- 1 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (36 opinii)
- 2 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (104 opinie)
- 3 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (23 opinie)
- 4 Pozostałości baterii mającej bronić portu (61 opinii)
- 5 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (132 opinie)
- 6 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (355 opinii)
Kilkanaście nowych biurowców może powstać w Oliwie
Między Grunwaldzką i torami kolejowymi, przy granicy Oliwy i Strzyży, może powstać kilkanaście biurowców wysokich na 55 metrów. Powstanie przy nich ponad 1340 miejsc parkingowych oraz nowa, równoległa do al. Grunwaldzkiej droga.
Jednak zaprezentowana właśnie koncepcja nowego zagospodarowania pasa przykolejowego pomiędzy kompleksem biurowym Alchemia i ulicą (Nowa) Abrahama zaprzecza tym zasadom.
Biurowce o wysokości do 55 metrów
Przewiduje się tutaj dopuszczenie zabudowy przemysłowo-usługowej (w tym biurowej) o wysokości do 55 metrów (ok. 16 pięter). Wprawdzie jest to wysokość niższa niż w obowiązującym dokumencie, gdzie nie było pod tym względem żadnych limitów, ale jednocześnie zdecydowano się zwiększyć maksymalną liczbę miejsc parkingowych (do tej pory mogło ich tu powstać 1340) , która dotychczas blokowała teren przed nadmiernym zainwestowaniem (szczególnie "w górę").
Tereny, o których mowa, należą do właścicieli centrum handlowego Oliwa, firmy Skanska i firmy GetResponse.
Czytaj też: Artykuł z grudnia: Zagłębie biurowców rozrasta się
"Nie chcemy aut, dlatego budujemy więcej parkingów"
Więcej miejsc parkingowych to zachęta do podróży do pracy własnym samochodem. Taka polityka przeczy zawartym w studium postulatom promocji alternatywnych wobec auta środków transportu, które w tej części miasta są dobrze rozwinięte - w bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się przystanki SKM (w północnej części planu) oraz PKM (w południowej części planu), autobusowe oraz drogi rowerowe. Niedaleko znajduje się też trasa tramwajowa.
- Wprowadzenie większej liczby miejsc postojowych poprawi możliwości inwestycyjne w obszarze objętym sporządzanym projektem planu, jak i w obszarze, dla którego obowiązuje od stycznia nowy plan miejscowy - przekonuje Dariusz Wołodźko z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Sporządzany dokument jest kontynuacją zmian, jakie zaszły w części północnej pasa przykolejowego, a nowe ograniczenie liczby miejsc parkingowych będzie wynikać z przeprowadzonej analizy.
Czytaj też: W Trójmieście coraz więcej pojazdów. Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie
BRG krytykuje drogi serwisowe w studium, ale popiera je w nowym planie
Do nowych biurowców będzie się dojeżdżało dodatkową, równoległą do al. Grunwaldzkiej jezdnią (to tzw. droga serwisowa).
Takie rozwiązanie - projektowania przestrzeni wyłącznie z pozycji kierowcy auta - w trakcie prac nad studium i na licznych debatach były jednym z najczęściej krytykowanych błędów urbanistycznych ostatnich lat. Krytyka ta została uwzględniona też w projekcie studium, w którym narzucono w ramach "standardu ulicy miejskiej" rezygnację z tego rozwiązania m.in. na najważniejszych ulicach Gdańska.
Drogi serwisowe nie tylko komplikują sytuację w obrębie skrzyżowań, ale przede wszystkim oddalają zabudowę od głównej ulicy, zmuszając pieszych do lawirowania między dwoma chodnikami po dodatkowej jezdni (ta często jest jeszcze połączona z naziemnym parkingiem). Przekłada się to również na szpetne duże reklamy lokali handlowych, które są zbyt oddalone od głównej ulicy, by przyciągnąć klientów niewielkimi szyldami.
- Istnieje możliwość poprowadzenia drogi serwisowej na tyłach nowej zabudowy [od strony torów kolejowych - dop. red.] jako drogi wewnętrznej (prywatnej). Natomiast ze względu na koszt wykupu gruntów nie zdecydowano się na przeprowadzenie tej drogi jako publicznej - mówi Wołodźko - Droga serwisowa w koncepcji planu nie będzie wydzielona na całej długości, ale tylko w takim zakresie, aby zapewnić dostęp drogowy do przylegających terenów inwestycyjnych. Al. Grunwaldzka jest drogą wojewódzką w klasie technicznej głównej, a to uniemożliwia często zjazdy. Problem ten niweluje zaproponowana droga serwisowa.
Dokument SLOW dla Oliwy dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.
Materiał archiwalny z 2015 r.
Miejsca
Opinie (321) 2 zablokowane
-
2017-07-10 18:30
Powinni zrobić jak w tym najnowszym budynku Alchemii. Ten na roku Kołobrzeskiej i Grunwaldzkiej
Tam od przodu jest szeroki chodnik, a serwisówka na tyłach budynku
- 13 0
-
2017-07-10 18:36
To bardzo zły pomysł (1)
między Strzyżą a Oliwą jest miejsce na tysiąc wieżowców, każdy po 100 metrów, więc budowanie kilkunastu to zbrodnia.
Przecież to jest najlepiej skomunikowany teren w mieście. Można tam dotrzeć hulajnogą i motolotnią. Jest też obrzygana skm-ka, trasty rowerowe dla narcyzów albo autobus jeden na pół godziny.- 19 10
-
2017-07-11 11:16
jak na razie najwięcej narcyzów rośnie w SUV-ach
i samochodach marki paserati
- 4 0
-
2017-07-10 18:47
porzadny hipermarket spozywczy!!! (7)
Az sie prosi w koncu porzadny market spozywczy nie budowlany!!! Ludzie w oliwie nie ma gdzie zakupow robic .az wstyd taaaka wielka dzielnica a zakupy trzeba wozic z innych dzielnic.
- 10 11
-
2017-07-10 18:53
Lidla robią przy pętli tramwajowej
- 9 1
-
2017-07-10 21:38
To prawda
Na 7 Dworze nie mamy zadnego dużego sklepu i w tych kioseczkach przeplacamy
- 3 5
-
2017-07-10 22:45
POMORZANIN (2)
To prawda my mieszkańcy VII Dworu mamy bardzo daleko do każdego duzego sklepu musimy jechac aż do Galerii Bałtyckiej i zawrócic spowrotem w kierunku Oliwy aby dojechac do sklepu Lidl i Biedronka a inne to na Przymorze też kawał drogi .Gorzej jak ma sie wieksze zakupy i nie ma auta a autobus jedzie tylko raz na godzine i tylko do Lidla lub Auchan mozna dojechac ...A osiedlowe sklepy drożyzna i tak nie kupi sie czesto tego co sie chce bo nie ma
- 3 5
-
2017-07-10 22:55
A o sklepach internetowych słyszał ? Takie Tesco czy Leclerc przywozi zakupy do domu (1)
- 6 1
-
2017-07-13 13:27
Pomorzanin
Sklepy internetowe to dla i starszych ludzi a takich najwiecej na VII Dworze .Nie internet tylko sami musza zrobic zakupy zobaczyc na własne oczy co kupuja .A internetu wiekszosci nie maja ani kompa
- 1 1
-
2017-07-12 11:15
buduja (1)
przeciez będzie lidl w byłym budynku przychodni
- 3 0
-
2017-07-13 13:33
Pomorzanin
W jakim budynku przychodni pewnie myslisz koło petli w Oliwie to z VII Dworu kawłak drogi tramwajem .Spójrz na mapke gdzie VII Dwór .Dzielnica piękna tylko wszedzie daleko do tramwaju bloki najwyzej osiedla maja 1,3 km .a jedyny autobus co godzine jezdzi to tylko do Auchan albo Wrzeszcz Dworzec
- 1 1
-
2017-07-10 19:28
Kolejna inwestycje w Gdańsku, a u Szczurka w Gdyni dalej plany i wizualizacje (2)
- 10 0
-
2017-07-10 20:23
i chwała bogu (1)
Będziesz za to dziękował.
- 1 7
-
2017-07-10 20:38
Nie będę bo się wyprowadzam do Gdańska jak tylko uda się sprzedać mieszkanie w Gdyni
Chce kupić na Przymorzu. Przynajmniej do pracy będę mieć blisko
- 6 1
-
2017-07-10 19:46
Budujcie to Adamowiczowi pod oknem... oknami...wszystkimi 59...
Adamowicz buduje sobie kolejne pomniki... Szkoda, że kosztem dobra mieszkańców. Transport wzdłuż Grunwaldzkiej stanie w miejscu. Jedyne rozwiązanie poza rozwiązaniem Rady Miasta Gdańska jest budowa obowiązkowych parkingów dla przyjezdnych poza obwodnicą. Do środka miasta tylko ZKM, PKM, SKM i rowery. Ruch po mieście Gdańsku tylko dla zameldowanych mieszkańców miasta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 13 6
-
2017-07-10 19:56
Beton, znowu beton
Na Oliwie zbliża się ku końcowi budowa Olivia Star. Planowanie następnych takich inwestycji w tej dzielnicy top szaleństwo. Będą korki i jeszcze raz korki. Nie oszukujmy się, większość z tych ludzi będzie dojeżdżać do pracy samochodem. Pytanie czy my mieszkańcy chcemy, aby ludzie z całego Trójmiasta i okolic wlewali się na Oliwę blokując ruch? Czy nie nadszedł czas , aby patrzeć w przyszłość i planować miasta przyjazne mieszkańcom? Kto chce żyć w mieście, gdzie ostatnie wolne tereny zalewane są betonem? Co to jest za polityka?
- 15 5
-
2017-07-10 20:38
Co oni ćpają?
- 11 6
-
2017-07-10 20:40
PKMka w stronę Sopotu
Nowe biurowce zablokują możliwość poprowadzenia torów PKMki w stronę Oliwy/Sopotu. Kiedyś to będzie potrzebne. No ale decyzję podejmują urzędnicy, którzy mają problem z myśleniem
- 10 5
-
2017-07-10 20:41
o zrównoważonym transporcie się tylko dużo mówi, a robi się na odwrót.
- 17 1
-
2017-07-10 20:54
Na strzyzy
To mi jako okolicznemu mieszkancowi marzy sie kiosk z gazetami bo czy wysiądę z tramwaju czy pkm to nie ma. gdzie kupić a nie jakies bezduszne kloce biurowce
- 13 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.