• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kluczowa decyzja dla Nowej Politechnicznej wydana po niemal 3 latach

Szymon Zięba
28 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Przesuń aby
porównać

Po blisko trzech latach Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową w sprawie trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To kluczowy dokument dla inwestycji związanej z budową linii tramwajowej, która ostatecznie pobiec ma przez ul. Boh. Getta Warszawskiego. Wcześniej miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia trasy GP-W przez ul. Do Studzienki.



Czy czekasz na budowę ul. Nowej Politechnicznej?

Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (nazywana także Nową Politechniczną) to linia tramwajowa, która docelowo miałaby połączyć górny i dolny taras Gdańska. Równolegle w ramach inwestycji powstać ma także droga rowerowa oraz chodnik.

Przetarg na projekt ul. Nowej Politechnicznej jeszcze w połowie 2015 roku wygrała firma Mosty Katowice, która opracowała wielowariantową koncepcję przebiegu trasy.

Jak przypomina Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, z uwagi na brak wskazania preferowanego wariantu przebiegu trasy, w 2017 roku miasto złożyło do RDOŚ dwa odrębne wnioski o wydanie decyzji środowiskowych:

  • wariant pierwszy zakładał włączenie się linii tramwajowej w al. Grunwaldzką ulicą Do Studzienki,
  • wariant drugi - ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego.


Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego.
Wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji mocno przeciągało się w czasie. Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku tłumaczył to m.in. skomplikowanym charakterem sprawy, koniecznością weryfikacji obszernej dokumentacji, potrzebą wzywania do licznych uzupełnień złożonych wniosków czy "licznymi uwagami otrzymanymi od stron postępowania oraz społeczeństwa."

Czytaj też: Te inwestycje pilnie czekają na decyzję urzędników od środowiska

Ostatecznie w drugiej połowie grudnia poinformowaliśmy, że Gdańsk wycofał się z wariantu trasy prowadzącego przez ul. Do Studzienki.

Trasa przez ul. Do Studzienki za mocno ingeruje w tkankę miejską



DRMG przekazała, że przy takim rozwiązaniu, budowa linii tramwajowej, pociągnęłaby za sobą konieczność większych wyburzeń. Dodatkowo - podkreślali urzędnicy - uzyskanie odpowiednich parametrów na włączenie linii tramwajowej w al. Grunwaldzką w tej lokalizacji jest znacznie trudniejsze, a co za tym idzie - niekorzystne zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym.

- Trasa przez ul. Do Studzienki zbyt mocno ingeruje w tkankę miejską. Brakuje również miejsca na włączenie w skrzyżowanie z al. Grunwaldzką. Dlatego też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu przez ul. Do Studzienki został wycofany - argumentował Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny DRMG.
Pod koniec grudnia gdańscy urzędnicy poinformowali, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla budowy trasy GP-W. Zostanie ona przeanalizowana m.in. przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. Możliwe będzie teraz także rozpoczęcie prac nad dokumentacją techniczną dla inwestycji.

Kontrowersje wokół budowy ul. Nowej Politechnicznej



O tym, że budowa tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest najkorzystniejsza, mówiło się już w 2016 roku. Pojawił się wówczas pomysł rezygnacji z sieci trakcyjnej, tak by tramwaje trasę pokonywały dzięki akumulatorom.

Warto jednak zaznaczyć, że obie wspomniane koncepcje poprowadzenia inwestycji budziły kontrowersje: mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Nie chcieli, by linia biegła okolicą, ponieważ obawiali się wywołanych przejazdem składów drgań i hałasu.

Z kolei przeciwko poprowadzeniu trasy przez ul. Do Studzienki protestowali ci, którzy chcieliby uchronić przed wyburzeniem stojące przy tej ulicy stare kamienice.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:



Miejsca

Opinie (466) ponad 20 zablokowanych

  • Ankieta - dla czego nie zapytacie w niej ilu Gdańszczan oczekuje trasy pod Rakoczego? (9)

    Boicie się że wyjdzie na jaw to, że forsowany jest wariant za którym optuje garstka osób? Tyle lat planowania, odnoga od Nowej Bulońskiej (z przystankiem tramwajowy Nowa Politechniczna) a teraz lobbuje się droższy wariant nijak przyspieszający dojazd z Południa do Wrzeszcza.

    • 47 9

    • tu nic nie robia dla ludzi

      byle zniszczyc, ostatnie dobre tereny i te juz zagospodarowane.

      • 11 3

    • Nie ma odnogi (2)

      Pojedź na al. Adamowicza - tam nie ma żadnej odnogi do Nowej Politechnicznej.

      • 3 7

      • Al. Adamowicza? Co to za twór?

        • 2 7

      • Sam się przyjrzyj. Za kościołem wolna przestrzeń, wzdłuż piekarniczej na zboczu droga z plyt

        • 7 2

    • może dlatego, że koło przychodni jest duże osiedle, osiedle przy Raciborskiego, osiedle przy Jaśkowej Dolinie, niech maja

      • 5 6

    • Dlaczego przez Wileńska? (3)

      A dlatego, że nie dojedziesz niczym z okolic Jaśkowej Doliny w okolice Politechniki Gdańskiej,
      Nie ma tam żadnego środka transportu

      • 7 6

      • Wystarczy puścić jakąś linię autobusową i będzie. Koszt to ułamek budowy infry tramwajowej.

        • 9 1

      • piechota chodzilem

        to zaledwie kikaset metrow

        • 8 0

      • 162/262/127

        I 8min z buta...

        • 1 0

  • Czemu druga nitka nie odbija do gory za stawkiem....?

    Jest miejsce i duzy skrot i wyjazd przy cmentarzu francuzkim....pozniej gora mogl by tramwaj jechac i wyjechac w okolicach Cricolandu wchodzac nitka w 3 maja.SZybciej niz autobusem...ale po co? Wiadukt samochodowy nad Kartuska zjezdzajac z Nowolipia i wybudowanie rozjazdu za Lostowicami aby auta nie staly przy lewoskrecie do Gdanska tylko wjezdzaly na wiadukt i plynnie wlaczaly sie do ruchu.No ale po co u,latwiac ludziom zycie i likwidowac korki...A korki wjezdzajac pod gore Lostowickiej sa tam zawsze.J..a zalatwil by to rozjazd w lewo na wiadukt i na wprost na wiadukt...

    • 10 4

  • Tramwaj ul. Do Studzianki najlepszy wariant. (3)

    Zamknąć dla samochodów i po sprawie.

    • 18 12

    • Wek (2)

      Studzianki to były w czterech pancernych sloiku

      • 5 4

      • Literówka gołębie (1)

        • 2 2

        • twoj język pacanie

          i co gołebie ci przeszkadzja?

          • 0 1

  • Nie wiem jak na bohaterów getta ma się jeszcze tramwaj zmieścić (5)

    Współczuje mieszkańcom

    • 45 16

    • Usunie się samochody (4)

      I miejsce będzie

      • 5 4

      • Wystarczy tam pożar, karetka i paraliż ruchu tramwajów zapewniony.
        Ciekawe ile będzie procesów przeciwko ZDiZ czyli zawiadowcy drogi publicznej a de facto przeciwko miastu, za utrudnienia życia mieszkańcom.
        Tam nie będzie możliwości dowozu jakichkolwiek materiałów bez blokady torowiska.
        TyPOwy przykład działania marksistowskiej zasady, po Nas choćby POtop.

        • 11 6

      • Usunie? (2)

        Jakim cudem? Garaży jak na lekarstwo, a co jak dojdzie do skutku ten słaby żart z tramwajem? Gdzie mieszkańcy będą parkować swoje auta?

        • 3 4

        • Priorytety

          Priorytetem w mieście jest sprawna komunikacja zbiorowa i jej dostępność. To nie jest tak, że do przystanku trzeba zasuwać kilkaset metrów, a auto pod domem. W obrębie kilkuset metrów znajdą się miejsca parkingowe, płatne.

          • 1 3

        • Kup sobie teren i parkuj auto

          • 2 2

  • Ciagle zmiany planow zagospodarowania o to są skutki. Zero spojnych koncepcji dla infrastruktury.

    a wszystko po to by mieszkancy nie zorientowali sie kto i na jakie dzialki juz sie dogadal z miastem

    • 20 5

  • Dulka i wszystko jasne. (4)

    • 21 14

    • Plan był zgłoszony 3 lata temu... (3)

      • 6 2

      • Cymbałowi nie przetłumaczysz. (2)

        • 2 3

        • a od ile lat ona jest asystentka i gdzie pracowala jak nie w tej wlasnie instytucji (1)

          od orania miasta? sprawdz pacanie.

          • 2 2

          • Nie pracowała tylko parzyła kawę.

            • 2 2

  • Bardzo dobra decyzja, mam tylko nadzieję, że tramwaje na Grunwaldzkiej będą miały wreszcie priorytet (1)

    Bez tego małe szanse na sprawne dotarcie do oliwy. No i czas na budowę tego odcinka, panie i panowie z GAIT, trzeba poświecić na wyeliminowanie codziennych awarii na liniach istniejących

    • 12 19

    • Kij mnie twoje dotarcie do oliwy interesuje jedź se taxi albo w PKS i do ilawy

      • 0 0

  • Mieszkam na Hallera i bardzo sobie cenię tramwaje pod oknem (1)

    Problemem jest przy uchylony oknie, zwłaszcza latem, szum samochodów. Tramwaje nie są tu źródłem hałasu, ale zaletą komunikacji.

    • 29 15

    • Kłamiesz Aneczko.

      • 8 6

  • oko (3)

    Dlaczego nie ul. Jana III Sobieskiego?

    • 9 6

    • A jak... (2)

      A jak sobie to wyobrażasz? Tory w jezdni na wiecznie zakorkowanej Sobieskiego?

      • 3 0

      • Wyobrażam sobie bez samochodów. (1)

        • 1 1

        • to i bez tramwajów sobie wyobrazisz. piechota chodz.

          • 2 1

  • do studzienki bylo jedyna dobra opcja. biurwy i inzyniery daly d*py

    • 22 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane