• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńskie serce Tristara już gotowe. Czekamy na pozostałe części organizmu

Patryk Szczerba
28 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Na monitorach pojawia się nie tylko obraz z kamer, ale także dane liczbowe i wykresy. Na monitorach pojawia się nie tylko obraz z kamer, ale także dane liczbowe i wykresy.

Zakończyła się budowa gdyńskiego centrum zarządzania i sterowania ruchem w ramach systemu Tristar. Na razie zbiera ono dane z szesnastu miejskich skrzyżowań. Wciąż jednak trwa kalibracja systemu i szkolenie operatorów, którzy będą w przyszłości kierowali ruchem na gdyńskich ulicach.



Czy odczuwasz poprawę jazdy po rozpoczęciu działania systemu Tristar?

Cały drugi etap robót systemu Tristar, który kosztem 133 mln zł ma poprawić płynność ruchu w całym Trójmieście, dotyczył wyłącznie Gdyni. 30 mln zł w tej fazie zostało wydanych m.in. na centrum koordynujące, (które posiada sześć stanowisk nadzoru) mieszczące się przy ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdyni. Na razie "ma oko" na szesnaście gdyńskich skrzyżowań podzielonych na trzy grupy w zależności od natężenia ruchu. Docelowo skrzyżowań będzie 60.

- To centrum jest sercem, ale trzeba jeszcze rozbudowywać pozostałe części organizmu, by Tristar mógł w pełni w Gdyni funkcjonować. Są to m.in. fotorejestratory, czujniki, kolejne kilometry światłowodów konieczne do tego, aby do systemu włączyć następne skrzyżowania - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Razem 140 skrzyżowań

W całym Trójmieście do Tristara podpiętych będzie ponad 140 skrzyżowań. Dzięki danym zbieranym poprzez zainstalowane na nich pętle i stacje pomiarowe, jazda po Gdańsku, gdzie funkcjonuje podobne centrum, Gdyni i Sopocie ma być łatwiejsza. Wszystko dzięki inteligentnej, czyli automatycznie dostosowującej się do natężenia ruchu, sygnalizacji świetlnej.

- Całość obsługuje serwerownia. Na razie wybudowano 11 km kanalizacji teletechnicznej wraz ze światłowodami. Informacje z gdyńskich ulic trafiają do komputerów w centrum w formie obrazu, ale także wykresów i zbiorczych danych. W planach jest m.in. instalacja systemu kierowania transportem zbiorowym, komputerów pokładowych w autobusach oraz urządzeń, tablic informacyjnych czy stacji pogodowych - wyjaśnia Jan Goliński z firmy Qumak, która realizuje inwestycję.

Ci, którzy spodziewają się natychmiastowej poprawy przepustowości skrzyżowań, będą jednak zawiedzeni. System wciąż jest bowiem w fazie kalibracji, choć już w części udrażnia ruch w Gdyni i w Gdańsku. Inżynierowie ruchu twierdzą, że dzięki zebranym do tej pory danym korki zmniejszyły się o ok. 3 proc.

Wyraźna poprawa dopiero za rok

Urzędnicy zapowiadają, że wyraźną poprawę będzie można odczuć dopiero, gdy całość zacznie działać, czyli w połowie 2014 roku.

- Na razie uczymy się wciąż nowego systemu, poprawiamy niedociągnięcia związane ze złym zaprogramowaniem pętli na skrzyżowaniach. Optymalizacja trochę potrwa, podobnie jak szkolenie operatorów. Chcemy, by w centrum pracowało cztery, pięć osób na stałe, w tym dwójka tylko dla obsługi komunikacji miejskiej. Będą obecni w godzinach 6-20. Zobaczymy, czy to wystarczy - wyjaśnia Jacek Oskarbski, kierownik Działu Inżynierii Transportu Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni.

Co więcej, nie należy się spodziewać, że zielone światło będzie wydłużane tylko na jednym skrzyżowaniu bez całego oglądu sytuacji drogowej.

- Do tego potrzebne są procedury. Wiadomo, że pierwszeństwo mają mieć pojazdy komunikacji miejskiej, ale sterujący ruchem muszą tak wykonywać swoje obowiązki, by odkorkowaniem jednego skrzyżowania, nie zablokować innego - tłumaczy Oskarbski.

Kolejne etapy prac obejmą Sopot oraz pozostałe najważniejsze drogi w Gdańsku, takie jak Trasa W-Z i Gdyni, w tym ul. Wielkopolską i Morską. W ich ramach pojawi się oprócz urządzeń dedykowanych pojazdom komunikacji miejskiej m.in. ponad 30 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i ponad 20 fotoradarów, a także kilkanaście tablic informujących kierowców o zmiennych warunkach pogodowych.

Koniec prac i pełne uruchomienie systemu zaplanowano na połowę 2014 roku.

Czytaj też: Centrum dowodzenia ruchem Tristar w Gdańsku

Jazda ulicami Gdyni po inauguracji systemu. Film nakręcony na początku 2013 roku.


Sala operatorska systemu Tristar w Gdańsku Wrzeszczu. Obsługuje - oprócz Gdańska - także Sopot.

Opinie (118) 3 zablokowane

  • W Gdyni mamy Tristara, Infoboxa i nowoczesne lotnisko

    A w Gdańsku macie psi odchód.

    • 5 5

  • a wladysława IV w Gdyni to co nie potrzebne?

    tam sie stoi na kazdych swiatlach za dnia, a to chyba nagłowniejsza arteria centrum gdyni... i nie zsotała objeta syfstarem

    • 4 0

  • jak czytam ankiete to te 6% musi byc niezle uposledzona

    napisali ze 3% poprawiła sie przepustowac (hahah to chyba blad statystyczny) i 6% juz to zauwazyło :D bosze co za barany :D

    • 5 0

  • Mrugające Zielone Światło (5 razy) plus licznik Sekundomierz! (2)

    Ile razy mam pisać że 30 rejestratorów przejazdu na czerwonym w ciągu roku POZBAWI Praw jazdy Połowe mieszkańców Trójmiasta!
    Bez mrugających zielonego światła i licznika - sekundomierza odmierzającego czas pozostały do zapalenia się swiatła zółtego!

    Sam się złapałem kilka razy nieświadomie na zółte bo przecież nie wiadomo kiedy nastąpi zmiana świateł!
    Zółte pali się.. 2 sekundy więc nie ma czasu na reakcję (bo to nie pieszy którego widać z daleka),
    a kazdy patrzy na auto przed sobą.

    Teraz będą OSTRE HAMOWANIA i stłuczki na światłach!

    Pisałem juz kilka razy o powyższym.

    Dlaczego Szanowna Redakcja Trójmiasto nie zajmie się Prawami Nas Wszystkich???
    (zanim prawa jazdy będą Masowo Odbierane za punkty karne :( :( :(

    • 18 5

    • przejazd na czerwonym jest uznawany po 0,8sekundy

      czyli dotyczy to wjazdy na czerwonym, a nie żółtym

      • 2 3

    • zólte pali sie ZAWSZE 5 sekund

      zolte pali sie zawsze 5 sekund mośku, to wystarczajaco aby sie zatrzymac bez gwaltownego hamowania.

      • 0 1

  • udrożnia (1)

    a nie udrażnia...

    • 1 0

    • Obie formy są poprawne:

      poradnia.pwn.pl/lista.php?id=11737

      • 0 0

  • Najważniejsze dla pana Stępy są oczywiście te fotorejestratory...

    • 9 0

  • Od kiedy zaczęto wszędzie o tym pisać to mam wrażenie, ze ten system powoduje czerwoną falę.

    • 8 0

  • Super jest ten system. Grunwaldzka i stoję na każdym czerwonym w obu kierunkach. Super naprawdę!

    • 8 0

  • Kolejny żart ! :)

    Pralnia kasy nic więcej! Tyle pieniędzy na badziewie które nigdy nie będzie działać hahaha

    Ciekawe kto jaką działkę z tego ma ? :)

    • 9 2

  • Rok edukacji ?

    Możliwe, że nigdy nie nauczymy się obsługiwać tego systemu. Przecież ciągle zwykłe światła są dla gdyńskich operatorów za trudne do opanowania. W sytuacjach remontowych to już całkiem porażka.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane