• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile wysokich budynków powstanie na Międzytorzu?

Michał Brancewicz, Patryk Szczerba
1 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Wizja Międzytorza przedstawiona przez inwestora Semeko. Nie wiadomo, czy zostanie ona zrealizowana dokładnie w tym kształcie, bowiem wciąż toczą się prace nad opracowaniem planu zagospodarowania tego terenu.
  • Miasto chce, by na Międzytorzu dominowała niewysoka zabudowa nawiązująca do istniejących budynków w Śródmieściu.
  • Natomiast inwestor chciałby móc postawić więcej wysokościowców.
  • Międzytorze ma zostać zagospodarowane w całości w ciągu najbliższych 10 lat.

Minął rok odkąd PKP wybrało grupę Semeko na inwestora terenów gdyńskiego Międzytorza. Prace nad planem zagospodarowania wciąż trwają, bowiem inwestor i miasto mają inną wizję dotyczącą liczby wysokich budynków. Tymczasem uaktywniają się właściciele gruntów przyległych do Międzytorza.



Atrakcyjnie położony teren między ulicami Janka Wiśniewskiego, Wendy, Jana z Kolna i Polską zobacz na mapie Gdyni ma w ciągu dekady stać się zupełnie nową częścią śródmieścia Gdyni z zabudową mieszkaniową, biurową, handlową i hotelową. Powierzchnia komercyjna i mieszkalna może sięgnąć 345 tys. m kw., a szacunkowa wartość projektu wynosi 722 mln euro.

Żeby realizacja mogła się rozpocząć, potrzebne jest uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Prace nad opracowaniem MPZP dla Jana z Kolna i Nowej Węglowej, który obejmuje również część Międzytorza (wzdłuż ul. Jana z Kolna, Janka Wiśniewskiego i Wendy zobacz na mapie Gdyni) trwają od października 2012 r. Jednak naprawdę nabrały tempa dopiero w momencie wyboru przez PKP inwestora Semeko. Na jakim obecnie są etapie?

- Na ukończeniu jest już koncepcja połączenia siatką drogową Międzytorza z dworcem w Gdyni oraz sam projekt Nowej Węglowej, gdzie mamy zamiar przenieść tranzyt. Prace nie były łatwe, ale ostatnie uzgodnienia w tym względzie przed nami - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Pracujemy nad urealnieniem koncepcji z inwestorem, by odpowiadała obydwu stronom. Chodzi m.in.: o liczbę planowanych wysokościowców. Nie zmieniamy zapisów dotyczących wysokości. Niewykluczone, że plan trafi pod obrady Rady Miasta w tym roku, ale pewności w tym względzie nie ma.
Z naszych informacji wynika, że plan mógł zostać uchwalony już w zeszłym roku, ale miasto i inwestor mają odmienne podejście do tego, jak wiele wysokich budynków powinno tam powstać. Koncepcja miasta zakłada bowiem kontynuację zabudowy dominującej w Śródmieściu, czyli budynków 5-, 6-kondygnacyjnych. Wyznaczonych zostało też kilka punktów z dominantami do 55 m i kilka ponad tę wysokość, właściwie bez ograniczeń. Są to starannie dobrane miejsca, na skrzyżowaniach ulic, gdzie wysokość budynków może wynieść nawet ponad 100 m i być porównywalna lub wyższa niż Sea Towers.

Natomiast Semeko i PKP optują za wizją "bogatszą" w liczbę wysokościowców, na co miasto nie chce przystać. Stąd prace nad "urealnieniem" - jak się wyraził prezydent Stępa.

Po północnej stronie ul. Jana z Kolna, vis a vis Hal Targowych zobacz na mapie Gdyni doszło już nawet do pierwszych wyburzeń kilku baraków. Jednak nie mają one związku z projektem deweloperskim Gdynia Międzytorze.

Świadomość, że w najbliższych latach Międzytorze będzie się zmieniać powoduje pewną aktywność wśród właścicieli sąsiednich działek.

  • Na ukończeniu jest przebudowa części magazynowej biurowca MAG (po prawej) na funkcje biurowe. W kolejnym etapie zmieni się także elewacja frontu.
  • W nowej części biurowca MAG znajdzie się ok. 5 tys. m kw. powierzchni najmu
  • Biurowiec MAG posiada sześć kondygnacji. Na parterze znajdą się usługi, a na piętrach biura.
Przy ul. Wendy 15 zobacz na mapie Gdyni swoją siedzibę ma Morska Agencja Gdynia zajmująca się transportem i logistyką. Biurowiec MAG przechodzi właśnie przebudowę, która jest już na finiszu. Jedna z części magazynowych znajdująca się na na tyłach głównego budynku (i połączona z nim) została przekształcona w sześciokondygnacyjny biurowiec o powierzchni najmu ok. 5 tys. m kw.

Parter przeznaczony jest na usługi i handel, natomiast na piętrach otwierać się będą biura.

- Obecnie mamy wynajęte ok 50 proc. powierzchni - mówi Krzysztof Laskowski, wiceprezes Morskiej Agencji Gdynia. - Najemcy zaczną wprowadzać się na przełomie maja i czerwca.
Jeszcze w tym roku rozpocznie się i zakończy modernizacja frontowej części obiektu, będącej siedzibą MAG. Prace polegać będą głównie na dopasowaniu wyglądu elewacji do nowej części biurowej.

W dalszej perspektywie czasowej ma zostać przebudowany także kolejny magazyn znajdujący się w drugim skrzydle obiektu.

Po sąsiedzku swoją działkę posiada także Invest Komfort zobacz na mapie Gdyni. Obecnie na tym terenie funkcjonuje m.in.: parterowy market budowlany, tor gokartowy oraz elektroniczny paintball. Jakie są plany dewelopera?

- Teren jest obecnie przygotowywany do prac rozbiórkowych. Na obecnym etapie trwają prace projektowe, które zgodnie z zapisami planu miejscowego zakładają na tym obszarze funkcje mieszkaniowo-usługowe - informuje Krzysztof Król z biura prasowego obsługującego Invest Komfort.
Poczta Polska szykuje się do sprzedaży nieatrakcyjnego wizualnie, ale znajdującego się w atrakcyjnej lokalizacji biurowca. Poczta Polska szykuje się do sprzedaży nieatrakcyjnego wizualnie, ale znajdującego się w atrakcyjnej lokalizacji biurowca.
Przy placu Konstytucji 2 zobacz na mapie Gdyni, również przy granicy Międzytorza, teren o powierzchni blisko 10 tys. m kw. posiada Poczta Polska. W zeszłym roku pisaliśmy o tym, że spółka jest zainteresowana uszczknięciem kawałka z inwestycyjnego tortu PKP i Semeko.

Obecnie pocztowcy rozważają sprzedaż terenu wraz ze znajdującym się tam budynkiem biurowym o powierzchni użytkowej wynoszącej ponad 10,4 tys. m kw. Wybudowany w latach 1960-65 obiekt w najwyższej części posiada 10 kondygnacji.

- Nie zapadły jeszcze decyzje odnośnie terminów i warunków sprzedaży. Obecnie prowadzimy analizy przygotowawcze - mówi Agnieszka Kurek z biura prasowego Poczty Polskiej S.A.
Niewykluczone, że nabędzie go właśnie inwestor Międzytorza.

Miejsca

Opinie (186) 3 zablokowane

  • Ale te domy brzydkie....będzie następne g....po wybudowaniu tego (2)

    smutnego, szarego wysokiego domku w Gdyni :)

    • 4 5

    • ale jeżeli ten smutny domek zyska towarzystwo na pułapie 100m

      To zyska na tym krajobraz miasta. Okropnie wygląda taki jeden dominujący kolos, ale kilka kolosów, mniejszych i większych, może zbudować zgrabną całość. I o to tutaj chodzi

      • 1 0

    • afera

      Oby Polak(Gdynianin!) był mądry przed szkodą a nie po szkodzie jak teraz jest w Gdańsku z zabudową NowejWałowej mimo protestów(słynnego listu zacnych osób!) i tak już jest pozamiatane!!!Czy się to Gdańszczanom podoba czy nie!? Bądźmy przed szkodą!!!

      • 0 0

  • "Na ukończeniu jest już koncepcja połączenia siatką drogową Międzytorza z dworcem w Gdyni"

    Czy chodzi o - ***Niezwykle wytrzymała siatka drogowa o wysokości 1 metra i długości 50 metrów. Siatka ostrzegawcza tego typu jest często wykorzystywana w sytuacjach, gdy wymagane jest szybkie i tymczasowe odgrodzenie niebezpiecznego terenu***?

    • 1 0

  • Bar pod wiatą.

    Byle bar pod wiatą przetrwał.

    • 7 3

  • ale ładnie!!!

    oby zrealizowano to jak najszybciej.

    • 5 3

  • najpierw zróbcie ulice Janka Wiśniewskiego bo wstyd

    • 7 1

  • A kiedy PRAWDZIWY wysokościowiec w Gdańsku (1)

    Młode miasto przy Wałowej czeka na 100m i więcej, a tam jakieś zwykłe 55-tki znowu klockowe z betonu i cegły...

    • 0 1

    • nie idźcie śladem Gdyni

      Wysokościowiec? Jak najbardziej, ale nie jeden, tylko cały kompleks. Strasznie wygląda jedna wieża 140m przy okolicznej zabudowie rzędu 20-30m.

      • 0 0

  • Moim zdaniem pięknie.

    • 2 2

  • Co za głupie pytanie patrząc na rynek i sposób budowy aktualnie preferowany przez deweloperów czyli taniej co znaczy max. 55m nie powstanie ani jeden wysokościowiec. Pozdrawiam i współczuję artykułu idącego do działu bajki.

    • 1 0

  • Ohyda (1)

    Niedlugo Gdynia bedzie wygladac jak arabski Dubaj i straci caly swoj urok !!!!

    • 5 4

    • a byłeś w Dubaju? bo podejrzewam, że jedyne gdzie byłeś to jest pekin (ten gdyński pekin)... ;)

      • 0 2

  • Między torze w Gdyni

    To miasto portowe i powinno się tu budować to co jest infrastrukturą dla stoczni zaplecze produkcyjne dla produkcji statków i remontów. A nie wieźowce? Po to budowano to miasto tutaj. Cały wysiłek Polski przedwojennej na marne? Dla jakiejś fantazji. Ktoś musi zatrzymać tę myśl o zmianach w złom stronę. Jakoś inne kraje jak Niemcy Holandia itp. Mogą mieć stocznie i praca jest nawet dla emigrantów. A Polska woli budowę domów w porcie prawie? Moźe na plaźy Hotele postacie i odrodzić teren, wstęp tylko dla gości hotelowych? A Polaczek mały niech idzie na szcz*w?

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane