- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (164 opinie)
- 2 Zakaz "energetyków" dla dzieci tylko w teorii (143 opinie)
- 3 Co ważniejsze: przepisy czy korki? (96 opinii)
- 4 Ograniczają koszenie zieleni, ale nie wszędzie (60 opinii)
- 5 Coraz więcej domów pływających na wodzie (75 opinii)
- 6 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (78 opinii)
Jak zabudować teren zajezdni przy Hallera?
Ponownie do publicznego wglądu wyłożony został plan zagospodarowania dla zajezdni autobusowej przy al. Hallera i okolicznych terenów w Gdańsku. Proponowana w nim forma zwartej zabudowy z 40-metrowymi dominantami budzi sprzeciw części mieszkańców. Brak planu nie wstrzyma jednak trwających już budów.
Projekt planu wyłożony jest do wglądu po raz drugi. Po pierwszym wyłożeniu złożono 29 merytorycznych uwag, ale wiele z nich dotyczyło tych samych kwestii. Pozytywnie rozpatrzono pięć z nich.
Na co zgodzili się planiści
Na wniosek Rady Dzielnicy Wrzeszcz Dolny oraz mieszkańców, do projektu planu wprowadzono zakaz budowy naziemnych parkingów wielopoziomowych i magazynów wielopoziomowych. Ograniczono również obsługę komunikacyjną nowej zabudowy od strony ul. Pstrowskiego - Dźwigowej .
Zgodzono się również, by zaznaczyć, że podczas wojny działał tu niemiecki obóz pracy. Pojawi się więc stosowna tablica, a jeżeli podczas badań archeologicznych uda się odnaleźć relikty dawnej zabudowy o "znaczących wartościach dziedzictwa kulturowego", będą one musiały zostać zachowane.
Więcej na temat niemieckich obozów pracy przeczytasz w naszym artykule z 2009 r.
Ponadto uwzględniono wnioski firmy deweloperskiej Robyg oraz właścicieli stacji benzynowej co do zmiany naziemnych zbiorników LPG na podziemne, co zmniejszy restrykcje wobec nowej zabudowy i jednocześnie pozwoli na dalszą działalność stacji benzynowej w tym miejscu.
Jakie sugestie odrzucono
- Nieuwzględnione uwagi dotyczyły w większości obniżenia parametrów urbanistycznych [to m.in. wysokość i gęstość zabudowy - dop. red.], co jest sprzeczne z celem przystąpienia do sporządzania planu. Wśród nieuwzględnionych uwag znalazły się również zapytania, podczas gdy procedura planistyczna przewiduje jedynie rozpatrzenie uwag jako "uwzględnione" lub "nieuwzględnione" - informowała podczas dyskusji publicznej Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Dyskusja publiczna zgromadziła sporą liczbę zainteresowanych osób: mieszkańców, przedstawicieli rady dzielnicy oraz radną miasta Emilię Lodzińską (PO).
- Rada Miasta na etapie uchwały o przystąpieniu do planu nie ma świadomości, jakie parametry urbanistyczne zostaną w planie zapisane. Jestem przeciwna zaproponowanym w planie wysokościom oraz intensywności zabudowy. Także moje uwagi do planu zostały odrzucone - mówi Lodzińska.
Wspomniana "intensywność zabudowy" była w toku dalszej dyskusji wielokrotnie krytykowana: dyskutanci uważali, że odległości pomiędzy planowanymi budynkami będą zbyt małe, a one same - zbyt wysokie.
- Przedstawiona na wizualizacjach koncepcja zabudowy prezentuje możliwy układ urbanistyczny, a nie finalny projekt architektoniczny - zastrzegała dyrektor BRG. - Intensywność zabudowy przyjęta w planie odpowiada wielkościom nowych realizowanych miejskich założeń wielorodzinnych i trudno ją porównywać z parametrami np. pobliskiej modernistycznej Zaspy.
Maksymalna wysokość została ustanowiona na większości terenu na poziomie 20-26 metrów (z obniżeniem do 13 m w pobliżu ul. Pstrowskiego). Jako zwieńczenie głównej osi pieszo-rowerowej północ - południe przewidziano dwa miejsca pod zabudowę o wysokości do 40 metrów (tj. ok. 11 pięter). Będzie ona mogła powstać przy skrzyżowaniu al. Hallera z ul. Chrobrego (przed nią przewidziano plac w miejscu, gdzie dzisiaj stoi stacja prostownikowa dla sieci tramwajowej) oraz przy ul. Grudziądzkiej .
Z wyliczeń Biura Rozwoju Gdańska wynika, że przy maksymalnym wykorzystaniu parametrów zabudowy dla całego obszaru, może na nim powstać ok. 3,5 tys. nowych mieszkań.
- Czy w kontekście spodziewanej liczby nowych mieszkańców, w planie została przewidziana wystarczająca liczba miejsc parkingowych? Czy były przeprowadzane analizy ruchu? Samochody nowych mieszkańców, dla których nie zostały przewidziane miejsca parkingowe przy budynkach, będą zajmowały miejsca w okolicy, dewastując zieleń przyuliczną - przekonywała Halina Królczyk z Rady Dzielnicy Wrzeszcz Dolny.
W opinii urbanistów nie powinno dojść do takiej sytuacji, ponieważ deweloper ma obowiązek zbudować odpowiednią liczbę miejsc parkingowych na swoim terenie. Ponadto otaczające działkę ulice oraz pobliska linia tramwajowa powinny wystarczyć do obsługi nowych mieszkańców.
- Na podstawie przeprowadzonych analiz, istniejące drogi, nawet bez zmiany ich przekroju, są w stanie przenieść ruch dodatkowych samochodów - zapewnia Joanna Kuchnowska, projektant z Zespołu Transportu BRG.
Mieszkańców domów przy ul. Pstrowskiego najbardziej niepokoi jednak zbliżenie nowej zabudowy do ich działek. Obawiają się również uszkodzeń ich budynków w trakcie prowadzenia prac budowlanych.
Odpowiedź BRG: inwestor musi prowadzić prace zgodnie z prawem i nie dopuścić do uszkodzenia przyległych nieruchomości, zaś przed nową zabudową musi być wykonany szpaler drzew z odpowiednim odsunięciem nowej zabudowy.
Warto pamiętać, że nawet brak planu zagospodarowania nie wstrzyma zabudowy na tym obszarze.
Zgodnie z polskim prawem, budować można wówczas w oparciu o tzw. warunki zabudowy. Te z kolei są wydawane na podstawie parametrów okolicznej zabudowy - w tym przypadku maksymalną wysokość można ustalić nawet na poziomie bloków Zaspy.
Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?
Rozbiórka dawnego Polmozbytu pod budowę kolejnego etapu osiedla Robyg. Materiał z lutego br.
Uchwałę o przystąpieniu do sporządzania planu podjęto w maju 2015 r. Od tego czasu wciąż trwa przygotowanie ostatecznej wersji planu. Czy zatem do jego uchwalenia grozi nam wydanie nieprzemyślanych "wuzetek" m.in. dla dewelopera Robyg, który już realizuje tutaj pierwszy etap swojego osiedla?
- W wyniku współpracy i konsultacji Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego z Biurem Rozwoju Gdańska, szczegółowe ustalenia projektu planu znajdują już odzwierciedlenie w wydawanych decyzjach o warunkach zabudowy - zapewnia Edyta Damszel-Turek.
Projekt planu dostępny jest na na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.
Uwagi do projektu planu "Wrzeszcz Dolny rejon ulic Hallera i Grudziądzkiej" i związanej z nim prognozy oddziaływania na środowisko można składać do 14 kwietnia.
Sporo kontrowersji budzi, będący również w procedurze wyłożenia do publicznego wglądu, projekt planu zagospodarowania dla VII Dworu w rejonie ul. Norblina i Orłowskiego .
Niespełna dwa tygodnie temu negatywnie zapisy projektu planu oceniła Rada Dzielnicy VII Dwór.
Jej zdaniem, wprowadzenie zabudowy w obszar Ogólnomiejskiego Systemu Terenów Aktywnych Biologicznie negatywnie wpłynie na odprowadzenie wód opadowych, doprowadzi do destabilizacji skarpy oraz naruszenia struktury istniejących budynków w trakcie robót budowlanych. Nowa zabudowa powstanie również w miejscu bytowania (siedliska) ropuchy szarej.
Zobacz pełną treść uchwały Rady Dzielnicy VII Dwór (pdf)
Z projektem tego planu zagospodarowania zapoznać można się tutaj.
Inwestycje
Zajezdnia Wrzeszcz
Miejsca
Opinie (225) 7 zablokowanych
-
2017-03-29 10:01
Wysoko (2)
Stawiać wysoko, nawet 300 metrów albo i wyżej. Sam chętnie kupie mieszkanie na 40 piętrze z widokiem na Hel i całe Żuławy.
- 19 27
-
2017-03-29 10:05
będziesz miał widok na sąsiednie 40 piętro - 8 m od ciebie.
- 29 8
-
2017-03-30 00:56
Michelin
Ja na Helu nie chcę oglądać twojego blokhausu. Wystarczy mi morze i las.
- 3 1
-
2017-03-29 10:03
To co wyprawiaja tzw.wladze miasta nie miesci juz sie w glowie
Panie Ziobro-ratuj nas Gdanszczan !!!
- 29 31
-
2017-03-29 10:05
Chyba trochę
( bardzo) za gęsto w tym blokowisku
- 41 9
-
2017-03-29 10:07
(2)
Już wolałbym się do falowca przeprowadzić, niż do takiego nowego getta, gdzie przez okno salonu mogę zobaczyć sąsiada z bloku naprzeciw i dostrzec, jakie piwo pije przed tv...
- 51 13
-
2017-03-29 10:19
Mieszkałem w falowcu i w nowym getcie, falowiec milion razy lepszy.
- 15 8
-
2017-03-29 17:38
Cześki nieruchomości
- 3 0
-
2017-03-29 10:08
Zielone Płuca Gdańska ??? (4)
Czy to prawda, że likwidują działki pomiędzy Kochanowskiego, a Hallera?
- 9 13
-
2017-03-29 10:39
Jeszcze nie!
- 0 2
-
2017-03-29 12:16
(2)
Tak, teren od dawna jest już przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową.
- 10 0
-
2017-03-29 12:31
Nieprawda (1)
Teren zarezerwowany pod nową Kościuszki
- 7 1
-
2017-03-29 15:58
Nowa Kościuszki jest otoczona zabudową mieszkaniową
- 4 3
-
2017-03-29 10:09
to jest masakra co adamowiczi ska zafundowali mieszkanca
- 22 9
-
2017-03-29 10:12
Czemu nie był Pan tak krytyczny wobec planu wokół potoku Jasień? (1)
Tam też nastąpiło zmniejszenie terenu OSTAB oraz dwukrotne zwiększenie intensywności zabudowy (z 30% do 60%). Nie mówiąc już o likwidacji rosnących tam drzew (sosen oraz brzóz).
- 18 6
-
2017-03-29 23:14
Kiedy on nie wie co to jest OSTAP.
- 1 0
-
2017-03-29 10:14
Generalnie całość koncepcji architektonicznej całkiem sensowna, (3)
jednak w miejscu skrzyżowania ulic Hallera i Chrobrego lepiej by było zaprojektować budynek w kształcie zaokrąglonego trójboku. Jest to miejsce nieprawdopodobnie wietrzne ze względu na kierunek "od morza" , co w połączeniu z projektowaną centralnie położoną osią widokową spowoduje stały efekt "przeciągu". Wysoki budynek narożny o zaokrąglonym kształcie pomoże skierować strugi powietrza na boki , przez co spowoduje przewietrzanie obydwu ciągów komunikacyjnych ze spalin samochodowych.
- 19 9
-
2017-03-29 12:03
Architekci od siedmiu boleści
Kto by się teraz takimi rzeczami przejmował. Co jak co ale urbaniści i architekci to za komuny lepsi byli.
- 15 7
-
2017-03-29 12:06
(1)
I ciągły ostry wiatr i przeciągi na osiedlu co już nie jest takie fajne. Jak tu wyjść latem na balkon czy ogródek? Głowę urywa.
- 3 3
-
2017-03-30 01:00
Bruza
Wieczorem. Wtedy kierunek ruchu powietrza zmienia się o 180 stopni.
- 1 0
-
2017-03-29 10:14
masakra (4)
zabudują każdy cm kwadratowy w Gdańsku!
A tereny zielone i drogi dojazdowe to gdzie?
Park by zrobili przynajmniej na połowie terenu!
W Nowym Yorku wyburzyli dzielnice, żeby park wybudować, a u nas blok na bloku!!!!- 46 16
-
2017-03-29 11:22
przestań histeryzować, miasto to nie wioskowa zabudowa domkami (1)
ciut dalej bliżej morza masz park, las, plażę.
- 9 11
-
2017-03-29 16:04
poważnie? teren pomiędzy deptakiem na molo a al. Hallera jest przeznaczony pod usługi typu gastronomia, hotele, spa, apartamentowce i inne, tak, że las i park to niekoniecznie...
- 7 3
-
2017-03-29 11:35
które to dzielnice w NYC wyburzono pod park ?
- 15 0
-
2017-03-29 23:16
Park jest na Zaspie i nad morzem. Czas budować mieszkania w mieście a nie za obwodnicą.
- 2 2
-
2017-03-29 10:20
I te 20-metrowe drzewa na wizualizacji. (3)
Na wizualizacji szklane domy (dobór koloru i faktury ma sprawiać mylne wrażenie lekkości), powstawiano do niej też 20-metrowe drzewa. Tymczasem tam nie będzie drzew,a nawet jak jakieś zasadzą, to przez 30 lat one nie wyrosną do takiego rozmiaru. Będzie kolejne blokowisko, wszystko pozastawiane samochodami... Żeby tylko deweloperom zrobić dobrze.
A może by tak najpierw udrożnić ul. Czarny Dwór, gdzie po otwarciu tunelu powstał gigantyczny korek?
A może by te tysiące mieszkań budować bliżej obwodnicy? Bo tak wartościowe tereny zasługują chyba na lepszy los...- 42 10
-
2017-03-29 10:29
Dokładnie!
- 3 3
-
2017-03-29 10:49
Akurat drzewa w środku to słaby pomysł (1)
Dają za dużo cienia i mieszkania są niedoświetlone. Zamiast tego powinien być normalny teren zielony z drobnymi nasadzeniami.
- 3 2
-
2017-03-29 15:00
Jak lubisz się prażyć latem na betonie to
już Twoja sprawa. Ja jednak przy moim domu wolę drzewa.
- 6 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.