• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Historyczny Konstal 102Na od soboty na gdańskich torach

Maciej Korolczuk
29 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

To będzie prawdziwa gratka dla wszystkich miłośników komunikacji miejskiej. Od soboty 29 czerwca w weekendy i święta wybrane kursy linii nr 8 kursującej między Jelitkowem a Przeróbką będą obsługiwane przez historyczny wagon Konstal 102Na. Pasażerowie posiadający ważny okresowy bilet mogą z niego korzystać tak, jak z każdego innego tramwaju - pozostali muszą kupić i skasować bilet jednorazowy w cenie 3,2 lub 3,8 zł. Pierwszy kurs w sobotę z Jelitkowa o 10:52.



Czy w czasie wakacji zamierzasz przejechać się historycznym tramwajem?

Pierwsze tramwaje typu 102Na pojawiły się w Gdańsku w czerwcu 1970 r. Były pierwszymi przegubowymi tramwajami w mieście, dlatego po przybyciu skierowano je do obsługi najbardziej obciążonej trasy ze Śródmieścia do Oliwy. Pod koniec lat 80 tramwaje tego typu stacjonowały wyłącznie w nieistniejącej już zajezdni "Łąkowa" na Dolnym Mieście i obsługiwały wtedy linie 8 i 13.

W 1988 r. w ramach ujednolicenia taboru w Gdańsku nastąpiła wymiana taborowa z Krakowem. Gdańsk wymienił wszystkie posiadane 102Na na pojazdy serii 105N. Po 21 latach, w styczniu 2009 r., "102-ka" wróciła ponownie do Gdańska, wzbogacając flotę pojazdów historycznych.

  • Konstal 102Na pochodzi z 1970 r. Do Gdańska trafił z Wrocławia, gdzie podobne wagony jeździły jeszcze w 2011 r.
  • Numer boczny 1105 Konstala z 1970 r.
  • Tramwaj kursy będzie rozpoczynać w zajezdni w Nowym Porcie.
  • Dla wielu osób kurs 102-ką będzie sentymentalnym powrotem do przeszłości.
  • 102Na to pierwszy przegubowy tramwaj na gdańskich torach.
  • Ze względu na pojemność w latach 70. w pierwszej kolejności obsługiwał linie ze Śródmieścia do Oliwy.
  • Gdańsk kupił tramwaj z Wrocławia, by zachować pamięć o tego typu pojazdach w Grodzie Neptuna.

Od tamtej pory tramwaj wyjeżdżał na tory okazjonalnie - przy okazji festynów i imprez miejskich. W ostatnich miesiącach na zajezdni tramwajowej GAiT przeszedł niewielką modernizację, by dostosować go do historycznego wyglądu.

Jego charakterystyczną cechą jest malowanie w kremowo-czerwonych barwach. Tramwaj jest wyposażony w 32 miejsca siedzące na miękkich skórzanych fotelach (i 153 miejsca stojące). Jest długi na niewiele ponad 19 metrów, szeroki na niespełna 2,5 metra, a jego wysokość to nieco ponad 3 metry.

Historyczny tramwaj na 30. rocznicę wyborów 4 czerwca



Wewnątrz zamontowano też kasowniki do biletów jednorazowych. Co ważne, obok na słupkach są też historyczne kasowniki, ale trzeba pamiętać, że bilet na przejazd jest ważny tylko po skasowaniu go w nowym kasowniku. Te historyczne w czasie przejazdów będą zablokowane.

Wśród pracowników GAiT wciąż są osoby pamiętające tramwaj 102Na w codziennej eksploatacji i jak zapewniają, doświadczenie to powinno zaprocentować w bieżącym utrzymaniu składu oraz w razie ewentualnych usterek i awarii. Psuć się w nim na pewno nie będzie monitoring czy klimatyzacja, bo tych po prostu w nim nie ma. Jedynym elementem "nowoczesności" jest w nim system informacji pasażerskiej i elektroniczne kasowniki biletowe.

Zobacz wszystkie historyczne tramwaje w Gdańsku



Tuż przed pierwszym kursem z pasażerami mieliśmy okazję przejechać się zmodernizowanym tramwajem. Pierwsze, co zwraca uwagę pasażerów wewnątrz pojazdu to przestrzeń. Jest jej zdecydowanie więcej niż w tramwajach, do których zdążyliśmy się już przyzwyczaić - głównie przez jeden rząd siedzeń. Kłopot może jedynie sprawiać jego wysokość. Wyższe osoby (ze wzrostem ok. 190 cm i więcej) muszą w czasie jazdy uważać na głowę.

  • Tramwajem będzie można się przejechać w każdą wakacyjną sobotę, niedzielę i święta.
  • Pulpit motorniczego.
  • W czasie przenosi nie tylko wygląd samego tramwaju, ale i "centrum dowodzenia" motorniczego.
  • Warto pamiętać, by bilety kasować w nowych kasownikach.
  • Wewnątrz tramwaju jest sporo miejsca. Znajdują się w nim 32 miejsca siedzące i ponad 150 stojących.
  • Fotele obite są zieloną, skórzaną tapicerką. Są miękkie i wygodne. Ich wadą jest fakt, że latem szybko się nagrzewają.
  • Stare kasowniki pozostały w tramwaju jako ciekawostka dla miłośników komunikacji.
  • Na szybach wciąż widnieją naklejki ostrzegające przed złodziejami... we Wrocławiu.
  • Jak mówią pasjonaci tramwajów sprzed 50 lat, poręcze na przegubie to najpopularniejsze miejsce do siedzenia w czasie jazdy.

Historyczny wagon Konstal 102Na na tory po raz pierwszy wyjedzie w sobotę 29 czerwca i do końca wakacji będzie kursował na linii nr 8 w soboty, niedziele i święta.

Sprawdź rozkład linii 8 z kursami realizowanymi przez historyczną "102-kę"



- Ponieważ historyczny wagon będzie funkcjonował w sieci transportowej, organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, obowiązywać w nim będzie taka sama taryfa jak w pozostałych pojazdach kursujących po Gdańsku - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Pasażerowie posiadający ważny bilet okresowy będą mogli jechać tym tramwajem tak jak każdym innym tramwajem w sieci ZTM, bez konieczności zakupu innego biletu.
Konstal 102Na w latach 80. na al. Zwycięstwa. Konstal 102Na w latach 80. na al. Zwycięstwa.

Miejsca

Opinie (204) ponad 20 zablokowanych

  • Ten złom nigdy niebył małowany na biało tylko 20lat starsze.Jak na zdjeciu był kremowo czerwony (1)

    dlaczego z tego złomu próbują na siłę robić zabytek. On nigdy zabytkiem nie będzie . Jeśli tak to na ulicach większość aut powinna mieć żółte zabytkowe tablice! Niestety ,ale komunikacja w gdańsku jest awaryjna beznadziejna ,dlatego chyba kupili ten rydwan za 150tys?
    Może Miasto odtworzy jaka s stała linię turystyczna z Rydwanami? Np. Przejazd rydwanem nad morze ? wtedy mogę za bilet zapłacić :)

    • 11 8

    • Złom to twój golf

      • 0 1

  • bedzie czekal az deszcz przestanie padac. tylko dul zna odpowiedz.

    • 3 8

  • Zacna inicjatywa, ale trochę szkoda tak pięknego zabytku, aby został zniszczony przez kibicowskie bydło, którego pełno niestety w komunikacji miejskiej.

    • 6 5

  • Nie te barwy!

    To są jakieś obce barwy. Nie takie barwy mają tramwaje w Gdańsku. Przemalować go !!!

    • 5 7

  • No jaki on zabytkowy, ledwie z lat 80. Ring ,Bergmann no i może Konstal to są zabytki

    • 6 1

  • Cyklopy w niejednym mieście jeszcze jeżdżą

    Jeszcze niedawno Łódź _ Ozorków

    • 6 1

  • Tourist (2)

    Ten tramwaj nigdy nie był kremowy. Nie jest też historyczny - jest po prostu stary i sfałszowany.
    Tak jak Westerplatte nigdy nie było gdańskie, a należało do Polski.

    • 11 9

    • Następny (1)

      niedouczony kretyn ale patriota !

      • 4 4

      • Liga

        Wychodzi jednak na to, że to ty kretyn historycznie niedouczony.

        • 0 0

  • Na Ty to tramwaj staje.

    • 3 0

  • Tramwaj zwany pozadaniem

    • 5 0

  • Tramwaj historyczny ,ale nie w historycznych barwach

    Barwy podobne do malowań szwabskich z okresu Frei stadtd danzig.Tyle że niebieskie pasy zastąpiły czerwone

    • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane