• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: powstanie obwodnica Witomina

Patryk Szczerba
11 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej. Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej.

Obwodnica Witomina ma połączyć ul. Chwarznieńską zobacz na mapie GdyniKielecką zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. To powrót do pomysłu sprzed kilku lat, spowodowany m.in. tym, że na początku roku unieważniono przetarg na ostatni etap modernizacji ulicy Chwarznieńskiej. Szacowany koszt inwestycji to ok. 60-70 mln zł.



Kiedy powstanie obwodnica Witomina?

Przypomnijmy, że koperty z ofertami na zapowiadaną od lat przebudowę Chwarznieńskiej zostały otwarte pod koniec listopada 2018 roku. Okazało się, że jest dwóch chętnych do prowadzenia prac.

Spółka MTM złożyła ofertę na kwotę 79 171 268,75 zł brutto, a Strabag na kwotę 103 025 535,62 zł brutto.

Gdynia chciała przeznaczyć na realizację inwestycji 69 490 862,83 zł brutto, a więc 10 mln zł mniej od tańszej oferty.

Remont Chwarznieńskiej: za drogie oferty



Przetarg z powodu ceny unieważniono, a Marek Łucyk, wiceprezydent miasta, poinformował, że nowego nie będzie.

Obwodnica Witomina - planowana trasa. Obwodnica Witomina - planowana trasa.
W kwietniu przyznał, że gdyby cena mieściła się w szacunkach, przebudowa premiująca pojazdy komunikacji miejskiej i rowerzystów byłaby realizowana.

Chwarznieńska: optymalizacja projektu przebudowy


O dalszych losach Chwarznieńskiej miały rozstrzygnąć analizy układu komunikacyjnego Witomina.

Obwodnica Witomina: dwie jezdnie po dwa pasy przez las



W czwartek na kładce przy Domu za Falochronem padła zapowiedź budowy obwodnicy Witomina, która będzie poprowadzona przez las.

Obwodnica Witomina połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina będzie miała długość 2650 metrów. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna będzie budowa obiektów inżynieryjnych: kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.

- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach, oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Koncepcję pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych (obwodnica Witomina będzie prowadzić przez tereny leśne).

- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Obwodnica Witomina: koncepcja rozważana kilka lat temu



Obwodnica Witomina to nie jest nowa idea. Koncepcja była rozważana kilka lat temu. Rozpatrywane były warianty objazdu Witomina: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się jednak wówczas zbyt kosztowne.

Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku, więc pomysł zarzucono - jak się jeszcze niedawno wydawało na kilkanaście lat.

Teraz władze Gdyni zapowiadają, że potrzeba dwóch lat od momentu wyboru projektanta w przetargu na stworzenie dokumentacji projektowej inwestycji oraz półtora roku na budowę drogi od wyłonienia wykonawcy.

Obwodnica Witomina według szacunków - w uaktualnionym wariancie - ma kosztować ok. 60-70 mln zł.

Wcześniej - bo jeszcze w sierpniu - ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę Hodowlanej oraz zbiornika retencyjnego przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców. W zapowiedziach nadal pojawia się kompleksowy remont Chwarznieńskiej, zakładający m.in. budowę nowego chodnika i drogi rowerowej.

Miejsca

Opinie (333) ponad 20 zablokowanych

  • Szczur robi sobie szybki dojazd do domu

    A dzielnice północne, polnocnozachodnie stojcie w korkach... Może kiedyś dozyje w tym Dubaju północy, że zmienia rządzących.....

    • 49 11

  • (1)

    My w Somoninie mymy już ring, a Gdynia wiecznie zaczopowana.

    • 105 6

    • uff dobrze że te pieniądze nie pójdą na przereklamowaną estakadę czy ulicę Kwiatkowskiego

      • 11 3

  • Prima aprilis już był dość dawno. Władza w Gdyni ma problemy ze śmiesznym wydawałoby się inwestycjami a co mówić o Obwodnicy. Nikt rozsądny nie uwierzy w zapowiedzi "mistrzów" wizji i planowania.

    • 51 5

  • Super !

    Sensowne, przyszłościowe rozwiązanie.

    • 22 16

  • Hurra! Super wiadomość! No wreszcie!!!!

    • 14 24

  • (1)

    Jedna rzecz mnie zastanawia. Od ponad roku albo dłużej korki w stronę i przez Witomino ciągną się ponad kilometr i z tygodnia na tydzień się wydłużają. Rano od strony Chwarzna, po południu od Centrum i Redłowa. Jakim więc cudem 'inżynierowie' stwierdzili, że obwodnica już zakorkowanej i wkrótce zasmogowanej dzielnicy będzie potrzebna dopiero za 21 lat?!?!?!?!?!

    • 64 6

    • akurat wypadło oczko

      • 10 0

  • Ok

    Rozwiązanie jedyne dobre jaki istnieje. Ale nie wierzę że Wojtkowi się to uda..

    • 46 6

  • Chciałam napisać w końcu ... (1)

    dopóki nie spojrzałem na daty. Kiedy przetarg na projekt?

    Odnoszę wrażenie, że w Gdyni ludzie powinni żyć po 200 lat, żeby doczekać podstawowych dzisiaj inwestycji.

    • 67 9

    • a kiedy będę dziadkiem, to powstaną cuda!

      • 10 1

  • każdy pomysł jest lepszy od aktualnego stanu drogi na obwodnicę z witomina

    inna sprawa to syf na dzielni co widać po obu stronach

    • 40 6

  • W ankiecie brakuje odpowiedzi - nigdy nie powstanie (4)

    A tak poza tym to ciekawa sprawa - rezygnują z proautobusowej i prorowerowej inwestycji na rzecz przesunięcia korka samochodowego w środek TPK... Ciekawe, kto im da na to pieniądze? Świrnięta na punkcie ekologii Unia?

    • 68 15

    • (1)

      Unia nie da, Szczurek zaciągnie kolejny drogi kredyt gdzieś w Polsce.

      • 16 3

      • to lepiej w Polsce niż za granicą

        • 10 3

    • Na estakadę kwiatkowskiego (1)

      UE jakoś dała kasę.

      • 14 8

      • Jak nie widzisz różnicy między dojazdem do portu

        A bezpłatnym parkingiem a'la Spacerowa, to doprawdy nie mamy o czym rozmawiać.

        • 16 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane