
    to pewne...99% za...

    • 3 1

  • Rzadko to robię, ale przejechałem się wczoraj od urzędu, Śląską, Morską do Rumi. (1)

    Masakra. Nie dało się wjechać na żadne skrzyżowanie, bo było blokowane przez samochody, które, przez korek, nie mogły z niego odjechać. Od Obwodnicy było już dużo lepiej. OPAT jes b.ważny, ale niestety nie rozładuje korków w Gdyni. Tutaj wszystkie skrzyżowania wzajemnie się blokują, nie ma szans na obwodnice, czy estakady usprawniające ruch. Gdynię trzeba omijać, niestety.

    • 8 1

    • Bo nie ma kasy, miejsca i woli, aby robić skrzyżowania bezkolizyjne.... i pomysłu.

      Nawet Węzeł Cegielskiej zrobili jako kolizyjny, mimo, że warunki ukształtowania terenu umożliwiają zrobić inaczej.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane