• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaką koleją będzie Pomorska Kolej Metropolitalna?

Krzysztof Koprowski
21 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Czy przystanki PKM będą elementami spajającymi aglomerację czy wyłącznie przystankami kolejowymi o niewielkim znaczeniu? Nz. przystanek Gdańsk Niedźwiednik. Czy przystanki PKM będą elementami spajającymi aglomerację czy wyłącznie przystankami kolejowymi o niewielkim znaczeniu? Nz. przystanek Gdańsk Niedźwiednik.

Do uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zostało zaledwie kilka miesięcy, a my wciąż nie wiemy, czym właściwie jest PKM. Hurraoptymizm towarzyszący jej budowie i świetny marketing sprawiają, że całkowicie odmiennie podchodzą do niej mieszkańcy, urzędnicy i deweloperzy. Czy czeka nas zatem miłe zaskoczenie czy jednak rozczarowanie? - zastanawia się Krzysztof Koprowski.



Gdy w Warszawie mieszkańcy nie mogą doczekać się wciąż odkładanego w czasie uruchomienia II linii stołecznego metra, mieszkańcy Trójmiasta i Kaszub wciąż zastanawiają się, jak bardzo odmieni ich codzienne podróże Pomorska Kolej Metropolitalna.

Warszawskie metro to bowiem produkt sprawdzony, w pełni zintegrowany z pozostałymi środkami transportu, a w dodatku utożsamiany z szybkością oraz wysoką częstotliwością. W przypadku PKM nie wiemy dzisiaj nic, więc każdy interpretuje zapowiedzi w odmienny sposób.

Wizualizacja możliwości zabudowy przy PKM Niedźwiednik w oparciu o nowy plan zagospodarowania. Wizualizacja możliwości zabudowy przy PKM Niedźwiednik w oparciu o nowy plan zagospodarowania.
Biuro Rozwoju Gdańska jako instytucja odpowiedzialna za planowanie przestrzenne, PKM postrzega jako kolejną i ulepszoną linię Szybkiej Kolei Miejskiej, świetnie zintegrowaną z autobusami i tramwajami, a w dodatku o wysokiej zdolności przewozowej. W ten właśnie sposób uzasadnia się lokalizacje gęstej zabudowy w pobliżu przystanków - ostatnio przy PKM Niedźwiednik.

Podobny przekaz płynie też z materiałów promocyjnych deweloperów, którzy zachęcają do zamieszkania na osiedlach w pobliżu PKM. Jednocześnie po zapadnięciu decyzji o budowie kolei wyrzucili do kosza swoje dotychczasowe koncepcje zabudowy, i w miejscu planowanych jeszcze niedawno domków jednorodzinnych dążą do realizacji zwartej zabudowy mieszkaniowej i handlowo-usługowej. PKM jest obecna na plakatach i każdej mapie z lokalizacją osiedla jako podstawowy środek transportu.

Czytaj też: Raport ekspertów od nieruchomości: PKM zmieni obraz Trójmiasta

Całkowicie inne podejście stosuje Zarząd Transportu Miejskiego, który swoją deklaracją zaskoczył mieszkańców i radnych podczas ostatniego posiedzenia komisji rady miasta, nazywając PKM koleją regionalną bez żadnego wpływu na funkcjonowanie miasta.

- My traktujemy PKM jako produkt regionalny. To nie jest kolej, która ma obsługiwać pasażerów wewnątrz miasta. To jest kolej, która ma służyć do przewozu z regionu i w region. Stąd płynie wniosek, że dla przejazdów wewnątrzmiejskich na dzisiaj nie musimy nic zmieniać, bo ten układ, który już funkcjonuje, doskonale radzi sobie ze skomunikowaniem rejonów miasta, gdzie będzie docierać PKM - przekonywał Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Wizualizacja PKM Jasień z parkingiem typu park&ride i nową pętlą autobusową. Wizualizacja PKM Jasień z parkingiem typu park&ride i nową pętlą autobusową.
Jednocześnie Gdańskie Inwestycje Komunalne budują węzły przesiadkowe przy kolei metropolitalnej, tak jakby PKM miała być rozwiązaniem zbliżonym do warszawskiego metra czy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, czyli modelu komunikacyjnego zwożenia pasażerów do przystanków przesiadkowych.

Do tego nakłada się jeszcze inna wizja samorządu województwa, czyli formalnie inwestora PKM, który traktuje PKM jako element strategiczny wielkiej siatki połączeń aż po najbardziej odległe miasta naszego regionu.

W październiku sporo zamieszania wywołała zapowiedź o zaledwie trzech pociągach z Wrzeszcza na lotnisko oraz zaledwie jednym w ciągu godziny do Gdyni (taka sama częstotliwość miała być do wielokrotnie mniejszych Kartuz i Kościerzyny). Potem wprawdzie z tych ustaleń się wycofano, ale pewien niesmak pozostał, szczególnie gdy przedstawiono planowany tabor PKM z zaledwie jedną parą drzwi na człon pociągu. To niesmak traktowania PKM jako kolei, która ma rozwiązać problemy województwa, a nie aglomeracji.

Niezależnie do wizji urzędników czy deweloperów, PKM jeszcze inaczej postrzegana jest wśród mieszkańców. I tu nie brakuje ogromnego poparcia dla jej budowy, będącego jeszcze pokłosiem radości towarzyszącej Euro 2012, które było przyczynkiem do myślenia o odbudowie tzw. kolei kokoszkowskiej.

Rozbiórka tzw. Mostku Weisera Dawidka była jedną z kilku akcji promujących realizację PKM.


Jaką funkcję powinna przede wszystkim pełnić PKM?


Spełnienie marzeń o nowoczesnym systemie kolejowym, którego tak bardzo zawsze zazdrościliśmy krajom Europy Zachodniej, wielka frekwencja na każdej imprezie towarzyszącej PKM, spora liczba fanów na Facebooku i w Internecie (kilka stron miłośniczych, częste fotorelacje na różnych forach) i perfekcyjny marketing połączony z nawiązaniem do historii (widowiskowa rozbiórka tzw. Motku Weisera Dawidka), sprawiają że już na starcie PKM ma ogromną szansę na sukces.

Należy się jednak zastanowić czy sukcesem będzie samo uruchomienie kolei czy frekwencja, która przekroczy szacunki spółki powołanej do jej realizacji? Czy miarą sukcesu będzie gęsta zabudowa wzdłuż kolei czy może przewidywania ZTM-u i brak likwidacji połączeń autobusowych?

I czy rozmawiając o PKM, mamy na myśli za każdym razem ten sam rodzaj kolei? Wydaje się, że prawie zakończona budowa oznacza jednocześnie dopiero początek rozmów o tym, jak wykorzystać tę infrastrukturę. A żeby to dobrze zrealizować niezbędna jest ścisła współpraca urzędników i deweloperów z mieszkańcami celem wypracowania jednego, wspólnego stanowiska oraz oczekiwań wobec nowej linii kolejowej.

Miejsca

Opinie (299)

  • jaka bedzie ?
    napewno droga
    pozdro

    • 2 2

  • PKM to inwestycja wojewódzka

    więc siłą rzeczy trzeba ją traktować jako inwestycję regionalną

    • 3 0

  • Złym pomysłem jest odkładanie w czasie elektryfikacji tej linii. (5)

    Można by w tej chwili chociaż w części przystosować te linię np. budując słupy. Potem trzeba będzie zamykać odcinki i zaburzać rozkład jazdy pociągów PKM.

    Nie dziwi mnie podejście ZTM-u - już teraz widzą pewne obawy o swoje interesy.

    Najsmutniejsze jest to, że dotąd nie został wyłoniony żaden przewoźnik - a to przecież sprawa najważniejsza.

    • 34 3

    • (2)

      gdyby w 3mieście był jeden organizator transportu zbiorowego, to i interes byłby wspólny. A tak wszyscy mamy ze 4 rady nadzorcze do wykarmienia.

      • 4 1

      • 4 rady to pikuś

        Zrozumcie wreszcie że problemem są samorządy Gdańska i Gdyni którzy nie chcą finansować przewozów kolejowych (SKM, PKM) na terenie swoich miast. Nie jest prawdą, że prawnie nie mogą. Liczą, że Marszałek im to sfinansuje.

        • 0 0

      • Elektryfikacja tego knota jeszcze wygeneruje następne miliony władowane w kibel. Toż ta inwestycja pochłonęła już oficjalnie półtora miliarda. Niech nikt nie gada, że UE coś dała za darmo. Poczekajcie na kolejne podwyżki. Przecież kiedyś trzeba zacząć spłacać te kredyty, dotacje i inne pomysłu zespołu budyniowatych i ich kolesi.

        • 3 1

    • Elektryfikacja była zależna od tego czy PKP PLK będzie łaskawa to zrobić z linią nr 201 (1)

      Poskąpili szmalu, aby poczekać na następną porcję kaszki od Unii. Gdyby PKM swoje tory z elektryfikowała, poniosłaby koszty amortyzacji tego, czego nie mogłaby używać. PKM jest zakładnikiem PLK. Póki PLK nie zacznie działać gospodarnie, PKM działa gospodarnie tak bardzo na ile pozwoli jej PLK.

      • 5 4

      • Cały czas pitolicie o lukrze na cudzym torcie.
        Po co te dotacje, skoro bezsensownie się je wydaje.
        Inwestycje winny zawsze być na możliwości a nie na krechę kredytową.
        To teraz dokładnie wygląda jak za komuny, gdy coś się budowało a potem brakło kasy na utrzymanie, bo środki nagle musiały się znaleźć z innej transzy. No i powstawał dylemat, na dzieci, szkoły, na drogi czy na starych i chorych?
        Unia daje kasę na budowę ale nie na utrzymywanie tych inwestycji. KTOŚ to chyba musiał przewidzieć?

        • 0 0

  • pełna integracja (2)

    1. Powstaje nowa LINIA KOLEJOWA a nie firma która będzie ją eksploatować. Zbędny jest tu kolejny pośrednik (PKM) wraz z jego kosztami ,brakiem wizji i niekompetencją.
    2. Linia kolejowa musi być w pełni zintegrowana z liniami kolejowymi PKP i SKM. Integracja ta to płynne włączenie w obie linie: rozjazdy, estakady. elektryfikacja oraz unifikacja peronów (wysokość i odległość peronów od składów).
    3. Dogłębna analiza przepływów potencjalnych pasażerów tej linii kolejowej.

    • 26 2

    • Integracja miała być, tylko urzędnicy zaspali! (1)

      Problem nie w samej PKM, której projekt od początku zakładał pełną integrację z tramwajami, autobusami, itd. (bez SKM - bo to ona ma niestandardowe dla całej UE systemy i perony), lecz w tym, że urzędy i instytucje, w których kompetencjach znajdują się sprawy związane z organizacją przewozów, wspólnego biletu, itp. zabrały się za to o wiele za późno, bo nie wierzyły, że budowa PKM zakończy się sukcesem. A teraz jest już za późno, aby przygotować sensowny wspólny rozkład jazdy, skoro na pół roku przed uruchomieniem PKM nie jest jeszcze nawet wybrany przewoźnik do obsługi tej linii!

      • 4 0

      • system SKM

        a jaki to jest standard ?
        Trzeba mieć pojazdy dostosowane do różnych odległóści, i wysokości peronów albo zmienić perony. Innych rozwiązań chyba nie ma, a bez integracji lini PKM z SKM wszystko traci jakikolwiek sens.

        • 0 0

  • katastrofa

    Bedzie katastrofa tak jak z skmka w niedziele.Wie ten kto probowal .Jesli chodzi o lotnisko to powinien byc regularny service co 15 minut do gdyni i wrzeszcza.Jak bedzie inaczej i ludzie sie przyzwyczaja,ze nie moga na PKM polegac to znow beda jezdzic taxi

    • 4 1

  • Musi do Gd.Głównego (6)

    MUSI dojeżdżać do Gd.Głównego,w przeciwnym razie będzie to duża niedogodność i ograniczenie.Ta niedogodność zmusi do korzystania z samochodu lub autobusu.Przesiadki u nas to porażka.Śpieszymy się do pracy,szkół,przedszkoli i lotniska.Kto z Gd.Głównego będzie chciał jechać PKM,skoro ona rozpocznie bieg w Gd.Wrzeszczu? Wsiądzie do autobusu,taksówki albo rodzina podrzuci na lotnisko.

    • 31 4

    • Przecież będzie (2)

      Nie wiem skąd info, że PKM nie dojedzie do Głównego? Oczywiście, że dojedzie.

      • 4 5

      • nie dojedzie

        między pociągami dalekobieżnymi jest za mało miejsca, żeby wpleść dodatkowe składy. Jest to możliwe wyłącznie kosztem towarów.

        • 1 0

      • A co. Za swoje wybudujesz tor do Gd.Głównego?

        • 2 2

    • na chwilę obecną nie ma takiej możliwości

      PKM nie wciśnie się między pociągi dalekobieżne. Zwyczajnie brak miejsca w rozkładzie. Jedynie budowa przejścia w tory SKM może pomóc - ale to się równa zaoraniu przystanku Zaspa.

      • 1 1

    • Zmusi do korzystania z samochodu?

      Jezu, co za trauma.

      Skoro Gdańsk Śródmieście zwolni trochę miejsca zajmowanego przez SKM na Głównym, powinien tam dotrzeć PKM. Po co te ślepe perony miałyby być, jak nie dla PKM?

      • 3 3

    • Miejsca pracy i zakupów są rozproszone, a Śródmieście wcale nie jest liderem

      jakby nie kombinować to bez przesiadek się raczej nie da. Dlatego ważne by przy przystankach PKM były węzły jakoś zsynchronizowane. Masz rację, że teraz z tym jest kiepsko. Tramwaj z pętli odjeżdża przed nosem tym, którzy dojeżdżają.

      • 4 5

  • Tworzenie (10)

    oddzielnej "firmy" pod nazwą PKM to jakieś nieporozumienie,no chyba,że twórcom chodziło o....... stołki.Cała infrastruktura powinna zostać włączona do PLK a na świadczenie usług przewozowych winien być rozpisany konkurs

    • 34 8

    • Porównaj sobie w jakim tempie prowadzi inwestycje PLK... (4)

      ...i w jakim tempie budowana jest PKM... To może wówczas przestaniesz pisać takie głupoty!

      • 9 3

      • Taaaa.... (3)

        pomyśl trochę człowieku.PLK prowadzi inwestycje na"żywym organizmie"czyli bez wstrzymywania ruchu pociągów,a to pociąga za sobą konieczność etapowania prac modernizacyjnych.PKM-ka ma ten luksus,że żaden pociąg ani podróżny jej tam się nie kreci.......i dzieki temu postęp prac jest bardziej sprawny.Hmmm,ale czy na pewno? 18 km w dwa lata to wg ciebie to sukces?Gdyby w takim tempie budowali zupełnie nową linię do W-wy to by to trwało a trwało.....

        • 9 6

        • prace torowe poszły dość szybko (2)

          obiekty inżynierskie wyznaczają właściwy czas realizacji. 18 km toru bez mostów, wiaduktów i przepustów można wybudować w trzy miesiące.

          • 3 2

          • Bardzo mądrze powiedziane....:-)))))) (1)

            ....ale na E 65 czyli na linii do Warszawy wszystkie....WSZYSTKIE obiekty inżynieryjne zostały wybudowane od nowa a poza tym powstały setki nowych wiaduktów,mostów,przepustów itp.A te 3 miesiące na roboty nawierzchniowe to wsadź sobie miedzy bajki."Nawierzchnia kolejowa to nie tylko szyny,podkłady,podsypka ale jeszcze ława,podtorze,odwodnienie,nasypy,wykopy,zabezpieczenie ruchu kolejowego czyli urzadzenia przy torowe,kilometry kabli...... itd.

            • 2 2

            • podstawowe prace ziemne idą ekspresem

              o ile nie masz przekładania instalacji - wszystko ogranicza się do zdjęcia humusu, niwelacji, zagęszczenia (1 miesiąc przy sprzyjającym profilu) ułożenia warstwy podsypki, rozłożenia podkładów, ułożenia i zapięcia szyn (sześć tygodni), podbicia (dwa dni przy użyciu automatów). Zostają niecałe dwa tygodnie na odbiory toru. W międzyczasie nikt nie musi stać, budowę tras dla automatyki robi się już w trakcie niwelacji. Ale to musi kierbud mieć jaja i łeb na karku.

              • 0 0

    • infrastruktura włączona do PLK? Żarty sobie robisz! (2)

      PLK przoduje w LIKWIDACJI a nie w BUDOWIE linii kolejowych. PKM powstała właśnie jako spółka celowa dla budowy linii kolejowej. Docelowo powinna przejąć linie, których nie chce PLK w Pomorskim (oraz linię SKM). Wtedy pozostaje wchłonięcie SKM przez samorząd. Może coś się zmieni.

      • 3 3

      • PLK (1)

        ...ma za zadanie utrzymywanie linii kolejowych.Likwidacje linii to "specjalnośc" pie.... bankomatów które opanowały Centrale PKP

        • 1 1

        • i nie utrzymuje wszystkich linii kolejowych

          "nie każdy pociąg to pkp" - nie każda linia to PLK. PLK bardzo niewygodnie posiadać jakąś infrastrukturę - a gdzie jeszcze myśleć o sensownych modernizacjach a tym bardziej o budowie.

          • 1 1

    • jedno Trójmiasto - jeden bilet - jeden przewoźnik! (1)

      • 10 1

      • "i w ciemności związać
        w krainie Mordor, gdzie zaległy cienie"

        • 7 1

  • (7)

    Jedna para drzwi na wagon, niska częstotliwość, stacja końcowa we Wrzeszczu, brak integracji taryfowej z ZTM i ZKM... to mówi samo za siebie, czy ta kolej odniesie sukces.

    • 280 9

    • (5)

      "Jedna para drzwi na wagon." - No wydaje się mało, ale zobaczymy, czy wystarczy.
      "niska częstotliwość" - O tym jeszcze nic nie wiadomo.
      "stacja końcowa we Wrzeszczu" - W Gdańsku Głównym.
      "brak integracji taryfowej z ZTM i ZKM" - O taryfie także nic nie wiadomo.

      • 4 9

      • (4)

        częstotliwość - z Wrzeszcza co 15 min.
        stacja końcowa - Wrzeszcz (docelowo w nieokreślonej przyszłości Gdańsk Główny)
        taryfa - z Wrzeszcza na lotnisko - 6zł (autobus 3zł)

        • 5 2

        • (2)

          6 zł za pociąg na lotnisko to nie jest dużo, dla porownania w Rzymie płacisz 8 euro, w Londynie 12 funtów a w Krakowie 15 złotych

          • 3 3

          • W Londynie 5 funtów metrem na Heathrow. Na STN, LTN trzeba zakombinować, ale koszt to ok. 10.

            • 3 0

          • a z Frankfuru do Hahn jest 20 euro

            ale tam lotnisko jest daleko, z 80 km
            i gdyby nie to lotnisko, nie bylo by innego celu podrozy
            wiec monopol drogiego autobusu lotniskowego
            nielatwo zlamac
            nasze zlamasy usiluja na nasze BLISKIE lotnisko
            (rowerem z Oliwy przez las zajmuje mi to 4o' a mam 5o lat)
            wprowadzic rownie zlodziejskie triki
            juz mowia o zamykaniu dzialających linii autobusow
            juz zaparkowanie tam samochodu bez dużego gmerania w portfelu
            nawet na chwile, zaczyna byc niemozliwe
            zlodziejstwo jest wszedzie, wiec na tej zasadzie u nas tez chcą kraść

            popierasz kradzież! spowiadasz się?!

            w tych wszystkich krajach gdzie takie zlodziejstwo dziala
            ludzie jednak kombinuja, nie tylko my
            w Atenach mozesz wziac na lotnisko metro
            za 12 euro, albo autobus z Omonii za 2 euro ( i byc szybciej :-) )
            z lotniska Taragona do Barcelony mozesz wziac autobus za 18 euro
            albo autobus do Taragony na 4 i wygodny pociag z Tara do Bar za drugie 4

            ludzie podwoza sie nawzajem, bo nikt nie lubi jak go RĄBIĄ I RŻNĄ

            • 5 4

        • te "15 min." to było na osłodę przed wyborami

          Realnie będzie 20-30 minut.
          Ja nie wiem, ale ktoś chce storpedować ten projekt od początku jak zacznie działać. Oddzielne bilety, kiepska częstotliwość, do Gdyni co 60 minut to po prostu dramat.

          A już żałowałem, że kupiłem drugi samochód dla żony...

          • 5 3

    • Straszna prawda...

      ...ale wole straszna prawde,niz najslodsze klamstwo.

      • 7 2

  • brak możliwości schowania się przed wiatrem...czerwona ozdoba imitująca nie wiadomo co, działająca przynajmniej na mnie jak

    płachta na byka...do tego osobne bilety, wiekszosć przystanków w "polu"......bez komentarza

    • 9 2

  • jeżeli takie pytanie pojawia się przed samym końcem inwestycji to...

    na pewno będzie przepłacona i niefunkcjonalna.

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane