• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia powalczy o pieniądze na największy w historii zakup taboru

Michał Sielski
12 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Zakup nowych pojazdów ma podnieść standard podróżowania komunikacją publiczną i ograniczyć korki. Zakup nowych pojazdów ma podnieść standard podróżowania komunikacją publiczną i ograniczyć korki.

Gdyńscy urzędnicy mają nadzieję, że trzeszcząca w posadach Unia Europejska jeszcze trochę wytrzyma. Za pół roku zamierzają bowiem zgłosić wniosek na dofinansowanie zakupu 55 autobusów oraz 35 trolejbusów. Gra idzie o niemal 90 mln zł wartego 143,5 mln zł zamówienia.



Czy komfort podróży autobusem lub trolejbusem ma dla ciebie znaczenie?

- Wniosek o dofinansowanie chcemy złożyć pod koniec tego roku. Zakładając podpisanie umowy z dostawcą taboru w czwartym kwartale 2017 roku, pojazdy powinny pojawić się na ulicach Gdyni jeszcze w 2018 roku - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z referatu prasowego Urzędu Miasta Gdyni.
Całkowity koszt zakupu sięga 143 mln zł. W całości miejski budżet na pewno go nie udźwignie, ale jest szansa na dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Może ono wynieść nawet 87,5 mln zł.

Zakup nowych autobusów i trolejbusów to nie tylko wymiana taboru, ale również szansa na zapowiadane od dawna nowe trasy. Będzie można uruchomić w końcu trolejbusową linię do Jelitkowa, bo zakupione pojazdy będą miały nowoczesne i coraz bardziej wydajne akumulatory, które pozwalają na podróż bez zasilania z trakcji. Podobne jeżdżą już po Gdyni i radzą sobie bardzo dobrze. Jeśli uda się pozyskać finansowanie, one także zostaną wyremontowane. Przede wszystkim mogą liczyć na wymianę baterii, by zapewnić możliwość przejazdu dłuższych tras.

W dalszej kolejności rozważane są połączenia do Chwarzna i Wiczlina, a nawet Ergo Areny. Trolejbusy na baterie mogłyby z powodzeniem obsługiwać też trasy w Sopocie. Baterie mogłyby być doładowywane na niektórych przystankach, ale to jeszcze melodia przyszłości.

Najbliższe realizacji jest jednak połączenie z Gdynią Zachód, czyli najszybciej rozwijającym się rejonem miasta. Chwarzno, Wiczlino i okolice mają też największy potencjał, czyli mówiąc wprost: najwięcej terenów, na których deweloperzy mogą wybudować kolejne bloki.

Czytaj także: Trolejbusy na Fikakowo w przyszłym roku.

Opinie (167) 2 zablokowane

  • ile kosztuje utrzymanie trolejbusów i ich akumolatorów ?

    trolejbusy konik zkm gdynia ,koszta przeogromne ,ekologi zero , prąd wbrew pozorom nie bierze się znikąd do tego jest drogi , wymiana na nowe akumulatory kosztuje , utylizacja starych też i raczej mało ekologiczna , jeden trolejbus kosztuje tyle co prawie dwa autobusy , do tego trzeba dodać podstacje , obsługe sieciowców , konserwacja sieci , w zimę trzeba odszraniać sieć to znaczy ,że kilka trolejbusów w nocy objeżdża całą sieć co by ją odszronić czyli koszta następne , pod górkę to te nowoczesne akumulatory siadają trzeba będzie zbudować na pętlach stacje doładowania , częściej doładowujesz szybciej padną akumulatory ,tym się nie chwalą ale po pierwszej regeneracji (oczywiście kasa ) zostaje 70% wydolności akumulatora , jak by mieli wydawać swoje pieniądze to by nigdy nie weszli w taki interes ale za czyjeś czytaj nasze to się bawią

    • 5 1

  • Jeszcze się taki nie narodził...

    co by wszystkim dogodzil. Jak czytam wasze opinie, to odnoszę wrażenie, że niektórzy albo trajtkiem nie jeździli albo robili to w latach 80tych.
    Wysłanie trolejbsu do Jelitowa wynika z odległości, żeby baterie na pewno wystarczyły..Sam nieraz próbowałem tam się dostać komunikacją miejską. Z Sopot i Oliwy - masakra. Więc się przyda. Pewnie, że lepiej byłoby do Oliwy, ale tam jeździ już 171 i SKM

    • 4 2

  • Linia do Ikei i więcej autobusów na lotnisko (2)

    Uruchomcie linię do Ikei i dajcie więcej autobusów na gdańskie lotnisko. Z Gdyni bez samochodu tu ani tu nie można się normalnie dostać, komunikacja miejska jest w te dwa kierunki w zasadzie żadna.

    • 5 6

    • Oj, niezorientowany

      Do IKEI nie ma, fakt, ale uważam, że taki autobus powinna IKEA fundnąć, a nie miasto. A co lotniska to jeździ PKM i autobus 4A tyle, że obłożenie zerowe. A powietrza wozić nikt nie będzie. Z autobusu korzystają głównie ludzie pracujący w okolicach lotniska a nie latający...

      • 0 1

    • Gdy odblokuje KE lotnisko

      to nie tylko częstotliwość w kierunku (północnym) wzrośnie, ale i trajtki tam pojadą.

      • 3 4

  • Antypolska (2)

    Może w końcu ktoś pomyśli o mieszkańcach Sopotu i dadzą przegubowe S-ki i żeby jeździły one tak często jak R na Karwiny !!!!

    • 7 7

    • Sopot się nie dokłada

      do przegubowych "S", a poza tym po co przegubowce na trasie pokrywającej się z SKM?

      • 4 0

    • zrobcie sobie dziadki w Sopocie wlasny ZKM to bedziecie miec przegubowiec

      popros Karnowskiego by o was wreszcie pomyslal

      • 11 1

  • (5)

    A co Z pogórze dolnym obiecywali rewiatalizacje rzeźni tunel więcej busow a tudo kelitkowa poto by gapowicze z ganska h

    • 14 4

    • Gdańsk ma gdzieś te wynalazki do jeżdżenia aż do Jelitkowa (4)

      po co komu taka linia?

      • 8 2

      • Po to żeby Gdańsk zazdrościł! (3)

        Jak tramwaje dojadą do Gdyni to postawię ci duże piwo w małym kuflu!

        • 4 3

        • w Gdańsku nikt nie zmarnuje kasy na taką linię (2)

          bo po co komu wysyłać cywilizację do Gdyni?

          • 11 3

          • Hahah "cywilizację" czyli po niemieckie stare szroty (1)

            • 3 2

            • Mówisz o tych używanych niemieckich autobusach co to Szczurek odkupił?

              • 3 1

  • Najpierw do Jelitkowa, a dopiero potem "ewentualnie" do Ergo Areny? (3)

    A nie lepiej Zieloną do Ergo Areny i dalej Orłowską i Pomorską do Jelitkowa???
    A potem drugą linię Al. Grunwaldzką po prostu w okolice pętli tramwajowej w Oliwie (bo autobus do ZOO jedzie inną trasą)?

    • 7 2

    • a ja bym proponował do Brzeźna (2)

      w końcu trolejbusy to ekologiczny transport !

      • 2 2

      • a ja bym proponował wcale (1)

        po co taki bzdurny złom na ulicach?

        • 2 1

        • Napisał durny beton z falowca...

          • 0 1

  • Jak to Gdynia....

    Ciagle cos planuje i nic z tego nie wychodzi.

    • 6 1

  • Ja też mam wiele planów

    ale mój budżet ich nie udźwignie. Ale planuje.

    • 11 0

  • "U E jeszcze trochę wytrzyma" (4)

    Czyli dalej antagonizowanie UE przeciw Gdyni przez gdańskiego redaktora, widać "dobra zmiana" w stosunku Lotniska BD nic gdańszczan nie nauczyła dalej napuszczanie i robienie Gdyni niedźwiedziej przysługi.

    Niemniej Gdynia powinna zainteresować się najnowszymi autobusami i trolejbusami, aby zdobyć kolejny raz najwyższe trofeum za miejski transport. Także to, że na świecie jet obecnie trend na nowe infrastruktury balując na ładowaniu i eksploatacje hybrydowych pojazdów. A także nad wydzielonymi trasami Kalifornii, Ameryki Środkowej czy najbliższej nam Szwecji nad jezdniami zamontowane zostały specjalne przewody takie jakie mają gdyńskie trolejbusy, z których samochody mogą czerpać energię. Wyprodukowane i adaptowane zostały pojazdy, które skorzystały już z tej drogi, to m.in.ciężarówki firmy Scania. Warto byłoby przemyśleć co jeszcze można podpiąć pod sieć w Gdyni?
    Pojazdy z silnikami spełniającymi europejską normę Euro 6, które zapewne pojawią się w Gdyni, będą wiec na pewno mniej innowacyjne. Należałoby także popracować nad nowym gdyńskim dejazjnem zmienić kształt szyby przedniej i kabiny prowadzącego nadając trolejbusu i autobusom smukłą, nowoczesną sylwetkę stylizowana na kształt ryby.
    Byłby to wspaniały marketing i zachęta do przesiadania sie z blachosmrodów. Jednocześnie ciągle należy podnosić bezpieczeństwo i wygodę podróżowania i prowadzenia tych pojazdów - tak aby umożliwić szersze pole widzenia w porównaniu do tradycyjnych konstrukcji.
    To wszystko można zastrzec i odpowiednio umotywować.
    Ważne, aby Gdynia jako miasto była jedynym i niepowtarzalnym w Polsce, które posiadałaby pojazdy z takimi rozwiązaniami. O ile mnie pamięć nie myli to tylko w Europie takie rozwiązani preferuje Francja i Austria (a wiadomo w Wiedniu żyje się najlepiej w Świecie:)).
    Mam nadzieje, ze przy okazji wymiany baterii Z-d w Gdyni zacznie przerabiać także kabiny - o czym rozmawiałem kiedyś z Kierownictwem>

    Nowe zamówione pojazdy zwłaszcza te kursujące na dłuższe dystanse powinny być dłuższe, niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej (elektroniczne tablice wyświetlające trasę przejazdu, informacje co dzieje sie na trasie, imprezy, informacje obywatelskie,... ew.skróty gdyńskiej panoramy TV, oraz głosowe zapowiadanie przystanków, przesiadek i innych wiadomości komunikacyjnych, przypięcia do internetu i ładowanie akumulatorów kom., wszelkie możliwości zakupu biletu tradycyjnego, elektronicznego, i innych tzw. automaty biletowe, wyposażone dodatkowo w nowoczesny system ContiPressureCheckTM (System CPC) umożliwiający stałe nadzorowanie ciśnienia w oponach oraz ich temperatury, radary z każdej strony i inne udogodnienia.

    Należy także zacząć cywilizować przystanki poprzez opracowania wzorców, uniformizacje i wprowadzić zachęty np. dla kiosków, aby właśnie tam prowadzili działalność.

    • 5 29

    • Jesteś chory z nienawiści

      Zgryzota cie zjada. Straszny typek z ciebie musi być

      • 3 6

    • zauwżyłem po minusach, że istnieje pewne

      niezrozumienie -bo aż 9"-"???, jeśli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze:)

      Otóż "elektronicznego i innych" miałem na myśli bilety komunikacji miejskiej, kupowane w biletomatach mobilnych i stacjonarnych, ale najlepiej gdyby zameldowani Gdynianie płacili mniej o ca 20% w stosunku do pasażerów zewnętrznych i mogli płacić przy pomocy specjalnej aplikacji np. tak jak w Łodzi BLIK zainstalowanej w telefonie komórkowym.

      • 2 4

    • Stary nie wiem co ty bierzesz ale lepiej bierz połowę (1)

      • 13 0

      • każdy sądzi względem siebie:))

        tz. wcale nie zachęcam, ale jak już musisz?

        • 0 5

  • Gdynia (1)

    I co wy na to? Hejterzy z Gdańska? Zatkało kakao?

    • 8 20

    • Ahahahaha :D

      • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane