• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia przegrała w sądzie w Luksemburgu w sprawie lotniska, ale to nie koniec

Michał Sielski
1 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Lotnisko jest już praktycznie gotowe. Sąd w Luksemburgu sugeruje, że można przystosować je do celów... wojskowych. Lotnisko jest już praktycznie gotowe. Sąd w Luksemburgu sugeruje, że można przystosować je do celów... wojskowych.

Sąd w Luksemburgu oddalił wniosek o zawieszenie wykonania decyzji Komisji Europejskiej, nakazującej zwrot niedozwolonej pomocy publicznej dla lotniska cywilnego Gdynia-Kosakowo. Gdynia może złożyć jednak kolejny wniosek o zawieszenie i skorzysta z tego prawa, zwłaszcza że zyskała silnego sojusznika - polski rząd został dopuszczony do sprawy i będzie wspierał miasto. W osobnym postępowaniu toczą się losy skargi na tę samą decyzję.



Czy Gdynia powinna ponosić kolejne koszty walki o cywilne lotnisko?

Bogusław Stasiak. Bogusław Stasiak.
Katarzyna Gruszecka-Spychała. Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Przypomnijmy: skarga i wniosek o zawieszenie wykonania decyzji to efekt decyzji Komisji Europejskiej, która orzekła, że 91,7 mln zł, jakie otrzymała spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo z miejskiego budżetu, jest niedozwoloną pomocą publiczną. Chodziło przede wszystkim o złamanie zapisów odnoszących się do rynkowej konkurencji, bo gdyńskie lotnisko miało częściowo powielać operacje, które odbywają się w Rębiechowie.

Przedstawiciele miasta, które w znakomitej większości finansowało projekt ucywilnienia wojskowego do tej pory lotniska w Gdyni, nie zgodzili się z tym i odwołali się od tej decyzji do sądu w Luksemburgu. Złożyli też wniosek o wstrzymanie jej wykonalności. Obsługą prawną zajęła się kancelaria Domański Zakrzewski Palinka z Warszawy.

Czytaj więcej: 400 tys. zł dla prawników za skargę w sprawie lotniska.

Sąd oddalił jednak wniosek o wstrzymanie wykonalności decyzji Komisji Europejskiej, a w uzasadnieniu wypunktował jego błędy logiczne. Wskazał również na fakt, że to sama spółka złożyła wniosek o upadłość, więc nie można mówić, że wynika ona z decyzji Komisji Europejskiej. Zwłaszcza że nie wykorzystano jeszcze pełnej procedury, na którą zezwala polskie prawo.

"Spółka PLGK złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości w dniu 12 marca 2014 r. (...) Jak wynika z postanowienia sądu rejonowego w Gdańsku z dnia 7 maja 2014 r., wniosek ten uzasadniono faktem, że od dnia 28 lutego 2014 r. spółka PLGK borykała się z problemami finansowymi, gdyż nie mogła pozyskać finansowania od swych wspólników i ze źródeł zewnętrznych, a jej istniejące zobowiązania przekraczały wartość jej aktywów. Tymczasem we wniosku w przedmiocie środka tymczasowego skarżące, czyli gmina Gdynia i spółka PLGK, pominęły milczeniem zarówno fakt złożenia przez tę spółkę wniosku o ogłoszenie upadłości, jak i przyczyny złożenia tego wniosku. Dopiero Komisja w swych uwagach z dnia 12 maja 2014 r. wspomniała nie tylko o wniosku o ogłoszenie upadłości, ale także o wystosowaniu przez gminę Gdynia pisma z dnia 6 marca 2014 r., w którym spółka PLGK została wezwana do zwrotu spornej pomocy państwa." - czytamy w uzasadnieniu.

Zobacz także: Fakty i mity o gdyńskim lotnisku.

Sąd przekonuje także, że fakt, iż spółka nie ma żadnego majątku (jej własnością są głównie nieruchomości, które stanęły jednak na dzierżawionym od Skarbu Państwa gruncie), nie ma dla sprawy wielkiego znaczenia.

"(...) Co się wreszcie tyczy szkody polegającej na tym, że jeśli spółka PLGK zakończy działalność gospodarczą, to Skarb Państwa będzie mógł wypowiedzieć umowę użyczenia zawartą z gminą Kosakowo, która to gmina z kolei będzie mogła wypowiedzieć umowę dzierżawy zawartą z tą spółką, w efekcie czego infrastruktura wybudowana przez tę spółkę zostanie ponownie przekazana państwu bez żadnego wynagrodzenia." - czytamy w dalszej części uzasadnienia. Sąd sugeruje także, że istniejąca infrastruktura w większości z powodzeniem może posłużyć... wojsku, które działa na pozostałej części lotniska.

Decyzja Komisji Europejskiej, nakazująca zwrot 91,7 mln zł została więc potwierdzona. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo, która jest obecnie w upadłości, ma cztery miesiące na zwrócenie powyższej kwoty. Ale tylko teoretycznie. Bo Gdynia może złożyć kolejny wniosek o wstrzymanie decyzji KE.

- W momencie złożenia kolejnego wniosku o wstrzymanie wykonalności decyzji termin zwrotu zostaje wstrzymany, a na pewno skorzystamy z takiej możliwości - przekonuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, prezes Agencji Rozwoju Gdyni, która uczestniczy w postępowaniu.

Władze miasta przekonują, że łatwo się nie poddadzą. Zwłaszcza że po stronie Gdyni opowiedział się również polski rząd, który będzie wspierał miasto w starciu z europejskim sądownictwem.

- Jeszcze nie otrzymaliśmy dokumentów z sądu, więc czekamy z ostateczną decyzją, ale z pewnością wykorzystamy wszystkie proceduralne możliwości, by dowieść swych racji. Argumenty wskazane w skardze oczywiście nadal podtrzymujemy - podkreśla wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak.

Opinie (339) 5 zablokowanych

  • Panie Sielski

    Czy ktoś Panu każe formułować w ten sposób tytuły artykułów czy robi to Pan sam od siebie ??

    Życzę miłego dnia.

    • 10 5

  • Kiedy nam się zabraniało oraz zamykano stocznie i inne zakłady to nasz sąsiad brał wszystko :( (2)

    oni maja wsio , gospodarke rozwiniętą, a my co
    ? jeździmy zmywać im gary i opiekować sie emerytami dla pocieszenia dostaliśmy .... stanowisko urzednika w UE :(

    • 9 5

    • No właśnie (1)

      Nie rozumiem na czym miałaby polegać ta przewaga konkurencyjna Gdyni w stosunku do Gdańska, skoro oba lotniska były budowane ze środków publicznych, w naszym przypadku nawet nie unijnych a budżetowych. Może ktoś mi rozjaśni dotychczasowy ten pogląd?.

      • 4 2

      • a Gdańsk wszedł w niemieckie buty

        i znowu Gdyni zabrania(widać złe fluidy w mieście nad Motławą)

        • 5 4

  • nawet gazeta dała tytuł RZĄD wspiera Gdynię przeciw Brukseli (3)

    co prawda oczywiscie nie redakcja lokalna, która milczy, bo jest od zawsze antygdyńska

    spacjalnie mnie nie dziwi, że podobnie antygdyński portal trójmiasto daje akurat taki a nie inny tytuł

    • 12 12

    • Fakt, lokalna wyborcza chiałaby zniszczyc Gdynie, dlatego dziwię się, że jeszcze tu ktoś ją kupuje? (2)

      Odradza także Gdynianom, aby nie myśleli, analizowali i zachęca do myślenia w perspektywie strategicznej. A przecież mamy w Polsce jedną z najsłabszych sieci lotniskowych w Europie. A mobilność lotnicza Polaków jest 2-3 razy niższa niż Czechów czy Węgrów i 5 razy niż Hiszpanów. Dlatego powinniśmy rozwijać infrastrukturę z wyprzedzeniem. Widzieć potencjały, które może uruchomić, szukać szerszych korzyści.

      Niestety zarządzana przez pewną nacje wyborcza robi wszystko, aby Gdynia i Gdynianie cofnęli sie w rozwoju i najchętniej handlowali w kramach i sklepikach kolonijnych na krechę o "wiadomych".

      • 5 4

      • a gdy Trójmiasto się kłoci - Łódź, Wrocław, poznań rosna w siłę (1)

        • 3 2

        • no właśnie

          wyborcza to największa mącicielka zwłaszcza ta lokalna gdańska. Nawet ma taki podtytuł Na Monciaku:)

          • 1 1

  • Co zrobić z lotniskiem?

    Wątpię w to, żeby sprawa lotniska mogła być wygrana przez miasto. To lotnisko i tak nie miało realnych szans na zyskowną działalność i udziałowcy tego podmiotu musieliby dopłacać do jego działalności, aby mogło funkcjonować.
    Sądzę, że, jak pisałem już wcześniej, dobrym rozwiązaniem byłoby całkowite przeznaczenie go na lotnictwo wojskowe (jak było wcześniej), z możliwością cywilnego wykorzystania go w sprawach nadzwyczajnych. Tam mogłaby być baza lotnicza NATO.
    Przy takim rozwiązaniu może udałoby się odzyskać chociaż część pieniędzy przez miasto włożonych w to lotnisko (poprzez sprzedaż wojsku nieruchomości wybudowanych przez Spółkę, o ile byłyby one przydatne dla wojska).
    Oczywiście, decyzje o lokalizacji natowskiej bazy w Kosakowie musiałyby nastąpić na szczeblu dowództwa NATO z poparciem naszego rządu, ale, wobec obecnej sytuacji międzynarodowej i zamiarach umacniania NATO w naszym rejonie takie rozwiązanie mogłoby mieć szansę powodzenia, a okoliczne miasta mogłyby mieć dodatkowe przychody wynikające z obecności takiej bazy.

    • 8 10

  • i znowu potwierdza się, ze trzeba pilnować terminów (1)

    gdyby lotnisko otworzono na Euro, jak to było w planach - nikt nic by nie powiedział

    • 13 3

    • To fakt, jedynie co można zaczepić

      ale zauważ ile było przeciwności ile kłód rzucano pod nogi, a procedury obowiązywały?

      • 2 1

  • Rzad ma wspierac ta sprawe?To skonczy sie tak jak w przypadku Legii z Uefa. (9)

    Ktos kiedys byl przeciw temu lotnisku czyz nie sam wysoki komisarz Unii L?,,CZY NIE JEST ON CZASEM POWIAZANY z rzadzaca partia(przy calej sympatii)? DUBLOWANIE ZADAN lotniska w Gdansku czy to nie jest jakas paranoja?Niby dlaczego nie moze powstac obiekt ,ktory dubluje zadania....Dlaczego ktos zaklada,ze przy wzrastajacym ruchu pasazerskim lotniska w Gdansku drugie lotnisko nie moglo by zarabiac i nie przynosic deficytu?A gdzie wolna konkurencja w takich przypadkach?Czyli jednemu damy a drugiemu nie?To lotnisko moglo by obslugiwac i inne kierunki i bys uzupelnieniem gdanskiego z korzyscia dla wszystkich mieszkancow i calego regionu...Lecz komus wplywowemu taki uklad sie nie podoba,,,Dlaczego?I kto pocizaga za sznurki Spychajac spoleczna inicjatywe Szczurka na margines?Kto robi ten czarny PR?

    • 10 10

    • (8)

      Bo lotnisko to nie warzywniak osiedlowy, żeby co kilka ulic takie otwierać. Jakie linie przeniosłyby się z Gdańska na mniejsze, gorzej wyposażone i droższe lotnisko w Gdyni? Jakie inne kierunki miałoby obsługiwać? Dlaczego uważasz, że nagle po otwarciu lotniska jakieś inne kierunki stałyby się atrakcyjne dla przewoźnika?

      • 6 6

      • Lotnisko to nie warzywniak -to fakt (7)

        Tylko czy Londyn czy Berlin nie maja takich lotnisk//.?Maja i to kilka i kazdy uwierz mi kazde z nich ma duzy ruch pasazerski.A Gdansk czy Gdynia to nie jakas pipidowka pod Zielona Gora..tylko coraz wiekszy wzrost i potencjal .A jezeli tak to uwierz mi przewoznik sobie poradzi z nowymi kierunkami i wyznaczy sobie dogodne finansowo.Czego moze bac sie Gdansk..a no tego,ze tansza oferta dla przewoznika w Gdyni sklonila by tanich przewoznikow do regenocjacjii ceny za korzystanie z lotniska lub ucieczki na Gdynskie....I o to tu chodzi o utrate wplywow i kasy W RUCHU PASAZERSKIM JAK I Cargo.No i jeszcze jedno...To lotnisko nie bylo wariantem tak drogim jak lotnisko w Gdansku .

        • 5 6

        • fakt

          Gdynia to dziura -zapyziale miasteczko (ja to mowie mieszkaniec Gdyni )

          • 7 3

        • Polecam lekarza... (4)

          ... bo porownywanie Berlina i Londynu do 3city tylko kłopot z głową sugeruje.

          • 7 7

          • Szukaj lepszych rozwiazan. (3)

            Monachium ..liczba mieszkancow 1.3 miliona...Warszawa 1,7MILIONA...PRZEWOZ pasazerski Warszawa 9 wiec Monachium 30MLI ROCZNIE.A WIEC nIE JEDYNIE wielkosc aglomeracjii sie liczy a potencjal i ilosc nowych przewoznikow ,ceny dla operatorow i wlasnie nowe kierunki.Moze lotnisko w Gdyni moglo by byc lotniskiem kontynentalnym i przesiadkowym?Nie wiem jak tam z obciazeniem plyty lotniska na ciezkie samoloty w Gdyni....ale taki kierunek to mozxe byc przyszlosciowy i wzrostowy..szczegolnie gdyby byla linia z GDANSKA czy GDYNI DO Kalingradu.

            • 8 2

            • (2)

              Aglomeracja Monachijska liczy ponad 2,5 mln mieszkańców. Po drugie Monachium to jest międzynarodowy hub lotniczy, Rębiechowo to lotnisko regionalne. Po trzecie linii do Kaliningradu nie będzie, bo nie miałby kto tam latać. Umowa o małym ruchu granicznym dotyczy tylko przejść lądowych.

              • 7 0

              • Tyle tylko ,ze coraz wiecej Rosjan lata po Europie... (1)

                Jak i po Ukrainie(ale to akurat inny sort klienteli)...Zwykli Rosjanie LATAJA I TO Z LOTNISKA W GDANSKU...(.zobacz ile ich aut stoi na okolicznych parkingach)....A w ostatniej rozkladowce Wizzara jest i to po rosyjsku podpowiedz..tak tak wlasnie po Rosyjsku jak moga latac normalnie po Europie.Wiec mial by kto latac...i lepiej przejac tego rosyjskiego klienta zanim zrobia to inni.Ja widze w tym szanse.a jesli chodzi o aglomeracje Warszawska to wynosi ona prawie 2.6miliona..czyli wielkosciowo jest zblizona.

                • 1 1

              • i co z tego, że obecnie wielu Rosjan lata z GDN

                dziś lata, ale jutro nie musi latać. Czy w ogóle orientujesz się w tym co się dzieje w Rosji, w Kaliningradzie ? Otóż oni od jesieni zastanawiają się nad wprowadzeniem w Kaliningradzie niektórych LCC. Z kilku powodów, m.in. z tego że trochę kasy im ucieka w związku z tym, że latają z GDN, a poza tym mogliby przetestować jak funkcjonuje LCC.

                • 0 0

        • Po pierwsze Berlin będzie mieć jedno lotnisko. Po drugie Kosakowo miało mieć wyższe opłaty lotniskowe niż Rębiechowo, które jest jednym z najtańszych lotnisk w Polsce. Poza tym niższe opłaty to jeszcze nie wszystko. Wizz jakoś nie wrócił do Modlina, mimo że Okęcie to najdroższe lotnisko w Polsce i różnica między nim a Modlinem jest dość wyraźna. A co do Londynu, to tamtejsze lotniska obsługują ponad 120 mln pasażerów rocznie, Gdańsk 3 mln i ma duże rezerwy jeszcze, nie widzisz różnicy skali?

          • 6 2

  • ??

    Lotnisko przecież budowane było w latach 30 ub wieku, a ulepszone przez Niemców w czasie II wojny.
    Wtedy UE nie było.
    O co tu chodzi? Te kilka baraków?

    • 9 1

  • Znajomość prawa to podstawa

    Większości wypowiadających się w sprawie "Kosakowa" polecam zapoznanie się z prawem unijnym dotyczącym pomocy publicznej. Bez tej wiedzy każdy - prawie - komentarz to porażka. W tym tkwi sedno sprawy, że w myśl interpretacji skarżących - udział publicznych pieniędzy w tej inwestycji jest niezgodny z obowiązującym prawem.

    • 15 3

  • lotnisko

    Jeżeli wnioski składane przez specjalistów- kancelarię z Warszawy oddalono z powodów formalnych, to należy zastanowić się nad sensem wyboru takich prawników. Brawo, panie Szczurek, niech pan tak dalej postępuje i ograbia podatników.

    • 16 6

  • kasa Gdynian poszła w kosmos a

    samorządność i szczurek szczęśliwi
    oni dalej na stołkach

    • 17 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane