• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inteligentny system zadba o bezpieczeństwo

Michał Sielski
14 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Z czasem nie tylko na ulicy Morskiej, ale również w innych częściach Trójmiasta sygnalizacje świetlne mają być "inteligentne". Z czasem nie tylko na ulicy Morskiej, ale również w innych częściach Trójmiasta sygnalizacje świetlne mają być "inteligentne".
- Na ul. Morskiej są wypadki, bo sygnalizacja jest źle ustawiona - uważa Ryszard Kamiński z Gdyni. - Wkrótce ruszają przetargi na prace w tym miejscu - odpowiada Jacek Oskarbski z magistratu.

Pan Ryszard wraz z kilkoma mieszkańcami Chyloni i Pustek Cisowskich wystosował w sprawie niebezpiecznych zjazdów z ulicy Morskiej pismo do gdyńskiego Urzędu Miejskiego. Na skrzyżowaniu na Morskiej zginął kiedyś przyjaciel naszego Czytelnika, który jechał do niego w odwiedziny.

Czy inteligentne światła poprawią bezpieczeństwo na drogach?


- Przyczyną jest źle zastosowana sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach z Kartuską oraz Wiejską i Swarzewską - uważa Kamiński. - Obecne rozwiązanie prowokuje wypadki, bo nie daje kierowcom możliwości bezpiecznego skrętu w lewo.

Na obu skrzyżowaniach nie ma bowiem osobnego sygnalizatora do skrętu w lewo i wszyscy kierowcy, którzy chcą to zrobić, muszą najpierw przepuścić jadących prosto z naprzeciwka. Nie każdemu się to udaje, bo ruch na Morskiej jest ogromny. Niektórzy ryzykują, próbując ruszyć dynamicznie i przejechać skrzyżowanie przed innymi pojazdami. Do stłuczek dochodzi każdego tygodnia, zdarzają się także dużo poważniejsze wypadki.

- Sam jestem kierowcą i jestem przekonany, że najlepszym rozwiązaniem byłoby zaprogramowanie trzeciego cyklu świateł, który np. przez dziesięć sekund pozwalałby bezkolizyjnie skręcić wszystkim w lewo - uważa Ryszard Kamiński.

Okazuje się, że nie jest to jednak takie proste. Aby to zrobić, trzeba zainstalować dodatkowe sygnalizatory, wymienić sterowniki, a nawet zrobić nowy projekt budowlany i ogłosić przetarg. Trwałoby to bardzo długo, przy obecnie obowiązujących procedurach - minimum kilkanaście miesięcy.

Ale problem zostanie rozwiązany.

- Już niedługo ruszają przetargi na roboty budowlane w ramach systemu "inteligentnego" sterowania ruchem Tristar - zapewnia Jacek Oskarbski, naczelnik wydziału inżynierii ruchu Urzędu Miejskiego. - W ramach tego programu zainstalowane zostaną m.in. sygnalizatory kierunkowe, uwzględnimy wszystkie sensowne propozycje usprawnienia w ruchu. Cały system ma ruszyć za trzy lata, ale będzie oddawany etapami, a pierwsze przetargi będą rozstrzygnięte na początku 2008 r. i prace ruszą bardzo szybko.

Opinie (52) 2 zablokowane

  • Inteligentny system zadba o bezpieczeństwo

    jeśli te światła bedą tak samo "inteligentne" jak te na krzyżówce Morska- Obwodnica od strony Cisowej to juz mi sie płakac chce! Ludzie! Przecież tam zdrowy człowiek idący normalnym krokiem będąc w połowie pasów widzi migajacego świetlnego ludka dajacego sygnał - spadać stąd bo zaraz ruszą!!!! A co dopiero osba starsza- zanim wejdzie to juz musi zejść . PORAŻKA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 1 0

  • A co myslicie o ul Chylońskiej?

    to dopiero kosmos ,"elki" ciągna sie 20 km/h i robia korki ,a w szczycie co sie na tej ulicy dzieje ...istna wolna amerykanka ...kto pierwszy ten lepszy

    • 0 1

  • I tak to nic nie da (1)

    Przez inteligentne swiatla jezdze 2 razy dluzej z Sopotu do Gdyni.

    • 0 2

    • da

      wolniej ale dojedziesz

      • 0 0

  • dobrze byłoby z tym skręcaniem w lewo z morskiej na kartuską. w godzinach szczytu jest masakra...

    • 1 0

  • Właśnie racja,zajezdnia trolejbusowa i PORD w tamtym rejonie sprawia że jedzie się trudno,czasem cały tabun elek pcha się na Estakadę i blokuje ruch.Pobudowano wielkie sklepy powodujące że wiele aut zjeżdża i wjeżdża na Morską.Ktoś się zagalopował w wydawaniu decyzji o budowie.

    • 1 0

  • Ale skarżą się też kierowcy komunikacji miejskiej że przez te nocne światła tracą czas i muszą bardzo szybko jeździć między przystankami a i tak mają opóźnienia.Taka linia N10 z Kaczych Buków przez Wielkopolską Al.Zwycięstwa Świętojańską potem Wiśniewskiego Estakada Unruga do Pogórza zajazd na Babie Doły Oksywie i powrót na Kacze Buki.Po drodze masa świateł a rozkład wyśrubowany tam gdzie w dzień są 2 lub 3 minuty jest jedna minuta.Nie idzie się wyrobić.Ostatnie kursy linii dziennych także są popóźnione.Prawda jest taka że panowie policjanci z Gdańska którzy zarazili w 2004 roku swoim pomysłem 24 godzinnych sygnalizacji całe 3-Miasto to typowe dupki co siedzą za biurkami i teoretyzują jak tu ludziom uprzykrzyć życie.Fakty są takie że parę razy zdarzyło mi się widzieć ruch jaki jest w nocy na Morskiej i on jest w taką zwykłą noc minimalny wyjazd z drogi poprzecznej lub przejście na drugą stronę jest proste jeśli średni odstęp pomiędzy samochodami wynosi jakieś 100 metrów.Czasem są takie przerwy u mnie w Cisowej że przez 2 minuty nic nie jedzie w obie strony.Mnie to po prostu śmierdzi euro komuną zbawiamy wszystkich na siłę jaka dobra Gdynia dba o mieszkańców żeby broń Boże nie zrobili sobie krzywdy muszą wszędzie działać światła.Oczywiście to nie jest prawda bo np na Węźle Ofiar Grudnia światła pulsują w nocy podobnie jak w wielu miejscach np przy Hali na ulicy Dworcowej na krzyżówce Kartuska/Chylońska,Pucka/Hutnicza,Estakada/Hutnicza,Warszawska/Witomińska,Warszawska/Nowogrodzka.
    Zatrzymywanie w nocy w większości miejsc nie ma uzasadnienia.Pojedyncze auto z ulicy podporządkowanej może puścić pojedyncze na drodze głównej.Problemu nie ma,jest sztuczny,podobnie jak to że wszyscy prują jak dziki w nocy.Nieprawda,paręnaście razy szedłem nocą wzdłuż Morskiej i spora część kierowców nadal jechała 50 pomimo że do godziny 5 można jechać po dawnemu 60 inni nie szybciej niż 80 co mieści się w granicach rozsądku.Problem jest sztuczny a system Tristar to kosztowna zabawka w rzeczywistości jego znaczenie jest znacznie przeceniane przez urzędników,za to jego działanie w pewnych miejscach irytuje zamiast pomagać.Np pojedyncze autko wyjeżdżające z ulicy Kalksztajnów gdzie można skręcić tylko w prawo najeżdża na czujniki pętli indukcyjnej i uruchamia całą maszynerię zatrzymującą ruch na Morskiej tylko dla niego samego.Pytanie po co?W nocy wyjazd nawet dla największej ciamajdy nie stanowi problemu.Pieszym nie chce się czekać 3 minuty na zielone światło więc przechodzą na czerwonym,bo nic nie jedzie więc po co stać,z tymi nocnymi światłami jest więcej problemów szkoda że umysł pana Stępy czy Oskarbskiego jest za płytki żeby to pojąć.Jako samodzielny obywatel mam powyżej uszu tej komuszej sztucznej i powierzchownej troski o mnie.

    • 1 0

  • (2)

    Najpierw należałoby udzielić (sobie) odpowiedzi, czym jest inteligencja i czy maszyna może takową posiadać. Może jeszcze intelekt i świadomość, że jest inteligentną maszyną, co?
    Wróćmy do źródeł. Nazwijmy to Trójmiejski System Płynnego Ruchu (teoretycznie)

    • 0 0

    • Masz racje Gallux, (1)

      dlatego pisalem o sztucznej inteligencji, a cudzyslowu w tytule wypowiedzi, system niestety nie "trawi".

      • 0 0

      • .. bo pewnie portal zatrudnił z oszczędności jakiegoś _fachowca_,

        który dopiero się uczy rzemiosła. Chociaż to dziwne, bo prawidłowa obsługa znaków specjalnych to jedno z prostszych zagadnień w programowaniu stron..

        • 0 0

  • Światła na Morskiej (1)

    Najbardziej dobijające jest to, że wszystkie światła na Morskiej są zapalone 24/h
    Wracałem niedawno o 1 w nocy, prawie pusto ale na 3/4 świateł musiałem stać.
    Powinny zostać tylko te przy Obwodnicy/ Kartuskiej/ Estakadzie/ Warszawskiej. Pozostałe zapalone są bez sensu. Ruch poboczny praktycznie w nocy ustaje a widoczność boczna jest bardzo dobra... Na pewno włączenie sie do ruchu z prostopadłej nie jest trudniejsze niż ze stacji benzynowej czy Mc Donalda...
    Ja rozumiem, że przy szkołach, LIDL-u i tych innych marketach na Grabówku za dnia jest ruch ale w nocy?? Niech się jeden z drugim przejedzie w nocy Morska i pomyśli...

    • 1 0

    • Niestety tak jest zrobione specjalnie, wspominał o tym jakiś dzielny pan komisarz z KGP

      To rozumowania był następujący: w nocy przy zapalonych jedynie światłach pulsujących, ruch na drogach z pierwszeństwem odbywał się zbyt szybko, co prowadziło do wypadków. Ok, zgoda.

      I teraz: co z tym zrobić? Oczywiście, spośród licznych możliwych rozwiązań wybrano rozwiązanie typu "po najmniejszej linii oporu" - czyli nie wyłączać sterowania na noc.

      Oczywiście fakt, że pan obywatel Kowalski po nocnej podróży przez Trójmiasto wróci do domu pół godziny później, nikogo nie obchodzi.

      W Trójmieście/Polsce póki co nie ma zwyczaju robienia czegoś tylko dla wygody mieszkańców. Bo po co?

      Natomiast wyciąganie daleko idących wniosków, że wyspany pan Kowalski byłby bardziej wydajny w pracy, a zatem - coś zrobiłby szybciej i lepiej (czyli z korzyścią dla siebie i innych) przerasta niestety możliwości intelektualne ludzi zarządzających miastem. I potem można oglądać obrazki jak światła funkcjonujące całą dobę w cyklu dziennym, albo ciągnące się latami proste zabiegi przy remoncie dróg...

      • 0 0

  • pszejscia takie jak przy kosciele sw. Rodziny miedzy dworcem gl. a stocznia gdynia i to przy poczcie na Grabowku moglyby byc pod ziemia uplynnilo by to ruch ( czy jest to mozliwe jeszcze w tym wieku?)

    • 1 0

  • Jezeli w urzedzie sa GAMONIE a nie fachowcy no to jest tak jak jest.Smrodek tej kupy jaka nam zrobili "Fachowcy z magistratu" na Morskiej dochodzi juz do urzedu, no i teraz panowie zaczynaja sie zastanawiac skad to sie bierze?-(przez korki na Morskiej blokuje sie juz cala Gdyni) ano stad ze Morska (glowna arteria wylotowa nie tylko z Gdyni ,ale z calego trojmiasta)zostala zabarykadowana markietami Plus, Kaufland,Lidl,w miejscu dawnego TOS-u ma powstac Carrefour.A do tego jeszcze petla trolejbusowa,za nia szkola nauki jazdy no i za chwile konieczny i niezbedny zjazd i wjazd na estakade Kwiatkowskiego.Wszyscy wiedza na jakim odcinku jest to wszystko zlokalizowane.Do tego wszystkiego jeszcze zostaly sknocone i zbabrane dwa dobrze dzialajace i funkcjonujace skrzyzowania z mini rondami (kto nie zdazyl mial gdzie stac, teraz blokuje skrzyzowanie)Jest to super BUBEL I KNOT i nic tu ni pomoze inteligentna regulacja .Nad wscieklym i rozszalalym tlumem nie jest w stanie zapanowac jeden inteligentny policjant.Za niekompetencje i bezmyslnosc wszyscy placimy, to nie jest rozwoj miasta , ciaza rozwija sie w lonie i w brzychu anie w d...e. p.s. odrebnym aspektem ,acz decydujacym jest niewspolmierny wzrost ilosci samochodow.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane