• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak będziemy się poruszać po Gdańsku w 2030 r.?

Krzysztof Koprowski
20 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
To, jakie środki transportu będą dominować w 2030 r., zależy w dużej mierze od decyzji, które podejmiemy dzisiaj. To, jakie środki transportu będą dominować w 2030 r., zależy w dużej mierze od decyzji, które podejmiemy dzisiaj.

Jak powinien wyglądać transport w Gdańsku za 17 lat i która forma przemieszczania się powinna być dominująca? O tym dyskutowano podczas spotkania w ramach Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus. Dokument ten ma wykreować miasto przyszłości, o jakim marzą mieszkańcy.



Czy wierzysz, że powstający dokument Strategii Rozwoju zmieni dotychczas nakreśloną wizję rozwoju miasta?

Wtorkowe spotkanie, które odbyło się w ramach budowy "Strategii Rozwoju Gdańska 2030" przyciągnęło raptem ok. 20 osób, z czego mniej więcej połowę stanowili urzędnicy różnych wydziałów gdańskiego magistratu.

Mimo to nie brakowało krytycznych ocen urzędniczej polityki kreowania przestrzeni miejskiej. Efekt prac w grupach jasno wskazywał, że należy zmienić sposób myślenia o mieście jako przestrzeni podporządkowanej autom i potrzebom kierowców, a zacząć myśleć o pieszych.

Za tym, by zakończyć romans miasta z autami przemawiają nie tylko kwestie natury estetycznej, ale też rachunek ekonomiczny

- Koszt budowy 100 metrów bieżących Trasy Słowackiego wyniósł ok. 4 mln zł. Dla porównania, budowa wydzielonej drogi rowerowej tej samej długości to koszt ok. 116 tys. zł, zaś wydzielenie pasa rowerowego tylko 12,5 tys. zł - wyliczał dr Piotr Kuropatwiński, pracownik katedry Polityki Gospodarczej Uniwersytetu Gdańskiego i wiceprezydent Europejskiej Federacji Cyklistów.

Równie kosztowne jest tworzenie miejsc parkingowych. Budowa jednego miejsca w parkingu wielopoziomowym w Warszawie w ramach systemu park&ride (dotychczas głównie takie parkingi buduje stolica z własnego budżetu), to wydatek od 25 do 45 tys. zł. Miejsce placowe to natomiast koszt od 3 do 24 tys. zł.

A ponieważ do parkingów trzeba dojechać, to oczywistą staje się budowa kolejnych dróg, a więc dalsza degradacja przestrzeni miejskiej.

Czy można zatrzymać to błędne koło?

Uczestnicy spotkania postulowali zmianę sposobu myślenia urbanistów, którzy powinni rozpoczynać planowanie przestrzeni od potrzeb pieszych i rowerzystów, a dopiero później brać pod uwagę wymagania kierowców aut.

Niezbędne do tego jest tworzenie większej liczby przejść przez ulice, zmiany w cyklach świateł (dłuższe i częstsze zielone dla pieszych), ograniczenie nielegalnego parkowania na chodnikach, promowanie alternatywnego względem auta sposobu przemieszczania się oraz polepszenie warunków przejazdu transportem publicznym (w tym wspólnych biletów na wszystkie środki komunikacji w całym Trójmieście).

- Należy działać na rzecz przyspieszenia komunikacji miejskiej, bo gdy porusza się ona wolniej niż samochód, to nigdy nie wygra z nim konkurencji. Trzeba również podnosić komfort przejazdu, bo klimatyzacja jest w większości aut, a tylko w niektórych środkach transportu - mówi Jacek Szmagliński, wiceprezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Czytaj też: Nasz test z 2010 r. - czym najszybciej dotrzeć z Żabianki do centrum Gdańska?

Michał Błaut z Obywatelskiej Ligi Ekologicznej zwrócił z kolei uwagę, że stosunek urzędników i planistów do pieszych najlepiej widać podczas remontów dróg i realizacji inwestycji drogowych: - Niejednokrotnie jest tak, że pieszym wyznacza się przejścia w taki sposób, że muszą wielokrotnie nadkładać drogi, cierpiąc przy tym najbardziej na trwających pracach.

Czytaj też: Pierwotna organizacja ruchu pieszego w rejonie Bramy Oliwskiej w związku z budową ul. Nowej Wałowej

Inny uczestnik spotkania apelował natomiast o lepszą organizację przestrzeni dla pieszych. - Starsze osoby mają problem ze swobodnym przemieszczaniem się. W przestrzeni brakuje odpowiedniej liczby ławek i innych udogodnień. Takie osoby zakupy traktują jak wyprawę, a często zlecają je innym osobom, na przykład wnukom. Odbija się to na ich stanie zdrowia, ale tym samym następuje też całkowity zanik mobilności - ci ludzie spędzają czas w domu - nie z własnej woli.

Zdaniem uczestników, ruch samochodowy do roku 2030 powinien być ograniczony, przy jednoczesnym wzroście ruchu rowerowego i pieszego oraz - co najmniej tak wysokiego, jak dzisiaj - udziału komunikacji miejskiej w przemieszczaniu się po mieście. Miedzy innymi taki wniosek, wraz z pozostałymi uwagami, zostanie przekazany władzom miasta i umieszczony w powstającej Strategii Rozwoju.

Dokument ten nie będzie jednak miał żadnego przełożenia na inwestycje, takie jak: podporządkowanie ruchu w obrębie Targu i Siennego potrzebom kierowców, budowy parkingu kosztem pętli autobusowej Jana z Kolna czy planowany tunel pod Pachołkiem. Zupełnie inne wnioski niż podczas wtorkowego spotkania płyną też z analiz Biura Rozwoju Gdańska, które zaleca dalszą rozbudowę układu drogowego.

Czytaj też: Jak powinien wyglądać transport w Trójmieście?

Opinie (304) 4 zablokowane

  • juz wsiadam na rower w garniaku i lapotopem (3)

    W taką pogodę jak dziś i jade z roboty do domu 15km. Puknij sie pan w dekiel panie dokturze z ug. Porównywanie kosztów budowy dróg rowerowych do samochodowych jest jak porównywanie kija do karabinu. Boże i to jest kadra uniwerku.

    • 7 6

    • szkoda, że dawno już straciłeś zdolność uczenia się nowych sytuacji (2)

      większość podróży samochodem po mieście odbywa się na nie więcej niż 6 km. Jak mieszkasz tak daleko, być może warto rozważyć zmianę mieszkania.

      • 0 3

      • (1)

        Ej półgłowku - powiedz typom w Moskwie, że 15 km to dużo i niech zmienią miejsce zamieszkania.
        A teraz won na kolację do mamy.

        • 3 3

        • na duże odległości kombinacja rower plus kolej też jest niezła

          na stacji w pobliżu centrum rowerek publiczny - 5 minut i po przejechaniu 300 metrów już jesteś w robocie. Twój kumpel w Moskwie dopiero zaczyna odmrażać samochód po przedarciu się przez zaspy śniegu

          • 0 2

  • Chodnik Na Kokoszkach

    Mogli by zrobić chodnik pomiędzy Matarnią a kokoszkami przy odcinku lotniskowym gdyż jak się jedzie tą drogą nic nie widać i kwestią czasu jest jak samochód potrąci pieszego.

    • 6 0

  • to teraz w ramach tej strategii istniejące drogi podzielic ns buspasy i sciezki pedałowe

    • 2 1

  • Pozdrawiam zapyziały Gdańsk (3)

    z eleganckiego,pełnego szyku Wiednia.

    • 4 4

    • ze spalarnia odpadków w srodku miasta ......

      i gigantycznymi korkam i stadem rumunów koczujacych gdzie popadnie - ale szyk i glantz !!

      • 3 3

    • Pozdrowienia z uśmiechnietej, pełnej prestiżu Gdyni...

      dla eleganckiego, pełnego szyku Wiednia.

      • 0 0

    • Pozdrawiam szowinistyczny, sztywniacki i nudny Wiedeń

      z pełnego świetnego humoru i normalnych ludzi, uroczego, szybko rozwijającego się Gdańska

      • 0 1

  • SOCJALISCI PRZECIW SAMOCHODOM (3)

    Tu jest bol bo ludzi we wlasnych samochodach nie mozna kontrolowac i nimi rzadzic...

    • 6 6

    • jeżdżę skm-ką i nie czuję się rządzony. (1)

      czuje za to smród.

      • 3 2

      • To idź do kibla się w******...

        • 3 3

    • co

      za głupota. Zapchac miasto autami, tylko komunista tak może myslec, samochód dla każdego! Ilu ludzi do sklepu, ktory jest 100 metrów od domu podjeżdza autem? a bębzony rosna, kondycha spada. A potem szpitale pełne.

      • 3 4

  • Działająca komunikacja miejska

    Także wieczorem i nocą, bo za dnia jakoś działa. ZTM Gdańsk zlikwidowało co drugi kurs autobusu N1, SKM dąży po zmroku do standardu jedna kolejka na godzinę, żeby podróżni łatwiej zapamiętywali rozkład (w niektórych godzinach już jest rzadziej). Ja kupiłem samochód, sąsiedzi też.

    • 1 2

  • oczywiscie na pierwszym planie

    golf 2 na rej. GKA - powinni go kaszubi w swój herb wpasować.....

    • 3 3

  • Wprowdzic podatek od drugiego auta na dany adres plus platny wjazd

    dla nie zameldowanych w Gdansku.

    • 4 3

  • 10 lat wiezenia dla tego kto wydaje zezwolenia (2)

    na budowe wielkich galerii handlowych w centrach miast.

    • 1 5

    • (1)

      a co mają budować. Małe szałasy z epoki kamienia łupanego ?

      • 2 2

      • galeria na obrzezach miast

        1. mniej korkow
        2. przestrzen dla pieszych I mieszkamcow, zielen
        3. rozwoj mniejszych sklepikow, handlowych ulic, restauracyjek itp

        pojedz gdzies I zobacz .....

        • 3 5

  • Trzeba powołać Kaczyńskiego na premiera (2)

    Niech zrobi porządek z całymi tymi złodziejami. Bo dopóki rządzi Po lepiej nie będzie w tym kraju.A taki Lech Wałęsa,Paweł Adamowicz,Marcin Plichta, inni ministrowie i urzędnicy dalej będą kraść i nigdy nie zostaną osądzeni za swoje czyny.

    • 1 9

    • ja bede glosowac na KNP (1)

      dosc juz koryta, urzedasow, przekretow

      • 1 1

      • tak czas zrobić miejsce przy korycie dla innych;)

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane