• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka zabudowa pasa startowego? Rozstrzygnie konkurs architektoniczny

Ewa Budnik
5 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym
  • Teren pasa startowego bliżej kolejki, który zabudować ma Budimex Nieruchomości. Nie jest do końca jasne jaka zabudowa tu powstanie.
  • Inwestycja spowoduje, że zniknie funkcjonujące tu od lat targowisko.
  • W bezpośrednim sąsiedztwie działki znajduje się obszerna zabudowa handlowo-usługowa. Jej standardy nie są współczesne, ale są to setki metrów kwadratowych powierzchni handlowych.
  • Współcześnie powstająca zabudowa pasa startowego uwzględnia funkcję handlowo-usługową w parterach budynków wielorodzinnych.

Budimex Nieruchomości, właściciel niezabudowanej części pasa startowego na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, rozpisał konkurs urbanistyczno-architektoniczny na przyszłą zabudowę. Konkurs jest jednocześnie początkiem dyskusji na temat funkcji zabudowy jaka powinna tam powstać, dlatego pracownie przygotują dwa warianty koncepcji - uwzględniające wielkopowierzchniowy obiekt handlowy lub zabudowę mieszkaniową z usługami w parterze.



Jaka zabudowa powinna powstać na pasie startowym?

Pasy startowe na Zaspie wyłożono betonowymi płytami w latach 20. XX wieku. Po wojnie lotnisko rozbudowano, również samą płytę lotniska - stało się ono portem cywilno-wojskowym. Starsi mieszkańcy Gdańska pamiętają lądujące tu samoloty z Warszawy i innych lotnisk krajowych, ale także np. z Berlina, Budapesztu, Kopenhagi czy Sztokholmu. Pod koniec lat 60. zaniechano lotów nocnych. 30 marca 1974 roku wystartował stamtąd ostatni samolot. Później port lotniczy został przeniesiony do Rębiechowa. Od tego momentu do połowy lat 80. trwała budowa wielkich zespołów mieszkaniowych Zaspa Młyniec i Zaspa Rozstaje.

Czytaj też: Jak to z lotniskami w Gdańsku było?

Przez lata teren zabudowany był halami handlowymi, na działce należącej aktualnie do Budimexu rozwinął się osiedlowy rynek. W 2004 roku między rynkiem, a blokami spółdzielni przy Dywizjonu 303 zobacz na mapie Gdańska firma Inpro oddała do użytkowania pierwsze w tym obszarze budynki wielorodzinne we współczesnym rozumieniu tego słowa - z podziemnymi halami garażowymi, terenami zielonymi i lokalami usługowymi w parterach.

Obecnie pas startowy zabudowywany jest wzdłuż al. Jana Pawła II - firma Inpro zakończyła tu budowę kompleksu City Park, Allcon Osiedla stawia kolejne budynki osiedla Awiator. Chociaż dominującą funkcją powstającej zabudowy jest funkcja mieszkaniowa, to jednak w parterach powstają lokale usługowe. Ich obecność wprowadza życie (handel, gastronomia, usługi) między budynki.

Konkurs pokaże możliwości

Przed pasem startowym kolejny krok - na przełomie marca i kwietnia warszawski deweloper za 11 mln euro kupił niemal ostatnią niezagospodarowaną cześć pasa startowego - 5,1 hektara. Właśnie ogłosił on konkurs na koncepcję zabudowy tego obszaru. Sens konkursu wydaje się jednak szerszy - ma on wywołać publiczną dyskusję na temat funkcji, która ma tam ostatecznie powstać, tym bardziej że pracownie mają przygotować dwa warianty zabudowy - w pierwszym pojawi się 50 tys. m kw. usług, w drugim zabudowa mieszkaniowa z usługami na parterze.
Pierwszy wariant wpisuje się w obowiązujący aktualnie plan zagospodarowania przestrzennego, drugi widziałby w tym miejscu deweloper, ale też część mieszkańców dzielnicy.

- Wolą inwestora jest znalezienia właściwej formy architektoniczno-urbanistycznej spełniającej wymagania stawiane nowoczesnym budynkom mieszkalno-usługowym, z jednoczesnym jej wkomponowaniem w różnorodny kontekst urbanistyczny dzielnicy Zaspa. Chodzi o to, żeby teren ten zmienił się w przestrzeń miejską z prawdziwego zdarzenia - wyjaśnia Andrzej Miś z biura prasowego Budimex Nieruchomości.
Do konkursu zaproszonych zostało sześć pracowni architektonicznych z Trójmiasta. Dla inwestora ważne było, aby byli to miejscowi architekci.Zaproszenie otrzymały: Przedsiębiorstwo Projektowo-Wdrożeniowe Fort, gdyńskie Arch-Deco, Studio Architektoniczne Kwadrat, Atol Studio Andrzej Tołkin, Art Biuro Projektowe Wojciech Wyka, 3A Studio s.c. Fiszer.

- Osoby znające historię miejsca i jego kontekst będą mogły najlepiej spełnić oczekiwania zarówno nasze, jak i mieszkańców Gdańska - wyjaśnia Henryk Urbański, prezes zarządu firmy Budimex Nieruchomości.
Z pracownią, która wygra konkurs zawarta zostanie umowa na zaprojektowanie zabudowy. Pula nagród wynosi 70 tys. zł. W jury znajdują się przedstawiciele miasta, dzielnicy i dewelopera. Wyniki ogłoszone zostaną 23 października. Deweloper podkreśla jednak, że prace nie zostaną rozpoczęte zanim nie wyjaśni się jakie są plany dotyczące tego obszaru.

Centrum handlowe czy mieszkania?

Wojciech Targowski, jeden z trójmiejskich architektów, pracownik Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej wspomina rok 1989 roku, kiedy wraz z Piotrem Mazurem i Andrzejem Gołębiewskim z sukcesem brał udział w konkursie ogłoszonym przez istniejącą w tamtym czasie spółkę Pas, na którą składało się kilka - częściowo urynkowionych podmiotów.

- Wielkim marzeniem było wtedy wybudowanie w tym miejscu wielofunkcyjnego centrum. Mówiło się, że będzie to największy plac budowy Europy Wschodniej. Założenia konkursowe świadczyły o wybujałym wizjonerstwie. Powstał między innymi pomysł na wbudowanie w centrum schronu, z którego można by dowodzić wszystkimi polskimi elektrowniami atomowymi - wspomina Wojciech Targowski. - Pomysł nigdy nie został zrealizowany, jego niewielkim pokłosiem jest nowa zabudowa mieszkaniowo-usługowa między aleją Jana Pawła II a ulicą Dywizjonu 303.
Dziś Wojciech Targowski, podobnie jak wielu mieszkańców Zaspy, nie jest wielbicielem koncepcji kolejnej koncentracji handlu wielkopowierzchniowego. W międzyczasie takich obiektów w Trójmieście powstało wiele, a de facto powodują one "wymieranie miasta". Jest szansa na wyznaczenie nowego kierunku myślenia o tej części miasta - radni właśnie uchwalili przystąpienie do nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska. Prace nad nim potrwają wiele miesięcy, ale byłoby ono podstawą do uchwalenia zmienionego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru obejmującego również działkę Budimexu.

Opinie (164) 5 zablokowanych

  • jeden mega drapacz chmur - ok. 20 pięter a wokół niego park

    • 1 5

  • "Przez lata teren zabudowany był halami handlowymi" - Pani redaktor proszę o minimum wiedzy i historii (9)

    Na pasie nie było hal handlowych. Były co prawda proponowane przy okazji zabudowy przez powołaną spółkę"PAS", która z wniesionych wkładów od ew.przyszłych użytkowników zrobiła sobie sposób na wygodne i drogie przetrwanie. Ludzi (wtedy nazywanych "przedsiębiorczymi")zrobionymi w konia i oszukano, choć był plan zagospodarowania, a nawet przypisywano wybrane lokale za które należało zapłacić.
    Następnie wojewoda (M.Płażyński) sprzedał niemieckiej spółce Edeka i miłościwie panujący p.Adamowicz przez lata panowania nie wiedział w czyim posiadaniu jest ta nieruchomość (przynajmniej tak odpowiadał mieszkańcom w tym i na zebraniach) aż kupił od "niewiadomych" Budimex.

    Wcześniej fajnie się z tego lotniska latało, bo podchodzenie i zchodzenie samolotów następowało znad naszej ładnej zatoki :))

    Pytanie jest takie. Dlaczego nie konsultuje się z mieszkańcami sposobu zabudowy, przecież takowe były nawet za tzw.komuny, lecz zrobiono nas w ban-buko, a teraz mamy wolność i co za tym idzie ?? Gdzie konsultacje społeczne jako promesa do właściwego zaprojektowania?

    To, że trojmiasto.pl życzliwie do tego podeszło wcale nie oznacza prawidłowość procedowania całego zagospodarowania b.pasa startowego.

    • 79 12

    • W tym kraju nic się nie konsultuje. Zobacz jak nazywa się

      to czym rozliczają się z podatków. Jest to ZEZNANIE czyli zakładają jak byś był podejrzany. Jedynie czego się boją to grupy nacisku - zorganizowane , za którymi stoją pieniądze.

      • 2 0

    • Była 1 hala.

      • 0 4

    • "LOTNIA" (2)

      Były nawet dwie hale. Nazywały się właśnie "Lotnia". -:)

      • 2 8

      • (1)

        I był tam Kom und Kauf :-)

        • 5 4

        • czemu kłamiecie ?

          Lotnia jest w innym rejonie Zaspy. Także Kom und Kauf był w innym tam gdzie stoi obecnie Aviator -Alfa.

          Zaspa to duża dzielnica a my tu mówimy o terenie pomiędzy SKM ( konkretnie Hynka do kładki)i tj. skrzyżowania JPII/z Rzeczpospolitą.

          • 14 0

    • rąb... się w łeb.

      • 0 8

    • (1)

      Dlaczego się nie konsultuje? Bo większość ludzi jest głupia i zdawanie się na osąd większości doprowadziłoby do głupoty. Bo władza jest oderwana od społeczeństwa i aktywistów uważa za frustratow i wichrzycieli. Bo musi się opłacać przede wszystkim deweloperowi. Bo wszystkim naraz nie dogodzisz. Dlaczego się konsultuje a potem robi co innego? Żeby zachować pozory demokracji i wyładować niezadowolenie spoleczne.

      • 13 2

      • U nas władza mysli jak OSZUKAĆ obywatela ?

        czy to przez przedawnienie, czy też niedopowiedziane kłamstwa, zwykłe oszustwo jak w wypadku PAS-a. - Wierzących w po-solidarnościową polską uczciwą przedsiębiorczość, naiwnych ludzi.
        A następnie się dziwimy, ze nie mieścimy się w kanonach i standardach społecznych. Tylko nie zapytamy, kto do tego doprowadził i dalej doprowadza ??

        • 10 1

    • Tyle lat czekali zeby sprawa sie przedawnila

      • 7 0

  • (3)

    Mieszkania, usługi i jakiś skwer otwarty, ale będzie jak zawsze czyli mieszkania plus Lidl lub biedronka

    • 61 8

    • Byle bez ogrodzeń. Osiedla typu getto prosimy stawiać sobie poza centrum!

      • 8 0

    • Red. Ewa Budnik chyba nie widziała tej "zabudowy z ... terenami zielonymi"

      W budynkach Inpro na Zaspie zielona jest elewacja, ale nie chodzi o kolor farby. Na elewacji CAŁEGO budynku pojawiła się zielona narośl - zarówno od zewnątrz jak i od spodu tynu coś zielnego przebija. Chyba grzyb

      A tereny zielone - to są dookoła tych starych budynków wybudowanych w latach 70-tych. Wokół nowych bloków NIE MA NIC. Jest tylko trochę bezuzytecznej podgniłej trawki na dachu hali garażowej.

      • 21 0

    • dziwne, ze poki to nie twoje to oczekujesz, ze bedzie tak wiele wspolnego

      Jednak jak tylko ktos wykupi mieszkanie w takim miejscu to od razu ogrodzic, domofony zalozyc.

      • 7 1

  • Zdecydowanie plac zabaw,park,teren zielony! Po co następne biurowce sklepy??? TEGO NIE BRAKUJE!!!!

    • 12 1

  • Wkurzony mieszkaniec gdanska

    Zagospodarujcie to wreszcie pieknym skwerem czy parkiem z fontannami drzewami lawkami i bajerami . Czemu za granica ludzie maja w brud takich miejsc a u nas w kazdym wolnym miejscu deweloperka n********* rowno bloki mieszkalne i osiedla ze sklepami na dole. Rzygac sie chce. A taki pas zieleni bylby cudownym upiekszeniem tego miejsca i genialnie by wygladal

    • 14 3

  • Wystające druty ...

    Zanim zaczną projektować to może czas najwyższy, aby ktoś usunął wystające pręty zbrojeniowe przy budach z warzywami o które można sobie tylko guza nabić !!!

    • 1 2

  • zróbcie tor wyścigowy

    jest równo i płasko więc idźcie po linii najmniejszego oporu

    • 0 4

  • Co na to parafia?

    Może kolejny kościół, albo dwa tak dla pewności.

    • 6 0

  • kosakowo?

    Myslalem ze mowa jest o pasie dtartowym lotniska w Kosakowie :-)

    • 1 4

  • w tym miejscu burdel

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane