• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia idzie na wojnę o OPAT

Michał Sielski
3 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Korki w drodze na Hel to codzienność nie tylko w wakacje. Korki w drodze na Hel to codzienność nie tylko w wakacje.

- To nie jest dyskusja, które klamki mamy całować, ale co jest dobre dla Pomorza i Polski. Będziemy więc eleganccy, ale stanowczy. Nie ustąpimy, bo brak finansowania OPAT ze środków centralnych to decyzja polityczna - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek przed wyjazdem na spotkanie komisji drogowej w Sejmie.



Warianty przebiegu drogi. Warianty przebiegu drogi.
O budowie 14-kilometrowej Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej mówi się od lat. Ale nie tylko mówi. Droga, która ma być przedłużeniem kończącej się w Chyloni obwodnicy i omijając permanentnie zakorkowaną Rumię i Redę połączyć się z trasą na Hel, doczekała się już konkretnych działań. Za ponad 1 mln zł zrobiono studium ekonomiczno-środowiskowe, przedstawiono mieszkańcom warianty i poddano je konsultacjom. Zapłaciło za to 13 gmin - od Jastarni, przez Wejherowo, Rumię i Redę po Gdynię - oraz samorząd województwa. Teraz trzeba sprecyzować koncepcję i sfinansować budowę, która ma pochłonąć pomiędzy 1,586 zł a 1,66 mld zł brutto. Do tego doliczyć jeszcze trzeba wykup gruntów: 50 ha w Gdyni, 50 ha w Rumi i Kosakowie, a w Redzie aż 120 ha. Gmin oczywiście na to nie stać.

Czy państwo powinno finansować budowę OPAT?

- Dzięki temu powstanie obwodnica całej metropolii, a ruch tranzytowy zostanie oddzielony od lokalnego. Warto wiedzieć, że na drodze krajowej nr 6 natężenie ruchu wynosi w sezonie 60 tys. pojazdów na dobę. Dlatego właśnie droga powinna mieć charakter krajowy - może być ekspresowa lub o charakterze przyspieszonym. Z oczywistych względów korzystają z niej osoby z całej Polski - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Tymczasem zgody na finansowanie z budżetu centralnego wciąż nie ma. I to w sytuacji, gdy państwo buduje obwodnice w miastach, gdzie natężenie ruchu jest trzykrotnie mniejsze.

Nie trzeba jednak szukać odległych i tak jaskrawych przykładów: Południowa Obwodnica Gdańska czy Trasa Sucharskiego nie są finansowane wyłącznie ze środków Gdańska.

Zobacz także: Unijne pieniądze na drogi ekspresowe na Pomorzu.

Urzędnicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przekonują jednak, że szanse na to, by powstała tu droga ekspresowa za pieniądze państwa są minimalne.

- Wróćmy do rzeczywistości. Szanse na to są minimalne, albo wręcz żadne - rozwiewa nadzieje dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA Robert Marszałek. - Dokumentacja nie spełnia wymogów dla dróg ekspresowych. Może być przyspieszona, ale nie ekspresowa. Przypomnę, że Trasę Kaszubską procedujemy od trzech lat - to nie są proste sprawy. Dokumentacji OPAT nie można zostawić na takim etapie, bo decyzja środowiskowa nie zostanie wydana dla wariantów, które praktycznie się od siebie nie różnią - przekonuje.

Czytaj więcej: Dlaczego OPAT nie powstanie.

Dlatego władze Gdyni i samorządowcy zrzeszeni w stowarzyszeniu Norda chcą przekonać polityków, że za drogę, którą co roku na wakacje zmierza także "warszawka", powinno zapłacić państwo. 5 grudnia w sejmie spotka się komisja opiniująca projekty drogowe.

- Będziemy rozmawiać o wspólnych cechach Obwodnicy Metropolitalnej i OPAT-u. Jeśli nie zrobimy OPAT-u, to metropolitalna nie będzie przecież kompletna. Oba projekty należy traktować jako całość - przekonuje poseł Stanisław Lamczyk.

Wsparcie posła Platformy Obywatelskiej będzie ważne, bo wspomniana Obwodnica Metropolitalna już w pierwszym założeniu powstawać miała za pieniądze krajowe. Na razie jest jeszcze melodią przyszłości, ale brzmiącą nieco wyraźniej niż OPAT.

- Brak finansowania dla OPAT to decyzja polityczna - nie ma złudzeń prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Tymczasem projekt nie jest regionalny, ale krajowy. My nie mówimy, że droga ma być ekspresowa, ale krajowa - to fundamentalna różnica! O OPAT wszyscy będą mówić coraz głośniej, bo my o to zadbamy. Nie cofniemy się. Nie szukamy wrogów, ale sojuszników, więc będziemy eleganccy, ale stanowczy - mówi z pasją Wojciech Szczurek. - To nie jest dyskusja, które klamki mamy całować, ale co jest ważne dla Pomorza i Polski. Bez tej drogi Obwodnica Metropolitalna będzie miała mylącą nazwę, bo de facto będzie półmetropolitalna. Nie ominie się nią przecież całej metropolii. Nie mamy szansy na wkład własny nawet przy współfinansowaniu z unijnego programu RPO. Gmin na to nie stać, także dlatego pomoc państwa jest nieodzowna - zaznacza.

Wizualizacja OPAT-u. Tu jeszcze z dwoma pasami ruchu.

Opinie (286) 4 zablokowane

  • Nikt nie olewa Gdyni, Gdynia sama się olewa czyli

    niebawem Komisja Europejska ogłosi decyzję w sprawie lotniska w Kosakowie i Gdynia robi dym w sprawie OPAT, o której od lat wiadomo że nie będzie. Czyli ruch wyprzedzający, od kilku miechów wiadomo że w Gdyni szukają pomysłu na zaciemnienie i odwrócenie uwagi.

    • 11 7

  • Czy portal trojmiasto może zapytać KE ile Gdynia (2)

    będzie musiała oddać kasy za nietrafiony projekt lotniska ? A następnie panią Grajter na co i w jakiej wysokości pan Szczurek będzie musiał obciąć budżet miasta ?

    • 11 4

    • nie strasz, nie strasz (1)

      bo się ... już pomyliłeś - lotnisko się obroni, jak nie w skali Gdyni autonomicznej, to w Gdyni metropolitalnej. Może jeszcze zerknij, czy nie zlikwidować lotniska wojskowego po sąsiedzku. Normalny człowiek żeby zachować równowagę ma dwie ręce, więc metropolia może mieć dwa lotniska, dwa kina, dwa teatry, dwa stadiony, dwie drogi, dwa kościoły itd (w nieskończoność), gdzie ani jedno, ani to drugie nie jest ważniejsze, tylko wzajemnie wspierające się i uzupełniające w działaniu.

      • 3 8

      • Tak tak, a Polska powinna mieć dwie stolice, woj. pomorskie dwie stolice, Gdynia dwa urzędy miasta, dwóch Szczurków itd. to tak dla równowagi oczywiście. Przestań bzdurzyć i zrozum, że są inwestycje czy też infrastruktura o skali lokalnej (jak właśnie szkoły, kina, teatry czy stadiony) i te o skali ponad lokalnej (jak lotnisko) i tych drugich nie ma sensu dublować, bo nigdy nie będzie dochodowe w przypadku gdy pierwsze ma jeszcze spory zapas.

        • 5 6

  • A kto w Gdyni siedzi u kogo w kieszni ?

    • 5 3

  • ile kosztuje p=iard w Gdynia, a ile w Gdańsku...tak per capita (1)

    • 4 0

    • Plany budżetu na 2014 r.
      Gdynia:
      zadanie "Promocja jednostek samorządu terytorialnego" - 15 mln 118 tys. 758 zł.

      Gdańsk:
      zadanie "Budowa wizerunku miasta i koordynacja działań promocyjnych miasta" - 14 mln 825 tys. 609 zł.

      Czyli w Gdyni 2x więcej w przeliczeniu na mieszkańca.

      • 5 0

  • spadkobiercy wilii Szczęść Boże pozdrawiają magistrat w Gdyni

    • 3 2

  • Jeśli wielu piszących tu nie wie, gdzie dziś kończy się Obwodnica TRÓJMIASTA (1)

    i nie potrafi powiedzieć, dlaczego nadal ma być taka niedokończona, to nie powinni wtrącać się w tematy sobie obce.
    Jeśli GDDKiA "nie widzi" Gdyni ani Kaszub z Helem na czubku półwyspu z wysokości okien swojej generalnej dyrekcji, to rozumiem to tylko pod warunkiem, że GDDKiA nie ma politykować, bo nie jest w założeniu tworem politycznym (teoretycznie), ale firmą. Trudno w gruncie rzeczy zrozumieć, dlaczego tak się dzieje. Dlaczego - jeśli nie GDDKiA, to nadzorujący zarządcę drogowego (czyli GDDKiA) politycy nie wspierają ułatwień komunikacyjnych na północ od Gdańska i w konsekwencji nie wspierają rozwoju północnych Kaszub. Ile można czekać ? Końcówki Obwodnicy powinny docierać do portów w Gdyni, we Władysławowie, na półwyspie, łączyć się jeszcze w Redzie z krajówką na Szczecin. Tak ciężko spojrzeć na mapę, na projekt sfinansowany przez zainteresowane miasta i dokończyć wreszcie te kawałki Obwodnicy ? Już kiedyś premier Cyrankiewicz (jeszcze za czasów Gomółki Władysława zresztą) rysował obwodnicowe drogi przebijające się obok Trójmiasta, Rumi i Redy nad morze, a tu mija ile lat ? ponad 60 lat ? i NIC. Zwyczajny wstyd dla polityków.

    • 9 3

    • zwykły z Gdyni = się bezstronny też z Gdyni ?

      • 0 0

  • Problem w tym że mieszkamy w województwie gdańskim (3)

    jakoś nie mogę sobie przypomnieć inwestycji wojewódzkiej w rejonie Gdyni, a w Gdańsku jest np obwodnica południowa.
    Kolejna sprawa to że do Gdyni nie można przyłączyć Rumi i Redy i Wejherowa a z kolei Gdynia nie może inwestować na terenie do niej nie należącym.
    PS Lotnisko, Port i autostrada w Gdyni do 2050r.- przymus!

    • 4 5

    • (2)

      Samorząd województwa nie był również inwestorem jeśli chodzi o POG, część kosztów pokrywał Gdańsk a 85% było dofinansowywane ze środków unijnych.
      A jak już tak się czepiasz samorządu, to on m.in współfinansował prace studialne nad OPAT, samorząd też dość mocno dokłada się chociażby do SKM, do której Gdynia dopłaca najmniej w przeliczeniu na mieszkańca z całego Trójmiasta (wliczając Pruszcz Gd., Rumię, Redę i Wejherowo, gdzie SKM-ki jeżdżą rzadziej niż do Chylonii).

      • 6 2

      • do SKM, do której Gdynia dopłaca najmniej w przeliczeniu na mieszkańca z całego Trójmiasta (1)

        no niechby spróbowała dopłacać więcej? Sam znalazłbym na szpetnych gdyńskich stacjach tylu chętnych, co by za brzydotę i totalny brak estetyki, wygody.. odwołali cały zarząd.

        • 0 4

        • To w takim bądź razie możecie nic nie dopłacać, ale SKM pomiędzy Kamiennym Potokiem a Janowem jeździ bez zatrzymywania, ok?

          • 5 0

  • a np. południową obwodnicą Gdańska to Gdynianie nie jeżdżą ???

    Korzystają z niej aż asfalt piszczy.

    • 7 2

  • obwodnica (3)

    czy ja dobrze widzę? ta obwodnica ma przebiegać między innymi ulicą Pułkownika Dąbka w Gdyni? czy tylko mi się wydaje?

    • 2 2

    • tylko Ci sie wydaje. odetchnij z ulgą

      • 0 0

    • tylko Ci sie wydaje popatrz dobrze. ma isc tak jak droga od elektrocieplowni na rumie (1)

      • 0 0

      • obwodnica

        czyli z estakady zjeżdżałoby się na terminal i dalej kontenerową?
        pytam, bo zupełnie nic na tej mapie nie widzę... kilka kresek plus jakieś grubsze...

        • 0 0

  • endriiu9600 (1)

    wszystkim ktorxy mieszkaja na trasie na hel proponuje bajke Mc Qeen tak samo skonczycie z barami zajazdami i prxydroznym szajsem

    • 2 2

    • jak wszedzie gdzie autostrady buduja ale do daje szanse na wiekszy rozwuj regionu

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane