• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak komunikacja radzi sobie z zimą?

Krzysztof Koprowski
23 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Temperatura w tramwajach do zmiany?
W mroźne noce na torach spotkać można nieliniowe tramwaje, które oczyszczają przewody trakcyjne z lodu. W mroźne noce na torach spotkać można nieliniowe tramwaje, które oczyszczają przewody trakcyjne z lodu.

Specjalne tramwaje i paliwo, a także otwieranie drzwi wyłącznie na życzenie pasażera - w ten sposób gdański Zakład Komunikacji Miejskiej stara się walczyć z niesprzyjającą, zimową aurą.



Jak oceniasz funkcjonowanie komunikacji miejskiej zimą?

Choć nocne tramwaje kursują po Gdańsku wyłącznie w sezonie letnim oraz w trakcie ważnych imprez, zimą bez problemu można spotkać je każdej nocy. Nie wożą jednak pasażerów, a oczyszczają przewody trakcyjne z lodu.

- Tramwaje zwane przecierakami wypuszczane są każdej nocy przy minusowych temperaturach. Natomiast przy dużych opadach śniegu, na torach spotkać można tzw. czarownice, czyli tramwaje służące do odśnieżania i oczyszczania torów ze śniegu - mówi Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
W przypadku autobusów walka z mrozem koncentruje się na stosowaniu specjalnego paliwa. Jego skład pozwala na pracę silnika nawet przy temperaturze do -30 stopni Celsjusza.

Tramwaj-czarownica do odśnieżania torowiska. Materiał z 2013 r.

Z punktu widzenia pasażerów, ważniejsze są jednak udogodnienia w postaci odpowiedniej temperatury wewnątrz pojazdu. Aby uniknąć strat ciepła, drzwi w tramwajach i autobusach są otwierane tylko na przycisk (tzw. ciepły guzik).

Ta zasada wprawdzie obowiązuje od kilku lat także w inne pory roku np. latem, aby ograniczyć wtłaczanie ciepłego powietrza do klimatyzowanego wnętrza pojazdu, jednak zimą, zdaniem ZKM, jest szczególnie przestrzegana przez kierowców i motorniczych.

Zimą autobusy tankowane są paliwem, które pozwala na pracę silnika nawet przy temperaturze do -30 stopni. Zimą autobusy tankowane są paliwem, które pozwala na pracę silnika nawet przy temperaturze do -30 stopni.
Ponadto kierujący pojazdami mają obowiązek włączyć ogrzewanie za każdym razem, kiedy temperatura spada poniżej +5 stopni.

- Każdy kierowca i motorniczy może na prośbę pasażera włączyć ogrzewanie takżę wówczas, jeżeli temperatura na zewnątrz wynosi od +10 do +5 stopni - dodaje Mongird.
Szczególnie zimą warto bacznie obserwować tablice Systemu Informacji Pasażerskiej. Prezentowane na nich dane o najbliższych odjazdach interesujących nas tramwajów i autobusów oparte są o rzeczywiste położenie pojazdów, czego nie może zagwarantować nam papierowy rozkład jazdy w wiatach.

Na przystankach, gdzie nie ma SIP-u, możemy skorzystać z telefonu komórkowego z dostępem do Internetu i zajrzeć na mobilną stronę Zarządu Transportu Miejskiego. Tu również prezentowane są dane o najbliższych odjazdach z konkretnego przystanku - także tego, gdzie nie ma tablic SIP oraz ewentualne komunikaty o utrudnieniach w ruchu.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r. Komunikacja miejska w telefonie komórkowym

Jeżeli jest nam zimno, a temperatura na zewnątrz nie przekracza +10 stopni, możemy poprosić motorniczego lub kierowcę autobusu o włączenie ogrzewania. Gdy ten odmówi lub ogrzewanie jest zepsute, poinformujmy o tym Centralę Ruchu ZTM. Jeżeli jest nam zimno, a temperatura na zewnątrz nie przekracza +10 stopni, możemy poprosić motorniczego lub kierowcę autobusu o włączenie ogrzewania. Gdy ten odmówi lub ogrzewanie jest zepsute, poinformujmy o tym Centralę Ruchu ZTM.
Podobną funkcjonalność oferuje strona info.zkm.pl oraz aplikacja MyBus Online. Dzięki tym narzędziom dodatkowo możemy zobaczyć bieżącą lokalizację wskazanego przez nas autobusu lub tramwaju. Wadą jest jednak ograniczenie działania wyłącznie do pojazdów ZKM (na stronie ZTM sprawdzimy wszystkich przewoźników).

Rozkład jazdy sprawdzisz również na komunikacja.trojmiasto.pl oraz w aplikacji Trojmiasto.pl

W razie wątpliwości co do czasu przyjazdu najbliższego autobusu lub tramwaju czy też potrzeby zgłoszenia nieodpowiedniego standardu podróży (np. niedziałającego ogrzewania) nie wahajmy się przed wybraniem numeru do Centrali Ruchu Zarządu Transportu Miejskiego - 58 309-13-22. Uwagi można także zgłaszać drogą e-mailową na adres ztm@ztm.gda.pl

Czytaj też: Sanie zamiast tramwajów, czyli jak to było ponad 140 lat temu

Miejsca

Opinie (176) 5 zablokowanych

  • Przyciski działają :

    Zewnętrzne po zatrzymaniu pojazdu i zaświeceniu się przycisków.
    Wewnętrzne zapamiętają każde przyciśnięcie przed przystankiem i otwierają drzwi.
    Nie ma możliwości wejścia/wyjścia z pojazdu w trakcie jazdy ponieważ działanie przycisków aktywuje kierowca.

    • 0 0

  • Otwieranie drzwi wyłącznie na życzenie pasażera jest trochę denerwujące w niektórych pojazdach (1)

    Głównie w dortmundach i części autobusów, bo przyciski otwierania drzwi nie zawsze reagują za pierwszym naciśnięciem, czasem nawet za drugim i trzecim drzwi się nie otwierają. To trochę zaburza płynność wsiadania i wysiadania.

    • 2 1

    • bo przycisk to nie włącznik światła w domu

      i trzeba dać mu chwilę na zadziałanie a nie walić pięścią bezmyślnie-wtedy to faktycznie się zepsuje!

      • 0 0

  • i zapamiętajcie raz na zawsze,że tabor się zmienił (2)

    i o dawien dawna drzwi w tramwajach zamykają się AUTOMATYCZNIE(poza kilkoma wyjątkami starych wozów) i od tego są fotokomórki ,żeby nie doszło przynajmniej w teorii do przytrzaśnięcia drzwiami, więc zanim zaczniecie awanturę ,że motorniczy przytrzasnął was drzwiami zapoznajcie się z zasadą działania pojazdu albo korzystajcie z innych środków transportu-nie ma przymusu jazdy komunikacją!

    • 16 3

    • (1)

      A kto uruchamia sygnał,? Motorniczy, kiedy jestem w połowie drzwi z wozkiem

      • 1 1

      • nie ma żadnego przycisku w nowych wozach

        dla sygnału-tylko stare 105 tzw akwarium.
        Sygnał jest uruchamiany automatycznie w momencie zadziałania automatu zamykającego drzwi.

        • 0 0

  • Na petli Swietorzyska.... (6)

    ...motorniczowie(tak sie odmienia?) czekaja do "ostatniej sekundy",z podjazdem do przystanku.Jest na tablicy odjazd za dwie minuty,to nie podjada wczesniej.
    Szkoda,pasazerowie stoja w zacinajacym deszczu,sniegu,mrozie.....
    Jest wiata,ale marnie chroni przed wiatrem...
    Maja zakaz podjechania dwie minuty wczesniej?
    Sytuacja jest nagminna,nie sporadyczna.

    • 36 15

    • Na petli Swietorzyska.... (1)

      bo ja też chcę zrobić siku i zjeść kanapkę

      • 17 1

      • dokładnie

        a tak nawet nie zdąży chleba ugryźć a tam już bilet bilet i d..ę zawracają na okrągło!

        • 0 0

    • Pętla Świętokrzyska (1)

      Podjeżdżanie w ostatniej chwili to nie jedyny problem. Zauważyłam, że niektórzy kierowcy autobusów, zwłaszcza linii 295 celowo odjeżdżają z przystanku, gdy podjeżdża tramwaj i wysiadają ludzie. Potem stoją na czerwonym świetle parę metrów dalej, ale oczywiście już nikogo nie wpuszczą do autobusu (ze względów bezpieczeństwa oczywiście). Nie rozumiem tej złośliwości, zwłaszcza, że w godzinach późnopopołudniowych autobusy tej linii jeżdżą co 20 minut. Często obserwuję ludzi, którzy podbiegają i proszą o wpuszczenie do pojazdu, ale bezskutecznie niestety... Jaki problem jest poczekać minutę na przystanku, zwłaszcza że potem i tak stoją czekając na zielone????

      • 14 6

      • Autobus pusty mniej pali czysta oszczednosc

        • 2 0

    • ....

      motorniczy też ma prawo mieć przerwę.

      • 27 2

    • A z jakiej racji ma podjezdzac? Ma być ma przystanku za te przykładowe 2 minuty to znaczy za 2 minuty, a nie wcześniej.

      • 12 17

  • Alinka (1)

    ....i stac godzinami w korkach! Ach jak dobrze!

    • 0 1

    • ale po co zmyślasz?

      • 0 0

  • Do cężkiej cholery !!! (11)

    odczepcie się wreszcie od kierowców . Jestem kierowcą i zawsze mam włączone ogrzewanie . No , ale gdy na przystanku stoją 3 osoby i każdy królewicz musi wsiąść swoimi drzwiami to żadne ogrzewanie tego nie nadrobi . Dodatkowo celebrują wejście bo w rączce kubek z kawą i słuchawki w drugiej rączce przeszkadzają . Postój autobusu :
    po wyłączeniu silnika ogrzewanie samoczynnie się WYŁĄCZA . Silnik może pracować max 1 min. Potem mieszkańcy okolicznych domów dzwonią ze skargami .
    MENELE : ja nie walczę z menelami . Dziś wszyscy mają komórki i gdy ja zacznę wyrzucać dziada to połowa zacznie mnie nakręcać i jutro będę na YouTube z tytułem CHAM WYRZUCA PASAŻERA . Po co mi to ? A zwykle z tyłu siedzą panowie - często dość rośli - to czemu nie wyrzucą menela ? Proste : bo im się żel na główce zluzuje a i porcięta z krokiem w kolanach przeszkadzają . Takich to dziś mamy facetów . Pozdrowiam serdecznie , kierowca , zwykle uprzejmy .
    P.S. Prawda jest taka , że dziś większość pasażerów ciągle gapi się w komórkę i totalnie ma w d...e co dzieje się wokoło .

    • 51 2

    • a nie masz takiej opcji że blokujesz wejścia (9)

      i zostawiasz tylko jedno?
      gdyby zrobic kampanię informacyjną albo jakoś dać ludziom znać
      to można by w takiej sytuacji jak są trzy osoby tak robić,
      w UK i tak jest tylko jendo wejście we wszystkich autobusach i wszystko działa bez problemu

      • 7 1

      • (1)

        Można , ale skończy się to awanturą i skargą .

        • 2 0

        • szkoda

          • 0 0

      • ja jęźdzę w UK (6)

        UK to nie POLSKA w UK nie ma takich temperatur jak w Polsce,
        w UK sa sprawniejsze autobusy a w Gdańsku to 50% to złomy co maja po 20 lat

        • 4 4

        • (1)

          Za to towarzystwo , które jeżdzi w UK to horror .

          • 0 1

          • ale tylko jak ty wsiadasz

            • 0 0

        • w UK też jest zimno ale dopiero na północy, w Szkocji (2)

          w Anglii i Walii jest ciepło, w Irlandi Północnej zimnawo ale niewiem dokładnie jak,
          w każdym razie co mi się podoba i jakoś tutaj się sprawdza to wsiadanie jednym wejściem, raz że ogrzewanie a dwa że bilety,
          nie wiem jak z oblężonymi przystankami, tu przystanków jest więcej
          i ludzie się nie tłoczą na jednym, nawet na ruchliwych dworcach nie ma problemu z wsiadaniem i wysiadaniem,
          ani z kupowaniem biletu w automacie przy kierowcy

          • 6 0

          • (1)

            Uważam , że mamy jeden z lepszych taborów w Polsce .Nie podniecaj się tą Wielką Brytanią.

            • 0 1

            • tabór nie jest problemem z tego co ludzie piszą

              problemem wydaje się być napięty rozkład jazdy nieuwzględniających wolniejszego ruchu w godzinach szczytu (w Gdyni jest uwzględniony, wiem bo jeździłem przez wiele lat)
              konsekwencją tego jest niechęć kierowców do sprzedawania biletów
              a potem gonienie na złamanie karku i uciekanie z przystanku,

              w kwestii temperatury podobnie, wydawanie reszty, zimno kierowcy,
              otwieranie wszystkich drzwi zimą (latem podobnie jeśli klima)

              Może jest za mało autobusów?

              • 1 0

        • Co ty pier****sz już ci się w Anglii mózg zlasował

          • 0 2

    • Z chęcią napił bym się z Tobą wódki. Szacun za pracę, którą wykonujesz.

      • 16 0

  • (7)

    Nie jest źle. Najgorzej jest w SKM i starych sztruclach w Gdyni,.

    • 64 15

    • w Gdyni codziennie (1)

      śmigam komunikacją i nie mam powodów do narzekania....jedni twierdzą że za ciepło inni że za zimno,mi tam jest dobrze,jak za ciepło to rozpinam kurtkę i tyle.Nie spotkałam się z awarią autobusu którym jechałam,przyjeżdżają punktualnie i nie ma do czego się przyczepić.Chyba że ktoś z natury jest czepialski to na siłę będzie czegoś szukał.

      • 4 0

      • yhm, ja podobnie, przynajmniej z Witomina przez lata nigdy mnie nie zawiodła

        może są jakieś linie z problemami
        ale mi osobiście nic nie wiadomo o problemach

        • 0 0

    • w Gdyni (3)

      od 20 lat nie ma strych sztrucli...jesteś tępy zaślepiony burak i tyle...napisałeś coś byle napisać o Gdyni..

      • 5 11

      • Jelczomercedesy są tak nowe jak Helmuty hehehe

        • 5 0

      • A te stare many to są nowe inaczej?

        • 4 3

      • może on jechał ostatnio w 1985 i się wypowiada

        • 5 7

    • jaka zima, zima jeszcze nie przyszła
      jedynie USA nęka, bo u nas to widać wiosnę za rogiem, od poniedziałku cieplutko :D

      • 13 0

  • przejazdy powinny być za darmo, jak w innych miastach (19)

    A teraz tylko politycy i emeryci mogą za darmo jeździć

    • 46 91

    • (11)

      Nie ma nic za darmo gamoniu, jeśli ci tak mówią to jest sfinansowane z podatków. Z jakiej paki mam dokładać się do komunikacji miejskiej jeśli z niej nie korzystam?

      • 38 15

      • I tak się dokładasz. W Gdańsku 30mln rocznie (10)

        • 26 1

        • I tak płacisz na różne rzeczy (7)

          to dorzuć jeszcze trochę i sfinansuj mi comiesięczną pensję.

          • 16 10

          • A odróżniasz dobro społeczne, od własnego dobra? (6)

            • 10 6

            • (5)

              Dobro narodu, nad dobrem jednostki? Coś mi to mówi, ah tak, PRL !

              • 8 10

              • czyli nie zgadzasz się z edukacją publiczną finansowaną ze wspólnych naszych pieniędzy (2)

                nie zgadzasz się z bezpłatną służbą zdrowia
                i nie zgadzasz się z dotowanym przez państwo, czyli nas,
                transportem publicznym
                i jesteś gotów od dziś płacić 2 rzay więcej za bilety
                i za wszystkie wymienione wyżej dobra publiczne

                • 4 1

              • (1)

                A to lekarze i nauczyciele pracują za darmo, że uważasz że jest "bezpłatna" służba zdrowia?

                Gdyby Państwo nie płaciło nauczycielom, to wcześniej nie musiałoby Ci zabrać odpowiedniej kwoty z pensji. A gdyby wcześniej Ci nie zabrało, to mógłbyś płacić 2 razy więcej na komunikacje, bo i tak w efekcie tyle samo by Ci zostało w kieszeni, a nawet więcej bo nie płaciłbyś urzędnikowi za obsługę.

                Nie jestem zwolennikiem pełnego "uwolnienia", bo akurat szkoły publiczne jako tako dobrze funkcjonują. Ale za wizytę u lekarza płacisz dwa razy, raz w postaci składki, a potem jeszcze raz gdy idziesz do prywatnego (bo iść musisz). Więc czemu nie miałbyś zapłacić raz, tylko prywatnemu, a obowiązkową składkę miałbyś w kieszeni?

                • 0 1

              • zgadzamy się co do lekarzy i szkolnictwa

                tak samo komunikacja miejska musi być dotowana,
                świat już to przetestował i ludzie wiedzą co się dzieje jak likwidujesz połączenia i podnosisz ceny,

                umierają wtedy wioski, małe miasta a nawet całe dzielnice dużych miast
                lub całe regiony kraju
                i potem kosztuje cię 100 razy więcej aby te rejon spowrotem rozbudzić gospodarczo

                • 0 0

              • (1)

                Tak, dobro grupy (narodu, klasy społecznej) nad dobrem jednostki. Starczy już tego liberalnego indywidualizmu, który przeradza się w bezhołowie i jest antyspołeczny.

                • 4 8

              • Chętnie przejmę ze znajomymi "Twoje" upaństwowione mieszkanie. Podaj adres.

                Typowe myślenie cebulaka - zarabiam minimalną krajową, to ty też masz tyle zarabiać.

                • 7 2

        • (1)

          A żebyś wiedział ile Warszawa dopłaca, o której tak się lubi mówić że ma tańsze i lepiej łączone bilety :)

          • 10 1

          • Dopłaca jak każde miasto, ale w Warszawie gołym okiem widać te dopłaty. Chyba nie ma drugiego miasta, tak dobrze skomunikowanego, z tak gęstą siecią połączeń, i tak często jeżdżącymi pojazdami kom. publicznej. I do tego punktualnie (pomijając jakieś ekstremalne warunki drogowe).

            • 2 0

    • po części się mylisz

      emeryci nie maja darmowych przejazdów tylko ulgowe, chyba, że są po 70 roku życia to wtedy dopiero mają daarmowe

      • 1 0

    • (1)

      Bez przesady. Rozumiem, że emeryci mają za darmo (ale chyba dopiero od 70 r.ż?), gdyż w większości emerytury są żałosne. Politycy i tak nie korzystają, no ale dorosły, zarabiający chłop to może płacić sam za siebie

      • 8 0

      • to zależy ile

        • 2 1

    • (3)

      Polecam zobaczyć, jak to działa w Kościerzynie. Strach wsiadać do tych starych autobusów. Zresztą wstyd też spory, bo teraz pasażerowie zbiorkomu utożsamiani są z lumpami i bezrobotnymi.

      • 13 3

      • no tak, w Polsce zawsze na odwrót (2)

        "ludzie narzekają na ceny komunikacji - zwiększmy dotację, przejazdy są za darmo". "Zrobili komunikację za darmo - wsiądę w opla, bo mnie stać". A potem wszyscy równo w korku. Byle na pokaz.

        • 16 2

        • (1)

          Kościerzyna to w ogóle osobna historia. Tej kaszubskiej mentalności nigdy się nie pozbędą. Miałam nieprzyjemną okazję mieszkać tam przez 3 lata. Gdybym wiedziała co to za społeczność to wolałabym dojeżdżać tam codziennie do pracy z Gdańska niż znów tam trafić.

          • 9 2

          • może to twoja mentalnośc jest nieprzyjemna

            z pretensjonalnego tonu wnioskuję,
            że to bardziej prawdopodobne

            • 6 7

  • Ale czadowa odśnieżarka :-)

    • 0 0

  • Zniknęły state rzęchy autobusy, tabor tramwajowy też się poprawia.

    Ale w porównaniu z latami poprzednimi ścisk w tramwajach i autobusach sporo większy - niedługo będzie jak za komuny?

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane