• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedno miejsce, różne lata: dworzec we Wrzeszczu

bra
6 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (77)
  • Pierwszy budynek dworca we Wrzeszczu, jeszcze nie w dzisiejszej lokalizacji. Ok. 1904 roku.
  • Budynek dworca w 1906 roku. Wówczas stał w takim miejscu, że był widoczny nawet z głębi dzisiejszej ul. Dmowskiego.

Pierwszy budynek dworca we WrzeszczuMapka powstał ponad 150 lat temu, ale na przestrzeni czasu niejednokrotnie zmieniał wygląd i raz miejsce. Obecnie trwa budowa kolejnego, nowego gmachu. Zobaczcie wcześniejsze budynki, które pełniły tę rolę.



Która wersja dworca najbardziej ci się podoba?

Pierwszy dworzec kolejowy we Wrzeszczu, który oddano do użytku 1 lipca 1870 roku, stał w miejscu gdzie dzisiaj biegną tory dalekobieżneMapka.

Budowa piętrowego obiektu z parterowymi skrzydłami trwała około roku.

Większy i nowocześniejszy budynek, w miejscu, w którym stoi dzisiejszy obiekt, miał powstać w 1914 roku, ale wybuch wojny pokrzyżował ten plany. Nowy dworzec nie powstał też w 20-leciu.

Chociaż nowy budynek miał powstać w 1914 roku, to jednak nie powstał i ten wybudowany w 1870 roku przetrwał aż do końca II wojny światowej. Zdjęcie z 1935 roku. Chociaż nowy budynek miał powstać w 1914 roku, to jednak nie powstał i ten wybudowany w 1870 roku przetrwał aż do końca II wojny światowej. Zdjęcie z 1935 roku.
Zniszczenia, jakie dokonały się pod koniec drugiej wojny światowej, sprawiły, że budynek nie nadawał się do dalszego użytkowania. Jednak na nowy gmach przyszło czekać aż siedem lat.

W 1952 roku, ekipa 55 pracowników PKP postawiła nowy, murowany budynek w rekordowo krótkim czasie 65 dni. Było to jednak rozwiązanie tymczasowe, które miało przetrwać do czasu budowy dworca z prawdziwego zdarzenia.



Tymczasowy dworzec wybudowany w zaledwie 65 dni został otwarty na początku 1952 roku. Zdjęcie z roku 1955. Tymczasowy dworzec wybudowany w zaledwie 65 dni został otwarty na początku 1952 roku. Zdjęcie z roku 1955.
Jednak zamiast zaprojektować i zbudować od zera odpowiedni dla Wrzeszcza gmach, postanowiono przerobić ten już istniejący. Budowla ruszyła w czerwcu 1967 roku. Budynek ukończono w październiku 1968, a oddano go do użytku 8 marca 1969 roku.

Powstał przeszklony pawilon rozbudowany w kierunku Oliwy, który zyskał dwa wejścia - jedno z frontu, drugie z boku.

Dworzec we Wrzeszczu jako przeszklony pawilon został otwarty w marcu 1969 roku i w takiej formie, choć z pewnymi zmianami, przetrwał ponad 50 lat. Dworzec we Wrzeszczu jako przeszklony pawilon został otwarty w marcu 1969 roku i w takiej formie, choć z pewnymi zmianami, przetrwał ponad 50 lat.
W takiej mniej więcej formie przetrwał do naszych czasów. Po drodze doklejano do niego kolejne dobudówki handlowo-usługowe. A kilka lat temu poddano liftingowi.

Pod koniec 2020 roku okazało się, że dni dworca są policzone. Mimo że kolejarze ogłosili przetarg na przebudowę, to w praktyce oznaczało budowę zupełnie nowego gmachu od podstaw.

Prace mają zakończyć się w połowie 2023 roku.

  • Obecnie w budowie jest zupełnie nowy budynek dworca.
  • Który docelowo ma tak się prezentować.

bra

Opinie (77) 1 zablokowana

  • A teraz będzie architektura typu Lidl za Kartuzami z obowiązkowa blacha, co będzie aktualna najwyżej 5 lat xD

    • 23 0

  • W Gdańsku w miejscu PRLowskiego "baraku" budują współczesny szklany koszmarek zamiast odbudować dworzec w XIX-wiecznym stylu.

    W Kartuzach w 1945 w wyniku bombardowań lotniczych budynek dworca z 1886 roku uległ zniszczeniu.
    W 1953 roku zbudowano socrealistyczny klocek.

    Z inicjatywy samorządu lokalnego, budynek ten został wyburzony, natomiast w jego miejsce rozpoczęto budowę nowego dworca, nawiązującego stylem do dworca z XIX wieku, z czasów budowy kolei w Kartuzach. Dworzec otwarty został w połowie 2018 roku. Obok dworca postawiono 81 letni parowóz Ty2-14 po renowacji.

    • 26 1

  • Ładny projekt

    To ma dworzec w Koszalinie. We Wrzeszczu to chyba będzie lipa

    • 16 0

  • Ta blacha już wygląda źle...

    ...a co dopiero będzie za kilka lat.

    • 32 2

  • I co na to konserwator zabytków? (4)

    Dlaczego konserwator zabytków nie nakazał odbudowy dworca ? Matce z niepełnosprawnym synem utrudnia codzienne życie nie pozwalając na zamontowanie rampy.

    • 40 17

    • Odpowiedź jest prosta.

      Inwestorem dworca jest państwowe PKP. Konserwator też jest z państwowego nadania. Nie będzie swoim robił pod górę.

      • 9 0

    • (1)

      Bo wtedy byś pierwsza mordę darła żę nakazał. To po pierwsze. Po drugie. Konserwator nie nie pozwala na montaż rampy tylko nie zgadza się na wykucie drzwi w ścianie. Nie pierwsza i nie ostatnia d**ilna przeszkoda z którymi muszą sie borykać osoby niepełnosprawne w tym "niby" przyjaznym niepełnosprawnym mieście.

      • 3 9

      • nie pozwala ci bo nie jesteś politykiem , nie chodzisz na ich rauty i imieniny , nie załatwiasz nic pod stołem

        to proste prawda?

        • 6 1

    • Wlasnie co do rampy

      Znam ten temat od podszewki

      • 1 1

  • Nowy dworzec

    Ohyda! Kto zgodził się na coś tak nieprzystającego do otoczenia.

    • 34 5

  • Ta wiata na peronie to akurat było lepsze rozwiązanie niż gołe ławki.

    • 24 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane