• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kilkanaście nowych biurowców może powstać w Oliwie

Krzysztof Koprowski
10 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) na tle istniejącego i planowanego zagospodarowania.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) na tle istniejącego i planowanego zagospodarowania.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) z wiaduktu PKM nad al. Grunwaldzką.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) z terenu Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) - widok z rejonu terenu McDonalda przy al. Grunwaldzkiej/Bażyńskiego.

Między Grunwaldzką i torami kolejowymi, przy granicy Oliwy i Strzyży, może powstać kilkanaście biurowców wysokich na 55 metrów. Powstanie przy nich ponad 1340 miejsc parkingowych oraz nowa, równoległa do al. Grunwaldzkiej droga.



Jaką formę powinna mieć al. Grunwaldzka w Gdańsku?

Nieco ponad miesiąc temu Biuro Rozwoju Gdańska opublikowało projekt nowego studium Gdańska. Jedną z najważniejszych zmian, zgodną ze współczesnymi trendami w projektowaniu miast, ma być traktowanie ruchu pieszych, rowerów, komunikacji miejskiej, taksówek, a nawet carpoolingu (wspólnych przejazdów) jako ważniejszych od mało efektywnego i niezwykle kosztownego ruchu indywidualnego samochodowego.

Jednak zaprezentowana właśnie koncepcja nowego zagospodarowania pasa przykolejowego pomiędzy kompleksem biurowym Alchemia zobacz na mapie Gdańska i ulicą (Nowa) Abrahama zobacz na mapie Gdańska zaprzecza tym zasadom.

Biurowce o wysokości do 55 metrów

Przewiduje się tutaj dopuszczenie zabudowy przemysłowo-usługowej (w tym biurowej) o wysokości do 55 metrów (ok. 16 pięter). Wprawdzie jest to wysokość niższa niż w obowiązującym dokumencie, gdzie nie było pod tym względem żadnych limitów, ale jednocześnie zdecydowano się zwiększyć maksymalną liczbę miejsc parkingowych (do tej pory mogło ich tu powstać 1340) , która dotychczas blokowała teren przed nadmiernym zainwestowaniem (szczególnie "w górę").

Tereny, o których mowa, należą do właścicieli centrum handlowego Oliwa, firmy Skanska i firmy GetResponse.

Czytaj też: Artykuł z grudnia: Zagłębie biurowców rozrasta się

  • Fragmentu projektu nowego studium z odwróconą piramidą transportową (u góry najwyższy priorytet w organizacji układu przestrzennego).
  • Fragment projektu nowego studium dotyczący krytyki dróg serwisowych.

"Nie chcemy aut, dlatego budujemy więcej parkingów"

Więcej miejsc parkingowych to zachęta do podróży do pracy własnym samochodem. Taka polityka przeczy zawartym w studium postulatom promocji alternatywnych wobec auta środków transportu, które w tej części miasta są dobrze rozwinięte - w bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się przystanki SKM zobacz na mapie Gdańska (w północnej części planu) oraz PKM zobacz na mapie Gdańska (w południowej części planu), autobusowe oraz drogi rowerowe. Niedaleko znajduje się też trasa tramwajowa.

- Wprowadzenie większej liczby miejsc postojowych poprawi możliwości inwestycyjne w obszarze objętym sporządzanym projektem planu, jak i w obszarze, dla którego obowiązuje od stycznia nowy plan miejscowy - przekonuje Dariusz Wołodźko z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Sporządzany dokument jest kontynuacją zmian, jakie zaszły w części północnej pasa przykolejowego, a nowe ograniczenie liczby miejsc parkingowych będzie wynikać z przeprowadzonej analizy.
Czytaj też: W Trójmieście coraz więcej pojazdów. Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie

BRG krytykuje drogi serwisowe w studium, ale popiera je w nowym planie

Do nowych biurowców będzie się dojeżdżało dodatkową, równoległą do al. Grunwaldzkiej jezdnią (to tzw. droga serwisowa).

Takie rozwiązanie - projektowania przestrzeni wyłącznie z pozycji kierowcy auta - w trakcie prac nad studium i na licznych debatach były jednym z najczęściej krytykowanych błędów urbanistycznych ostatnich lat. Krytyka ta została uwzględniona też w projekcie studium, w którym narzucono w ramach "standardu ulicy miejskiej" rezygnację z tego rozwiązania m.in. na najważniejszych ulicach Gdańska.

  • Droga serwisowa w kompleksie Alchemia. Reklamy zajmują połowę powierzchni okien, aby dotrzeć z informacją do odległej głównej jezdni po prawej. Warto zwrócić uwagę też na wąski chodnik w stosunku do układu drogowego sześciu pasów al. Grunwaldzkiej i drogi serwisowej.
  • Niezmodernizowany fragment drogi serwisowej w terenie w granicach projektu planu. Parkowanie odbywa się po obu jej stronach, a piesi poruszają się jezdnią.
  • Droga serwisowa przy Alchemii zmusiła do utworzenia skomplikowanego skrzyżowania z dziesiątkami sygnalizatorów.
Drogi serwisowe nie tylko komplikują sytuację w obrębie skrzyżowań, ale przede wszystkim oddalają zabudowę od głównej ulicy, zmuszając pieszych do lawirowania między dwoma chodnikami po dodatkowej jezdni (ta często jest jeszcze połączona z naziemnym parkingiem). Przekłada się to również na szpetne duże reklamy lokali handlowych, które są zbyt oddalone od głównej ulicy, by przyciągnąć klientów niewielkimi szyldami.

- Istnieje możliwość poprowadzenia drogi serwisowej na tyłach nowej zabudowy [od strony torów kolejowych - dop. red.] jako drogi wewnętrznej (prywatnej). Natomiast ze względu na koszt wykupu gruntów nie zdecydowano się na przeprowadzenie tej drogi jako publicznej - mówi Wołodźko - Droga serwisowa w koncepcji planu nie będzie wydzielona na całej długości, ale tylko w takim zakresie, aby zapewnić dostęp drogowy do przylegających terenów inwestycyjnych. Al. Grunwaldzka jest drogą wojewódzką w klasie technicznej głównej, a to uniemożliwia często zjazdy. Problem ten niweluje zaproponowana droga serwisowa.
W ramach trwającego etapu zbierania opinii od mieszkańców w procedurze Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych, Biuro Rozwoju Gdańska czeka na propozycje miejsc, gdzie należy wykonać dodatkowe analizy wpływu nowej zabudowy na panoramę miasta. Propozycje można przesyłać e-mailem na adres brg@brg.gda.pl lub pocztą tradycyjną na adres ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk do 12 lipca.

Dokument SLOW dla Oliwy dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

  • Sylweta panoramy miasta od strony Przymorza (u góry) i Oliwy (na dole).
  • Wizualizacja możliwej zabudowy z Pachołka.
  • Na terenie objętym planem i trwającą procedurą SLOW właścicielami terenów są Skanska, GetRensponse oraz właściciel CH Oliwa.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Miejsca

Opinie (321) 2 zablokowane

  • OBSERWATOR (6)

    Letnica mase przestrzeni do budowania czemu tam nie pojda tylko główna Grunwaldzka zakorkują na maksa Już pobliskie osiedla maja kłopot z parkowaniem a będzie jeszcze gorzej jak tysiące aut nagle sie pojawi ..

    • 18 8

    • (5)

      bo trzeba tam jechać przez całe miasto

      • 8 1

      • OBSERWATOR (4)

        Nie przesadzaj a co tu gdzie alchemia nie musisz jechac przez całe misto akurat mieszkam blisko wiem jakie korki sa zeby z polanek dojechac na przymorze

        • 3 6

        • (2)

          ja jeżdżę 7-15 i nie stoję w korkach, jak jadę rowerem to oczywiście żadnych korków nie ma. Na letnicę ludzie z Sopotu Gdyni, Osowy, Żabianki, Oliwy (można dalej wymieniać) mieli by dalej - czyli z miejsca odpada rower na dojazdy, dalej jest skm-ką.

          Oliwa jest w miarę pośrodku więc tam powstaje centrum - jest tam skm,pkm, tramwaj, to było do przewidzenia

          • 9 0

          • Letnica to peryferia, brak SKM a tramwaje bardzo rzadko kursują (1)

            • 6 3

            • SKM do Letnicy łatwo reaktywować

              • 4 0

        • Jak zabraknie miejsca przy Grunwaldzkiej zaczną budować na Polankach, pewne info

          • 6 1

  • Pora na (1)

    Trasę czerwoną. Bez tego trójmiasto stanie.

    • 14 6

    • Tunel widzę ogromny

      Teraz i trasa czerwona nie pomoże. Potrzebny jest tunel.

      • 6 2

  • Nie mamy architekta miasta, mamy Budyń

    • 16 4

  • mam nadzieje ze zbuduja odpowiednie ilosci parkingow dla korposzczurkow (2)

    • 7 6

    • (1)

      no co ty - korposzczurki przyjdą na piechotę lub przyjadą rowerkiem

      • 8 1

      • Amber Gold2

        Właśnie nie mają budować bo szkoda kasy i metrów kwadratowych. Po to wymyślili piramidę.

        • 1 6

  • Komunikacyjna masakra

    Komunikacyjna masakra. Mordor z gorującą wieżą Saurona - Olivia Star - symbol przytłoczenia

    • 13 9

  • pełnoletnie auto - szybciej i taniej do pracy

    Przewrotny sposób na ograniczenie niezbędnej powierzchni parkingowej w programie inwestycyjnym.

    • 8 1

  • Kolejny myk budyniowych urbanistów (1)

    Kto z Was wierzy w ta odwróconą piramidę transportową?

    • 8 8

    • ja

      i mam na to niezłe argumenty.

      Wielu przedpiśców wyręcza mnie w ich artykułowaniu.

      rozwój zorientowany na policentryczny układ dość gęsto zabudowanych dzielnic, których mieszkańcy poruszają się przy pomocy łańcuchów ekomobilności - decydenci myślą nie tylko o transporcie zbiorowym, ale o dobrych warunkach funkcjonowania ruchu pieszego i rowerowego w okolicach węzłów przesiadkowych i stacji szybkiej kolei lokalnej.

      taka jest sensowna przyszłość aglomeracji

      • 3 0

  • Tourist

    Nawet w skorumpowanej Kolumbii budują z większym przestrzennym oddechem.

    • 13 8

  • Przebudować " Zieleniaka " !!!!!!!

    • 10 5

  • Wystarczy tego psucia

    Wszystkie budyniowe łapki na klawiaturze. Witamy i pies wam mordę lizał.

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane