• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kilkanaście nowych biurowców może powstać w Oliwie

Krzysztof Koprowski
10 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) na tle istniejącego i planowanego zagospodarowania.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) na tle istniejącego i planowanego zagospodarowania.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) z wiaduktu PKM nad al. Grunwaldzką.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) z terenu Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) - widok z rejonu terenu McDonalda przy al. Grunwaldzkiej/Bażyńskiego.

Między Grunwaldzką i torami kolejowymi, przy granicy Oliwy i Strzyży, może powstać kilkanaście biurowców wysokich na 55 metrów. Powstanie przy nich ponad 1340 miejsc parkingowych oraz nowa, równoległa do al. Grunwaldzkiej droga.



Jaką formę powinna mieć al. Grunwaldzka w Gdańsku?

Nieco ponad miesiąc temu Biuro Rozwoju Gdańska opublikowało projekt nowego studium Gdańska. Jedną z najważniejszych zmian, zgodną ze współczesnymi trendami w projektowaniu miast, ma być traktowanie ruchu pieszych, rowerów, komunikacji miejskiej, taksówek, a nawet carpoolingu (wspólnych przejazdów) jako ważniejszych od mało efektywnego i niezwykle kosztownego ruchu indywidualnego samochodowego.

Jednak zaprezentowana właśnie koncepcja nowego zagospodarowania pasa przykolejowego pomiędzy kompleksem biurowym Alchemia zobacz na mapie Gdańska i ulicą (Nowa) Abrahama zobacz na mapie Gdańska zaprzecza tym zasadom.

Biurowce o wysokości do 55 metrów

Przewiduje się tutaj dopuszczenie zabudowy przemysłowo-usługowej (w tym biurowej) o wysokości do 55 metrów (ok. 16 pięter). Wprawdzie jest to wysokość niższa niż w obowiązującym dokumencie, gdzie nie było pod tym względem żadnych limitów, ale jednocześnie zdecydowano się zwiększyć maksymalną liczbę miejsc parkingowych (do tej pory mogło ich tu powstać 1340) , która dotychczas blokowała teren przed nadmiernym zainwestowaniem (szczególnie "w górę").

Tereny, o których mowa, należą do właścicieli centrum handlowego Oliwa, firmy Skanska i firmy GetResponse.

Czytaj też: Artykuł z grudnia: Zagłębie biurowców rozrasta się

  • Fragmentu projektu nowego studium z odwróconą piramidą transportową (u góry najwyższy priorytet w organizacji układu przestrzennego).
  • Fragment projektu nowego studium dotyczący krytyki dróg serwisowych.

"Nie chcemy aut, dlatego budujemy więcej parkingów"

Więcej miejsc parkingowych to zachęta do podróży do pracy własnym samochodem. Taka polityka przeczy zawartym w studium postulatom promocji alternatywnych wobec auta środków transportu, które w tej części miasta są dobrze rozwinięte - w bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się przystanki SKM zobacz na mapie Gdańska (w północnej części planu) oraz PKM zobacz na mapie Gdańska (w południowej części planu), autobusowe oraz drogi rowerowe. Niedaleko znajduje się też trasa tramwajowa.

- Wprowadzenie większej liczby miejsc postojowych poprawi możliwości inwestycyjne w obszarze objętym sporządzanym projektem planu, jak i w obszarze, dla którego obowiązuje od stycznia nowy plan miejscowy - przekonuje Dariusz Wołodźko z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Sporządzany dokument jest kontynuacją zmian, jakie zaszły w części północnej pasa przykolejowego, a nowe ograniczenie liczby miejsc parkingowych będzie wynikać z przeprowadzonej analizy.
Czytaj też: W Trójmieście coraz więcej pojazdów. Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie

BRG krytykuje drogi serwisowe w studium, ale popiera je w nowym planie

Do nowych biurowców będzie się dojeżdżało dodatkową, równoległą do al. Grunwaldzkiej jezdnią (to tzw. droga serwisowa).

Takie rozwiązanie - projektowania przestrzeni wyłącznie z pozycji kierowcy auta - w trakcie prac nad studium i na licznych debatach były jednym z najczęściej krytykowanych błędów urbanistycznych ostatnich lat. Krytyka ta została uwzględniona też w projekcie studium, w którym narzucono w ramach "standardu ulicy miejskiej" rezygnację z tego rozwiązania m.in. na najważniejszych ulicach Gdańska.

  • Droga serwisowa w kompleksie Alchemia. Reklamy zajmują połowę powierzchni okien, aby dotrzeć z informacją do odległej głównej jezdni po prawej. Warto zwrócić uwagę też na wąski chodnik w stosunku do układu drogowego sześciu pasów al. Grunwaldzkiej i drogi serwisowej.
  • Niezmodernizowany fragment drogi serwisowej w terenie w granicach projektu planu. Parkowanie odbywa się po obu jej stronach, a piesi poruszają się jezdnią.
  • Droga serwisowa przy Alchemii zmusiła do utworzenia skomplikowanego skrzyżowania z dziesiątkami sygnalizatorów.
Drogi serwisowe nie tylko komplikują sytuację w obrębie skrzyżowań, ale przede wszystkim oddalają zabudowę od głównej ulicy, zmuszając pieszych do lawirowania między dwoma chodnikami po dodatkowej jezdni (ta często jest jeszcze połączona z naziemnym parkingiem). Przekłada się to również na szpetne duże reklamy lokali handlowych, które są zbyt oddalone od głównej ulicy, by przyciągnąć klientów niewielkimi szyldami.

- Istnieje możliwość poprowadzenia drogi serwisowej na tyłach nowej zabudowy [od strony torów kolejowych - dop. red.] jako drogi wewnętrznej (prywatnej). Natomiast ze względu na koszt wykupu gruntów nie zdecydowano się na przeprowadzenie tej drogi jako publicznej - mówi Wołodźko - Droga serwisowa w koncepcji planu nie będzie wydzielona na całej długości, ale tylko w takim zakresie, aby zapewnić dostęp drogowy do przylegających terenów inwestycyjnych. Al. Grunwaldzka jest drogą wojewódzką w klasie technicznej głównej, a to uniemożliwia często zjazdy. Problem ten niweluje zaproponowana droga serwisowa.
W ramach trwającego etapu zbierania opinii od mieszkańców w procedurze Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych, Biuro Rozwoju Gdańska czeka na propozycje miejsc, gdzie należy wykonać dodatkowe analizy wpływu nowej zabudowy na panoramę miasta. Propozycje można przesyłać e-mailem na adres brg@brg.gda.pl lub pocztą tradycyjną na adres ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk do 12 lipca.

Dokument SLOW dla Oliwy dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

  • Sylweta panoramy miasta od strony Przymorza (u góry) i Oliwy (na dole).
  • Wizualizacja możliwej zabudowy z Pachołka.
  • Na terenie objętym planem i trwającą procedurą SLOW właścicielami terenów są Skanska, GetRensponse oraz właściciel CH Oliwa.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Miejsca

Opinie (321) 2 zablokowane

  • Powinni zrobić jak w tym najnowszym budynku Alchemii. Ten na roku Kołobrzeskiej i Grunwaldzkiej

    Tam od przodu jest szeroki chodnik, a serwisówka na tyłach budynku

    • 13 0

  • To bardzo zły pomysł (1)

    między Strzyżą a Oliwą jest miejsce na tysiąc wieżowców, każdy po 100 metrów, więc budowanie kilkunastu to zbrodnia.
    Przecież to jest najlepiej skomunikowany teren w mieście. Można tam dotrzeć hulajnogą i motolotnią. Jest też obrzygana skm-ka, trasty rowerowe dla narcyzów albo autobus jeden na pół godziny.

    • 19 10

    • jak na razie najwięcej narcyzów rośnie w SUV-ach

      i samochodach marki paserati

      • 4 0

  • porzadny hipermarket spozywczy!!! (7)

    Az sie prosi w koncu porzadny market spozywczy nie budowlany!!! Ludzie w oliwie nie ma gdzie zakupow robic .az wstyd taaaka wielka dzielnica a zakupy trzeba wozic z innych dzielnic.

    • 10 11

    • Lidla robią przy pętli tramwajowej

      • 9 1

    • To prawda

      Na 7 Dworze nie mamy zadnego dużego sklepu i w tych kioseczkach przeplacamy

      • 3 5

    • POMORZANIN (2)

      To prawda my mieszkańcy VII Dworu mamy bardzo daleko do każdego duzego sklepu musimy jechac aż do Galerii Bałtyckiej i zawrócic spowrotem w kierunku Oliwy aby dojechac do sklepu Lidl i Biedronka a inne to na Przymorze też kawał drogi .Gorzej jak ma sie wieksze zakupy i nie ma auta a autobus jedzie tylko raz na godzine i tylko do Lidla lub Auchan mozna dojechac ...A osiedlowe sklepy drożyzna i tak nie kupi sie czesto tego co sie chce bo nie ma

      • 3 5

      • A o sklepach internetowych słyszał ? Takie Tesco czy Leclerc przywozi zakupy do domu (1)

        • 6 1

        • Pomorzanin

          Sklepy internetowe to dla i starszych ludzi a takich najwiecej na VII Dworze .Nie internet tylko sami musza zrobic zakupy zobaczyc na własne oczy co kupuja .A internetu wiekszosci nie maja ani kompa

          • 1 1

    • buduja (1)

      przeciez będzie lidl w byłym budynku przychodni

      • 3 0

      • Pomorzanin

        W jakim budynku przychodni pewnie myslisz koło petli w Oliwie to z VII Dworu kawłak drogi tramwajem .Spójrz na mapke gdzie VII Dwór .Dzielnica piękna tylko wszedzie daleko do tramwaju bloki najwyzej osiedla maja 1,3 km .a jedyny autobus co godzine jezdzi to tylko do Auchan albo Wrzeszcz Dworzec

        • 1 1

  • Kolejna inwestycje w Gdańsku, a u Szczurka w Gdyni dalej plany i wizualizacje (2)

    • 10 0

    • i chwała bogu (1)

      Będziesz za to dziękował.

      • 1 7

      • Nie będę bo się wyprowadzam do Gdańska jak tylko uda się sprzedać mieszkanie w Gdyni

        Chce kupić na Przymorzu. Przynajmniej do pracy będę mieć blisko

        • 6 1

  • Budujcie to Adamowiczowi pod oknem... oknami...wszystkimi 59...

    Adamowicz buduje sobie kolejne pomniki... Szkoda, że kosztem dobra mieszkańców. Transport wzdłuż Grunwaldzkiej stanie w miejscu. Jedyne rozwiązanie poza rozwiązaniem Rady Miasta Gdańska jest budowa obowiązkowych parkingów dla przyjezdnych poza obwodnicą. Do środka miasta tylko ZKM, PKM, SKM i rowery. Ruch po mieście Gdańsku tylko dla zameldowanych mieszkańców miasta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 13 6

  • Beton, znowu beton

    Na Oliwie zbliża się ku końcowi budowa Olivia Star. Planowanie następnych takich inwestycji w tej dzielnicy top szaleństwo. Będą korki i jeszcze raz korki. Nie oszukujmy się, większość z tych ludzi będzie dojeżdżać do pracy samochodem. Pytanie czy my mieszkańcy chcemy, aby ludzie z całego Trójmiasta i okolic wlewali się na Oliwę blokując ruch? Czy nie nadszedł czas , aby patrzeć w przyszłość i planować miasta przyjazne mieszkańcom? Kto chce żyć w mieście, gdzie ostatnie wolne tereny zalewane są betonem? Co to jest za polityka?

    • 15 5

  • Co oni ćpają?

    • 11 6

  • PKMka w stronę Sopotu

    Nowe biurowce zablokują możliwość poprowadzenia torów PKMki w stronę Oliwy/Sopotu. Kiedyś to będzie potrzebne. No ale decyzję podejmują urzędnicy, którzy mają problem z myśleniem

    • 10 5

  • o zrównoważonym transporcie się tylko dużo mówi, a robi się na odwrót.

    • 17 1

  • Na strzyzy

    To mi jako okolicznemu mieszkancowi marzy sie kiosk z gazetami bo czy wysiądę z tramwaju czy pkm to nie ma. gdzie kupić a nie jakies bezduszne kloce biurowce

    • 13 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane